Juist, een andere oplossing is om de bout niet met het maximaal belastbare aanhaalmoment vast te draaien. Dan kun je met een paar Nm verminderen(geen 10Nm of meer). Dan trek je na bij bv 10000km zoals jij nu je controle doet, gebeurt ook bij wielmoeren van aluminium vrachtauto velgen ( en zou in principe bij alle lichtmetalen velgen moeten). Veel montagebeschrijvingen waar een aanhaslmoment wordt voorgeschreven doen dat ook om alle bouten even vast te trekken en niet om de bout uit te rekken. Maar nu verpest ik het gesprek wat we gaan hebben bij die bak bier en het kamvuur.
In de auto industrie heb ik nooit markeringen gezien.
meestal worden de bouten in de automobiel sector gemarkeerd, niet dat daar een moment oid is opgezet maar alleen dat ze vast gezet zijn. meestal gebeurd dat automatisch. bij een kontrole weet men dat het vast gezet is maar heeft niets te maken of ze losgelopen zijn.Zelfs in mijn Volvo van 18 jaar oud staan op kritieke onderdelen nu nog steeds de verf markeringen vanuit de fabriek. Vooral rond de wielophanging.
Hoe het ook zit, met borgen, draadborgen of markeren; het feit dat we er hier het er zo over hebben maakt al dat voor ons een (toekomstige) apk overbodig is.Ik ben bij Volvo/Porsche/VW/Caterpillar/John Deere op de assemblagelijn geweest en daar lopen allemaal monteurs met een momentsleutel en een verfpen rond die niks anders doet dan een bepaalde serie bouten aantrekken en markeren. Aan het eind van de lijn staat een manager die controleert of de juiste bouten gemarkeerd en dus aangetrokken zijn.
De markering is doorlopend zodat je kunt zien of hij verdraaid na verloop van tijd.
ik denk het niet , is zoals fgmtech1 zegt , is enkel om te laten zien dat ze vast staan .... maar dat is enkel en alleen mijn gedachtIk ben bij Volvo/Porsche/VW/Caterpillar/John Deere op de assemblagelijn geweest en daar lopen allemaal monteurs met een momentsleutel en een verfpen rond die niks anders doet dan een bepaalde serie bouten aantrekken en markeren. Aan het eind van de lijn staat een manager die controleert of de juiste bouten gemarkeerd en dus aangetrokken zijn.
De markering is doorlopend zodat je kunt zien of hij verdraaid na verloop van tijd.
Dat is maar net wat je gewend bent. Je moet het durven om 'm te laten lopen. Dat is een kwestie van ervaring.Hoe stuurt zo'n span als je dergelijke snelheden rijdt? (Ik heb nog nooit zijspan gereden)
Is het gevoelig voor spoorvorming of trekken in het stuur?
De Trx loopt op de testbank 190kmh. Maar das allemaal theorieDe Triumph was heel erg direct en gevoelig
Gisteravond heb ik de naloop iets groter gezet en dat is goed gebleken.
Hij stuurt nou echt heel fijn
Zowel op de Achterhoekse slakkerwegen als op de wat grotere wegen in Duitsland
Op de autobahn toch maar eventjes uitgeprobeerd hoe hard hij loopt
In zijn zes kwam hij op ruim 170 op de teller, bij 7500 toeren
Tikkie terug resulteerde in 180
Volgens de ritstatistiek van de TomTom was dat 170
Dus hij loopt 170 maar zoals Arjan al zei, 140 tot 150 is prima te doen.
En da's hard zat
Sterker nog, het was een SuperDag!!Vandaag naar de DSRA opstapdag op Lelystad geweest.
3x 2 rondjes bij Rogier Weekers in het bakkie gezeten.
Eerst 2 rondjes in de basis positie, middenin zogezegd. En vooral blijven zitten
Daarna kregen we instructie van Remco over hoe je links en rechts dient te gaan hangen en bewegen.
Het ging hard zat, het was verschrikkelijk leuk maar bovenal diep respect voor alle bakkenisten die dat een hele race, op race tempo volbrengen
Ik kijk er voortaan met nog meer respect naar
Bekijk bijlage 1692800
Uiteraard moesten onze zijspannen met een echte racer op de foto
Rogier en Remco bedankt
DSRA bedankt, het was weer een mooie dag