Tikkend geluid xv920

miker

Die hard MF'er
9 mei 2005
338
0
Den Haag
Beste forumleden,

Onlangs heb ik de cilinders van mijn xv 920 op laten boren naar 1000cc omdat er geen overmaats zuigers leverbaar zijn voor een 920.
Motor weer opgebouwd en hij lijkt prima te lopen. Enige opmerkelijke is dat er een voor mij onverklaarbaar tikkend geluid uit de motor komt. Spanning nokasketting en klepspeling gecontroleerd, dat is in orde.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, of het kwaad kan, of dat het gewoon hoort bij het type motor?

 
Ja lijkt wel dominanter/harder te worden. Wat betekent dat?

Onder belasting vaak zuigerspeling, mits het geluid minder wordt als de motor warm wordt.

Ik heb nog een keer naar het filmpje gekeken/geluisterd, maar ik hoor meerdere geluiden. Loopt het geluid qua frequentie gelijk met het geluid uit de uitlaat?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt er inderdaad op dat het geluid minder wordt naargelang de motor warmer wordt.
Zuigers en cilinders komen echter wel net bij een gerenomeerd revisie bedrijf vandaan.

Dit was gisteren met relatief koude motor.

Dit vandaag na een paar minuten stationair draaien.
 
frekwentie van het geluid is veel lager dan dat van de krukas (en nokkenas). moet volgens mij komen van een as die dus veel trager draait dan de krukas. denk aan primaire as/koppelingsklok/... (ken het blok niet).
 
Bedankt voor de reactie. Hoe kan ik nu het beste zelf (lees met jullie hulp) een diagnose stellen? Wellicht zinvol dat ik met een stethoscoop het geluid probeer te traceren/lokaliseren?
 
Bedankt voor de reactie. Hoe kan ik nu het beste zelf (lees met jullie hulp) een diagnose stellen? Wellicht zinvol dat ik met een stethoscoop het geluid probeer te traceren/lokaliseren?
En misschien nog een simpele vooraf: weet je 100% zeker dat de uitlaat luchtdicht is?

Met een stukje wc papier kun je rond de uitlaatpoort gaan, om te zien of er iets tegen het papiertje 'puft'.

Liever controleren en zeker weten, voordat je verder gaat.
 
Vanmorgen het wpb er bij gepakt om een idee te krijgen. Ik ga ervan uit dat alleen de kop, cilinders eraf zijn geweest. Zo ja, dan zal je daar alles opnieuw moeten checken.

Zijn de ketting, geleiders correct gemonteerd conform wpb?
Krijgt ie boven olie? Ofwel is er niets verstopt?

Heb je dit ook neergelegd bij het xv topic?
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen het wpb er bij gepakt om een idee te krijgen. Ik ga ervan uit dat alleen de kop, cilinders eraf zijn geweest. Zo ja, dan zal je daar alles opnieuw moeten checken.

Zijn de ketting, geleiders correct gemonteerd conform wpb?
Krijgt ie boven olie? Ofwel is er niets verstopt?

Heb je dit ook neergelegd bij het xv topic?

Inderdaad, alleen de cilinder en kop zijn eraf geweest.
Kleppen en nokasketting&tandwielen heb ik bekeken en zitten goed in de olie.

Nog niet op virago topic gezet, maar ga ik zeker doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan