UndercoverNL
MF'er
- 20 jul 2022
- 42
- 7
Een goedenavond,
Ik zal me even voorstellen hier en daarbij heb Ik ook wat vraagjes die ik wonderbaarlijk genoeg nergens op het internet kan vinden. Het gaat namelijk over ons fantastische motor rijbewijs belijd.
Ik ben op het moment 17 en heb mijn AM en B rijbewijs allebei los gehaald, nu ben ik sinds de dag dat ik 16 was al enorm verliefd geworden op de scooter, vooral omdat ik er toen achter kwam dat sleutelen helemaal mijn ding is en dat de 50cc aerox die ik toen kocht al gouw van een dagelijks gebruik scooter naar een 70cc sport scooter ging die ik puur op het industrieterrein of circuit gebruikte.
Geen wonder dat ik dus ook al gouw naar een motor zat te kijken, nou weten we natuurlijk dat Nederland het fantastische motor beleid heeft, met in het specifiek het A1-rijbewijs, waarmee maximaal 125cc / 11kW gereden mag worden.
Hoe dan ook, daar kunnen we niks aan doen. Maar laten we even tot de kern van mijn vraag komen.
Ik ben dus ondertussen aan het kijken voor mijn A1 rijbewijs die ik zodra het kan (op mijn 18de) gelijk wil halen, en bij een rijbewijs hoort een motor, nu wil ik geen dagelijks gebruik motor halen aangezien ik daar voor al een auto heb. Dus meer een leuk motortje waarmee je leuk kan cruisen, hem soms ook even op het achterwiel kan gooien en dus ook veel power hebt, en niet perse voor topsnelheid. Dan kom je toch al gouw op een supermoto. Alleen zijn de supermotos niet zo A1 vriendelijke tegenwoordig.
Aangezien een supermoto vrijwel altijd 4 takt is en je met een 4 takt altijd wel richting de 450 / 500 cc gaat komt dit niet in de buurt van een A1 rijbewijs.
Nu heb je de 2 takt, erg leuk en dit heeft ook mijn voorkeur aangezien ik hier al enorm veel sleutel ervaring mee heb. En bovendien geeft een 125 cc 2 takt toch al wel een hele boel power, waar een 4t 125cc verre van in de buurt komt. En bovendien ook nog eens tot in bepaalde maten A1 vriendelijk (ondanks dat hij waarschijnlijk ver over de 11 kW heen gaat).
Nu is mijn voornaamste vraag, word het Nederlandse motor beleid erkend in andere landen, binnen, en buiten de EU, voornamelijk Zweden en Noorwegen. Kennen ze daar het A1 en A2 rijbewijs? En ga je daar gestraft worden als je bijvoorbeeld toch met een 4 takt 500cc rijd met een A1 rijbewijs. Aangezien ik zeker van plan ben vrijwel alleen maar in het buitenland te rijden is dit toch wel van belang tot mijn keuze wat betreft of ik toch voor de 125cc 2 takt ga of voor de 500cc 4 takt (even grof gezegd).
Dan heb ik ook even de vraag waarom er nou zo weinig 2 takt supermoto's zijn. Ik bouw zo een crosser om dat is het probleem niet, maar er moet toch een reden zijn dat 99.9% van de supermoto's allemaal 4t is. Buiten het onderhoud uiteraard, maar dat gaat wel lukken.
Ik hoop mijzelf op deze manier even kort voorgesteld te hebben, in combinatie met de nodige vragen die mij tot dit forum trokken haha.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Ik zal me even voorstellen hier en daarbij heb Ik ook wat vraagjes die ik wonderbaarlijk genoeg nergens op het internet kan vinden. Het gaat namelijk over ons fantastische motor rijbewijs belijd.
Ik ben op het moment 17 en heb mijn AM en B rijbewijs allebei los gehaald, nu ben ik sinds de dag dat ik 16 was al enorm verliefd geworden op de scooter, vooral omdat ik er toen achter kwam dat sleutelen helemaal mijn ding is en dat de 50cc aerox die ik toen kocht al gouw van een dagelijks gebruik scooter naar een 70cc sport scooter ging die ik puur op het industrieterrein of circuit gebruikte.
Geen wonder dat ik dus ook al gouw naar een motor zat te kijken, nou weten we natuurlijk dat Nederland het fantastische motor beleid heeft, met in het specifiek het A1-rijbewijs, waarmee maximaal 125cc / 11kW gereden mag worden.
Hoe dan ook, daar kunnen we niks aan doen. Maar laten we even tot de kern van mijn vraag komen.
Ik ben dus ondertussen aan het kijken voor mijn A1 rijbewijs die ik zodra het kan (op mijn 18de) gelijk wil halen, en bij een rijbewijs hoort een motor, nu wil ik geen dagelijks gebruik motor halen aangezien ik daar voor al een auto heb. Dus meer een leuk motortje waarmee je leuk kan cruisen, hem soms ook even op het achterwiel kan gooien en dus ook veel power hebt, en niet perse voor topsnelheid. Dan kom je toch al gouw op een supermoto. Alleen zijn de supermotos niet zo A1 vriendelijke tegenwoordig.
Aangezien een supermoto vrijwel altijd 4 takt is en je met een 4 takt altijd wel richting de 450 / 500 cc gaat komt dit niet in de buurt van een A1 rijbewijs.
Nu heb je de 2 takt, erg leuk en dit heeft ook mijn voorkeur aangezien ik hier al enorm veel sleutel ervaring mee heb. En bovendien geeft een 125 cc 2 takt toch al wel een hele boel power, waar een 4t 125cc verre van in de buurt komt. En bovendien ook nog eens tot in bepaalde maten A1 vriendelijk (ondanks dat hij waarschijnlijk ver over de 11 kW heen gaat).
Nu is mijn voornaamste vraag, word het Nederlandse motor beleid erkend in andere landen, binnen, en buiten de EU, voornamelijk Zweden en Noorwegen. Kennen ze daar het A1 en A2 rijbewijs? En ga je daar gestraft worden als je bijvoorbeeld toch met een 4 takt 500cc rijd met een A1 rijbewijs. Aangezien ik zeker van plan ben vrijwel alleen maar in het buitenland te rijden is dit toch wel van belang tot mijn keuze wat betreft of ik toch voor de 125cc 2 takt ga of voor de 500cc 4 takt (even grof gezegd).
Dan heb ik ook even de vraag waarom er nou zo weinig 2 takt supermoto's zijn. Ik bouw zo een crosser om dat is het probleem niet, maar er moet toch een reden zijn dat 99.9% van de supermoto's allemaal 4t is. Buiten het onderhoud uiteraard, maar dat gaat wel lukken.
Ik hoop mijzelf op deze manier even kort voorgesteld te hebben, in combinatie met de nodige vragen die mij tot dit forum trokken haha.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!