A1, A2 en A in het buitenland

UndercoverNL

MF'er
20 jul 2022
42
7
Een goedenavond,
Ik zal me even voorstellen hier en daarbij heb Ik ook wat vraagjes die ik wonderbaarlijk genoeg nergens op het internet kan vinden. Het gaat namelijk over ons fantastische motor rijbewijs belijd.
Ik ben op het moment 17 en heb mijn AM en B rijbewijs allebei los gehaald, nu ben ik sinds de dag dat ik 16 was al enorm verliefd geworden op de scooter, vooral omdat ik er toen achter kwam dat sleutelen helemaal mijn ding is en dat de 50cc aerox die ik toen kocht al gouw van een dagelijks gebruik scooter naar een 70cc sport scooter ging die ik puur op het industrieterrein of circuit gebruikte.
Geen wonder dat ik dus ook al gouw naar een motor zat te kijken, nou weten we natuurlijk dat Nederland het fantastische motor beleid heeft, met in het specifiek het A1-rijbewijs, waarmee maximaal 125cc / 11kW gereden mag worden.

Hoe dan ook, daar kunnen we niks aan doen. Maar laten we even tot de kern van mijn vraag komen.
Ik ben dus ondertussen aan het kijken voor mijn A1 rijbewijs die ik zodra het kan (op mijn 18de) gelijk wil halen, en bij een rijbewijs hoort een motor, nu wil ik geen dagelijks gebruik motor halen aangezien ik daar voor al een auto heb. Dus meer een leuk motortje waarmee je leuk kan cruisen, hem soms ook even op het achterwiel kan gooien en dus ook veel power hebt, en niet perse voor topsnelheid. Dan kom je toch al gouw op een supermoto. Alleen zijn de supermotos niet zo A1 vriendelijke tegenwoordig.
Aangezien een supermoto vrijwel altijd 4 takt is en je met een 4 takt altijd wel richting de 450 / 500 cc gaat komt dit niet in de buurt van een A1 rijbewijs.
Nu heb je de 2 takt, erg leuk en dit heeft ook mijn voorkeur aangezien ik hier al enorm veel sleutel ervaring mee heb. En bovendien geeft een 125 cc 2 takt toch al wel een hele boel power, waar een 4t 125cc verre van in de buurt komt. En bovendien ook nog eens tot in bepaalde maten A1 vriendelijk (ondanks dat hij waarschijnlijk ver over de 11 kW heen gaat).

Nu is mijn voornaamste vraag, word het Nederlandse motor beleid erkend in andere landen, binnen, en buiten de EU, voornamelijk Zweden en Noorwegen. Kennen ze daar het A1 en A2 rijbewijs? En ga je daar gestraft worden als je bijvoorbeeld toch met een 4 takt 500cc rijd met een A1 rijbewijs. Aangezien ik zeker van plan ben vrijwel alleen maar in het buitenland te rijden is dit toch wel van belang tot mijn keuze wat betreft of ik toch voor de 125cc 2 takt ga of voor de 500cc 4 takt (even grof gezegd).

Dan heb ik ook even de vraag waarom er nou zo weinig 2 takt supermoto's zijn. Ik bouw zo een crosser om dat is het probleem niet, maar er moet toch een reden zijn dat 99.9% van de supermoto's allemaal 4t is. Buiten het onderhoud uiteraard, maar dat gaat wel lukken.


Ik hoop mijzelf op deze manier even kort voorgesteld te hebben, in combinatie met de nodige vragen die mij tot dit forum trokken haha.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
 
Het gaat er niet om of ze die categorieën daar kennen, jij hebt een NL rijbewijs met de daarbij behorende categorie. Als je daarmee een voertuig uit een andere categorie gaat besturen, rij je feitelijk dus gewoon zonder rijbewijs. Oom agent in het buitenland is echt niet achterlijk, en als die ziet dat je alleen A1 hebt snappen ze echt wel dat dit een lichte categorie is. En daarbij, rij je op een zwaardere NL motor, die hier is verzekerd en er gebeurd wat in het buitenland, dan heb je gewoon met de NL verzekeringsmaatschappij te maken, en ben je dus ook niet verzekerd.

