Bouwtekeningen zijspan

Wat voor Bak moet er an gebouwd worden???
Als je alles zelf kunt doen bouw je er eentje na.
 
Laatst bewerkt:
Aaaahhhh nog een zijspan bouwer!

Ik ben nu ook bezig met de bouw van een zijspan aan een GL1000, ben begonnen met allerlei Gaffeltjes voor de bevestiging aan de motor, deze heb ik afgekeken van de EML bak van Bacchus. Verder nu met het frame bezig welke bestaat uit twee kokerbalken van 30x60 en 1500mm lang en twee buizen van 38mm die erdoorheen gaan, de buizen lopen aan de linker zijde door en vormen meteen de bevestiging aan de motor. Aan het eind van die pijp komt dan een stuk massief rond waaruit een gaffel bevestiging wordt gefreest en gedeeltelijk afgedraaid zodat hij in de pijp geschoven kan worden en uiteindelijk vastgelast.

De wiel ophanging heb ik nu bijna klaar en is voor een deel een achterbrug van en VW Golf type 2, deze scharniert op de twee kokerbalken met rubber scharnierbussen hiervan is ook het wiel en de rem natuurlijk overgenomen.

Als het frame klaar is dan komt de bak aan de beurt, eigenlijk wil ik deze weer van hout maken net als mijn huidige bak maar dan wel met wat meer stroomlijn, ik ga daarvoor maar eens bij een bootbouwer langs voor inspiratie.....

Schoorstangen koop ik kant en klaar bij Sander van de Bergen, wat tekenwerk betreft heb ik alleen maar een paar schetsjes en kladjes en de maatvoering bepaal ik een beetje in het werk, in elkgeval lopen de kokerbalken evenwijdig aan de motor en 650mm van elkaar, het zijspanwiel komt ongeveer 300mm voor achteraslijn van de motor, toespoor kan worden afgesteld door de linker wielophanging scharnierpunt bevestiging naar voren of achteren te verschuiven, de vering komt van een Harley.

Hee anders kom je maar een keer buurten...
stuur dan maar een mailtje (zie mijn profiel)
 
85.jpg

87.jpg

88.jpg


Tekeningen van een Ural/Dnepr onderstel/
 
full


Hier alvast een voorproefje! tekening is nog niet af maar wie belangstelling heeft moet maar een meeltje sturen dan stuur ik wel de autocad tekening op.
Er komen de komende tijd nog wat details en maten bij.
Ben ook bezig met tekeningen voor een schommel voorvork.

Voor de duidelijkheid! de grondspeling is 150mm dus de wiel ophanging zit boven het frame Is trouwens kant en klaar! komt onder een Golf vandaan. Ziet er wat lomp uit maar is wel stevig en het gewicht valt wel mee.
 
Wat/Hoe is een torsie stang? :)

Als het allemaal juist gemonteerd word zou deze stang, die vrijbewegend onder het bakje bevestigd word, en de achterbrug van je motor verbind met de brug van je bak ervoor moeten zorgen dat de kracht, uitgeoefend op 1 van de twee veren/dempers ook word afgeleid naar de andere. Dat geeft het voordeel dat je bijvoorbeeld bij een bocht naar rechts, waarbij de achterveren van de motor het zwaar te verduren krijgen een deel van de verplaatsing van je achterbrug overgebracht word naar de andere brug . Deze zal dus meezakken (deels) en dusdoende voor meer stabiliteit gaan zorgen omdat het geheel vlakker blijft.
Dit tuig werkt dan ook enkel en alleen als je verschillende belastingen krijgt op de beide wielen. Rijd je dwars door een greppel,waarbij beide bruggen omhoog gedrukt worden, dan zal de sway-bar niks afdoen. Rijd je met een wiel in een put dan zal het andere ook deels meegaan in die beweging, waardoor je minder beweging L/R krijgt. Je kan dus je veren zachter afstellen en zodoende meer rijcomfort creëeren.

Het verwonderd me dat ik zelf nog uit deze tekst wijs raak. Nu jullie nog. :?
Moturist, de meester ouwehoerder, wist hier ook iets van en had in z'n bekendenkring nog iemand die met een torsiestang onder z'n Moturist- bak rondreed.
Zoals steeds,(meer dan waarschijnlijk) voor verbetering vatbaar.
Groetjes, ST-er.
 
Ik zal de tekening opsturen, het is wel aangepast aan mijn motor (GL1000) wat betreft voorloop zijspanwiel en de bevestigingspunten, De bak wordt recht aan de motor bevestigd en het toespoor wordt ingesteld met de linker brug ophanging via sleufgaten ook kan hier door de hoogte te bepalen de wielvlucht worden afgesteld middels vulplaatjes.

voorloop = motor gewicht in Kg in cm

Stabilisator stang komt er nu ook op!
 
Als het allemaal juist gemonteerd word zou deze stang, die vrijbewegend onder het bakje bevestigd word, en de achterbrug van je motor verbind met de brug van je bak ervoor moeten zorgen dat de kracht, uitgeoefend op 1 van de twee veren/dempers ook word afgeleid naar de andere. Dat geeft het voordeel dat je bijvoorbeeld bij een bocht naar rechts, waarbij de achterveren van de motor het zwaar te verduren krijgen een deel van de verplaatsing van je achterbrug overgebracht word naar de andere brug . Deze zal dus meezakken (deels) en dusdoende voor meer stabiliteit gaan zorgen omdat het geheel vlakker blijft.
Dit tuig werkt dan ook enkel en alleen als je verschillende belastingen krijgt op de beide wielen. Rijd je dwars door een greppel,waarbij beide bruggen omhoog gedrukt worden, dan zal de sway-bar niks afdoen. Rijd je met een wiel in een put dan zal het andere ook deels meegaan in die beweging, waardoor je minder beweging L/R krijgt. Je kan dus je veren zachter afstellen en zodoende meer rijcomfort creëeren.

Het verwonderd me dat ik zelf nog uit deze tekst wijs raak. Nu jullie nog. :?
Moturist, de meester ouwehoerder, wist hier ook iets van en had in z'n bekendenkring nog iemand die met een torsiestang onder z'n Moturist- bak rondreed.
Zoals steeds,(meer dan waarschijnlijk) voor verbetering vatbaar.
Groetjes, ST-er.

Er staat e.e.a. over de stabilisator-stang (sway bar) te lezen in dit zijspan stuurgedrag topic


Verder raad ik een ieder die zelf een zijspanframe gaat bouwen dringend aan dat te doen van kokerbalken (rechthoekig profiel) en niet van ronde buizen, veel gemakkelijker te verwerken en sterker bovendien :)
 
Er staat e.e.a. over de stabilisator-stang (sway bar) te lezen in dit zijspan stuurgedrag topic


Verder raad ik een ieder die zelf een zijspanframe gaat bouwen dringend aan dat te doen van kokerbalken (rechthoekig profiel) en niet van ronde buizen, veel gemakkelijker te verwerken en sterker bovendien :)

Dat is juist! daar was ik ook al achter vandaar mijn constructie met kokerbalken van 60 x 30, de buizen die haaks op de motor staan zijn wel rond maar het is redelijk eenvoudig om in de kokerbalken gaten te boren van 38mm (met een gatzaag) en dan de buizen er doorheen te steken om vervolgens aan beide kanten vast te laten lassen. Het voordeel van ronde buizen is wel dat ze gemakkelijk te buigen zijn, een van de problemen is bij mij dat het bevestigingspunt bij achterbrug veel hoger ligt dan het zijspanframe is zodat er bij deze buis een boggie in moet om op de juiste hoogte te komen, dit zit bij EML ook zo trouwens.
Eigenlijk is dit een constructie die vergelijkbaar is met een ladder waarbij kokerprofielen worden gebruikt in de lengte(bomen) en ronde buis voor de sporten (met eventueel plat kantje)
 
Poging 2 om hier een bericht met foto kwijt te kunnen. bij poging 1 was er ineens geen verbinding meer met het Forum tijdens het verzenden. Ik hoop niet dat het bericht ergens bij een ander topic is terecht gekomen.
Op mijn website staan (nog) geen bouwtekeningen maar wel veel zijspanplaatjes en enkele detailfoto's. misschien zijn er wat ideeën op te doen.
Hopenlijk leesbaar als bijlage toegevoegd een afbeelding van de torsiestang/sway bar op mijn 3-wieler:
full


Sidecarmaniac
http://home.planet.nl/~dreuning
Also webmaster from the Dutch sidecarclub "Het Derde Wiel":
http://www.hetderdewiel.nl
 
Ik ben van plan om een zijspan aan mijn Sportster te hangen. Ben van plan dit zelf te bouwen. Wie kan me schema's, plannen, tekeningen, uitleg, info over boeken hierover...bezorgen.

Op voorhand bedankt
tafspeed@freegates.be
 
Heb nog een onderstel liggen (vergelijkbaar met dat wat op tekening staat) heb dit bij mijn bak gekocht, gebruik zelf enkel bak en heb een onderstel gemaakt.Ook een spanbord en trekstangen zijn er bij, enkel de kogels voor montage op frame niet. Laat maar iets weten als er nog interesse is.
 
Zodra mijn EML bak aan de Goldwing geplaats gaat worden zal ik een berg foto's maken en posten zodat het voor anderen mischien weer een sooprt van How-to kan zijn :)
 
allemaal,
Hier een foto van wat ik aan het bouwen ben, onderstel is volledig klaar, bak is weg voor spuiten en daarna airbrush. Monteren en rijden maar.
0
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan