€500 challenge 2024: Tape-je erop!

De laatste tijd de 500 euro challenge hier gevolgd, en het begon enorm te kriebelen. Vooral bij het kijken naar motoren kreeg ik heel erg last van het hier welbekende N+1 virus (tot aan vlekken in mijn nek aan toe want de schuur hier staat al vol _O-) want man oh man wat is er toch een hoop leuk oud spul te koop "voor wènûg"!! Maar ja, de keerzijde: veel van dat spul had ook echt serieus veel werk (= tijd en geld) nodig voordat je ermee de Alpen in zou willen. En met al die 1001 andere klussen zag ik dat nog niet helemaal goed komen (ondanks dat het best nog wel een tijdje weg is). Dus verder rond blijven kijken op zoek naar iets met een basis die in betere staat was en daar was tie opeens: een mooie rooie (maar mooi rood is niet lelijk) waar gewoon op gereden werd, waar gewoon onderhoud aan gepleegd werd, allemaal mooi en goed totdat er een hond overstak....... Gelukkig heeft de vorige eigenaar het voorval goed overleefd, alleen de motor iets minder.

Op zich lijkt het met de '94 VFR 750 allemaal mee te vallen, technisch lijkt het (bijna) allemaal nog gewoon in orde. Een krom schakelpedaal, beetje stroeve balhoofdlagers en misschien een beetje een kromme voorpoot (stuur staat scheef met rijden, maar kan ook gewoon scheef staan door de val, we zullen zien!). Hij was ook gewoon rijdbaar voor een proefrit, en toen was ik natuurlijk helemaal verkocht 😜. Heerlijk zo'n V4 met dat zagende geluid van die nokkenasaandrijvingtandwielen. En hij is nog nagenoeg helemaal origineel, geen "geknutsel" van voorgangers wat eerst nog hersteld moet worden. Alleen het standaard onderhoud van vloeistoffen e.d. en dat asfalt acne een beetje herstellen (want met € 500 aanschafprijs is het budget wel in 1 klap bijna helemaal weg dus we zullen eens kijken hoeveel rollen duct tape je kan kopen van het resterende budget ☺️). Tape-je erop en gaan met die (rode) banaan!!
 

Bijlagen

  • IMG_20230812_150507.jpg
    IMG_20230812_150507.jpg
    563,1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20230812_150525.jpg
    IMG_20230812_150525.jpg
    373,9 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20230812_150536.jpg
    IMG_20230812_150536.jpg
    330,4 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20230812_150547.jpg
    IMG_20230812_150547.jpg
    307,2 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20230812_150604.jpg
    IMG_20230812_150604.jpg
    363,3 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20230812_150657.jpg
    IMG_20230812_150657.jpg
    411,1 KB · Weergaven: 5
Helaas staat dit project voorlopig in een garagebox 2 dorpen verderop omdat de schuur hier vol is en ik toch eerst nog veel andere dingen te doen heb (o.a. een '03 SV1000 wat onderhoud geven en oppoetsen zodat die verkocht kan worden, moet ruimte maken hè 🫣). Maar het begin is er! Zin in! Dus komende tijd zal het nog even stil blijven hier totdat ik hem overgeplaatst heb naar de schuur bij huis. Wordt vervolgd.......
 
Mooie fiets 👍🏻

Voor mij zou de route zijn eerst technische deel en dan het uiterlijk (iets met budget).

En ondertussen ervaring dat mijn brik geen rode tank krijgt (waarschijnlijk pas na de challenge). Want het budget is zo ongeveer opgedroogd 😎, maar ja dat was te verwachten bij de maximale aanschafprijs.
 
Stickers op ebay gekocht
Ziet er echt heel goed uit!

Maar Wimvlis heeft wel gelijk, eerst maar eens kijken wat er technisch allemaal moet gebeuren (bijvoorbeeld die voorpoot, hopen dat hij nog recht is of nog recht (genoeg) te krijgen is onder de pers) en dan kijken we weer verder.

