€ 500,- challenge 2024: Met de lelijke zus op stap...

Goed bezig :t

En de vraag is natuurlijk, is er straks budget voor wat spuitbussen met witte lak ?

Action heeft natuurlijk heel goedkope spuitbussen :+
nu nog 'voldoende', maar het jeukt mij weinig als ik er zo de weg mee op ga... Eerst maar eens de kleppen stellen en de carb's laten badderen...
Heb ook nog een issue met een schakelpedaal (lijkt los te zitten op de as), maar dat moet ook nog uitgezocht worden. Zit nogal wat kettingvet daar rondom heen...
 
Update van afgelopen week...

Ik ergerde mij aan de overspray van de vorige "spuitbushersteller", wat nogal zichtbaar was rondom de klokkenpartij, dus het eerste klusje voor een uurtje ellebogensmeer a.d. keukentafel was een feit:
67.JPG66.JPG
Voor en na de behandeling met een lichte polijstmiddel..

Een ander klusje was het schoonmaken van het KVS reservoir, is ook een geweldig resultaat mee geboekt;
65.JPG70.JPG

Radiateur was er ook al afgehaald en na het rommelen in de voorraadhoek kwam ik nog div. voorraadmateriaal (spuitbussen: Actionstyle!) tegen waardoor het volgende project zich ook al aandiende:
83.JPG84.JPG

wat (uiteindelijk en na nog div. andere werkzaamheden bij de opbouw) resulteert in:
91.JPG

(let vooral niet op de radiateur, die is iéts te snel na het spuiten van matzwart gemonteerd, en dus komt daar de grondverf weer iets naar voren |( )
 
Echter tussen het cosmetische werk door, vrijdagmiddag nog even gekeken of er een brug vrij te maken viel bij mijn Pa in de schuur. Na het e.e.a. te hebben verplaatst, toch de VFR erop gedrukt om zo'n typisch vrijdagmiddag "even tussendoor" klusje te doen, klepspeling meten..

Het begon al goed met een afdekdop de er niet af te krijgen viel - ral gedraaid - (om de merktekens te zien), waarbij de enige optie uiteindelijk slijpen en beitelen was om het ding los te krijgen:
68.JPG

Ook nog even de andere zijde geïnspecteerd (stond toch op de brug en dat werkt lekker op hoogte), maar daar kwam ik achtereenvolgens andere fuck-ops tegen (zijstandaarddraden klem gedraaid achter het VTW afdekking), een ral gedraaide KM teller aandrijving én veel vet.
61.JPG64.JPG63.JPG
Maar dat is iets voor latere zorg (+ uiteraard de kopp.), dus gauw weer de afdekking weer gemonteerd....

De voorbereidingen liepen ook weer uit op gefronste wenkbrauwen, er waren namelijk Nippondenso - U27FER9- bougies (NGK CR9EH-9 tegenhanger) gemonteerd voor "long time high speed driving" zoals het werkplaatshandboek het omschrijft. Aangezien ik niet op de vlucht ben én het beoogd gebruik hier absoluut niet naar neigt, nieuwe originele NGK's (CR8EH-9, of de ND U24FER9 variant) uit de voorraadkast getrokken en klaargelegd om te monteren ná het opmeten van de klepspeling..

De klepspeling..
74.JPG72.JPG
blijkt op 2 inlaatkleppen nét aan de ruime kant te zijn en max 0.02mm buiten de tolerantie te liggen. Op zich kan het geen kwaad, ze worden o.a. redelijk gekoeld door het inlaatmengsel, maar ook hier speelt mijn OCD weer op en toch maar even de betrokken nokkenas gelicht..
Gelukkig was er nog wel iets van voorraad :+;)O-)van die dingen, dus beide geruild tegen een juiste dikte. Scheelt weer 10,- (origineel) per stuk aan kosten, is toch gauw weer een kistje bier bespaard! *O*
71.JPG
Eveneens al eerder het www afgestruind naar de meest goedkope klepdekselpakkingen, want met het beperkte budget gaat 40,- voor 1 originele (en je hebt er 2 nodig) het natuurlijk niet worden, dus voor totaal 24,60 een paar imitatie's laten aanrukken eerder deze week.
75.JPG
Was een goede keuze en geen overbodige luxe met alle reeds aangebrachte vloeibare pakking op de pasvlakken, ik vermoed dat de pakkingen een aantal keer vaker gebruikt zijn, dan de voorgeschreven 1x en wisselen elke klepspelingcontrole c.q. loshalen van het kleppendeksel..

Uiteindelijk het e.e.a. weer samengebouwd en na het vervangen van de bougie's de radiateur weer gemonteerd. Daarbij stoorde ik mij al langer aan de "habbibabbi" oplossing om de beide dimlichten te laten branden (standaard brandt er 1), door montage van een extra aftermarket relais middels plakband vast te tapen aan de originele voor grootlicht |(|(|(, en ook de kwaliteit van het montage of gebruikte middelen laat nogal te wensen over:
76.JPG77.JPG79.JPG

Gelukkig heb ik in mijn voorraadhoekje nog een aantal kabelbomen liggen voor dit doel,
85.JPG86.JPG
dus na bestudering van het stroomschema van een 36/1 in een ST1100 en een RC36/2 kabelboom aan het sorteren, ontmantelen, knippen en verzamelen geweest..

Er komt dus een nieuwe aansluiting op het stadslicht - zónder creatieve oplossingen - in de juiste kleuren, een originele aansluitstekker voor op een H4 lamp, een origineel (extra, dimlicht)relais én verwerkt op de juiste manier in de bestaande kabelboom, met de juiste diktes én draadkleuren. Het grote ombouwen is begonnen (het extra relais zie je boven in de foto reeds 'gemonteerd' zitten naast het originele grootlichtrelais).

92.JPG

Planning voor deze week:

Het stuurdraad v.a. het linker stuurschakelaar verlengen, aftakkingen maken voor geschakelde plus en min + vanaf het grootlichtrelais, 2 extra draden naar beide dimlichten extra monteren, het e.e.a. netjes afwerken, kabelboom opnieuw netjes afbinden en verleggen op de juiste manier. Zo is het ooit ook bedacht voor bepaalde landen (o.a. Spanje, UK en Italië reden deze motoren standaard met dubbele dimlichten, en zo is het origineel ook omschreven in het stroomschema)

Ook nog meer KVS halen (had maar een liter G12+ action KVS op voorraad), koelsysteem afpersen op lekkages, carb's wellicht al uit elkaar halen voor de ultrasoon en wat nog meer ????
 
Lekker bezig !
Ja zo'n kvs reservoir opknappen geeft mij ook altijd héél veel voldoening. Zal wel komen omdat de verandering zo ontzettend duidelijk zichtbaar is.

EDIT: terwijl ik deze kleine bovenstaande post doe, knal jij er nog een lel van een update tussendoor. Die ga ik nu even lezen ...

EDIT2: nog meer lekker bezig ! Die motor is door de vorige eigenaar / eigenaren redelijk 'verprutst'. Zo'n kabel afklemmen ... da's echt wel heel dom. En dan die aansluiting voor dat licht ... bah ...
Maar wel lekker om dat stap voor stap allemaal te fixen !
 
Laatst bewerkt:
zou willen dat álles zo eenvoudig en snel op te lossen was @RooieKater :+ Maar het geeft mij ook altijd een goed gevoel, daarbij kun je dan ook weer het niveau zien, wat niet geheel onbelangrijk is bij zo'n ding
(radiateurdoppen willen nogal bij oudere honda's het wel eens opgeven en de druk niet meer aankunnen. Meermaals meegemaakt, en daarom wil ik altijd een goed zicht en beeld hebben van het reservoir)..
 
Ff dit topic weer uit de motteballen trekken..

Ik heb jullie achtergelaten met een open spier (draad) operatie, welke in de afgelopen tijd is afgerond;
93.JPG94.JPG95.JPG96.JPG

Achtereenvolgens vanaf links en met de klok mee;
de operatie,
het verbeterde concept - naar origineel idee - (zie de beide relais links boven op de foto zitten) in wording,
Het eindresultaat,
én de weer - zoals het hoort - originele en gerepareerde draad voor het parkeerlicht..

Blijkt alleen met het demonteren van de kuip dat ik weer eens te lomp ben geweest en tóch weer een aantal puntjes van kritiek (lees afgebroken stukjes of draadbussen die eruit lagen) gevonden. Deze zijn inmiddels met een drupke lijm en/of een soldeerbout weer verholpen!

Viel mij overigens wél op dat er 2 verschillende kleuren H4 lampen gemonteerd waren, en dat vormt echt een dingetje bij de keuring. Gelukkig heb ik nog een bakje vol met gebruikte H4 lampen liggen, dus daar een paar uitgezocht en deze gewisseld tegen de verschillende kleuren die erin zaten, scheelt weer als je kunt ruilen met dichte portemonnee!..

Carbs zijn ook weer gemonteerd inmiddels, nadat ik de vlotterbakjes gedemonteerd heb, de sproeiers gecontroleerd heb (allemaal netjes en niet vergomd) heb ik besloten niet de V4 carbs uit elkaar te halen (stukje meer werk als een 4-in-lijn ivm de verschillende koppelstangen) en in de ultrasoon te gooien. Daarvoor in de plaats probeer ik het eerst komende tijd om het ding op te starten (ergens komende weken)..
Niet gekeken overigens naar de vlotterhoogtes, enkel geconcentreerd op de originele sproeiers en het totaalbeeld. En die stemmen mij niet ongunstig, vandaar dat ik bovenstaand eerst probeer, voor een ultrasoonbehandeling....

Ook nog de originele - nieuwe - dop van de 'crank case cover' gemonteerd:
98.JPG99.JPG

Tevens was deze week de week van de opbrengsten t.b.v. de lelluke zus, hier in huize Oooosterling..
Bij aankoop zat er een topkoffert bij,
36.JPG
die is , inclusief steun, verpatst voor een astronomisch bedrag van 30,-

Ook de hoog gemonteerde uitlaat van een RC36/2 (latere VFR, v.a. 1994) moest aan de verkoopdrift geloven,
100.JPG
toch nog een mega bedrag van 100,- voor gehad!

Kortom, de tussenstand is dat de aanschafprijs met 130,- is gezonken en bedraagt nog maar € 220,-! O-)
(Starttopic wordt aangepast met een kostenoverzicht tot nu toe inmiddels)
 
Laatst bewerkt:
Er is door mij hard nagedacht wat de beste optie (lees goedkoopste) optie zou zijn voor het uitlaatprobleem
(uitlaatcollector van een RC36/2 gemonteerd, daardoor géén middenbok en de eerder verkochte high mount imitatie einddemper).

Om hem door de keuring te krijgen is een originele demper een must, maar een 36/2 is nét ander gepositioneerd dan een 36/1 type collector en einddemper. Laat er nu net op MP een 36/1 collector in de buurt worden aangeboden, dus hiermee met verkoper net afspraken gemaakt om hem donderdag te komen halen! :).. Blijft enkel het probleem van een originele einddemper nog over... Deze zijn vrijwel onvindbaar voor een prijs die acceptabel is, zodat mijn eerste gedachte was om die van de mooie zus 'te lenen' gedurende de challenge, maar inmiddels heb ik toch een eureka momentje beleeft in de opslag...

Ik blijk nog een oude 36/1 einddemper er te hebben liggen! Bij aankoop in 2018 met de mooie zus meegekomen, maar niet acceptabel genoeg bevonden om te monteren en dus in de opslag gegooid.

Moest eerst nog even wat anders klaarmaken :
(volledig off topic, maar deze week wordt een tank van een '95 CBR 900 Fireblade - Urban Tiger - naar de spuiter gebracht,
IMG_2392.JPG
moest deze eerst even 'bewerken' zodat ik tevreden ga worden met het eindresultaat en de spuiter aanwijzingen geef met alles wat er mis is met die tank )

Laat nu in dezelfde opslag als waar diverse van mijn dierbeminde originele en niet te meer te verkrijgen OEM stickers voor eerste serie fireblade's liggen, nu ook de einddemper liggen, en deze ziet voor het eerst in ruim 5 jr weer het daglicht in volgende conditie:

102.JPG103.JPG

Maar na een uurtje 'elbowgrease' met het fijnste staalwol (00000) is dit het meer dan acceptabele eindresultaat:

104.JPG105.JPG
106.JPG
Zoals op foto's te zien is, is het niet 100% originele kleur meer, maar zit er een lichte verkleuring op het bovenste (helaas wel in het zicht zijnde) gedeelte, maar voor een 'gratis' originele uitlaat én de gedachte achter de challenge, is het 100% acceptabel!

Komende weken to do:
koperen ringen scoren of zien op te snorren in de eigen voorraad;
goedkoop brandstoffiltertje (papieren) scoren (aangezien een originele 25,-!!! kost);
Begin maken met demontage van de 36/2 collector (en montage van de rc36/1 collector wellicht)
Montage van de einddemper aansluitend;
Verse peut scoren, accu opladen en een eerste opstart trachten te bewerkstelligen;
Schoonmaakadditieven (forté) in de ouwe olie, laten lopen en aansluitend verse olie + oliefilter;
aansluitend carbs synchroniseren wellicht?

kortom genoeg te doen!...
 
Mooi werk !

Fijn dat je een collector hebt gevonden, die zijn best schaars. Hopen dat 'ie goed is ! 🤞
Idd! 5 jr geleden nog een goede gekocht voor geen 50,-, sommigen durven nu al het 5voudige te vragen.. Deze (hoop ik) mee te nemen voor 75,- en er zit wat werk aan (aansluiting voorste bochten is één van de lippen af, maar hopelijk is dat met een beetje creatief denkwerk op te lossen)

Nadeel van zo'n 36/2 collector is o.a. dat er geen middenbok meer onder past. Wil ik liever wel ivm de bruikbaarheid..
 
Zooooo, ff dit topic weer een rotschop geven...

Ik heb jullie achtergelaten met een half gesloopte lelluke zus, een kapotte collector en een lijst met to do werkzaamheden...
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het ding ff in een verdomhoekje geschoven had, en andere werkzaamheden voorrang kregen én zin om te kweken. Soms heb je van die weken..

Interneppen kan ik daarentegen heul goed, dus had alvast een div. nieuwe delen aangeschaft. Brandstoffilter, luchtfilter, koperen uitlaatringen, grafieten uitlaatpakkingen e.d. laten aanrukken.. En omdat geld wel degelijk een probleem vormt, gekozen voor de meest goedkope - lees imitiatie - varianten van alles.

Maar goed, hij zal toch af moeten voor april '24 (iets met vakantieplanning en zo), dus gestart om de 36/2 collector er onderweg te slopen, gaf mij de mogelijkheid om delen van de achterbrug te ontdoen van 137K aan verzameld kettingvet, zo lijkt het wel.. Voor de veiligheid de delen van de vering nagelopen, gepoetst (psychologisch dingetje), en de naaldlagers weer in het vet gezet..

(Voor vs. na 'behandeling' )
114.JPG115.JPG
Het veerelement vertoonde ook enige sporen van een hoge KM stand:
118.JPG


Maar gelukkig heeft de mooie zus destijds een upgrade gekregen in de vorm van een Hyperpro element, dus was een redelijk exemplaar nog voorhanden. Deze heb ik dus 'tijdelijk' geleend om mijn eigen gemoedsrust en veiligheid te waarborgen, even uit elkaar gehad en alle punten nagelopen, waar mogelijk geserviced (voor zover dat kan zonder adequate middelen) en voor zover mogelijk ontdaan van vet en gepoetst.

120.JPG122.JPG

Voor de volledigheid nog even naast elkaar gelegd, ter vermaak..

En doorrrr...... Met de collector.. Links de 36/2 versie, en rechts de 36/1 variant (die erop hoort te zitten).. Beide hetzelfde verhaal, qua aansluiting van de voorbochten.. nogal krokant laat maar zeggen..
109.JPG

Maar gelukkig bezit ik over een professioneel MIG/MAG apparaat én een officieel lasdiploma. Dus een stukje 1,75 inch uitlaatbuis gehaald, en deze past bijna perfect over de grafieten pakkingen heen, die op die aansluiting horen te zitten. Appeltje/eitje zou je denken, maar laat ik dat na 25+ jr. niet hebben gedaan (lassen), dus het is het betere bak en braad werk geworden..

127.JPG130.JPG

En uiteraard naar dit 'huzarenstukje' mezelf rijkelijk met bier beloond, want ben er niet doorgegaan met de toorts. :) _O-
Rechts overigens zit de juiste collector reeds los-vast gemonteerd (met 2 nieuwe grafieten pakkingen en 4 nieuwe koperen pakkingen), is het veerelement weer gemonteerd, is het voorste deel van de achterbrug ontdaan van een zwarte lag kettingvet en is het e.e.a. klaar om het achterspatbord weer te monteren..

Maar het zat me tóch niet lekker dat ik onderweg een eventuele ketting niet (goed) kan smeren zelfstandig, dus maar weer op MP e.d. sites gekeken. Blijkt er in de buurt (nou ja, enigszins in de buurt - twente - dan, enschede) nog een middenbok wordt aangeboden voor 10,-. Een blik op het budget blijkt er nog wel ruimte voor te zijn (hopelijk), dus gehaald en eveneens gemonteerd...

133.JPG

En dan de volgende tegenslag....
Bij de opbouw blijkt dat de duovoetstep een dusdanige klap te hebben gehad van een eerder avontuur door vorig eigenaar, dat dit het ophangpunt voor de einddemper compleet heeft verdraaid en niet meer te repareren.. Dus MP/Kleinanzeigen wederom maar weer eens aangeslingerd en in D voor 15,- een step voor de rechterzijde gescoord..

Dit alles heeft geleid tot het volgende resultaat:

135.JPG


Maar nog steeds heeft het ding niet gelopen...

De carbs niet uit elkaar gehad, maar de vlotterbakjes en sproeiers leken niet vergomd te zijn, dus dat geeft de burger moed! Nieuwe filters erin, verse Vpower peut erin gegooid, accu opgeladen en

HOPPA, HIJ LOOPT!!

137.JPG

En voor de zekerheid toch maar iets van gumgum op de geknutselde overgang gemaakt.. Baat het niet, dan schaad het ook niet denk dan maar...

Nou ja, het loopt nog niet helemaal lekker, maar toch... De motor warm laten draaien, het KVS traject ontlucht, de fan laten aanslaan en ik ben voorlopig tevreden met het resultaat...

Nu ik weet dat de motor ook daadwerkelijk loopt (bij aankoop niet horen lopen) kunnen de volgende hordes worden genomen op korte termijn:

Langer laten lopen op iets van een carb reiniger (forte moto power)
motorreiniger toevoegen, daarna olie en oliefilter (forte motor flush)
carbs synchroniseren
VV keerringen vervangen, poten servicen;
achterzijde achterbrug nalopen (excentrische naaf of de naaldlagers nog goed zijn, of de 'hub' ook nog gangbaar is, poetsen e.d. zaken)
remmen/koppeling systemen nalopen
ketting en tandwielen
banden
laten keuren...
kofferrek monteren
 
Goed bezig!
En dat bak en braad wellicht een beetje gladslijpen en een busje hittebestendig zwart eroverheen. Zie je niks meer van.
 
Heb nog een goedkopere oplossing @Sam Neve , de gumgum hard laten worden en later de onderkuip er omheen.. :+
(met dat gladslijpen ben ik bang dat ik door mijn bak/braad werk té veel materiaal weg haal..)

Maar weer verder met het brik, lieve kijkbuis lezertjes!..

Ik heb hem inmiddels dus horen lopen, maar er zijn nog zooo veel dingen die mij niet aanstaan of gecontroleerd moeten worden, dat ik toch enigszins nu vaart moet gaan maken.. Dus omdat alles toch mooi open ligt, gelijk deze week maar even de boutjes uit de inlaatkelken gedraaid, de aansluitinkjes erin gedraaid en de klokken erop gezet, om te kijken of het kostbare Vpower synchroon wordt aangezogen.. En dat blijkt het geval te zijn!!
140.JPG141.JPG

Weer een dingetje van de to do lijst gehaald.. Op naar de volgende klus, te weten de tank erop en kijken of het e.e.a. lekvrij te monteren is..