Gewoon een paar jaar wachten, want als je nu 17 bent en al praat over op het achterwiel trekken en dergelijke dan heb ik het idee dat jij precies de categorie bent waarom het getrapte rijbewijs is ingevoerd.
 
Ten eerste nette tekst voor een 18 jarige die SM wil rijden, mag ook gezegd worden!

2 takt wordt in de SM weinig gebruikt vanwege het motor karakter. Hij heeft nl vrijwel geen motorrem, kan er zelfs slecht tegen om na een lang recht stuk puur op de motor te remmen (omdat 125 vaak geen los smeersysteem heeft).

Daarbij is een 4T krachtiger op doortrekken.

Voor SM op straat kan een 2T prima. De moderne 125's hebben erg weinig vermogen op papier. De Beta RR125 2T van Madame bijvoorbeeld maar 6 of 7 kW. Mag dus prima op A1. Een opgave van een fabrikant mag jij als leek als waarheid aannemen als je er niks aan aanpast. Echter klopt er uiteraard geen zak van het vermogen. 30 a 35 pk is ongeveer wat er uit komt. Setje SM's er onder en je rijdt gewoon echt een dikke fiets.

Wel wordt aangeraden elke 30 uur een zuiger te wisselen, maar is vaak wel op te rekken (50 pakt ie ook prima). Nu kost een zuiger en pakkingen bij een 125 ook niet de wereld. Het klinkt als veel, maar als je het vergelijkt met al het onderhoud van een 4T SM valt het hard mee, vooral een keer schade rijden is vele goedkoper. Zodra een 4T wat aan de kop heeft begint het bij €1500 materiaal.
50 uur bij 60 gemiddeld is ook maar om de 3000km...
 
De heren hierboven hebben gelijk.
We snappen hier allemaal je ongeduld wel denk ik, maar je zal ermee moeten leren leven. Doe ondertussen zoveel mogelijk ervaring op binnen de categorieën waarin je mag rijden, daar ga je later heel veel plezier van hebben !
 
De heren hierboven hebben gelijk.
We snappen hier allemaal je ongeduld wel denk ik, maar je zal ermee moeten leren leven. Doe ondertussen zoveel mogelijk ervaring op binnen de categorieën waarin je mag rijden, daar ga je later heel veel plezier van hebben !
Toch hebben wij "oude lullen" makkelijk praten, ik heb één motorrijbewijs gehaald op mijn 19de en ik mocht gelijk alle klassen rijden, wat ik ook prompt deed weliswaar geen super sport, maar een dikke 1400 intruder. Ik snap de gedachte erachter maar vind het wel jammer voor de huidige generatie. Mijn dochter wil ook graag rijden straks maar die zal toch echt nog wel een paar jaartjes moeten wachten voordat die een leuke cruiser kan gaan rijden.
 
en als je eenmaal wat jaren hebt gereden, veel benzinegeld hebt uitgegeven en een paar dikke snelheidsboetes hebt betaalt zit je met een roze bril naar youtube filmpjes te kijken en een ybr125 te overwegen ;)

maar als je het kan veroorloven om regelmatig richting zweden en noorwegen te gaan is een offroader met een kunstmatig lage kw opgave misschien wel een idee , zal daar misschien ook bruikbaar zijn, offroad.
 
Toch hebben wij "oude lullen" makkelijk praten, ik heb één motorrijbewijs gehaald op mijn 19de en ik mocht gelijk alle klassen rijden, wat ik ook prompt deed weliswaar geen super sport, maar een dikke 1400 intruder. Ik snap de gedachte erachter maar vind het wel jammer voor de huidige generatie. Mijn dochter wil ook graag rijden straks maar die zal toch echt nog wel een paar jaartjes moeten wachten voordat die een leuke cruiser kan gaan rijden.
met A2 is een honda cmx500 toch best leuk ?
 
Ter antwoord op @Frazer : Ik had wel verwacht dat dit soort berichten zouden gaan komen, en ik snap ook volledig dat ze komen, want het zijn nou eenmaal de feiten, maar aangezien ik zelf verantwoordelijk ben voor dat soort dingen en ik me daar ook bewust van ben stel ik als nog deze vragen, puur om een overweging te kunnen maken.

Hoe dan ook, we hebben het hier over supermotos he, deze zijn vaak nog lichter als de gemiddelde scooter zelfs als we het over een 500cc hebben, met de "normale" motor snap ik het beleid en zou ik hem ook niet op het achterwiel (willen) trekken, daarom kijk ik dus ook naar een supermoto.

Het punt is dat ik het niet kan weerstaan dat er in zo veel landen al "jongeren" van 17 of 18 jaar op de mooiste 500cc supermotos rijden. Terwijl ik daarvoor nog ruim 3 jaar zou moeten wachten. Terwijl (naar mijn mening) rond je 18de het toch het leukst is om lekker met leeftijdgenoten met mooi weer te touren en te stunten.

Ter antwoord op @nvdw : Danku, een kort maar concreet antwoord, dus even anders gezegd, als je een 500cc rijd met een A1 rijbewijs in Europa ga je als nog een boete krijgen voor het rijden zonder rijbewijs. Dan valt dat in ieder geval af.

Ter antwoord op @Erwin P : Hartelijk dank, aan die info heb ik zeker wat, ik zat zelf een beetje in de ktm 125 exc kand te kijken, en dan eventueel een crosser ombouwen naar een sm. De zuiger vervangen is absoluut geen probleem, dat doe ik maar al te graag haha.

Ter antwoord op @LePensZeur : Had ik aan het begin inderdaad ook overwogen, maar dan kom je toch al gouw op het feit dat bos crossen in de EU ook illegaal is. En na 3 rondjes op een crossbaan heb ik het toch al snel gezien.


Bedankt voor alle reacties in het algemeen, ik heb hier zeker al wat aan gehad.
 
in portugal staan ze gewoon met groepjes van 10 met crossers bij de benzinepomp bier te drinken hoor.
geen kenteken maar vooral ook niks in de buurt om te kunnen beschadigen als ze te lomp doen.
30 jaar geleden kende ze ook al 125cc wet voor 16 jarige in Spanje en Italie meen ik ?
waar denk je dat al die Rossi's e.d vandaan kwamen ?
Die reden al 150 km/hr in standaard uitvoering terwijl hier boer Harms op zn zundapp met 55 km koei'n ging melken en bekeuringen kreeg voor zijn snelle 'piep'( uitlaat) .

Maar onder de 100 km/hr kan je ook heel leuk leren rijden hoor.
En reacties over wheelies e.d op dit forum zijn deels gevormd door kanalen/filmpjes van Wheelietime en Brag&Boost .

Het zou mooi zijn als iedereen kon doen wat hij leuk vond, maar er is toch een redelijk grote groep van de bevolking die niet of te weinig kan zien wat hun lolletje voor overlast bij anderen kan veroorzaken of nog erger, ze het niks interesseert.
op de brommer ging ik nooit te hard of volgas langs fietsers op , ook omdat schoolgangers nogal kunnen slingeren maar even wat gas los of remmen leek me gewoon wel sociaal en veilig.
tegenwoordig word ik ingehaald door snorscooters waarbij zowel bestuurder als passagier zitten te appen met een snelheid die voor een brommer nog niet toegestaan is, laat staan een snorscooter.
Daar vind ik wel wat van en dat is niet positief.

Niet persoonlijk gericht overigens hoor, hier in de buurt heeft iemand een earox 180 cc, of hoe het zo een motor scooter en die rijd hele stukken op het achterwiel, ik moet daar altijd wel van glimlachen.
Hij heeft duidelijk door hoe het moet en rijd ook niet gevaarlijk in de buurt van anderen.
 
in portugal staan ze gewoon met groepjes van 10 met crossers bij de benzinepomp bier te drinken hoor.
geen kenteken maar vooral ook niks in de buurt om te kunnen beschadigen als ze te lomp doen.
30 jaar geleden kende ze ook al 125cc wet voor 16 jarige in Spanje en Italie meen ik ?
waar denk je dat al die Rossi's e.d vandaan kwamen ?
Die reden al 150 km/hr in standaard uitvoering terwijl hier boer Harms op zn zundapp met 55 km koei'n ging melken en bekeuringen kreeg voor zijn snelle 'piep'( uitlaat) .

Maar onder de 100 km/hr kan je ook heel leuk leren rijden hoor.
En reacties over wheelies e.d op dit forum zijn deels gevormd door kanalen/filmpjes van Wheelietime en Brag&Boost .

Het zou mooi zijn als iedereen kon doen wat hij leuk vond, maar er is toch een redelijk grote groep van de bevolking die niet of te weinig kan zien wat hun lolletje voor overlast bij anderen kan veroorzaken of nog erger, ze het niks interesseert.
op de brommer ging ik nooit te hard of volgas langs fietsers op , ook omdat schoolgangers nogal kunnen slingeren maar even wat gas los of remmen leek me gewoon wel sociaal en veilig.
tegenwoordig word ik ingehaald door snorscooters waarbij zowel bestuurder als passagier zitten te appen met een snelheid die voor een brommer nog niet toegestaan is, laat staan een snorscooter.
Daar vind ik wel wat van en dat is niet positief.

Niet persoonlijk gericht overigens hoor, hier in de buurt heeft iemand een earox 180 cc, of hoe het zo een motor scooter en die rijd hele stukken op het achterwiel, ik moet daar altijd wel van glimlachen.
Hij heeft duidelijk door hoe het moet en rijd ook niet gevaarlijk in de buurt van anderen.
Tja, maar dat is hetzelfde met supermotos (in het buitenland), vaak is er geen hond te bekennen in de gebieden waar je rijd en kan je buiten je zelf niemand kwaad doen, helaas zal die ene politieauto die dan net voorbij komt rijden daar anders over denken neem ik aan. Net zo als bij dat tankstation in portugal. Met het motto "we beschermen jou", wat ik enigszins snap, maar grotendeels vind ik dat toch wel een beetje onzin, dat is je eigen verantwoordelijkheid, ik koop geen sm met het idee dat ik altijd veilig rijd en hem altijd keurig op de grond houd. Maar al helemaal niet met het idee om andere in gevaar te brengen. Daarom zou ik dus ook niet in een dorp of stad gaan lopen stunten, dat doe je maar op de afgelegen weg waar niemand te zien is. Behalve oom agent die dan weer langs komt rijden en je er in de meeste gevallen als nog een prent voor gaat geven.
 
ik denk dat de plaatselijke politie in de kroeg zit , 100 meter verderop van de benzinepomp.
Tenminste, de keer dat ik daar was wel :P

Als je hier hard van de motor glijd sloopt je motor al gauw 3 hekken van verschillende boeren die gelijk klaar staan voor schadevergoeding, nog los van de stress voor de koetjes :P
Op de echt rustige plekken in zuid europa zal men op zoek moeten naar de eigenaar van een bepaald stuk land , al die al niet naar je heeft gezwaaid toen je langs kwam op de motor. Zolang je het hek maar achter je dicht doet.

En politie zijn vaak net mensen hoor ;)
In duitsland zijn ze qua keuren een stuk strenger, ook qua TUV , toch hoor ik geen talloze verhalen dat men word opgepakt vanwege een verkeerde reflector . Ja ze pakken het mee als ze op geluid staan te controleren , waar andere mensen dan ook last van hebben, vandaar de controles.


Ik hoop dat je een beetje leuk de tijd doorkomt tot je een motor kan rijden die je voor ogen hebt. :t
 
ik denk dat de plaatselijke politie in de kroeg zit , 100 meter verderop van de benzinepomp.
Tenminste, de keer dat ik daar was wel :P

Als je hier hard van de motor glijd sloopt je motor al gauw 3 hekken van verschillende boeren die gelijk klaar staan voor schadevergoeding, nog los van de stress voor de koetjes :P
Op de echt rustige plekken in zuid europa zal men op zoek moeten naar de eigenaar van een bepaald stuk land , al die al niet naar je heeft gezwaaid toen je langs kwam op de motor. Zolang je het hek maar achter je dicht doet.

