Ik zit met een aanhoudend rem probleem.
Mijn sprint st 1050 heb ik een aantal jaar geleden voorzien van nieuwe Frixion (wave) remschijven (+blokken) vóór, nadat de OEM remschijven krom waren. Het schokkend remmen was toen verholpen. Na verloop van tijd begon de motor weer schokkend te remmen.
Ik heb toen de schijven(op het wiel) naar Nico Bakker gebracht. Daar heeft men schijf/schijven gericht. Toch bleef het trillend remmen aanwezig.
Inmiddels verhuist en had niet de tijd om daar verder mee aan de gang tegaan. Maar ondertussen wel af en toe met de motor gereden.
Heb toen het wiel naar Van Wylick in horst gebracht en die constateerde dat 1 schijf 100% recht is, de ander heeft een lichte afwijking maar valt binnen de tollerantie(s).
Wel constateerde Van Wylick dat de velg een lichte buts had en dat ook een oorzaak kan hebben in het schokkend remmen. Dus heb de velg laten richten, maar het schokken is er nog steeds niet uit.
In de tussentijd bleek ook dat mijn bovenste kroonplaatmoer niet vast zat en bleek ook de balhoofdlagers niet speling vrij tezijn. Ik heb toen de balhoofdlagers afgesteld en natuurlijk de kroonmoer vast gezet. De lagers hebben geen doodpunt en draaien soepel.
Maar nog steeds blijft het schokkend remmen. Het is na alle handelingen wel beter geworden.
Het schokkend remmen uit zich bij slepend remmen waarbij je het gevoel hebt dat per omwenteling van het wiel de rem vast bijt en dat weer los laat. Ik voel geen schokken in de remhandel.
Als ik wat steviger rem heb ik geen last van schokkend remmen en ook geen remhandel die schokt.
Ik moet ook dan melden dat ik de remklauwen een aantal jaar geleden voorzien heb van nieuwe remzuigerset (OEM) met een speciale coating om het, voor sprint st 1050 bekende, sponzig remmen te verbeteren.
Ook in de tussen tijd voorband (MPR2=>MPR3) moeten vervangen maar het probleem blijft.
Eergister heb ik de werking/beweging van de remzuigers gecontroleerd. Ik kan alle zuigers stuk voor stuk met de hand/vingers terug duwen. De één is iets zwaarder dan de ander. Waarbij ik vind dat 1 remzuiger dan net iets tezwaar vind gaan tov de anderen, maar ik kan hem nog steeds met de vingers terug duwen.
Ook opvallend was dat de remzuigers niet allemaal tegelijk naar buiten komen als ik de remhandel inknijp. Maar als ik de zuigers die in eerste instantie naar buiten komen met de hand tegen houd komen de anderen wel naar buiten.
Ik weet dat kromme schijven, vast zittende remzuiger, speling balhoofdlager en mogelijk (volgens Van Wylick) een niet rechte velg, deze klacht kunnen veroorzaken.
Ik ben een beetje door al mijn opties heen. Wat kan het nog meer zijn, iemand nog sugesties om te proberen/controleren.
NB.Nieuwe remklauwen of motorfiets kopen is geen optie
Mijn sprint st 1050 heb ik een aantal jaar geleden voorzien van nieuwe Frixion (wave) remschijven (+blokken) vóór, nadat de OEM remschijven krom waren. Het schokkend remmen was toen verholpen. Na verloop van tijd begon de motor weer schokkend te remmen.
Ik heb toen de schijven(op het wiel) naar Nico Bakker gebracht. Daar heeft men schijf/schijven gericht. Toch bleef het trillend remmen aanwezig.
Inmiddels verhuist en had niet de tijd om daar verder mee aan de gang tegaan. Maar ondertussen wel af en toe met de motor gereden.
Heb toen het wiel naar Van Wylick in horst gebracht en die constateerde dat 1 schijf 100% recht is, de ander heeft een lichte afwijking maar valt binnen de tollerantie(s).
Wel constateerde Van Wylick dat de velg een lichte buts had en dat ook een oorzaak kan hebben in het schokkend remmen. Dus heb de velg laten richten, maar het schokken is er nog steeds niet uit.
In de tussentijd bleek ook dat mijn bovenste kroonplaatmoer niet vast zat en bleek ook de balhoofdlagers niet speling vrij tezijn. Ik heb toen de balhoofdlagers afgesteld en natuurlijk de kroonmoer vast gezet. De lagers hebben geen doodpunt en draaien soepel.
Maar nog steeds blijft het schokkend remmen. Het is na alle handelingen wel beter geworden.
Het schokkend remmen uit zich bij slepend remmen waarbij je het gevoel hebt dat per omwenteling van het wiel de rem vast bijt en dat weer los laat. Ik voel geen schokken in de remhandel.
Als ik wat steviger rem heb ik geen last van schokkend remmen en ook geen remhandel die schokt.
Ik moet ook dan melden dat ik de remklauwen een aantal jaar geleden voorzien heb van nieuwe remzuigerset (OEM) met een speciale coating om het, voor sprint st 1050 bekende, sponzig remmen te verbeteren.
Ook in de tussen tijd voorband (MPR2=>MPR3) moeten vervangen maar het probleem blijft.
Eergister heb ik de werking/beweging van de remzuigers gecontroleerd. Ik kan alle zuigers stuk voor stuk met de hand/vingers terug duwen. De één is iets zwaarder dan de ander. Waarbij ik vind dat 1 remzuiger dan net iets tezwaar vind gaan tov de anderen, maar ik kan hem nog steeds met de vingers terug duwen.
Ook opvallend was dat de remzuigers niet allemaal tegelijk naar buiten komen als ik de remhandel inknijp. Maar als ik de zuigers die in eerste instantie naar buiten komen met de hand tegen houd komen de anderen wel naar buiten.
Ik weet dat kromme schijven, vast zittende remzuiger, speling balhoofdlager en mogelijk (volgens Van Wylick) een niet rechte velg, deze klacht kunnen veroorzaken.
Ik ben een beetje door al mijn opties heen. Wat kan het nog meer zijn, iemand nog sugesties om te proberen/controleren.
NB.Nieuwe remklauwen of motorfiets kopen is geen optie