NIET DUS..

de tankkraan lekte, dus ik dacht slim te zijn om de rubbertjes maar te vervangen in het inwendige van de kraan. Nu lekken die rubbertjes vaker bij oude honda's, dus het e.e.a. ligt hier wel op voorraad. Tankkraan uit de tank, open boren en tadaa:
142.JPG

Dus de rubbers vervangen, doorgeboord en M4 erin getapt op de open geboorde punten en weer afdichten.. Maar het kreng blijkt nóg te lekken, ditkeer niet extern, maar intern. :(.. Vooral lastig als je de tank eraf wilt halen, maar je verliest geen benzine, dus de afweging gemaakt dat ik niet nogmaals de kraan ga loshalen en het veertje ga vervangen en/of de kogellager ga vervangen (die schakelt tussen off/on/reserve in de kraankamer).. Het e.e.a. weer gemonteerd, tank erop, benzine erin en wéér laten lopen..

Waarom? Voordat ik verder ga, wou ik nog 1 basaal element checken, te weten de laadstroom en spanningsregelaar. Aangezien de vorige eigenaar aangaf "een goede regelaar geplaatst te hebben" toch maar eens de kenmerken door google gehaald, en waarschijnlijk is het een Aliexpress spanningsregelaar. Wie had dát nu verwacht...
Om te kijken of het e.e.a. goed functioneert, de motor vanmiddag warm laten lopen en om een lang verhaal kort te maken:

144.JPG


Ik hoor ook bij de club van @Diirk en @Brilsmurf ! Ook ik heb laadproblemen (zeg maar ontlaadproblemen, aangezien er kortsluiting in de stator zit).

Aangezien het budget niet eindeloos is, en ik liever ga voor een 2e hands originele dan een nieuwe imitatie, heb ik inmiddels al contact via kleinanzeigen om een 2e hands (naar zeggen van de verkoper) goede en functionerende stator over te nemen voor 45,-..

Maar eerst eens kijken of ik voor nieuwjaar dit euvel weer weet te fiksen, voordat ik weer wat anders kan aanpakken..

Hopelijk drukt dat niet té veel op het resterende budget, want de to do lijst is weer aangepast..

Bedradingsperikelen oplossen t.p.v. koplamp en zekeringskast
Topkuip herstellen - lijmen en plastic solderen
klepspelingcontrole en (2 uitlaat)kleppen gesteld
Bougies vervangen
Koelvloeistof vervangen
UItlaatcollector kopen, lassen en vervangen
UItlaatdemper vervangen
Middenbok kopen en monteren
Veerelement achter nalopen, draaipunten nalopen en naaldlagers smeren
Luchtfilter vervangen
benzinefilter vervangen
Langer laten lopen op iets van een carb reiniger (forte moto power)
carbs synchroniseren

Laadperikelen => stator vervangen, extra controle SR
motorreiniger toevoegen (forté motor flush), 1/2 uur stationair laten draaien, daarna olie en oliefilter vervangen
Controle balhoofdlagers;
VV keerringen vervangen, poten servicen;
achterzijde achterbrug nalopen (excentrische naaf of de naaldlagers nog goed zijn, of de 'hub' ook nog gangbaar is, poetsen e.d. zaken)
remmen (voor/achter) reviseren
hydr. koppeling reviseren
ketting en tandwielen
banden
laten keuren...
kofferrek monteren
 
Laatst bewerkt:
Kleine update,
  • Inmiddels een 2e hands stator gevonden en gekocht voor 30,- (via kleinanzeigen.de), wordt hopelijk nog vóór de kerst op de bus gedaan, en
  • Financiën in de startpost bijgewerkt. Na betaling van de stator nu nog € 152,14 in kas (van het totale budget van 650,-)
 
Ga eens eerst bekijken hoe de waardes van de Ali SR zijn bij de aangekochte stator, @Diirk.

Nu wil het toeval dat een ori SR bij deze parel:
1703275968371.jpeg

afgelopen zomer kapot is gegaan op het Isle of Man, toen ik hem mee had... En voor deze heb ik een gemodificeerde nieuwe van Carmo gekocht, dus ik denk dat ik op veilig ga en hem ga wisselen tegen de ALI SR voor de trip met de lelluke zus..
Maar meten is weten, dus nog even afwachten wat het plan wordt...
 
Ga eens eerst bekijken hoe de waardes van de Ali SR zijn bij de aangekochte stator, @Diirk.

Nu wil het toeval dat een ori SR bij deze parel:
Bekijk bijlage 1955105
afgelopen zomer kapot is gegaan op het Isle of Man, toen ik hem mee had... En voor deze heb ik een gemodificeerde nieuwe van Carmo gekocht, dus ik denk dat ik op veilig ga en hem ga wisselen tegen de ALI SR voor de trip met de lelluke zus..
Maar meten is weten, dus nog even afwachten wat het plan wordt...
Met zo'n Ali ding heb ik jaren gereden op de Oerblade.
IMG20200201163300.jpg
 
@Lv87 SR van een RC24 past (zonder aanpassing) niet op een RC36..
RC24 SR heeft 2 stekkers (3 pins en 2 pins), RC 36 heeft 1, 5 pins, stekker. Wellicht kan ik er wel een verloopstekker voor maken, maar dan kan ik beter van mijn 95 fireblade de verbeterde (carmo) SR tijdelijk lenen en meenemen..

En weer een update over de vorderingen van deze week..

De week kende zowel voortgang als ook kleine tegenslagen. De tegenslag aangaande de VFR was dat de benzinekraan toch weer is gaan lekken, maar nu extern. Aangezien benzine lekken op een warme kleppendeksel niet ideaal is, betekent dat ik inmiddels de gehele kraan weer heb gedemonteerd, div. maten heb opgenomen om de nieuwe Viton o-ringen te bestellen en wachtende om het e.e.a. in ontvangst te nemen voor een (meer en succesvollere) 2e afdichting van deze kraan.

Wachtende op de 'nieuwe' stator, besloten om alvast te checken hoe de toestand van de balhoofdlagers waren,
150.JPG149.JPG
Wat dus geresulteerd heeft in het plaatsen van nieuwe conische naaldlagers.. (rechts de oude en NEE ik heb niet het balhoofd lopen aaien met een haakse slijper.. Ik heb wél goed gereedschap op het e.e.a. te verwijderen..)

En als dan toch de voorvorkpoten eruit moeten voor deze operatie, kunnen deze gelijk aangepakt worden op de aanwezige pitting op beide poten én de lekke voorvorkkering rechts..

151.JPG152.JPG153.JPG
154.JPG155.JPG156.JPG

Van linksboven met de klok mee;
  1. Uitlekken van de ouwe (stinkende) vv olie;
  2. slechte foto van de aanwezige pitting (uiteindelijk behandeld met staalwol en P400 schuurpapier);
  3. Er blijkt aangepaste vering gemonteerd te zijn bij het open halen van de poten (White Power vering, vermoed ik?);
  4. Het nieuwe sapje wat erin is gegaan;
  5. schoonmaak van de onderpoot in progress (met staalwol, aangezien zelfs koudreiniger niet werkte);
  6. Originele veren (van een VFR, deze zitten in de doos) versus de gemonteerde veren (waardoor ook geen pasbus meer gemonteerd was).
Daarnaast kwam de postbode gisteren met een aantal pakketjes langs, waaronder olie, dynamodekselpakking en een "nieuwe" 2e hands stator (zelfs mét dynamodeksel - en dat voor 30,- *O* )

Oud (links) vs. "nieuw" (rechts)
157.JPG158.JPG

Het e.e.a. gemonteerd, én natuurlijk even met iets staalwol over een verweerde koelbuis gewreven..
159.JPG

Het meten van de laadstroom laat nog even op zich wachten (iets met een tankkraan en zo), al lijken de waarden goed te zijn bij het doormeten van de stator.. Maar de volgende -deel-projecten ligt alweer te wachten op een liefdevolle behandeling van koudreiniger, staalwol, ellebogenvet, een revisiesetje en wellicht een likje overgebleven remklauwverf..

146.JPG

Nog het e.e.a. aan losliggende onderdeeltjes erop geschroefd (om niet óveral delen te hebben liggen in de verschillende schuren) en zie hier het resultaat tot nu toe, het begint weer enigszins op een VFR te lijken:

161.JPG


Deze week gebeurd er niets meer na deze update, volgende week/nieuwe jaar als eerst de kraan herstellen en de remklauwen servicen..

Met alle aankopen tot nu toe, slinkt het nog beschikbare budget al onder de 100,-- Nu niet hopen op al te veel tegenslagen, bezien het nog resterende budget...
 
@Lv87 SR van een RC24 past (zonder aanpassing) niet op een RC36..
RC24 SR heeft 2 stekkers (3 pins en 2 pins), RC 36 heeft 1, 5 pins, stekker. Wellicht kan ik er wel een verloopstekker voor maken, maar dan kan ik beter van mijn 95 fireblade de verbeterde (carmo) SR tijdelijk lenen en meenemen..

En weer een update over de vorderingen van deze week..

De week kende zowel voortgang als ook kleine tegenslagen. De tegenslag aangaande de VFR was dat de benzinekraan toch weer is gaan lekken, maar nu extern. Aangezien benzine lekken op een warme kleppendeksel niet ideaal is, betekent dat ik inmiddels de gehele kraan weer heb gedemonteerd, div. maten heb opgenomen om de nieuwe Viton o-ringen te bestellen en wachtende om het e.e.a. in ontvangst te nemen voor een (meer en succesvollere) 2e afdichting van deze kraan.

Wachtende op de 'nieuwe' stator, besloten om alvast te checken hoe de toestand van de balhoofdlagers waren,
Bekijk bijlage 1957448Bekijk bijlage 1957447
Wat dus geresulteerd heeft in het plaatsen van nieuwe conische naaldlagers.. (rechts de oude en NEE ik heb niet het balhoofd lopen aaien met een haakse slijper.. Ik heb wél goed gereedschap op het e.e.a. te verwijderen..)

En als dan toch de voorvorkpoten eruit moeten voor deze operatie, kunnen deze gelijk aangepakt worden op de aanwezige pitting op beide poten én de lekke voorvorkkering rechts..

Bekijk bijlage 1957450Bekijk bijlage 1957451Bekijk bijlage 1957452
Bekijk bijlage 1957453Bekijk bijlage 1957454Bekijk bijlage 1957455

Van linksboven met de klok mee;
  1. Uitlekken van de ouwe (stinkende) vv olie;
  2. slechte foto van de aanwezige pitting (uiteindelijk behandeld met staalwol en P400 schuurpapier);
  3. Er blijkt aangepaste vering gemonteerd te zijn bij het open halen van de poten (White Power vering, vermoed ik?);
  4. Het nieuwe sapje wat erin is gegaan;
  5. schoonmaak van de onderpoot in progress (met staalwol, aangezien zelfs koudreiniger niet werkte);
  6. Originele veren (van een VFR, deze zitten in de doos) versus de gemonteerde veren (waardoor ook geen pasbus meer gemonteerd was).
Daarnaast kwam de postbode gisteren met een aantal pakketjes langs, waaronder olie, dynamodekselpakking en een "nieuwe" 2e hands stator (zelfs mét dynamodeksel - en dat voor 30,- *O* )

Oud (links) vs. "nieuw" (rechts)
Bekijk bijlage 1957460Bekijk bijlage 1957461

Het e.e.a. gemonteerd, én natuurlijk even met iets staalwol over een verweerde koelbuis gewreven..
Bekijk bijlage 1957464

Het meten van de laadstroom laat nog even op zich wachten (iets met een tankkraan en zo), al lijken de waarden goed te zijn bij het doormeten van de stator.. Maar de volgende -deel-projecten ligt alweer te wachten op een liefdevolle behandeling van koudreiniger, staalwol, ellebogenvet, een revisiesetje en wellicht een likje overgebleven remklauwverf..

Bekijk bijlage 1957470

Nog het e.e.a. aan losliggende onderdeeltjes erop geschroefd (om niet óveral delen te hebben liggen in de verschillende schuren) en zie hier het resultaat tot nu toe, het begint weer enigszins op een VFR te lijken:

Bekijk bijlage 1957468

Deze week gebeurd er niets meer na deze update, volgende week/nieuwe jaar als eerst de kraan herstellen en de remklauwen servicen..

Met alle aankopen tot nu toe, slinkt het nog beschikbare budget al onder de 100,-- Nu niet hopen op al te veel tegenslagen, bezien het nog resterende budget...
Hou er rekening mee dat als je schuifstekkers gaat gebruiken op de SR dat de gele draden een bredere stekker hebben dan die andere 2
 
Zo, even weer een update posten van de vorderingen aan de lelluke zus...

Na de laatste post is er weer het e.e.a. verbeterd, maar zijn er ook weer tegenslagen te melden, helaas....

Allereerst gecontroleerd of de gemonteerde 2e hands stator haar werk deed, en of de spanningsregelaar ook zijn werk doet. Dit is gecombineerd door de lelluke zus warm te laten draaien met een spoelmiddel voor in de olie, puur preventief en omdat het blok al 137K gelopen heeft..
163.JPG

Eerste conclusie, de 2e hands stator doet zijn werk! En ook de spanningsregelaar is nog steeds goed, getuige de nette waarden die de SR afgeeft bij zowel een koude motor, als bij een motor die 30 minuten stationair warm gelopen heeft..
Uiteraard daarna de olie afgetapt, en zowel een nieuwe oliefilter als ook 3,2 ltr nieuwe Castrol 10W-40 Power 1 halfsyntheet olie gespendeerd aan de VFR.

Op naar het volgende probleem, de voorremmen... Aangezien dit een wezenlijk veiligheidsaspect is, heb ik eigenlijk niets bespaard om dit weer in orde te maken. Allereerst hebben de remklauwen gebadderd in een ultrasoon, waarna het e.e.a. nog met staalwol naderhand behandeld is, alvorens deze met een restje remklauwenverf gespoten en laten drogen - in deze koudere wintertijden - boven een kachel. Ook is de (huis)oven na het opdrogen van de verf geconfisqueerd voor het afbakken ervan (overigens was het 'ministerie van oorlog' aka de vrouw niet echt blij met mijn actie).

164.JPG166.JPG

Remklauwen voorzien van allemaal nieuwe rubbers, al waren dit wel 2 setjes van de firma TOURMAX waarmee het opgebouwd was. Overigens moet ik hierbij wél melden dat 1 van de buitenste keerringen wel in de uitsparing zat, maar er was een klein 'hoekje' uit deze uitsparing was, waardoor je vanaf de onderzijde van de remklauw de keerring (te goed) zag zitten. Na eveneens een revisie van de rempomp op het stuur, montage van het geheel, én het afvullen met DOT 5.1 komt een volgende tegenslag... LEKKAGE!!!

Nog nooit gehad, maar nu wel en toevalligerwijs net bij de buitenste keerring, waar het stukkie uit de behuizing was... Na een heleboel gescheld rustig het e.e.a. beoordeeld en aangezien dit niét het geval was voor die tijd, een gok genomen en alsnog originele Honda keerringen besteld (volgende optie was een andere remklauw aanschaffen) en deze gemonteerd op betreffende remzuiger..

Lang verhaal kort, het is nu goed!

178.JPG 181.JPG

Enige reden waarom het nu dicht is, is dat naar mijn mening de Tourmax keerringen een tikkie dunner en daardoor meer flexibeler zijn dan de originele. Hierdoor drukte de Tourmax keerring zich onder de remdruk via de beschadiging naar buiten en begon het e.e.a. te lekken. Middels de originele keerringen is dit niét meer het geval en na een nachtje op druk te hebben gestaan blijkt het nog steeds niet meer te lekken!
En dat geeft de burger moed voor de testritten die nog moeten plaatsvinden...


Volgende opgave, de vastzittende hydraulische koppeling..
179.JPG168.JPG

Maar ook deze werkzaamheden heb ik succesvol kunnen afronden, eerst het e.e.a. in de ultrasoon, dan wederom met staalwol naderhand behandeld,
173.JPG
tourmax revisiesetje erin, en het de werkzaamheden afgerond met nieuwe DOT 5.1 Kroon olie.
Heerlijk als je weer een koppeling hebt die het ook gewoon doet.. En omdat je toch in die regionen aan het werk bent, gelijk maar zo veel mogelijk vet verwijderen, een nieuwe pakking voor het VTW huis gespendeerd, een nieuwe JT sprockets VTW gemonteerd en de versleten kunststof opnemer voor de KM teller gewisseld tegen een nieuwe.
175.JPG177.JPG


De achterrem heeft ook een behandeling gehad, al was het niet zo'n uitgebreide als de voorrem (geen totale revise, maar puur gecontroleerd of de klauw 'los' is, evenals de remzuigers. Hiervan heb ik echter geen foto's genomen, aangezien ik de achterrem veel minder belangrijk vind.

Dé tegenslag die als rode draad steeds weer terugkomt, is na het terugplaatsen van de tank, dat er wederom lekkage te melden is aan de tankkraan. Dit betekent dat deze (op den duur) voor een 3e keer open gehaald moet worden, en/of een vervangende kraan gezocht moet worden, vandaar dat de challenge bike momenteel gestald is in de hoek..

De lelluke zus moet dus maar even vanuit een een hoekje toekijken hoe de mooiere zussen allemaal voorrang krijgen i.v.m. het naderende voorjaar en komende motorvakanties voor de challenge..


185.JPG


Inmiddels is er nog 'maar' € 31,37 over voor het challenge budget, maar ik vermoed dat dit ruim voldoende is om de tankkraan problematiek op te lossen. Nog op de 'to do' lijst staan:


Bedradingsperikelen oplossen t.p.v. koplamp en zekeringskast
Topkuip herstellen - lijmen en plastic solderen
klepspelingcontrole en (2 uitlaat)kleppen gesteld
Bougies vervangen
Koelvloeistof vervangen
UItlaatcollector kopen, lassen en vervangen
UItlaatdemper vervangen
Middenbok kopen en monteren
Veerelement achter nalopen, draaipunten nalopen en naaldlagers smeren
Luchtfilter vervangen
benzinefilter vervangen
Langer laten lopen op iets van een carb reiniger (forte moto power)
carbs synchroniseren
Laadperikelen => stator vervangen, extra controle SR
motorreiniger toevoegen (forté motor flush), 1/2 uur stationair laten draaien, daarna olie en oliefilter vervangen
Controle balhoofdlagers;
VV keerringen vervangen, poten servicen;
achterzijde achterbrug nalopen (excentrische naaf of de naaldlagers nog goed zijn, of de 'hub' ook nog gangbaar is, poetsen e.d. zaken)
remmen (voor/achter) reviseren
hydr. koppeling reviseren

Perikelen rondom de tankkraan - eindelijk, voor de 3e keer en definitief - verhelpen
ATW en ketting vervangen
banden en ventielen vervangen + balanceren
laten keuren...
kofferrek monteren
 
Wij hebben goede ervaringen met de middelen van Forté, @Garfield .. Met name de flush kán vastzittende zuigerveren herstellen, en het spoelen van de inwendige olieleidingen en kanalen om zodoende eventuele opgebouwde sludge te verwijderen. Vooral bij oudere blokken is het zinvol, al doe ik zo'n behandeling met alle aangekochte motoren waarvan de onderhoudshistorie bij mij niet of niet geheel bekend is.

(Bij een VW 1.9 SDI blok ooit eens van 16 bar compressie naar 32 bar gegaan, puur door het gebruik van dit soort middelen (motor flush, diesel fuel conditioner, injector treatment e.d.) zonder de cilinderkop eraf te hebben gehaald.)

Kicxstart heeft er eens een praktijktest mee gedaan, maar ook op de site van Forté staat een soortgelijk verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan