500 Euro Challenge 2024: Dikke Suzy (aka Fat Suzy)

Je schrijft op wat je betaald (en welke kleur de betaling heeft staat daar los van).

Maar als er heel veel "zonder bonnetje" wordt betaald, denk ik dat er straks iets "geels met schuim" tegenover staat 8-)
Je moet de gelegenheid waarnemen als deze zich voordoet _O-
 
Op een of andere manier zullen die centen zich dus toch uit mijn portefeuille wringen _O- maar om het gouden nat te nuttigen doe ik dat zonder morren.

Zelf wikkelen ? Dapper !
Ben benieuwd hoe dat gaat / hoe het je vergaat.
Succes !
Mijn gedacht is dat ik een dikke 15 meter kabel overschot zal hebben en zodoende eerst enkele meters kan “leren wikkelen”. Vervolgens geheel opnieuw beginnen en het dan hopelijk goed in de vingers hebben. Alles ziet er ook altijd zo gvd makkelijk uit als een ander het doet, dat ik het wel zelf moet proberen 8)7
Deels uit spirit voor de challenge; deels om er ongevraagd mee uit te pakken 😂

“Hé coole fiets, die is vast al oldtimer?”
“Goh die is al zo oud, dat ik zelf de stator opnieuw heb gewikkeld”

Zoiets dus 🤣
 
Jaap, waar dient dat isoleerkarton dan voor?
Worden de spoelen niet best met een (geschikte) hars geïsoleerd, daar de stator wordt “gedompeld” in blokolie?
 
Nog eens wat gedaan: eindelijk de stator uitgehaald en nog eens getest.

Ziet er eigenlijk alsof uit alsof ‘ie gemaakt werd door een achtjarige in een Chinese sweatshop.
IMG_9658.jpeg


Maar geen beschadigingen te zien dus misschien had ik toch geluk en ligt de fout elders?
Ik had namelijk gezien dat een van de kabels in een plooi bloot lag en daar allicht kortsluiting maakt met de massa.
IMG_9659.jpeg


Hoera!*O* Ik hoef de stator dus toch niet opnieuw te wikkelen!*O*

Toch maar even de weerstanden testen voor de goede orde want meten is weten!
IMG_9696.jpeg

.
.
.
.
.
-O-
 
Weet je wat de waarden zouden moeten zijn ?
120 Ohm lijkt me wat veel maar het kan ook zomaar zo horen.
Hij is in ieder geval niet 0 of oneindig, want in die gevallen weet je zeker dat je een probleem hebt.
 
De referentiewaarde is 0,5-2 Ohm :')
Hij geeft dat ook mooi consistent op twee van de drie metingen, maar eentje van die drie zit dus goed fout. Kan ik uiteraard enkel die windingen vervangen en me een paar euro sparen, maar half werk is uiteindelijk dubbel werk.
 
Ik had gehoopt een update te kunnen geven afgelopen weekend, maar kwam weer maar eens tijd tekort 😪
Een nieuwe job vinden staat hoog op m'n prioriteitenlijst.

Desondanks heb ik er vertrouwen in Suzy klaar te krijgen vóór maart 2024, dus ik wanhoop nog niet.
 
Een kleine update, maar geen bijzonder prettige.

Mijn maatje, waar ik het elektromateriaal zou kopen, laat het helaas afweten. Zijn antwoord is steeds "ohja juist, morgen, morgen" en inmiddels zitten we maanden verder dus ik ga alles gewoon particulier aankopen. Nou snap ik dat wel, kerel is zelfstandig en werkt haast 14u/dag dus ik ga mezelf ook niet blijven opdringen met m'n lullige bestelling.
Echter wordt alles zo een pak duurder: vooral het wikkelen van de stator. Dat komt oa vanwege de hogere aanschafprijzen, uiteraard, maar ook door de extra verzendkosten want ik vind nergens één website met geschikte isolatiehars én kaptontape én wikkeldraad.

Geen ramp want bij Carmo kan je een stator kopen voor €100 met een jaar garantie... maar ik had het graag zelf gedaan voor de lol en de bragging rights :') Dan nog zo een setje bij caferacerwebshop voor 50 pleuros en we zijn voor het grootste deel gereed. Zo schiet er nog een kleine €150 over van het budget en dat moet volgens mij nog zeker voldoende zijn om de rest van de fiets klaar te krijgen.

Om dan toch met een positieve noot af te sluiten: ik heb in de afgelopen maanden niet stilgezeten en tijdens de weekends, wanneer er tijd vrij was - een uurtje hier en een uurtje daar -, de "rommelkamer" opgeruimd en sta op punt ze om te dopen tot garage :Y
Misschien weinigzeggend voor de lezers, maar een monumentale verwezenlijking voor ondergetekende. Ik maak me sterk dat de motivatie om te sleutelen, eens dat kan in een verwarmde, windvrije ruimte, enkel zal toenemen en Suzy kort na de winter kan scheuren over het slagveld dat wij kennen als "het Belgische wegdek".
 
In het weekend eindelijk enkele uurtjes kunnen werken aan de fiets.
Eind oktober had ik een kontje en zijkapje (ja, helaas maar één kant kunnen bemachtigen) gekocht in het "juiste kleurschema" en die had ik er zaterdag snel op geflikkert om te zien hoe 't staat:

IMG_0513.jpg


Erg leuk om de fiets "origineler" zien, maar ik zal ze wellicht niet gebruiken voor de challenge om binnen budget te blijven.
 
Omdat ik niet veel zin had om alleen te zitten trok mijn lieve vriendin met me de garage in.
Terwijl ik de handen vuil maakte deed zij zowat het tegenovergestelde 😄
IMG_0516.jpg


Bij het "ontmantelen" van de fiets kwam ik veel van dit tegen:
IMG_0535.jpg
IMG_0539.jpg
IMG_0525.jpg


Bedoeling is om de schakelaars, connectors etc een ultrasoon badje te geven, te smeren waar nodig en de schroefjes te vervangen (bij voorkeur met INNENSECHSKANTSCHRAUBE 🗣️).
Heb alles voorlopig in bakjes gegooid zodat het mooi samen blijft.
IMG_0542.jpg


Ik zou het liefst de kabels "ontsolderen" en terug solderen met nieuwe kabels. Maar tijd begint nu wel een dingetje te worden om rekening mee te houden dus ik hou het nog even in beraad.
Na een paar uur werken ben ik geëindigd met zoiets:
IMG_0545.jpg


Naderhand gezien vraag ik me dan af "hoe heeft dit meer dan een uur geduurd", maar daar zitten ook wat dingen bij als "zoeken naar de juiste sleutels in Pa's kisten", "zorgen dat alles netjes wordt achtergelaten" en "krabben op je hoofd terwijl je naar de motor kijkt" :+
Ik wil hier wel graag de opmerking bij maken dat de vorige eigenaar geen klungelaar was: zo zijn bijvoorbeeld de carbs netjes voorzien van nieuwe inbusschroeven. Het is dus zeker niet het geval dat ik de ene na de andere kapotgedraaide schroef tegenkom.
 
Nog eens een update: helaas zijn die er maar weinig, maar er komt nu toch echt licht aan het eind van de tunnel. 't Is ook eentje met veel tekst en weinig foto's 😅


Mijn opdracht als consultant die ervoor zorgde dat ik haast geen vrije tijd (noch zin) had, is afgelopen. Dat maakt dat ik nu terug enkele dagen vanaf thuis kan werken (=studeren voor MS certificaten) terwijl men voor mij een nieuwe opdracht zoekt. Met een beetje geluk is die nieuwe opdracht ook weer wat dichter aan huis en heb ik zo eindelijk wat meer tijd om te werken aan de fiets.

Met die recent verkregen tijd en rust heb ik een nieuw elektrisch schema gemaakt en ik hoop dat de elektriciens op MF mij nog wat tips ed kunnen geven of me wijzen op fouten want ik ben echt zo een ontzettende leek wat elektriciteit betreft. Enorm boeiend wel! Ik zal er me zeker verder in verdiepen.


Eerst nog wat opmerkingen:
  • Ik zal in het vervolg gebruik maken van een ander tekenprogramma dan draw.io. Het werkt wel voor een eerste keer klooien, maar ik vermoed dat ik met een programma als autocad oid 2x zo snel klaar zou zijn (na de initiële leercurve).

  • Het doel is om een betere kabelboom te hebben dan het origineel uit 1979. Dit wordt gewoonlijk afgeraden, maar desondanks lijkt me dit toch de betere keuze.
    Zo wordt in het origineel een van de fasen van de stator omgeleid naar de lichtschakelaar: dat is niet (meer) nodig met de nieuwe r/r.
    Er wordt bv ook gebruik gemaakt van een heuse richtingaanwijzermodule met automatisch uitschakelende richtingaanwijzers. Die module was al niet meer aanwezig bij aankoop (en heeft ook een reputatie van stuk te gaan) en moest dus sowieso vervangen worden.

  • Het schema had ik vorige week al eens in de Whatsappgroep van de 500EC deelnemers gegooid en daar werd voorgesteld om de zekering RNO weg te laten omdat die vlak achter de eerste inline zekering zit en ze (wellicht ongeveer) dezelfde waarde zullen hebben.

  • Ik wil een relais inbouwen dat ervoor zorgt dat de lichten (als grote verbruiker) worden uitgeschakeld bij het indrukken van de startknop. Ik heb hier de "heated gear" ook maar bijgezet. De batterij heeft zo minder af te zien.
    In de groep werd reeds de terechte opmerking gemaakt dat ik een OFF-knop heb voor de lichten: echter zou ik in de toekomst graag de stuurschakelaar veranderen voor eentje met waarschuwingslichten (en die heeft misschien geen OFF-knop) én calculeer ik in dat wanneer ik ergens stilval, ik niet de reactie zal hebben om eerst de lichten uit te schakelen alvorens te starten. Future- en dummyproof maken dus.

  • Ik wou graag de mogelijkheid hebben om in de stand PARK via USB op te laden. Dat maakt dat ik tijdens het rijden de USB-poort enkel kan gebruiken als de lichten zijn ingeschakeld, maar dat is uiteraard geen probleem want die moeten sowieso altijd aan staan.
    Nu ik dit neerpen denk ik bij mezelf dat ik ook best ergens een voltmetertje plaats.
    EDIT: Ik herinner me net dat ik eind vorig jaar deze multifunctionele KOSO (Buitentemp, Klok & Volt) heb gekocht. Er zit zelfs een waarschuwingsfunctie op wanneer de spanning onder een bepaald niveau zakt. Heb ik dan ook maar meteen toegevoegd in het schema.

  • Tenslotte is dit een schema en geen voorstelling van hoe de kabels in het echt zullen lopen. Ook wat de kleuren betreft kan er nog heel wat veranderen. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik iets dergelijks ontwerp dus vergeef het me als ik niet de standaard conventies volg, maar hou je zeker niet in om me te wijzen op dingen die beter kunnen. Ohja, ik heb ook nog geen connectors getekend zie ik.

GS850Suzy.drawio.png


Mijn volgende taak is uitzoeken welke dikte kabels en welke zekeringen ik nodig heb, dat is niet te zien op de foto. Van @KwaSuz heb ik een bundeltje kabels gekregen van 0.75mm dik, dat helpt me al een eindje vooruit.
De oplettende lezer zal zien dat ik geen gebruik maak van de aangekochte m.unit en zo komt er €115,- aan budget vrij, wat het totaal resterende budget op €371 brengt. Daar kan ik gerust het benodigde materiaal mee aankopen & nog wat overhouden voor de niet-elektro verbeterpuntjes.


En dan eindigen we met de ontdekking die ik dit weekend heb gemaakt:
2024-03-18 11_58_09-Homepage - Google Drive and 6 more pages - Work - Microsoft Edge.png

Dit is de kabel van de bobines die gewoon open en bloot ligt. Aangezien deze rakelings naast het frame liep, ben ik wel zeker dat dit een aanzienlijke invloed heeft gehad - zo niet de grootste invloed was - op het creëren van de elektrische gremlins. Dat wordt dus ook even zien hoe we dat oplossen. Een nieuwe kabel solderen in de plaats lijkt mij de beste oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Een kabel van 45j oud die al God weet hoe lang bloot ligt gebruik ik liever niet meer. Toch zeker niet als ik zo hard m'n best ga doen om de rest netjes af te werken 😅 Als dit het enige euvel in de kabelboom was, zou ik het inderdaad zo kunnen herstellen.
Ik ga ze opnieuw solderen met nieuwe kabel en dan een krimpkous met lijm over dat stukje waar het gesoldeerd zit aan de bobine 👍
 
Leuk om te lezen dat je voortgang boekt Dirk!

De kabelboom is wel pech, maar ook weer niet heel verassend. Het was de enige die op de zolder in Boxtel van Biggelaar te vinden was die op een GN paste. Die zal daar wel met een reden gelegen hebben!

Wel erg zonde van de nieuwe electrosport stator en gelijkrichter!

De dolle schroeven, afgebroken boutjes en missende delen zijn mij helaas ook bekend. Bij diezelfde Biggelaar te Boxtel heb je grote grabbel dozen met schroeven en boutjes, mocht het nieuwe kopen via CMSNL of dergelijke wat te duur worden 😉

Succes met het project en met het vinden van een leuke job 👍
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt de fiets natuurlijk ook niet nieuw gekocht hé ;) Maar ik heb er wel een enorm profijt van want dit was de katalysator die ik nodig had om me te verdiepen in automotive elektriciteit.
Wat de stator betreft: die zou ik opnieuw moeten meten om echt zeker te zijn. Ik heb ze namelijk gemeten op de bullet connectors, maar die zitten eigenlijk niet goed vast op de kabels dus mogelijks heb ik daardoor een grotere weerstand gemeten. De gelijkrichter doet het misschien ook nog prima, maar die heb ik preventief vervangen door een "series" type omdat de stator daar minder warm van loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan