Aanschaf R6 waar op te letten?

MAV

MF'er
18 jul 2003
128
0
Amersfoort
Ik wil komende winter een Yamaha R6 uit 1999 of 2000 gaan aanschaffen, zijn er bij jullie problemen bekend bij deze bouwjaren en zijn er punten die extra aandacht vragen of zwakke plekken?
Kortom waar moet ik naar kijken bij de aanschaf van een R6 naast de gebruikelijke punten zoals banden, ketting enz.
 
Als je een model koopt uit 1999, let dan op dat verrotte veertje in de versnellingsbak. Zowel Porky als ik konden het vervangen. Het veertje zit in je versnellingsbak en trekt je schakelpedaal terug.

Een bekend defect bij veel R6'jes.

Verder moet je letten op het uitlaatsysteem.. deze wil nog wel eens los zitten op de cilinders. Ook weer een defectje bij de R6 uit 1999. En verder natuurlijk de bekende motordingen: Frame recht, balhoofd goed.. remschijven.. krassen en dergelijke.

Succes ermee !!


Hoe kan ik zien/voelen of het veertje in de versnellingsbak aan vervanging toe is?

Bedankt voor jullie reactie, er zijn zo te zien niet heel veel problemen met de R6.
 
Je moet ff de zoek functie gebruiken.. ik heb ook net een r6 gekocht uit 2000. maar wel met zeer weinig kilometers.. het enige waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen is dat er een uitlaat flens los zat, die de uitlaat aan de kop verbind. Kwam ik per toeval achter na het vervangen van m'n demper. Als je een 99' koopt let er dan op dat die alle modificaties (zoek functie) heeft gehad.. zoals dat veertje ect, zo niet moet dit vergoed worden door Yamaha of de dealer. Een R6 is een hele hele fijne motor. dus succes
 
Je moet ff de zoek functie gebruiken.. ik heb ook net een r6 gekocht uit 2000. maar wel met zeer weinig kilometers.. het enige waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen is dat er een uitlaat flens los zat, die de uitlaat aan de kop verbind. Kwam ik per toeval achter na het vervangen van m'n demper. Als je een 99' koopt let er dan op dat die alle modificaties (zoek functie) heeft gehad.. zoals dat veertje ect, zo niet moet dit vergoed worden door Yamaha of de dealer. Een R6 is een hele hele fijne motor. dus succes

en merkte je daar niks van tijdens het rijden of zo hoorde je geen (extra)geluiden van die flens dat los zat ??
 
Ik heb ook een R6 uit 1999 (sinds een jaar) en zelf zo'n 13000 KM er mee gereden zonder problemen. Het enige wat me stoort is het geratel uit het blok rond de 5000 Omw/min.
Hij heeft dit al vanaf het begin en het word niet erger maar kan er echt niet aan wennen :?
Als je echt veel informatie wil hebben kan ik je verwijzen naar een forum geheel gebouwd om de Yamaha R6 en hoop dat dit niet als SPAM beoordeeld word.
Nou daar komt ie:http://pub114.ezboard.com/byamahar6messagenet
 
Ik heb ook een R6 uit 1999 (sinds een jaar) en zelf zo'n 13000 KM er mee gereden zonder problemen. Het enige wat me stoort is het geratel uit het blok rond de 5000 Omw/min.
Hij heeft dit al vanaf het begin en het word niet erger maar kan er echt niet aan wennen :?
Als je echt veel informatie wil hebben kan ik je verwijzen naar een forum geheel gebouwd om de Yamaha R6 en hoop dat dit niet als SPAM beoordeeld word.
Nou daar komt ie:http://pub114.ezboard.com/byamahar6messagenet
ja man ik heb de zelfde (probleem), ik dacht dat het aan mijn motor lag maar die is volkomen in orde als ik in zijn tweede of derde versnelling rij ongeveer 50 tot 70 km/h hoor ik ook een soort geratel uit het blok het is niet echt een ratel maar zoiets als je een speelkaart tussen je spaken houdt ik weet niet wat het is maar het stoort me wel
 
en merkte je daar niks van tijdens het rijden of zo hoorde je geen (extra)geluiden van die flens dat los zat ??

Ik merk meestal dingen direct op, iets wat aanloopt bij een auto of zo maar hier kwam ik echt pas achter toen ik de kappen er af haalde.. heel vaag maar het schijnt vaker voor te komen...



Op donderdag 02 oktober 2003 20:26 schreef meJUSTme het volgende:
Ik heb ook een R6 uit 1999 (sinds een jaar) en zelf zo'n 13000 KM er mee gereden zonder problemen. Het enige wat me stoort is het geratel uit het blok rond de 5000 Omw/min.
Hij heeft dit al vanaf het begin en het word niet erger maar kan er echt niet aan wennen :?

Dit lijkt me toch echt niet goed, weet je zeker dat er niks verkeerd is met het blok?? Ik heb hier namelijk nog nooit last van gehad, maar ik heb ook een motor uit 2000. mischien heeft dat der mee te maken..
 
Hee F*Fear ik zou niet weten of dit bouwjaar afhankelijk is.......De mijne doet het en zoals ik lees die van Y.C.R 6 ook. Misschien volgen er nog meer reakties want ben er hartstikke benieuwd naar......Morgen krijgt ie een beurt van me (jaja een onderhouds beurt dus :) ) en ben benieuwd naar de reaktie op volsyntetische olie.
 
Hier ff plaatje erbij.......

full
 
Mooi rood is niet lelijk... ziet er top uit.. hoop dat die "beurt" helpt, denk je dat volsyntetische oli een groot verschil maakt?

PS> Veel moeten verzagen om die val blokken te monteren?? en over wat voor high mount hebben we het hier?
 
Nou of die volsyntheet gaat helpen weet ik niet maar wilde deze olie toch erin dus......De valblokken zaten er op toen ik hem kocht maar als iemand ze wil monteren hier een tip......Demonteer het kuipdeel, voorzie de binnenkant van klei, monteer hem weer en je bevestigings punt word precies aan gegeven.
Boor nu met een marvelboor precies de diameter van het valblok uit.

Er zit een M.I.G. uitlaat op met een gaaffffffff :9~ geluid.

Volgende week komt er en K+N luchtfilter in...iemand ervaring hiermee?

Zuid limburg hier......dicht bij de Ardennen en de Eifel dus geen gebrek aan grensverleggende bochtjes......smile.
 
Laatst bewerkt:
ja man ik heb de zelfde (probleem), ik dacht dat het aan mijn motor lag maar die is volkomen in orde als ik in zijn tweede of derde versnelling rij ongeveer 50 tot 70 km/h hoor ik ook een soort geratel uit het blok het is niet echt een ratel maar zoiets als je een speelkaart tussen je spaken houdt ik weet niet wat het is maar het stoort me wel

Dan ben ik gelukkig niet de enige. Ik werd helemaal gek totdat de monteur na de grote beurt zei dat dat normaal is.
Maar ik vind het nog steeds niet helemaal lekker.
 
Hier nog R6 uit 99 met een rare harde tik in het blok.
Doet het alleen als je net van huis af ben en je laat hem dan stationair
draaien.(voor stoplicht ofzo)in iedergeval tot de 2000 toeren.
Je kan hem voor de deur warm laten lopen,plus\minus 80 graden maar dan hoor je
helemaal niets.
Zodra je 500 meter van huis af bent begint het en na een km of 10 hoor je niets meer.
Het is volgens mij ook geen koppel of versnellingbak probleem want alles wat je daarmee doet maakt niets uit.(voor het gehoor)
Distrubutieketting lijkt mij ook niet want dan zou je het constant moeten horen bij stationairtoerental.
Bij een dealer geweest,maar voor ik daar ben is het al over.
Het enigste wat ze daar zeggen is "kom maar terug als het erger wordt" :(
Als iemand een oplossing weet hoor ik het heel graag.
 
Hee F*Fear ik zou niet weten of dit bouwjaar afhankelijk is.......De mijne doet het en zoals ik lees die van Y.C.R 6 ook. Misschien volgen er nog meer reakties want ben er hartstikke benieuwd naar......Morgen krijgt ie een beurt van me (jaja een onderhouds beurt dus :) ) en ben benieuwd naar de reaktie op volsyntetische olie.
he hoe zit het trouwens nog met dat volsyntetische olie ben wel benieuwd ???
 
Hier nog R6 uit 99 met een rare harde tik in het blok.
Doet het alleen als je net van huis af ben en je laat hem dan stationair
draaien.(voor stoplicht ofzo)in iedergeval tot de 2000 toeren.
Je kan hem voor de deur warm laten lopen,plus\minus 80 graden maar dan hoor je
helemaal niets.
Zodra je 500 meter van huis af bent begint het en na een km of 10 hoor je niets meer.
Het is volgens mij ook geen koppel of versnellingbak probleem want alles wat je daarmee doet maakt niets uit.(voor het gehoor)
Distrubutieketting lijkt mij ook niet want dan zou je het constant moeten horen bij stationairtoerental.
Bij een dealer geweest,maar voor ik daar ben is het al over.
Het enigste wat ze daar zeggen is "kom maar terug als het erger wordt" :(
Als iemand een oplossing weet hoor ik het heel graag.

nou ben vandaag nog even lekker wezen rijden :] nou als je een beetje meer gas geeft dan hoor je het geluid(tje) niet meer :+ dus ik ben wel genoodzaakt om hard te rijden :+

maar even serieus k denk dat het niet iets serieus is anders had je het wel gemerkt aan het handelen van de motor of niet ??? veel succes nog ik hoop dat meer r6 rijders hier eens andwoorden
 
Heee ja hoor hetzelfde hier ook,.....en de volsyntetische olie heeft er geen verandering in gebracht. Proberen te negeren dit geluid want het blijft een heerlijke fiets om mee te rijden......
 
Ik heb recentelijk een R1 gekocht in duitsland en ook heel wat R6-jes voorbij zien komen. Dus als je goedkoop een goede fiets wilt kopen (ca. 2000euro prijsvoordeel) dan is www.mobil.de een tip.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan