hoe snel is 25kw?

Rizkit

MF'er
19 okt 2003
192
0
Beersel
hoe snel is 25kw.
Ja 34 pk , en hangt af van koppel
maar , hoe snel is dat ?
zo snel als een auto met 90 pk ? sneller , trager ? met wat te vergelijken ?

riz
 
Er bestaat een topic "hoe snel is jou 25kw" daar eens een kijkje nemen brengt misschien wijsheid ;)
 
tot de 100 heb je weinig moeite met de meeste auto's, daarboven kun je beter doen alsof je geen haast hebt.

ik blijf met mijn GS een peugeot 106 1.8XSI zonder alteveel problemen voor(en das toch een vrij snelle auto). wel vanuit stilstand hé......
 
hoe snel is 25kw.
Ja 34 pk , en hangt af van koppel
maar , hoe snel is dat ?
zo snel als een auto met 90 pk ? sneller , trager ? met wat te vergelijken ?

riz

Als het om topsnelheid gaat leert een simpele berekening met wat aannames* tot de conclusie dat een 25kw motor ongeveer 160 km/u moet kunnen halen.

* met betrekking tot Cw en frontaal oppervlak, conservatief gekozen.
 
vreemd dat jij die kwijt rijd... een xsi is namelijk of een 1,6, of een 1,4....

al zal je ze beide kwijtrijden hoor :)
 
zo snel als een auto met 90 pk ? sneller , trager ? met wat te vergelijken ?
Welke auto met 90 pk? Een auto van 600 kg met 90 pk zal stukken sneller zijn dan eentje van 2,5 ton met 90 pk :P

Reken qua acceleratie met 25 kW 0-100 ongeveer hetzelfde tot iets sneller als een Golf GTI, je zal er niet ver naast zitten. Qua top zal de GTI wel sneller zijn...
 
Laatst bewerkt:
Welke auto met 90 pk? Een auto van 600 kg met 90 pk zal stukken sneller zijn dan eentje van 2,5 ton met 90 pk :P

Reken qua acceleratie met 25 kW 0-100 ongeveer hetzelfde tot iets sneller als een Golf GTI, je zal er niet ver naast zitten. Qua top zal de GTI wel sneller zijn...

Als ik dit lees is die van mij dus echt geen 25KW he. :X
 
mijne loopt de teller uit...teller gaat tot 180..
zegt dat genoeg })
 
Als het om topsnelheid gaat leert een simpele berekening met wat aannames* tot de conclusie dat een 25kw motor ongeveer 160 km/u moet kunnen halen.

* met betrekking tot Cw en frontaal oppervlak, conservatief gekozen.

Echt berekend of gewoon gemeten met je km/teller?

Ik haalde gister 166.6 km/h zonder al teveel moeite.
Naked, leer en redelijk sportieve houding (geen kin op de tank)
Als je airodynamica het toelaat en bergje af en windje mee hebt haal je 190 teller-km/h :)
 
Ik ga wel eens in duitsland rijden, 5 minuten van huis kan ik onbeperkt hard (legaal) gas geven :+ . Haal met mijn zxr-400 de 180, wel plat op de tank liggen he!
 
en toch 25Kw :? of je teller wijkt een paar %tjes af O-)
jaja zelfs minder dan 25kw, maar soms als het mee zit rijdt ie dan ong 190 denk ik, op de teller ja...maar maakt me verder ook geen reet uit hoe hard ie kan, als de bochtjes maar leuk zijn :+
 
Echt berekend of gewoon gemeten met je km/teller?

Berekend. Daarom Cw waarde en frontaal oppervlak ook geschat. Bovendien zijn ze genomen op basis van een naked bike, en een bestuurder die normaal (niet hoofd op de tank) zit. De luchtweerstand is de dominante factor, daarbij valt de rolweerstand in het niet.

Edit: hierbij de gebruikte formule

P=0.5*Cw*A*v^3

P = benodigde vermogen (W)
Cw = luchtweerstandscoefficient
A = frontaal oppervlak (m2)
v = snelheid (m/s)

Edit 2: het gaat natuurlijk om het vermogen dat aan het achterwiel wordt geleverd.
Ik ben uitgegaan van een verlies van 5% voor een kettingfiets, en 10% voor een cardanfiets.

Uitgaande van een Cw van 0.9 en een frontaal oppervlak van 0.6 m2 kun je met 25kw ongeveer 160 km/u bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Haha, daarom! Ik ook.

Ok, ga er eens vanuit dat een supersport model met kuip, en een berijder in optimale zithouding een Cw=0.6 heeft. Zeg eens dat het frontaal oppervlak zo'n 0.5 m2 is. Dan is zo'n 25kw kettingfiets in staat om zo'n 195 km/u te halen.

Grofweg zou je dus kunnen zeggen dat, afhankelijk van type motorfiets en zithouding c.q. postuur van de berijder, een 25kw motorfiets in staat moet zijn om tussen de 160 en 200 te halen.

Edit: ik lees net dat Suzuki claimt met een Hayabusa een CwA van 0.27 te halen (in het meest optimale geval, en met hooguit een Japannertje als berijder!) Een CwA van 0.3 voor een supersport is daarom al een optimistische waarde.
 
Laatst bewerkt:
een normaal afgevoerde 25kw motor gaat 210 km/h.

Kun je een paar voorbeelden noemen? Echte kilometers? Om wat voor motoren gaat het?

Overigens gaat mijn 50pk (37kw) motor niet harder dan 180, wat alles met stroomlijn, zitpositie en grootte te maken heeft. De CwA voor een CX500 met berijder zal ongeveer 0.55 zijn.

Edit: voor 210 km/u heb je met een Hayabusa (CwA volgens windtunnelmeting, zie http://myweb.cableone.net/toddshelton/aero.html) trouwens 31 kw nodig.
 
Laatst bewerkt:
Kun je een paar voorbeelden noemen? Echte kilometers? Om wat voor motoren gaat het?

Overigens gaat mijn 50pk (37kw) motor niet harder dan 180, wat alles met stroomlijn, zitpositie en grootte te maken heeft. De CwA voor een CX500 met berijder zal ongeveer 0.55 zijn.


ja echte km's.
ik haal namelijk 220 op de teller.
het is een vfr400r met honda hrc 25kw downtuning kit.
 
ja echte km's.
ik haal namelijk 220 op de teller.
het is een vfr400r met honda hrc 25kw downtuning kit.

Dan doe je het heel erg netjes! Want ik heb net naar deze windtunnelgegevens gekeken ( http://myweb.cableone.net/toddshelton/aero.html ), en een Hayabusa zal voor 210 km/u ongeveer 31kw nodig hebben om de luchtweerstand te overwinnen.

Edit: een 125cc (kleine en smalle) GP-motor doet het veel beter, want die heeft maar 20kw nodig voor dezelfde snelheid.
 
Laatst bewerkt:
maar ik denk toch dat het voor het grootste gedeelte aan mn speciale stroomlijn pak ligt.

Dat denk ik ook :+

Als je substantiële winst wilt halen moet je (ervan uitgaande dat er aan de stroomlijn van de motor zelf niet al teveel meer verbeterd kan worden) het frontale oppervlak verminderen.
 
Hey Pommel,

Hoe zit dat met mij dan?
Mijn Bandit loopt maar 166 maar heeft 100pk! :o
Ik ben zelf niet zwaarder dan 130kg...maar heb dan ook niet meer aan dan een korte broek en een lange leren jas.....Dus plat op de motor...das toch wel erg langzaam? Of komt dat door mij? Ik weet namelijk nooit in welke versnelling ik zit. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan