Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

500 euro challenge 2022 : noooo not again a honda ( pan european dit keer)

Dindo

mumble master
28 aug 2007
4.735
124
Hoogezand
goedemorgen iedereen ,
nadat helaas door covid de 2021 editie vd challenge niet doorging en de vtr nadien ver over budget is gegaan viel mn oog dit keer op een pan european in naakte vorm
na contact te hebben gelegt met de eigenaar met aanhangert naar enkhuizen getuft en na overleg voor 250 euro een pan european rijker .
eenmaal thuis eens goed bekeken wat ik gekocht had . begonnen met de inventarisatie hieruit bleek dat ik weer een challege heb !
te eerste op zoek naar de missende onderdelen ( hele kuipwerk dus , incl cockpit en koffers ( niet in budget vlgs de oude regels )
begonnen te zin of met behulp van de booster blok rond ging helaas niet het geval vast zittende blok ! ( bleek nadien de dynamo te zijn die kapot is )
voor 100 euro aan special bier kon ik een vervangend blok en zooitje onderdelen overnemen plus via een andere verkoper voor 150 euro alle kappen gevonden
zover uitgegeven dus

aanschaf 250 euro ( dus +250 euro in budget )
blok + onderdelen 100.3 euro
kappen e.d 150 euro
dynamo 92.50
achterbrug 35
over in mn budget nog :22.5 euro
nu heb ik een boel onderdelen dubbel welke in de verkoop gaan waardoor hopelijk ik mn budget weer kan aanvullen

dubbel momenteel :
motorblok
voorvorken
voor en achterwiel
linker en rechter voetsteun plaat
rempomp achter
tank
benzine pomp
benzine meter
cdi unit
koplamp
achterlicht
luchtfilter huis plus luchtfilter
accubak

foto's zal ik vanavond uploaden ter vermaak
 
hahah nu snap ik de speciaal bier foto in een ander topic een stuk beter
 
  • Onderwerp starter
  • #6
zoals beloofd hier de eerste foto's
 

Bijlagen

  • 20220329_202400.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 18
  • 20220329_202913.jpg
    187,9 KB · Weergaven: 19
  • 20220403_151025.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 16
  • 20220403_151032.jpg
    146,7 KB · Weergaven: 20
  • 20220403_154557.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 19
  • 20220403_154603.jpg
    172,8 KB · Weergaven: 19
  • 20220403_162604.jpg
    147,1 KB · Weergaven: 17
  • 20220403_162607.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 17
  • 20220403_162614.jpg
    185,1 KB · Weergaven: 22
  • 20220403_162622.jpg
    121,1 KB · Weergaven: 21
  • 20220403_162627.jpg
    138,7 KB · Weergaven: 22
  • 20220403_162632.jpg
    169,2 KB · Weergaven: 23
  • 20220403_171842.jpg
    162,9 KB · Weergaven: 23
  • 20220403_171846.jpg
    149,7 KB · Weergaven: 24
  • 20220403_175140.jpg
    180,9 KB · Weergaven: 21
  • 20220403_175144.jpg
    149,3 KB · Weergaven: 21
  • 20220403_175209.jpg
    280,3 KB · Weergaven: 23
  • 20220403_191226.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 22
  • 20220403_191231.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 27
  • 20220404_202742.jpg
    221,9 KB · Weergaven: 29
  • Onderwerp starter
  • #7
zoal men kan zien doet 4 jaar buiten staan nogal wat met de motor , tank verroest etc etc
maar na mn plundertocht afgelopen weekend en een voorzichtig begin van het ontroesten proces zit de opgaande trend er weer in
vooral alle speciale kap bouten die honda hierin heeft verwerkt zullen een uitdaging worden maar net zoals menig challenfe deelnemer heb ik een overvloed aan gebruikt ijzer liggen waaronder ook de vtr van vorig jaar en natuurlijk de vfr son of frankenstein waar veel gelijkwaardig ijzer op is gebruikt en wat ik ergens nog heb liggen hier in de berg
 
  • Onderwerp starter
  • #8
vanavond eens de klepspeling vd blokken controleren en de compressie om te bepalen of we orginele blok met onbekende km te gebruiken of het donorblok met 225.000 km op de teller ben benieuwd ..........
 
compressie ligt op alle 4 cilinders rond de 9-9,5 bar maar klepspeling is op 2 na allemaal buiten spec op donor blok zie alleen dat er verschillen tussen de blokken zit , zo heeft orginele blok geen oliekoeler, en carterontluchting op afdekplaat versnellings bak en zit er geen inspectie dop bij de as vd startmotor dit heeft donor blok dus allemaal wel
 
Veel werk maar een mooie klus, respect. Lekker bezig en de foto in de huiskamer is zeer herkenbaar. Succes in het mooie Grunniger land ik ga het volgen.
 
Volgens mij zaten er foto’s tussen met een doorgerotte achterbrug.

Weet dat de topicstarter deze zeker NIET zal herplaatsen
 
Repareren is al heel anders dan deze zo terug te plaatsen. Bij repareren erken je eerst dat het niet “goed” is.

En er nadrukkelijk werk gedaan moet worden om weer gebruikt te mogen worden
 
Heb hier nog wel een goede tank liggen, samen met een goede benzinepomp, kun je gratis krijgen.. ook nog een linker koffer (zonder sloten maar wél met slotjes geloof ik. Kleur Lapis blue metallic ofwel blauw). Kan ook gratis worden opgehaald.. bij interesse, via pb?
 
hee oosterling helaas heb ik deze delen al liggen maar moet nog checken of boel werkt dus ik hou dit in mn achterhoofd
 
waar waren we gebleven ? oja had frame in de hammerite gezet .
gezien feit dat ik twee blokken heb gekeken welke de beste papieren had , bleek het blok uit 1991 te zijn . had voor kleppen stellen op de 4 cilinders nagenoeg dezelfde waardes qua druk t.ov het 2000 blok. na kleppen gesteld te hebben , nokkenas aandrijf band gecontroleerd te hebben etc blok weer in frame geplaats en rustig begonnen met op bouwen . nu blijkt de carter ontluchting van model jaar 1991 dus ander te zijn dan de latere modellen kon ik weer op zoek naar de specifieke onderdelen van een 1991 model. bleek dat blok al een keer gereviseerd is , er was een later model waterpomp al gemonteerd en er waren verdere indicaties dat blok uit elkaar is geweest
na meerde onderdelen weer aan het frame gemonteerd te hebben was het tijd om het koelsysteem weer aan te sluiten ,heb preventief de koelslangen aan het blok vervangen daar deze toch 22 jaar oud waren de radiator had nogal wat delaminatie van het aluminium dus deze schoongemaakt en versterk met epoxy lijm hiermee ook de beugels van de fan weer vast gezet en verder verstevigd .
toen kwamen de carburateurs aan de beurt . deze waren erg vergomd dus de losse carbs in het sonische bad en 3 keer gereinigd, zelfs hierna alle sproeiers nogmaals voorzichtig met luchtdruk en borstels schoon gemaakt . hierna hele zwikkie weer samengebouwd en op de basis waardes ingesteld nadat de carbs gemonteerd waren met nieuwe rubbers een start poging gedaan en warempel hij loopt!
hierna was het uitlaatsysteem aan de beurt , de collector en spruitstukken zijn mooi van rvs dus dat was na schoonmaken en herplaatsen geen probleem . dempers was een ander verhaal , deze waren aan het eind verrot en konden dus ook niet gemonteerd worden in de collector . dit opgelost door bij een uitlaat specialist een stukje rvs buis van de juiste diameter op te halen en deze stukjes weer aan de demper gelast , nu is de uitlaat weer mooi stil en dicht .
achterbrug was zover heen dat ik deze heb moeten vervangen ik had een mooie voor weinig geld kunnen kopen helaas was dhl hem kwijtgeraakt , gelukkig kon ik via de verkoper een vervanger regelen welke nu via een andere maatschappy me toe is gestuurd thuis bleek dit een abs versie te wezen welke iets meer verstevigingen heeft dus dat was mooi meegenomen .
 
de motor kon eindelijk weer op zn eigen benen staan en naar buiten gerold worden. tijd om de motor via een infuus te starten !
nou dat heb ik geweten , het vaticaan dacht dat er een nieuwe paus was zoveel witte rook kwam eruit de uitlaten !!! was even vergeten dat ik in het begin olie in de cilinders had gegooid om zeker te zijn dat de cilinders los zouden zitten , nou dat duurd even voordat het uit de uitlaten is verdwenen ondanks dat ik voor montage de uitlaten goed had doorgespoeld met rem reiniger .
motor liep mooi stil alleen veel te hoog in toeren maar dat is voor later .
de tank en de spiegelkappen waren aan de beurt , bij de tank was de orinele tank van binnen compleet verroest en1 vd 2 tanken die ik bij aankoop vh tweede blok en de kappen kreeg was eentje met palameuur aan de binnen zijde besmeerd , dit was verder wel de schoonste van de twee tanks dus eerst maar deze proberen , had na paar uur alle plamuur aan de binnen en buiten zijde eruit gebikt , toen bleek deze tank een keer opengemaakt te zijn en weer dichtgelast bij lektest bleek deze ook te lekken dus , dus de laaste tank dan maar gebruiken eerst maar even schoon spoelen zat wat vliegroest in maar verder ok . alle onderdelen overgezet en gekeken of de brandstof pomp nog werke etc,. nieuwe brandstof filter ertussen en de tank aangesloten en terug geplaats in het frame . we kunnen rijden helaas alleen niet stoppen dus dat stond op de lijst als volgende . zat bij alle spullen een complete achterrem set die er beter utizag dan het orgineel dus a demontage, schoonmaken en weer inelkaar zetten op de motor gemonteerd en na vullen hadden we een achterrem
 
voor remmen hetzelfde gedaan alleen hier complete set voorrem klauwen gekocht daar de orginelen te ver heen waren , cilinders zatten muurvast in de remklauwen , en bij de linker klauw was het schroefdraad van de rem blokken pen weg hier hadden ze een zeer aparte oplossing voor gevonden die nou niet echt veilig was en aangezien remmen buiten budget vallen deze maar vervangen voor een goede set remklauwen . deze set ook geheel gereviseerd en daar waar nodig nieuwe onderdelen geplaatst.
nou tijd om de carburateurs af te stellen , sinds deze nog niet gesynchroniseerd waren en stationaair veel te hoog in de toeren stonden .
nou dat bleek nog al een klus , toen de carbs gesynchroniseerd stonden stond toeren tal ineens dubbel zo hoog , dacht dat de plunjers van de choke het probleem waren ,maar ne demontage en schoonmaken bleek dit niet het probleem op te lossen , wel blekende inlaat kelken aand e boven zijde niet goed te zitten wat ook een oorzaak kon zijn . na wat gefrummel en veel gevloek zaten de kelken op de juiste plek maar nogsteed een te hoog stationair toeren tal . weer carbs eraf! ( blij met de nieuwe rubbers scheelt een hoop bij de- en montage ) viel toen pas op dat een van de gaskleppen een beetje stroef liep. deze dus gedemonteerd, lichtelijk opgeschuurd met scotch brite en weer gemonteerd . hierna bleek na montage dat dit het euvel was geweest en kon ik de carburateurs mooi synchroon stellen met een lage stationair toerental .
hierna alle kappen erop en rijden ! nu bijna 300 km testrit gehad en moet zeggen motor rijd soepeltjes . heb de voorvork bij het balhoofd nog moeten nadraaien deze zat speling op bleek na de test ritten . verbruik ligt nu rond de 1 op 15 km hierna komen alle ontbrekende foto's nog maar ik ben er klaar voor en de motor ook hoop ik want vrijdag begint onze 2 weekse reis door europa
 
de fotos deel 1
 

Bijlagen

  • 20220414_214905.jpg
    158 KB · Weergaven: 22
  • 20220414_214914.jpg
    206,2 KB · Weergaven: 19
  • 20220414_214943.jpg
    192,9 KB · Weergaven: 21
  • 20220414_214954.jpg
    122,7 KB · Weergaven: 23
  • 20220414_220517.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 23
  • 20220418_115024.jpg
    171,8 KB · Weergaven: 23
  • 20220418_115030.jpg
    200,5 KB · Weergaven: 21
  • 20220418_115036.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 22
  • 20220418_115042.jpg
    253,2 KB · Weergaven: 24
  • 20220418_161005.jpg
    249,1 KB · Weergaven: 24
  • 20220418_161157.jpg
    194,4 KB · Weergaven: 24
  • 20220414_214853.jpg
    130,8 KB · Weergaven: 22
  • 20220414_214842.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 26
  • 20220414_214829.jpg
    177,1 KB · Weergaven: 22
  • 20220414_211226.jpg
    274,4 KB · Weergaven: 23
  • 20220414_211239.jpg
    133 KB · Weergaven: 24
  • 20220414_211743.jpg
    152,9 KB · Weergaven: 23
  • 20220414_211749.jpg
    164,2 KB · Weergaven: 20
  • 20220414_211759.jpg
    231,6 KB · Weergaven: 23
  • 20220414_212506.jpg
    237,2 KB · Weergaven: 24
  • 20220414_212513.jpg
    221 KB · Weergaven: 23
  • 20220414_212649.jpg
    168,5 KB · Weergaven: 23
  • 20220414_212652.jpg
    237,7 KB · Weergaven: 21
  • 20220414_213947.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 21
  • 20220414_213952.jpg
    189,7 KB · Weergaven: 23
deel 2
 

Bijlagen

  • 20220418_210036.jpg
    227,7 KB · Weergaven: 23
  • 20220418_210042.jpg
    217,4 KB · Weergaven: 22
  • 20220418_223226.jpg
    239,1 KB · Weergaven: 21
  • 20220418_223235.jpg
    152,9 KB · Weergaven: 19
  • 20220418_223242.jpg
    271,6 KB · Weergaven: 22
  • 20220418_223249.jpg
    170,5 KB · Weergaven: 21
  • 20220418_224910.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 21
  • 20220419_202625.jpg
    257,4 KB · Weergaven: 21
  • 20220419_202632.jpg
    239,6 KB · Weergaven: 23
  • 20220419_202639.jpg
    158 KB · Weergaven: 20
  • 20220419_202644.jpg
    250,6 KB · Weergaven: 21
  • 20220419_202650.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 19
  • 20220422_144308.jpg
    150,3 KB · Weergaven: 20
  • 20220422_144312.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 21
  • 20220422_144319.jpg
    241 KB · Weergaven: 21
  • 20220422_144323.jpg
    253,3 KB · Weergaven: 22
  • 20220422_144329.jpg
    224,8 KB · Weergaven: 25
  • 20220422_144405.jpg
    265,5 KB · Weergaven: 25
  • 20220422_144410.jpg
    141,7 KB · Weergaven: 26
  • 20220422_145621.jpg
    245,3 KB · Weergaven: 24
  • 20220422_214021.jpg
    159,7 KB · Weergaven: 24
  • 20220422_214027.jpg
    250,4 KB · Weergaven: 24
  • 20220422_214032.jpg
    235,6 KB · Weergaven: 22
  • 20220422_214038.jpg
    291,3 KB · Weergaven: 21
  • 20220422_214042.jpg
    256,9 KB · Weergaven: 25