En politie zijn vaak net mensen hoor ;)
In duitsland zijn ze qua keuren een stuk strenger, ook qua TUV , toch hoor ik geen talloze verhalen dat men word opgepakt vanwege een verkeerde reflector . Ja ze pakken het mee als ze op geluid staan te controleren , waar andere mensen dan ook last van hebben, vandaar de controles.


Ik hoop dat je een beetje leuk de tijd doorkomt tot je een motor kan rijden die je voor ogen hebt. :t
Aa, ja ik heb die levenservaring niet nee haha, maar ik wil dat best geloven. Ik zal het zeker meenemen in mijn beslissing rondom de eerste motor op mijn 18de. Ik denk dat het sowieso wel een 2 takt word, met eventueel op papier 125cc en in het echt toch nog wat meer. Puur omdat ik 2 takt gewoon erg leuk vind om te rijden met het geluid en gevoel, en uiteraard ook omdat dat toch de motoren zijn met het meeste power op de lagere cc. En ik daar natuurlijk ook de meeste sleutel ervaring mee heb.

In ieder geval bedankt voor alle info, en ik ga maar eens rondkijken naar een leuk modelletje!
 
Ik wil de feestvreugde niet teveel bederven, maar hou er rekening mee dat categorie A1 niet alleen maximaal 125cc is, maar ook maximaal 0,1kw per kilo. De gemiddelde 2-takt zit daar flink boven.
 
Ik wil de feestvreugde niet teveel bederven, maar hou er rekening mee dat categorie A1 niet alleen maximaal 125cc is, maar ook maximaal 0,1kw per kilo. De gemiddelde 2-takt zit daar flink boven.
klopt daar was ik me inderdaad al van bewust, en op dat gebied neem ik het risico, met het feit dat dit meer zal zijn als toegestaan, aangezien je nou eenmaal niet de power van een leuke sm kan hebben met de toegestane 11kW. Zeker niet met een 2 takt.

Bovendien rijd ik toch vrijwel alleen in het buitenland en op afgelegen plekken, dus verwacht ik niet dat ik ooit echt eens een agent tegenkom die er allereerst op uit is mij echt goed te grazen te nemen, en dit ook wil doen door de hoeveelheid kW te gaan testen, als ze deze apparatuur überhaupt al binnen handbereik hebben in andere landen.

En zo wel dan neem ik daar voor gewoon mijn verantwoordelijkheid, je moet er tevens iets voor over hebben om een beetje van je jonge jaren te genieten he. Ik vind een 125cc 2 takt die voor de rest volledig aan alles zal voldoen, waar ik een rijbewijs voor heb, en die verzekerd is, al aardig netjes ook al zeg ik het zelf. :P
 
In Nederland kun je een politieke partij oprichten die nastreeft dat zestienjarigen zonder rijbewijs een snelle motorfiets mogen besturen. Doe je best, hoewel je waarschijnlijk wel achttien moet zijn om die partij op te richten.:+
 
Ik wil de feestvreugde niet teveel bederven, maar hou er rekening mee dat categorie A1 niet alleen maximaal 125cc is, maar ook maximaal 0,1kw per kilo. De gemiddelde 2-takt zit daar flink boven.
125cc sm is vaak 100 a 110 kg op papier. Vaak 6 tot 9 kW op hetzelfde papier.
Terwijl je dus 10 a 11 mag hebben.

Voor deze jongen zijn er best mogelijkheden die op papier legaal zijn zonder dat hij opvoert.
Als je alles origineel hebt inclusief onderdeelnummers mag de burger (leek) er vanuit gaan dat de fabrieksopgave klopt.
Ik zou dan vooral niet de fout maken sportuitlaten en dat soort spul te monteren. Ik zou zelfs de knippers, spiegels en kentekenhouder netjes laten zitten. Een agent ziet jou gedurende 2 seconden oid goed. In die tijd besluit hij om jou staande te houden, of juist niet. Zorg dat de eerste indruk netjes is.

Edit: Mijn vriendin is ongeveer 10 jaar ouder dan jij (verdomme ik word oud) en zij heeft onlangs met veel plezier een aantal weken in Spanje er ook mee op straat gereden. Op stuurmanswegen gewoon geweldig sturen met zo'n ding.

Ik heb de gegevens even opgezocht:
Beta RR 125 2018
100kg ledig, 107kg rijklaar, 5,6kW vermogen, daar maakt het RDW 0,05kW/kg van. Past dus prima binnen het A1 rijbewijs.

Op papier voldoet alles, bij een ongeluk heb ik nog nooit gehoord dat er iemand op een rollerbank moest. Bij brommers niet en bij motoren zeker niet. Motoren heb ik sowieso nog nooit op een rollerbank gezien.
Nouja, op die keer met die 300 EXC na waarvan de agent 100% overtuigd was dat het een bromfiets moest zijn...
 
Laatst bewerkt:
de regels over wat je mag rijden zijn de nieuwe eu regels. Maar begrijp heel goed dat je ze onzin vind. (Vind ik ook wel een beetje) en eerlijk vroeger deed ik (en de meeste destijds) ook niet alles netjes volgens de regels. Mijn schakelbrommertje had ook een 80cc en een extra versnelling er onder liggen.

Wat me in de jaren is opgevallen, zolang je geen aandacht trekt krijg je het ook niet. Heb in de afgelopen 20 jaar 1x een politie controle gehad. En dat was een standaard alcohol fuik. Ken mensen die minimaal 1x per kwartaal aan de kant gezet worden. En denk dan vaak dat ze dan die andere dagen van het kwartaal geluk hebben, zonder dempers op het achterwiel overal kort langs scheuren.

Dus eerlijk, ja het mag niet maar je bent jong en geniet er van. Soms mag je wel eens een beetje buiten de lijntjes kleuren zolang je je boeren verstand er een beetje bij houdt
 
In Nederland kun je een politieke partij oprichten die nastreeft dat zestienjarigen zonder rijbewijs een snelle motorfiets mogen besturen. Doe je best, hoewel je waarschijnlijk wel achttien moet zijn om die partij op te richten.:+
Heb ik ergens zestien jaar en zonder rijbewijs gezegd? 😂 volgens mij niet, want dat moeten we ook niet willen. Ik zeg alleen dat het A1-rijbewijs op mij betreft wel een beetje onzin is. Zeker voor supermotos, alhoewel zal de wet natuurlijk geen onderscheid maken tussen een sm en een "normale" motor.
 
Heb ik ergens zestien jaar en zonder rijbewijs gezegd? 😂 volgens mij niet, want dat moeten we ook niet willen. Ik zeg alleen dat het A1-rijbewijs op mij betreft wel een beetje onzin is. Zeker voor supermotos, alhoewel zal de wet natuurlijk geen onderscheid maken tussen een sm en een "normale" motor.
Als het ergens zin heeft is het op SM's.
Wanneer ik m'n straatbanden onder m'n enduro heb doe ik veel gekker dan op welke van m'n andere motoren dan ook. Het gewicht heeft verdomd weinig met het gevaar te maken, hooguit minder gewicht gevaarlijker.
De veiligste, traagste en slechtste rijders die ik ken zijn allemaal op een fiets met veel vermogen begonnen, alle hooligans op brommertjes en lichte motoren.
 
Als het ergens zin heeft is het op SM's.
Wanneer ik m'n straatbanden onder m'n enduro heb doe ik veel gekker dan op welke van m'n andere motoren dan ook. Het gewicht heeft verdomd weinig met het gevaar te maken, hooguit minder gewicht gevaarlijker.
De veiligste, traagste en slechtste rijders die ik ken zijn allemaal op een fiets met veel vermogen begonnen, alle hooligans op brommertjes en lichte motoren.
Zo als ik het zie, is dat lichtere motoren makkelijker te hendelen zijn, je bent een stuk wendbaarder, en dat is, lijkt mij, ook waarom ze het motorbeleid zo hebben ingevoerd. Maar dat kan aan mij liggen.

Het gekker doen is zeker waar, maar ik denk niet dat ze dit motorbeleid hebben ingevoerd met het motto "Ja, te veel jongeren lopen te stunten op 500cc supermoto's, dus dat gaan we maar even veranderen.", zo ver ik heb gelezen en gehoord was het echt omdat er te veel ongelukken gebeuren met (jongere) motorrijders, vaak omdat ze dus op een zware motor reden. Met het idee er achter dat je een lichte motor wendbaarder is.
 
Heb ik ergens zestien jaar en zonder rijbewijs gezegd? 😂 volgens mij niet, want dat moeten we ook niet willen. Ik zeg alleen dat het A1-rijbewijs op mij betreft wel een beetje onzin is. Zeker voor supermotos, alhoewel zal de wet natuurlijk geen onderscheid maken tussen een sm en een "normale" motor.
Nee, in de politiek werkt het anders. Daar worden compromissen gesloten, bijvoorbeeld een volledig rijbewijs met 18 jaar.
 
Het invoeren van de a1 a2 en vol a is niets anders dan de Europese regels toepassen in Nederland. Vroeger mocht je wat nu a1 is in België met je b rijbewijs rijden. En zo voort. Door al die aparte regels in verschillende landen hebben we nu dit rare verhaal. Zo staat er ook een b1 op het nu rijbewijs, en is niet eens te halen. Maar die klasse is nog uit Frankrijk en die wilde dat weer op het rijbewijs. Meer regels maakt het gewoon vaak lastiger en niet per definitie veiliger.

Ik snap dat het afschermen van een 18 jarige op een hyabusa niet altijd een overbodige luxe is. Maar er zijn er voldoende van 40+ die er nog net zo onverantwoord mee omgaan. Maar zeker ook 18 jarige die er wel verantwoord mee om zouden kunnen gaan
 
Zo als ik het zie, is dat lichtere motoren makkelijker te hendelen zijn, je bent een stuk wendbaarder, en dat is, lijkt mij, ook waarom ze het motorbeleid zo hebben ingevoerd. Maar dat kan aan mij liggen.

Het gekker doen is zeker waar, maar ik denk niet dat ze dit motorbeleid hebben ingevoerd met het motto "Ja, te veel jongeren lopen te stunten op 500cc supermoto's, dus dat gaan we maar even veranderen.", zo ver ik heb gelezen en gehoord was het echt omdat er te veel ongelukken gebeuren met (jongere) motorrijders, vaak omdat ze dus op een zware motor reden. Met het idee er achter dat je een lichte motor wendbaarder is.

Je bent zeker een stuk wendbaarder en dat ga je ook gebruiken. Als je met een 125/250 2T net zo zou rijden als met een Intruder 1400 zou er geen vuiltje aan de lucht zijn en was de 0,2kW/kg op het A2 rijbewijs ook niet nodig geweest. Echter weten zij ook dat met 35kW op 110 kg er hele maffe dingen kunnen en zullen gebeuren. Mijn 250 2T zit op ca 40 kW op ca 110 kg. Dat is simpelweg een beest waar ik als overheid niet graag een jongere op zou zien. Om eerlijk te zijn denk ik dat een 600cc 4 cylinder supersport met 100+ pk nog een veiligere beginnersmotor is dan een SM.

Als ik met m'n F650 35 kW flink gas gaf bij het stoplicht was ik gewoon vlot weg. Met dezelfde hoeveelheid gas en even snel de koppeling los ligt m'n 250 aan de andere kant van de kruising op de kop op een auto en lig ik er nog achter...

Menig ervaren bestuurder schrikt nog van hoe een SM/Enduro trekt. Ze hebben ook bijna geen vliegwiel, zijn super happig op het gas en gewoon zenuwachtige teringleiers.

Maar wat wij ouwe lullen veilig vinden is niet jouw probleem, jij vraagt wat kan en mag en daar moeten wij ook lekker bij helpen, zij het met een sidenoot.

Edit:
Wat andere opties dan de EXC 125.
- Beta RR 125 2T
- Sherco 125
- TM 125
- Husqvarna/GasGas (tegenwoordig hetzelfde als KTM).

Ik weet niet wat je budget is, maar TM levert ze zelfs nieuw als SM met injectie, het vermogen weet ik alleen niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan