500 Euro Challenge 2024: Tevens Deze Mee - TDM 850

Garfield

TAFKARooieKater
Donateur
20 mei 2014
2.721
5.228
Amersfoort
Welnu, ik heb het gedaan.
Nog een challenge motor gekocht.
N+1 is nu dus 7.

Het begon iets meer dan 48 uur geleden met deze advertentie op marktplaats:

Screenshot_20231102_115711_Marktplaats.jpg


Omdat de motor op de foto's wel een goede indruk maakte heb ik meteen gebeld met de verkoper, Wilco Visser, de eigenaar van een (zo bleek later) hele leuke motorzaak in Sommelsdijk op het eiland Goeree-Overflakkee, VP Motorsport.

Zie: VP Motorsport | Het motorhart van de Delta | Service door passie!

Hij is met mij aan de telefoon even naar de motor gelopen en heeft wat vragen beantwoord.
Op basis daarvan heb ik ter plekke gezegd dat ik de motor wilde kopen voor de vraagprijs van 220 Euro en of ze 'm voor me wilden reserveren dan zou ik zaterdag, vandaag dus, langskomen met een auto en aanhanger. Dit was ok. We hebben dit vervolgens nog over en weer aan elkaar bevestigd via e-mail.

Vanochtend was het dus zover en rond 08u zijn @Flitsmagneet en ik samen vertrokken uit Amersfoort, op weg naar Sommelsdijk.

We kwamen terecht bij een kleine motorzaak met een ontzettend leuke sfeer en duidelijk een passie voor het vak.
Koffie erbij en gezellig gekletst, ook met wat 'locals' die daar duidelijk 'stamgast' waren.
Toen we de motor gingen bekijken reed Wilco 'm even de werkplaats in en plaatste hem op een brug.
Vervolgens kreeg ik een open en eerlijke uitleg over de motor, de geschiedenis en wat ik nog tegen zou komen qua werk.
Wilco had deze motor zelf ooit nieuw gekocht, toen ooit verkocht aan een bekende klant en die heeft de motor nog gebruikt voor dagelijks woon-werk verkeer tot een maand of vijf geleden toen de eigenaar 'm heeft ingeruild op iets nieuwers.
Wilco sloot even een startbooster en uitlaatafzuiging aan en de motor sprong eigenlijk vrijwel meteen aan.
De koop was toen definitief bezegeld.
Het kenteken werd vervolgens voor mij overgeschreven op het postkantoor terwijl ik samen met Flitsmagneet de motolug uitvouwde en de TDM erop zette.
Hierna wederom koffie gedronken en uitgebreid gekletst - we hadden een enorme klik.
Bij het weggaan trok Wilco me nog even de Dynojet cabine in en liet me een project zien waar hij mee bezig was, zeer geavanceerd.
En weer stonden we dus een kwartier te kletsen.
Uiteindelijk zijn we na bijna 3 uur daar geweest te zijn weer in de auto gestapt en hebben we nog even een bezoek gebracht aan @Coert65 van wie ik nog een Scottoiler kreeg - ik hoop dat hij blij is met de 'goodies' die ik hem in ruil heb gegeven.

20231104_112007.jpg


Na een laad- en lunchstop kwamen we weer bij huize Garfield aan en hebben we -uiteraard- meteen geprobeerd om de motor te starten, wat meteen lukte.

Ik heb een filmpje gemaakt van hoe de motor liep:

Hij loopt eigenlijk prima.
Hij staat op zeer recente banden: Dunlop Roadsmart IV's, voor DOT 1522 en 3,5 mm profiel, achter DOT 4221 en 4,5 mm profiel - daar heb ik voorlopig geen omkijken naar.
Ook heeft de motor goed werkend handvatverwarming - heerlijk !

Wat ik nu weet van wat ik moet doen:
- Voorspatbord vervangen - het huidige spatbord is afgezaagd na valschade
- Benzinelekkage ergens bij de carburateurs aanpakken
- Voorvorkkeerringen vervangen
- Het klepdeksel schijnt olie te zweten
- De koplampen doen het alleen in grootlichtstand
- Het achterlicht nakijken

20231104_160805.jpg


Verder rijdt 'ie al prima.

Er zat trouwens ook nog een prima gereedschapssetje bij én een setje bandenreparatiemiddelen:

20231104_161723.jpg


Ik heb deze motor gekocht als tweede challenge bike zodat mijn oudste zoon volgend jaar eventueel ook met ons mee kan.

In de komende maanden ga ik ook deze motor eens lekker vertroetelen - het moge duidelijk zijn dat ik er héél erg blij mee ben !
 
Dat is een hele goede vangst, zeker voor die beperkte hoeveelheid euro’s.

Dat zou best eens een heel lekker rijdend challenge exemplaar kunnen opleveren. Een brik durf ik het niet te noemen 😉
 
Ik sluit me geheel aan bij Garfield's beoordeling van de motorzaak VP Motorsport, erg prettig contact. Ook leuk om @Coert65 te hebben ontmoet. Al heb ik nooit zoveel gehad met Yamaha's is zo'n TDM eigenlijk best wel n leuk apparaat. Aanvulling op de "To do-lijst": de tripmeter doet t ook niet, en er zitten wat kleine beschadigingen in t kuipwerk. Maar eigenlijk alleen maar kleine dingetjes dus.
 
Welnu, ik heb het gedaan.
Nog een challenge motor gekocht.
N+1 is nu dus 7.

Het begon iets meer dan 48 uur geleden met deze advertentie op marktplaats:

Bekijk bijlage 1941360

Omdat de motor op de foto's wel een goede indruk maakte heb ik meteen gebeld met de verkoper, Wilco Visser, de eigenaar van een (zo bleek later) hele leuke motorzaak in Sommelsdijk op het eiland Goeree-Overflakkee, VP Motorsport.

Zie: VP Motorsport | Het motorhart van de Delta | Service door passie!

Hij is met mij aan de telefoon even naar de motor gelopen en heeft wat vragen beantwoord.
Op basis daarvan heb ik ter plekke gezegd dat ik de motor wilde kopen voor de vraagprijs van 220 Euro en of ze 'm voor me wilden reserveren dan zou ik zaterdag, vandaag dus, langskomen met een auto en aanhanger. Dit was ok. We hebben dit vervolgens nog over en weer aan elkaar bevestigd via e-mail.

Vanochtend was het dus zover en rond 08u zijn @Flitsmagneet en ik samen vertrokken uit Amersfoort, op weg naar Sommelsdijk.

We kwamen terecht bij een kleine motorzaak met een ontzettend leuke sfeer en duidelijk een passie voor het vak.
Koffie erbij en gezellig gekletst, ook met wat 'locals' die daar duidelijk 'stamgast' waren.
Toen we de motor gingen bekijken reed Wilco 'm even de werkplaats in en plaatste hem op een brug.
Vervolgens kreeg ik een open en eerlijke uitleg over de motor, de geschiedenis en wat ik nog tegen zou komen qua werk.
Wilco had deze motor zelf ooit nieuw gekocht, toen ooit verkocht aan een bekende klant en die heeft de motor nog gebruikt voor dagelijks woon-werk verkeer tot een maand of vijf geleden toen de eigenaar 'm heeft ingeruild op iets nieuwers.
Wilco sloot even een startbooster en uitlaatafzuiging aan en de motor sprong eigenlijk vrijwel meteen aan.
De koop was toen definitief bezegeld.
Het kenteken werd vervolgens voor mij overgeschreven op het postkantoor terwijl ik samen met Flitsmagneet de motolug uitvouwde en de TDM erop zette.
Hierna wederom koffie gedronken en uitgebreid gekletst - we hadden een enorme klik.
Bij het weggaan trok Wilco me nog even de Dynojet cabine in en liet me een project zien waar hij mee bezig was, zeer geavanceerd.
En weer stonden we dus een kwartier te kletsen.
Uiteindelijk zijn we na bijna 3 uur daar geweest te zijn weer in de auto gestapt en hebben we nog even een bezoek gebracht aan @Coert65 van wie ik nog een Scottoiler kreeg - ik hoop dat hij blij is met de 'goodies' die ik hem in ruil heb gegeven.

Bekijk bijlage 1941361

Na een laad- en lunchstop kwamen we weer bij huize Garfield aan en hebben we -uiteraard- meteen geprobeerd om de motor te starten, wat meteen lukte.

Ik heb een filmpje gemaakt van hoe de motor liep:

Hij loopt eigenlijk prima.
Hij staat op zeer recente banden: Dunlop Roadsmart IV's, voor DOT 1522 en 3,5 mm profiel, achter DOT 4221 en 4,5 mm profiel - daar heb ik voorlopig geen omkijken naar.
Ook heeft de motor goed werkend handvatverwarming - heerlijk !

Wat ik nu weet van wat ik moet doen:
- Voorspatbord vervangen - het huidige spatbord is afgezaagd na valschade
- Benzinelekkage ergens bij de carburateurs aanpakken
- Voorvorkkeerringen vervangen
- Het klepdeksel schijnt olie te zweten
- De koplampen doen het alleen in grootlichtstand
- Het achterlicht nakijken

Bekijk bijlage 1941362

Verder rijdt 'ie al prima.

Er zat trouwens ook nog een prima gereedschapssetje bij én een setje bandenreparatiemiddelen:

Bekijk bijlage 1941363

Ik heb deze motor gekocht als tweede challenge bike zodat mijn oudste zoon volgend jaar eventueel ook met ons mee kan.

In de komende maanden ga ik ook deze motor eens lekker vertroetelen - het moge duidelijk zijn dat ik er héél erg blij mee ben !

Mooi ding!

Ik was vandaag aan het werk, op de weg terug naar Rotterdam keek ik nog uit naar een rode TDM op een aanhanger, niet gezien helaas.
 
Laatst bewerkt:
Het chroom op de binnenpoten lijkt vooralsnog in uitstekende staat, we gaan het zien ...
 
Deze ook voorbij zien komen op mp, geen gekke deal. Had ook wel interesse maar te ver weg voor mij :X succes en veel plezier met sleutelen
 
Deze ook voorbij zien komen op mp, geen gekke deal. Had ook wel interesse maar te ver weg voor mij :X succes en veel plezier met sleutelen
Had ik m eerder gespot zou die nou in Rèswèk gestaan hebben.
 
Vandaag nog even gestart, wat rondjes op de parkeerplaats gereden en wat zaken iets beter bekeken.

Ik had 'm gisteravond provisorisch aan de Optimate gehangen en toen ik vanmiddag ging kijken vond de Optimate de accu nog best ok:

20231105_154717.jpg


Toen ik wat meer onder het zadel neusde vond ik daar overigens een prima Optimate kabel, keurig met rubber afdekdopje, heel erg fijn.

De snelheidsmeter doet het in z'n geheel niet. Meest waarschijnlijke oorzaak: telleraandrijving bij het wiel of de kabel denk ik.

Om te testen of het koelsysteem werkt hebben we de motor goed warm laten draaien. De fan sloeg keurig aan en de temperatuurmeter liep weer netjes terug.

Toen we zo overigens een tijdje hadden gestaan, met één persoon zittend op de motor, stelden we twee dingen vast:
1. Als het blok warm wordt lekt de klepdekselpakking inderdaad olie - prachtig op de hete uitlaatbochten :+
2. De motor lekt alleen benzine als 'ie schuin naar links staat.

Na het warmdraaien even laten afkoelen en olie gepeild conform instructies. Er zat nog voldoende olie in en de olie zag er nog behoorlijk goed uit.

Vandaag startte de motor overigens al voordat m'n duim de knop kon loslaten. Hij draait behoorlijk trillingsvrij en trekt heel soepel vanaf stationair door.

Dus tja, ben nog steeds heel erg blij *O*

Dat wordt vechten met zoonlief.
Gelukkig duurt het nog 5 maanden voordat hij z'n code 80 kwijt is :+
 
Kan uit ervaring vertellen dat er heel goede banden onder zitten. Heb ze onder mijn Fazer (zijn de lekkerst rijdende banden die ik er onder heb gehad, heb er 120 dkm meegereden).

En bedenk dat een set Roadsmarts al meer kost dan de hele motor 🤣

Dus echt een heel mooie vondst 👍🏻
 
Yep, ik denk het ook.
Waarschijnlijk dus weer geen challenge ... :+

Hoeveel bonuspunten krijg je als je twéé challenge motoren koopt en klaarstoomt binnen het budget van één motor ? O-)

Mijn zoon en ik gaan echt zo vechten om deze motor ...
 
Zal ik anders de volgende motor voor jullie uitzoeken? Dan weet je zeker dat er wat te sleutelen valt ;) Leuk joh zo, als de zoon meegaat heb je een toffe ervaring samen en op deze manier is het leuk om de collectie uit te breiden.
 
Gefeliciteerd! Jíj was dus degene die me een slag voor is geweest B| :P
Ik had 'm ook zien staan en zat te twijfelen ivm afstand, maar mooi dat ik hier kan zien dat 'ie de liefde krijgt die hij nodig heeft.

Wat betreft de voorvork-keerringen: die zijn een b!tch om er uit te krijgen want zitten 9 van de 10 keer vast door een verroeste c-clip.
De uitlaatbochten zijn bij de collector vaak krokant, mocht deze nou echt ver heen zijn dan heb ik nog wel een setje bochten liggen voor je die nog te redden zijn :)
 
Gok dat hiermee het spruitstuk wordt bedoeld waar de twee uitlaten samenkomen en verder gaan richting demper.

Herkenbaar ook bij mijn Fazer (1999) zit daar het zwakke punt van de uitlaat (origineel is het een stalen uitlaat). En als er doorgereden wordt in de winter heb je daar het meeste kans op corrosie (mijn Fazer werd wat luider, maar dat is destijds opgelost door een tweedehands spruitstuk).
 
Terug
Bovenaan Onderaan