600, 750 of 1000?

Oud is natuurlijk relatief. Een 2008 600rr is in mijn ogen een oude motor maar het platform is echt gigaaantisch goed. Idem eigenlijk voor alle motoren van dat tijdperk. Gigantisch veel ontwikkeling. En dus relatief goedkoop! Ik rij nu op een 2001 cbr600 en kan nog steeds goed meekomen hoor😏
 
@GuusFlater
Weet je hoe duur een fatsoenlijke SP kost?
Voor dat bedrag koop je ook een kant en klare circuitfiets.
Dan moet die nog aangepast worden voor circuitgebruik, wat ook een hoop geld kost.
Een kant en klare SP circuitfiets is voor mij onbetaalbaar.

@bricksquad
Waarom zou ik een oude 600 kopen?
Ik heb nu een oude 900...

Ik had alleen ff snel gekeken op mp en daar vond ik er 2 voor 4000,-. En dus ging ik ervan uit dat daar nog wel iets af kan en dat er in Duitsland nog wel meer mogelijkheden zijn. Maar verder heb ik me er niet in verdiept.
En ombouw van straat naar circuit hoeft niet direct veel geld te kosten. De originele onderdelen zijn ook weer geld waard. Valt en staat met wat je zelf kunt en bereid bent uit te zoeken.

Maar een paar jaar terug had ik ook de Honda sp op mijn lijstje van mogelijke 2 cilinders staan en toen viel me wel op dat ze erg waardevast zijn. Maar nu lijken ze idd wel juist in waarde te stijgen tov een paar jaar geleden. Wel te begrijpen het is en blijft een mooie fiets met een mooi blok.
 
Dat klopt. De prijzen voor een gebruikte SP is een stuk hoger dan de meeste ss motoren uit die tijd.
Er is ook een vrij grote groep liefhebbers van de SP.
En aangezien ze niet in hele grote aantallen zijn gebouwd, zijn de onderdelen duur.

En je kan idd de originele onderdelen verkopen, maar wanneer je hem wil verkopen zal hij als straatmotor wss een stuk meer opleveren dan als circuitmotor.

Uiteindelijk denk ik dat je een stuk goedkoper uit bent met een kant en klare circuitfiets.
Bovendien heb je dan een moderne motor, met modernere componenten
 
Heb zowel een 600 als 1000 gereden en ik rij nu 1000, maar eigenlijk zou ik weer terugwillen naar een 600. Er wordt weleens gezegd dat een 1000 net zo stuurt als een 600, maar ik heb ze gewogen en er zit een verschil van 24 kg! tussen een zx6r en een RSV4. Dat voel je wel, vooral met omgooien.
Het is heerlijk om zo’n 600 comfortabel helemaal uit te wonen. Bij een 1000 is het meer werken en vastklampen.

En dan heb je nog eens de best sturende 1000, ze is wel relatief zwaar maar heeft het gewicht goed verdeeld. Ik kan alleen vergelijken met een RSV Mille tov RSV4 uit 2011. Toen ik de V4 net kocht was deze een van de snellere motoren maar nu met dat nieuwe 1000cc geweld kom je wederom vermogen te kort zelfs met 175 pk op het wiel 8)7. Toch maar gaan sparen voor de 1100 :]
 
Ik ben begonnen op een oude r6 en dit is het 2e jaar op een 750. De volgende wordt weer een 600 of 750, de reden is simpel. Ik haal niet eruit wat erin zit, en een moderne 1000 met 170+ pk is in mijn mening overkill. Althans voor 80% van de rijders.

Wat voor een zin heeft zo'n fiets als je niet aan de potentie van zo een fiets rijdt. En zoals al aangegeven daar anderen de extra kosten. Als je een beetje door rijdt gum je een band in 1 dag op.

Op een 600/750 is het makelijker rijden, zeker als je geen hulp middelen hebt.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten als je een 1000RR mooi vind moet je die kopen. Maar ik denk dat het merendeel makelijker en sneller zou rijden met en 600.
 
180pk is overkill why? Totaal andere rijstijl nodig dan een 600 toch. Hulpmiddelen hebben en goed benutten zijn ook twee hele andere dingen. Helaas is het nou eenmaal zo dat de 600 langzaam maar zeker populariteit verliest.
 
Alles heeft zijn voordelen, maar ervaring leert dat tegenwoordig de meerderheid op een 1000 rondrijdt. Dat betekend op circuitdagen waar je op rondetijden wordt ingedeeld je dus met je 600 bijna altijd tussen de 1000's rijdt. En dan rijden er altijd mensen waar je gewoon niet langskomt met een kleine 100 pk achterstand.

Dus wat betreft leren beter een 70pk fiets, tot een 100pk fiets, maar daarna is een 1000 wel verrot fijn om trage rijders in te halen.

Dat ervaar ik ook met mijn 750 uit 85 ... ga nu een 1000 rijden
 
Ik heb gekozen voor een 1000
Het is een Suzuki GSXR1000 K5 geworden.

99% van de hobbycoureurs haalt ook op een 600 niet het maximale uit de motor.
Zo wel, dan kost een circuitdag wss meer dan de gemiddelde hobbycoureur op een 1000 kwijt is.
 
Ik heb gekozen voor een 1000
Het is een Suzuki GSXR1000 K5 geworden.

99% van de hobbycoureurs haalt ook op een 600 niet het maximale uit de motor.
Zo wel, dan kost een circuitdag wss meer dan de gemiddelde hobbycoureur op een 1000 kwijt is.

Wilde al gaan typen dat een 750 niet handig was aangezien je met een 750 bij RSZ in de 1000 klasse mee rijd. Heb dat 2 jaar gedaan en in de Sport1000 nog leuk, race1000 niet meer.

Ik rij zelf 600 omdat het minder banden kost (ik rij 3 dagen met een achterband maar dat merk ik wel aan mijn tijden) en omdat er jongens zijn die 43ers daarmee rijden. Zolang ik dat niet haal (50ers tot nu toe) is de 600 voldoende.

Maar ben wel eens benieuwd of en hoeveel sneller ik met een 1000 zou kunnen zijn.


Veel plezier ervan, wie weet zie ik je de volgende race op Assen?
 
Ik rijd voorlopig in de rookie klasse, dus of ik met de 1000 sneller ben dan met een 600 of 750 betwijfel ik,
maar ik kon mijn straatmotor inruilen op deze en ik houd nou eenmaal van een hoog koppel in het middengebied.
Iets waar een 600 volgens mij te kort komt.
Die moet je, zoals ik altijd begreep, altijd hoog in toeren houden.
 
Ik rijd voorlopig in de rookie klasse, dus of ik met de 1000 sneller ben dan met een 600 of 750 betwijfel ik,
maar ik kon mijn straatmotor inruilen op deze en ik houd nou eenmaal van een hoog koppel in het middengebied.
Iets waar een 600 volgens mij te kort komt.
Die moet je, zoals ik altijd begreep, altijd hoog in toeren houden.

Ik kon je eerst moeilijk volgen, maar als je zo uitlegt begrijp ik je punt, en ben het volledig met je eens. :Y
Het heeft met lichaamsbouw en persoonlijke voorkeur te maken. Mijn voorkeur gaat uit naar een zo licht mogelijke motorfiets en ik ben dik tevreden met +/- 120 pk, maar ik daar ook de juiste lengte en gewicht voor ( 1,75m en 79 kilo).
Maar als je iets zwaarder en langer bent, is een 1000 met 150+ pk's misschien een betere optie. Ik begrijp iig je keus nu.
Veel plezier op het circuit.:t
 
Ik rijd voorlopig in de rookie klasse, dus of ik met de 1000 sneller ben dan met een 600 of 750 betwijfel ik,
maar ik kon mijn straatmotor inruilen op deze en ik houd nou eenmaal van een hoog koppel in het middengebied.
Iets waar een 600 volgens mij te kort komt.
Die moet je, zoals ik altijd begreep, altijd hoog in toeren houden.
Ook een 1000 moet je hoog in de toeren houden om te kunnen sturen op het gas ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan