Aanhoudend schokkend remmen probleem

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
5.329
283
vlodrop
Ik zit met een aanhoudend rem probleem.
Mijn sprint st 1050 heb ik een aantal jaar geleden voorzien van nieuwe Frixion (wave) remschijven (+blokken) vóór, nadat de OEM remschijven krom waren. Het schokkend remmen was toen verholpen. Na verloop van tijd begon de motor weer schokkend te remmen.
Ik heb toen de schijven(op het wiel) naar Nico Bakker gebracht. Daar heeft men schijf/schijven gericht. Toch bleef het trillend remmen aanwezig.

Inmiddels verhuist en had niet de tijd om daar verder mee aan de gang tegaan. Maar ondertussen wel af en toe met de motor gereden.

Heb toen het wiel naar Van Wylick in horst gebracht en die constateerde dat 1 schijf 100% recht is, de ander heeft een lichte afwijking maar valt binnen de tollerantie(s).
Wel constateerde Van Wylick dat de velg een lichte buts had en dat ook een oorzaak kan hebben in het schokkend remmen. Dus heb de velg laten richten, maar het schokken is er nog steeds niet uit.

In de tussentijd bleek ook dat mijn bovenste kroonplaatmoer niet vast zat en bleek ook de balhoofdlagers niet speling vrij tezijn. Ik heb toen de balhoofdlagers afgesteld en natuurlijk de kroonmoer vast gezet. De lagers hebben geen doodpunt en draaien soepel.
Maar nog steeds blijft het schokkend remmen. Het is na alle handelingen wel beter geworden.

Het schokkend remmen uit zich bij slepend remmen waarbij je het gevoel hebt dat per omwenteling van het wiel de rem vast bijt en dat weer los laat. Ik voel geen schokken in de remhandel.
Als ik wat steviger rem heb ik geen last van schokkend remmen en ook geen remhandel die schokt.

Ik moet ook dan melden dat ik de remklauwen een aantal jaar geleden voorzien heb van nieuwe remzuigerset (OEM) met een speciale coating om het, voor sprint st 1050 bekende, sponzig remmen te verbeteren.
Ook in de tussen tijd voorband (MPR2=>MPR3) moeten vervangen maar het probleem blijft.

Eergister heb ik de werking/beweging van de remzuigers gecontroleerd. Ik kan alle zuigers stuk voor stuk met de hand/vingers terug duwen. De één is iets zwaarder dan de ander. Waarbij ik vind dat 1 remzuiger dan net iets tezwaar vind gaan tov de anderen, maar ik kan hem nog steeds met de vingers terug duwen.
Ook opvallend was dat de remzuigers niet allemaal tegelijk naar buiten komen als ik de remhandel inknijp. Maar als ik de zuigers die in eerste instantie naar buiten komen met de hand tegen houd komen de anderen wel naar buiten.

Ik weet dat kromme schijven, vast zittende remzuiger, speling balhoofdlager en mogelijk (volgens Van Wylick) een niet rechte velg, deze klacht kunnen veroorzaken.

Ik ben een beetje door al mijn opties heen. Wat kan het nog meer zijn, iemand nog sugesties om te proberen/controleren.

NB.Nieuwe remklauwen of motorfiets kopen is geen optie
 
Niet vol ankeren en dan stil blijven staan (stoplicht). Zelfs de duurste brembo's gaan dan zo krom als een (vul maar in).

Je kan prima tig keer vol ankeren, zolang je na een forse remactie maar de gang erin houdt om de boel maar te koelen. Stadsverkeer dan ook niet steeds hard optrekken en hard remmen, maar rustig rijden.

vooral als je de rem niet loslaat bij stilstand.
 
Komt de zuiger minder ver terug na het remmen.
Eigenlijk wordt die niet minder sponzig van maar zorgt ervoor dat je de hendel minder ver kan inknijpen voordat die remt.
 
Laatst bewerkt:
Maar hoe kan die coating er dan voor zorgen dat de zuiger minder ver terug komt na het remmen? Ik lees hier en daar iets over teflon coating, maar als de oude zuigers ruwer zijn lijkt het me dat die juist minder ver terug gaan na het remmen dan gladde zuigers. Die ondervinden immers meer weerstand dan je gladde zuigertjes.
 
als de remzuiger tegen de schijf word gedrukt, dan vervormen de rubber ringen iets.
met een remzuiger die veel weerstand heeft op de ringen, worden de ringen teveel vervormd en bij rem loslaten ook weer teveel de remzuiger terugtrekken.
dat teveel aan terugtrekken van de zuiger, voel je als speling in het remhendel.
met gecoate zuigers, blijft de het remblokje dichter tegen de schijf aan staan.
 
Dat boeit weinig, vaak zat de rem vast bij het verkeerslicht. Zolang je maar zorgt dat de schijven wat hebben kunnen koelen voordat je stil gaat staan.

ik heb met de auto wat problemen gehad door bij het stoplicht de voet niet van het pedaal af te halen.
de schijven worden op de plek waar de blokken tegen de schijf aangedrukt worden nog heter en kunnen daardoor ook nog minder warmte kwijt.
 
Ik heb precies hetzelfde met mijn tiger 1050 ook met frixion schijven. In begin ging het allemaal prima, maar na ong. 1500 km begon ik een schokkend remgevoel te ervaren. Werd steeds erger naarmate ik meer km reed. Na 3000 km een nieuwe set frixion schijven gemonteerd, probleem volledig verdwenen, totdat het weer terug kwam na 1250km. Nu inmiddels weer 3500 verder en probleem is weer hetzelfde als bij de eerste set.

Wat ik gecontroleerd en uitgevoerd heb is het volgende:

Remklauwen schoon gemaakt en gereviseerd
Remolie vervangen
Pasvlakken op velg super schoon gemaakt
Voorvork speling gecontroleerd, niet aanwezig
Schijfdikte opgemeten, zaten minimale verschillen in bij alle 4 de schijven
Remblokken vervangen bij montage elke nieuwe set schijven orig. Nissin

Best wel een lijstje bij elkaar, maar probleem is nog niet verholpen. Dus suggesties zijn van harte welkom.
 
Als het in beide gevallen tijdelijk verholpen wordt met nieuwe schijven dan zijn het dus de schijven.
Al valt de schijf binnen de tolerantie, kun je het mogelijk toch nog voelen.
Bij de eerder RSV Milles waren de schijven erg gevoelig voor waarmte en kromtrekken, het was ook maar heel weinig maar toch voldoende om het te merken. Ik kreeg toen onder garantie nieuw schijven en toen heb ik direct de veertjes onder de bevestigingsbussen iets geplet waardoor de semi-floaters werden veranderd in full floaters, nooit meer last gehad met kromme schijven en ze liepen gelijk mooi gecentreerd en volkomen vrij.
 
ik heb een beetje het idee dat het veel voorkomend probleem bij triumph is.
heb al meerde verhalen gehoord dat remschijven snel krom raken.

is het mogelijk dat op één andere manier dat bv de remklauwen door productiefout niet goed uitgelijnd komt testaan tov de remschijf. dan wel dat de remschijven niet goed uitgelijnd staan tov de remklauwen.
gevolg dat de remschijf bij remmen zodanig onjuist belast wordt dat de schijven daardoor krom gedwongen worden.
 
vandaag het voorwiel opgehaald. de remschijven zijn na gemeten.
ze zijn gewoon recht en de dikte variatie van de remschijven zijn 0,03 en 0,05mm.

dus op naar de volgende stap.
 
Ik ga er vanuit dat jouw motor vaste remklauwen en zwevende remschijven heeft.

Kan het zijn dat de verbinding tussen vaste wielnaaf en zwevende remschijf niet overal even strak is, waardoor bij remmen de schijf niet meer parallel aan het wiel komt te zitten en je daardoor dat schokkerige remmen krijgt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het idee dat het toch je schijven zijn.....
je rijd al een tijdje met dit probleem, het schokkend remmen heeft natuurlijk ook zijn invloed gehad op de schijven...
denk aan dikte verschil, gladdere stukken oppervlakte op de schijven....
als je alles dan perfect hebt gemonteerd dan zou er toch een tijdje nodig zijn denk ik voordat alles weer egaal is ingewerkt .....
ik zou er daarom een tijdje niets aan doen maar eens wat gaan rijden...en kijken of je probleem minder gaat worden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan