ik zag op motor forum dat dit vrij duur is. ja je kan hem begrenzen bij de dealer voor een paar honderd euro en dat is geen probleem. alleen de rdw is stervens duur. en als je hem na 2 jaar de begrenzer der af haalt ben je nog een keer de sjaak. hier citeer ik een bericht van een andere post:
Ik zat in dezelfde situatie als jij. Ik heb een Alpha Technik 35kW set besteld en die zelf op mijn motor gezet. Zo'n setje bestaat uit een aluminium dingetje, waardoor ik in mijn geval de gasstand maar half open kan zetten. Tevens zit er een sticker bij die je over je framenummer moet plakken zodat daar ook bij staat dat hij 35kW is, en een TÜV-certificaat.
Je motor is nu 35kW, maar nog niet op kenteken. Je kan twee dingen doen. Ik heb mijn motor verzekerd op het originele vermogen van 61kW na overleg met mijn verzekeringstussenpersoon, die meldde mij dat, als ik aan kan tonen dat de motor is teruggevoerd, dus door middel van dat setje, de verzekering geen uitkering kan weigeren.
Als je heel zeker wil zijn, het is namelijk nogal een grijs gebied, is het het beste om je motor om te laten keuren bij het RDW, maar dat kost 600 of 700 euro. Ik neem aan dat je hem na 2 jaar weer op vol vermogen wil gaan zetten, dus dan gaan de kosten wijd over de 1000 euro heen. Dat vond ik het niet waard.
Dat van +/- 700 euro is alleen voor motoren die geen typegoedkeuring hebben voor 25kW en/of 35kW en dus inderdaad langs de RDW mogen. Er zijn vele honderden motoren die dat wel hebben. Zie daarvoor Lijst met 35kW / A2 motoren - Startersmotor.nl (mijn website).
Dat is allemaal wat officieel naar 35kW kan. Vaak worden ze ook al geknepen verkocht, zeker 2e hands. Nieuw vraagt de ene dealer er geld voor, de ander niet, om 'm terug te zetten naar 35kW.
2e hands koop je 'm dus vaak al op 35kW en kan je zonder veel moeite terug naar vol vermogen, daar kunnen wat kosten aanzitten, maar niet zo schrikbarend als iets wat niet naar 35kW kan, daar toch naar toe zetten. Dat zorgt ervoor dat je veel meer keus hebt.