Motor bijna 3 jaar stilgestaan

Francois.T

Die hard MF'er
3 jan 2005
308
0
Hoi,

ik ben van plan een motor te kopen, maar deze heeft sinds augustus 2002 stilgestaan, i.v.m. ziekte van de eigenaar.

De motor heeft na z'n beurt nog 3000 km gelopen.
Zijn er bepaalde dingen die aandacht nodig hebben na het lange stilstaan, buiten nieuwe olie en oliefilter?

Graag jullie reacties

Groet,
Francois
 
Oliefilter en olie, luchtfilter (als die vies is) en lucht, verse benzine.
Laat de carburateurs even leeglopen, zodat eventueel water eruit is.
Controleer de boegies op eventuele roest.
Heeft de motor verwarmd binnen gestaan?
 
Als die na 3 jaar onder zeil of wat dan ook nog gewoon zonder problemen start een heel flink eindje gaan tuffen zou ik zeggen, alleen het weer zit nu niet mee.
Na dat flink stukje rijden, en als die goed warm is lekker blazen en dan lekker verwennen die fiets, nieuwe olie, filter enz. enz.
Al het vuil (koolafzetting, roest) blaas je d'r misschien uit want als die een goeie beurt heeft gehad hebben ze d'r misschien ook wel een goedje bijgegooid (moto forte ofzo).
Gewoon eerst knallen met dat ding en daarna olie, luchtfilter, brandstof filter en effe lekker laten afstellen als je het niet zelf kan (kleppen, ontsteking, carb's).

Enjoy Arie
 
Zo'n ding kun je meestal wel zo rijdens ophalen ik doe dan;

Verse bougie's mee.
10 liter benzine
Startpiloot
Verse accu

Aangekomen, tank aftappen 100%
Vlotters leeg laten lopen
Nieuwe volle accu plaatsen

Dan weer vullen
Beetje startpiloot int luchtfilter
Starten maar
 
ik weet niet of hij de motor tussen tijds nog wel eens heeft laten lopen. Ga morgen eerst eens kijken, hij zou ervoor zorgen dat de motor het zou doen.

Dus als ie goed loopt, kan ik het beste even langs een monteur gaan en alles even laten nakijken.
Zelf ben ik niet technisch.
 
ik weet niet of hij de motor tussen tijds nog wel eens heeft laten lopen. Ga morgen eerst eens kijken, hij zou ervoor zorgen dat de motor het zou doen.

Dus als ie goed loopt, kan ik het beste even langs een monteur gaan en alles even laten nakijken.
Zelf ben ik niet technisch.

Als hij rijdend is weggezet zal er niet veel aan mankeren; behalve de onderdelen die aan veroudering onderhevig zijn.
Denk dan aan accu, remleidingen/vloeistof, olie en de benzine die nog in de carbs zit. (die in elk geval even aftappen voor je gaat starten).
Banden hoeft geen probleem te zijn, zolang ze maar niet plat gestaan hebben.
Mocht je hem kopen, vervang dan in ieder geval wel alle vloeistoffen.

ZXR
 
Alsie 3 jaar niet heeft bewogen zou ik heel goed nadenken voor ik hem kocht.

zuigerveren kunnen vast gaan zitten in de cyl.wand. Zou hem eerst een rustig rondgooien met de hand (bijv. in z'n 6 zetten en rustig vooruit duwen)
Meteen een ontbranding er in lijkt me geen strak plan.

Wiellagers houden niet van stilstaan.
Remcyl. houden niet van niet gebruikt worden.
vorkkeerringen houden niet van stilstaan.
Banden ook niet.

Zelf zou ik er nieuwe olie ingooien voor ik er mee ging rijden.
ff zonder ontsteking starten om wat nieuwe olie naar de lagers van de nokkenassen te krijgen misschien? Nieuwe bougies, misschien

Benzine weggooien, carbs leeg laten lopen. Als je geluk hebt hoef je die niet te reinigen, als je pech hebt moeten die er ook af. Misschien dat een flesje Forte op een halve tank, direct leeggereden helpt.

Typ dit gewoon uit ervaringen met motoren die lang hebben stil gestaan.


Als je van klussen houdt (net als ik) en de prijs is mooi, (gebruik bovenstaande punten als argumenten) dan kun je soms een leuk koopje doen.

Succes!
 
Alsie 3 jaar niet heeft bewogen zou ik heel goed nadenken voor ik hem kocht.

zuigerveren kunnen vast gaan zitten in de cyl.wand. Zou hem eerst een rustig rondgooien met de hand (bijv. in z'n 6 zetten en rustig vooruit duwen)
Meteen een ontbranding er in lijkt me geen strak plan.

Wiellagers houden niet van stilstaan.
Remcyl. houden niet van niet gebruikt worden.
vorkkeerringen houden niet van stilstaan.
Banden ook niet.

Zelf zou ik er nieuwe olie ingooien voor ik er mee ging rijden.
ff zonder ontsteking starten om wat nieuwe olie naar de lagers van de nokkenassen te krijgen misschien? Nieuwe bougies, misschien

Benzine weggooien, carbs leeg laten lopen. Als je geluk hebt hoef je die niet te reinigen, als je pech hebt moeten die er ook af. Misschien dat een flesje Forte op een halve tank, direct leeggereden helpt.

Typ dit gewoon uit ervaringen met motoren die lang hebben stil gestaan.


Als je van klussen houdt (net als ik) en de prijs is mooi, (gebruik bovenstaande punten als argumenten) dan kun je soms een leuk koopje doen.

Succes!

Nou, ben vandaag wezen kijken, hij had wel een nieuwe accu erin gezet, en de motor starte gewoon, hij zij dat ie de motor wel regelmatig heeft laten lopen.
Wat me wel opviel was dat als je in de vrij de koppeling intrekt en weeer loslaat toch een groot verschil van geluid uit het blok komt, weet niet of dit ernstig is???
 
Nou, ben vandaag wezen kijken, hij had wel een nieuwe accu erin gezet, en de motor starte gewoon, hij zij dat ie de motor wel regelmatig heeft laten lopen.
Wat me wel opviel was dat als je in de vrij de koppeling intrekt en weeer loslaat toch een groot verschil van geluid uit het blok komt, weet niet of dit ernstig is???
Als het een Ducati is, dan is het normaal dat er veel verschil in het geluid zit bij ingetrokken koppeling.
 
Nou, ben vandaag wezen kijken, hij had wel een nieuwe accu erin gezet, en de motor starte gewoon, hij zij dat ie de motor wel regelmatig heeft laten lopen.
Wat me wel opviel was dat als je in de vrij de koppeling intrekt en weeer loslaat toch een groot verschil van geluid uit het blok komt, weet niet of dit ernstig is???
Een geluid wat jij gehoord hebt, is moeilijk voor ons om te beoordelen.

Ga op je instinct af. Vertrouw je de vent? Hij kan hem gisteren natuurlijk met een nieuwe accu en wat carb reiniger in de luchtinlaat aan de gang hebben gebracht. Startie vandaag een stuk makkelijker natuurlijk.

Zoals boven al gezegd: in ieder geval de olie vervangen. Smering is belangrijk.
Verders zou ik altijd de remmen eens goed inspecteren. Remvloeistof vervangen.


Succes, en snij je niet in de vingers.
 
Wat me wel opviel was dat als je in de vrij de koppeling intrekt en weeer loslaat toch een groot verschil van geluid uit het blok komt, weet niet of dit ernstig is???

wat is een groot verschil?

volgens mij is het namelijk normaal dat een ingetrokken koppeling minder geluid maakt dan wanneer je deze loslaat.
 
wat is een groot verschil?

volgens mij is het namelijk normaal dat een ingetrokken koppeling minder geluid maakt dan wanneer je deze loslaat.

Dat ie iets minder geluid maakt als je de koppeling inknijpt is niet abnormaal.
Bij ingeknepen koppeling draait het secundaire deel n.l. niet mee; en dat is net het deel dat (*als ie vrij staat) vrijloopt in de versnellingsbak. En dus wat geluid kan maken.
Mijn Blackbird had dat ook een beetje; heeft ook met de gebruikte olie en gekozen constructie te maken. Hoe dunner de olie hoe groter de kans dat je iets hoort.

Als je de olie vervangt door nieuwe wordt het waarschijnlijk al een stuk minder.
Zolang het beperkt blijft tot een zacht gemummel c.q. een kleine verandering zou ik me geen zorgen maken.

Greetz, ZXR
 
Koppeling van een fiets die lange tijd niet bereden is.

Ander geluid = normaal
Vreemd koppelen = normaal

Oorzaak = platen zijn gan plakken
Remedie = rijden of loshalen, kies voor 1

Bij echt vreemd geluid, versleten platen en/of veren, bij een gebruikte fiets oook normaal en kost de kop niet (zelf vervangen ca 100 euro)

Wat voor motor is het?

(Als het een intruder is, die rammelt na 3 jaar standaard aan alle kanten)
 
Koppeling van een fiets die lange tijd niet bereden is.

Ander geluid = normaal
Vreemd koppelen = normaal

Oorzaak = platen zijn gan plakken
Remedie = rijden of loshalen, kies voor 1

Bij echt vreemd geluid, versleten platen en/of veren, bij een gebruikte fiets oook normaal en kost de kop niet (zelf vervangen ca 100 euro)

Wat voor motor is het?

(Als het een intruder is, die rammelt na 3 jaar standaard aan alle kanten)

ff goed lezen ;)

een cbr900rr sc33
 
Terug
Bovenaan Onderaan