Want naast het €650 budget van de challenge blijkt mijn portemonnee helaas ook zo zijn beperkingen te hebben..... 🤔
 
Een raar voordeel van de challenge is dat het niet heel erg uit de hand kan lopen. Want je brik kost max 650. Wat daarbij komt is een set banden, remmen, ketting (en dat is weer afhankelijk van de selectie die je vooraf hebt uitgevoerd). Tenminste dat hoop ik voor je 😎

Zeker als het brik vooraf enige selectie heeft ondergaan stopt het echt bij 1300/1400 euro. En dan staat er een technisch onderhouden motor (visuele staat daargelaten).

En een brik mag tweedehands onderdelen ontvangen 🤣
 
Een raar voordeel van de challenge is dat het niet heel erg uit de hand kan lopen. Want je brik kost max 650. Wat daarbij komt is een set banden, remmen, ketting (en dat is weer afhankelijk van de selectie die je vooraf hebt uitgevoerd). Tenminste dat hoop ik voor je 😎

Zeker als het brik vooraf enige selectie heeft ondergaan stopt het echt bij 1300/1400 euro. En dan staat er een technisch onderhouden motor (visuele staat daargelaten).

En een brik mag tweedehands onderdelen ontvangen 🤣
Da's het mooie aan deze fiets: er werd gewoon op gereden en de eigenaar was voordat die hond overstak helemaal niet van plan om hem weg te doen, dus hij is ook gewoon onderhouden. Achterband is bijna nieuw, voorband is wat ouder maar in prima staat (profiel, geen droogte scheurtjes of dat soort problemen), remleidingen zijn nog origineel maar in goede staat (hij heeft meer binnen stil gestaan dan dat hij buiten is geweest, staat pas 37dkm op!), maar misschien vervang ik die even wel voor staal omvlochten, en ketting en tandwielen konden ook nog wel ff mee als ik het goed gezien heb. Dus het zal vooral in olie, filter, remvloeistof, luchtfilter en bougies gaan zitten denk ik, en misschien de bougiekabels (ervaring met oudere fietsen heeft me geleerd dat ook als daar zo niks aan te zien is ze toch vaak problemen in de regen geven). Maar ja, met nog maar €150 budget te gaan is er gewoon niet zoveel ruimte meer. Dus eerst technisch in orde, dan de rest. Er zal vast wat overblijven om hem een beetje op te knappen, kump goed! 👍 😜
 
Supertitel :t

Ik doneer een rol tape, of een zak alibaba stickers. Naar keuze :)
 
Supertitel :t

Ik doneer een rol tape, of een zak alibaba stickers. Naar keuze :)
Ik was bezig naar bagagemogelijkheden te kijken, maar ik ben bang dat ik voor lak en stickers inderdaad geen budget meer zal hebben. Dus doe maar een rol tape ha ha ha!!! :P Ik had een mooie set Givi koffers (nog zonder rek) gezien, maar met ook nog een beetje technisch onderhoud en maar 150 budget over is het al moeilijk zat zie ik. Koffers en rekken zijn niet heel goedkoop. Dus optisch opknappen doe ik wel na de challenge. Mocht ik hem dan met de challenge met alle bagage er op nog eens per ongeluk neer leggen (want postuur kabouter) kan ik dat daarna mooi gelijk meenemen ;)
 
Ik was bezig naar bagagemogelijkheden te kijken, maar ik ben bang dat ik voor lak en stickers inderdaad geen budget meer zal hebben. Dus doe maar een rol tape ha ha ha!!! :P Ik had een mooie set Givi koffers (nog zonder rek) gezien, maar met ook nog een beetje technisch onderhoud en maar 150 budget over is het al moeilijk zat zie ik. Koffers en rekken zijn niet heel goedkoop. Dus optisch opknappen doe ik wel na de challenge. Mocht ik hem dan met de challenge met alle bagage er op nog eens per ongeluk neer leggen (want postuur kabouter) kan ik dat daarna mooi gelijk meenemen ;)
Koffers cq bagage buiten budget :)
 
De laatste tijd de 500 euro challenge hier gevolgd, en het begon enorm te kriebelen. Vooral bij het kijken naar motoren kreeg ik heel erg last van het hier welbekende N+1 virus (tot aan vlekken in mijn nek aan toe want de schuur hier staat al vol _O-) want man oh man wat is er toch een hoop leuk oud spul te koop "voor wènûg"!! Maar ja, de keerzijde: veel van dat spul had ook echt serieus veel werk (= tijd en geld) nodig voordat je ermee de Alpen in zou willen. En met al die 1001 andere klussen zag ik dat nog niet helemaal goed komen (ondanks dat het best nog wel een tijdje weg is). Dus verder rond blijven kijken op zoek naar iets met een basis die in betere staat was en daar was tie opeens: een mooie rooie (maar mooi rood is niet lelijk) waar gewoon op gereden werd, waar gewoon onderhoud aan gepleegd werd, allemaal mooi en goed totdat er een hond overstak....... Gelukkig heeft de vorige eigenaar het voorval goed overleefd, alleen de motor iets minder.

Op zich lijkt het met de '94 VFR 750 allemaal mee te vallen, technisch lijkt het (bijna) allemaal nog gewoon in orde. Een krom schakelpedaal, beetje stroeve balhoofdlagers en misschien een beetje een kromme voorpoot (stuur staat scheef met rijden, maar kan ook gewoon scheef staan door de val, we zullen zien!). Hij was ook gewoon rijdbaar voor een proefrit, en toen was ik natuurlijk helemaal verkocht 😜. Heerlijk zo'n V4 met dat zagende geluid van die nokkenasaandrijvingtandwielen. En hij is nog nagenoeg helemaal origineel, geen "geknutsel" van voorgangers wat eerst nog hersteld moet worden. Alleen het standaard onderhoud van vloeistoffen e.d. en dat asfalt acne een beetje herstellen (want met € 500 aanschafprijs is het budget wel in 1 klap bijna helemaal weg dus we zullen eens kijken hoeveel rollen duct tape je kan kopen van het resterende budget ☺️). Tape-je erop en gaan met die (rode) banaan!!
Ik vind t een mooie.
En het is de snelle versie :t
 
Nog 1 erbij? De schuur was al vol 😜, mijn challenge fiets paste er al niet meer bij. Dus bedankt voor de tip, maar ik moet echt eerst die SV1000 in orde maken en opruimen, maar dat pas nadat ik het eikenhouten dressoir af heb (stond in de meubelolie, willen we in de hardwax hebben dus helemaal kaal schuren en dan 2x hard waxen, zit al 30 uur in en daar komt nog wel 15 a 20 uur bij ben ik bang van :? ) En bij ruimte gebrek staat die nu tijdelijk in een racetent in de voortuin....... Maar die tent wil ik graag weer weg hebben!
 
En toch jeukt het enorm om met de VFR aan de gang te gaan :Y
Gister een setje kappen helemaal in Zeeland opgehaald voor maar €75 (inclusief knipperlichten en spiegels). En dat was nog een heel leuk bezoekje ook, de beste man had 3 oude 2-takt motoren in nagenoeg originele staat in zijn garage staan. Een mooie donker geel metallic 2 cilinder en 2 Kawa 3 cilinders. Dus daar heerlijk uitgebreid naar staan kijken en over staan kletsen :t

De kappen zijn niet helemaal ongeschonden (ook een beetje schuifschade op links) en deels al een keer gerepareerd, maar alle nokjes, lipjes en puntjes zitten er aan en er zitten geen grote barsten in. Dus hier gaat hij wel van opknappen!

Nu nog "even tijd maken" om ermee aan de gang te gaan. Maar eerst moet ik nog steeds die SV1000 in orde maken, en intussen ook de SV650S want daarmee ga ik over 2 weken al een weekje de Alpen in (ketting en tandwielen vervangen, risers monteren onder het cross stuur, daardoor ook nieuwe remleidingen plaatsen want die zijn nu al aan de korte kant, heb ik wel ook gelijk weer nieuwe remolie want dat was ook wel tijd, en ook een V-Strom koppelingskabel monteren want die is ca. 10 a 15cm langer dan de SV kabel die nu al bijna strak staat). Kortom, genoeg te doen! :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan