Aanschaf schade motor, second opinion graag!

SanderA

Die hard MF'er
15 jul 2012
437
19
Groningen
He mede MF-ers,
Ik sta op het punt om een R6 van een particulier te kopen maar wil toch nog ff een second opinion van jullie horen.

Tis een R6 uit 2002, met (maar) 13.000 km op de teller. die aangeboden wordt voor 2000€

Mooie prijs lijkt het zo, maar het is een schade motor, heeft dus kapschade met wat krasjes, een achterlicht heeft kapot glas en het kontje staat een paar cm scheef. Dit waarschijnlijk omdat de eigenaar een goede glijpartij gehad heeft.
Verder lijkt de motor dus in orde; technisch in orde, remmen goed, banden denk ik op de helft (nog wel 4-6mm over.)
Het onderhoudsboekje zit er niet bij.

Nu reken ik dus op een kleine beurt na aanschaf, en het vervangen van het achterlicht.

Wat zouden jullie voor deze R6 geven? Er moet dus zeker nog wat van de prijs af, maar behalve uiterlijke schade lijkt er niks aan te mankeren gepaard met de lage km stand. De kap schade maakt voor mij weinig uit aangezien ik hierdoor niet super zuinig hoef om te gaan met de motor en lekker sportief kan rijden. Mijn budget ligt rond dit bedrag dus betreffende hoeveel motor ik er voor terug krijg is dit een plus.

Ik kijk uit naar jullie reacties!
 
Laat staan dat ding, alle signalen zijn aanwezig om de motor NIET te kopen. Koop een ander bouwjaar va 2003/04. Heb je dat gezeik met die cilinders ook niet.
 
Laat staan dat ding, alle signalen zijn aanwezig om de motor NIET te kopen. Koop een ander bouwjaar va 2003/04. Heb je dat gezeik met die cilinders ook niet.
Welke signalen bedoel je dan precies?
Een R6 van 2003/04 gaat echter voor minstens 3 a 3500 en dat ligt toch te ver boven mijn budget..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een hele nette schadevrij 2002 met enkele optie's en weinig km's gehad, daarvoor kon ik afgelopen mei met pijn en moeite €2000 voor krijgen.
Voor een schade motor is dat serieus teveel, er zijn genoeg goede motoren te koop voor niet teveel geld als je maar genoeg geduld hebt.
Mocht een VFR800 ook iets voor jou zijn O-)
 
Verder lijkt de motor dus in orde; technisch in orde, remmen goed, banden denk ik op de helft (nog wel 4-6mm over.)
....maar behalve uiterlijke schade lijkt er niks aan te mankeren gepaard met de lage km stand.
Zet die roze bril eens af! Echt, ik ken persoonlijk teveel verhalen van mensen die een motor kochten voor weinig 'met lichte glij- valschade' en die er binnen een maand na aankoop achter kwamen dat er van alles mis was met die motor. Vergeet die vraagprijs en laat iemand naar die motor kijken met verstand van zaken. Haal de kappen eraf, dan kun de schade tenminste goed bekijken. Wil de eigenaar dat niet, dan zegt dat voldoende en laat je die motor mooi staan.
 
R6 van 99-02 zijn berucht om de enorm slechte blokken. Uit het niets en zonder aankondiging zit er opeens een scheur in je cilinderwand en kan je op zoek naar een donorblok. Neem alles wat je hier leest en gaat lezen mee in je overweging, want de kans op een tegenvaller is vele malen groter nu hij schade heeft. Zelf zou ik als ik er een prijs op moet plakken iets tussen de 750-1250 gaan zitten.
 
Reputatie blokken is slecht, kontje staat scheef, onderhoud niet bekend.. lekker laten staan...zeker als je er geen verstand van hebt..

:]
 
Dank voor de input jongens maar zonder enige onderbouwing heb ik er natuurlijk niks aan!
De input heb je zelf al gegeven... ;)

Ik snap dat het geld in je zak brandt en dat je dolgraag een R6 wilt hebben, maar staat je niet blind op je budget. Je wilt voor 2000 ellende kopen, omdat het in je budget past. Verkeerde insteek! Of sparen voor meer budget, of geduldig zoeken naar iets wat heel is en niet schots en scheef...
 
Ik zou het er niet op wagen, zelfs achter een motor die géén schade heeft kunnen nog hoge kosten vandaan komen als het onderhoud niet op tijd is gedaan.
Dingen als balhoofdlager, keerringen tot de simpelste dingen als olie verversen.
Als de onderhoudsgeschiedenis onbekend is zou ik heel voorzichtig zijn. Ook nog schade? Niet doen.

Ik zou iets in de geest van een CBR600F o.i.d. kiezen. Misschien niet zo blits, maar de kans op problemen is vele malen kleiner, en het geld dat je bespaart kun je houden voor onvoorziene omstandigheden.

Of je spaart door, zoals anderen zeggen, en zoekt later een mooie R6 waaraan alles wél klopt.
 
Ik zou het niet doen. Je loopt zelf al overduidelijk te twijfelen. Gaat er straks iets mis met die motor, dan loop je jezelf alleen maar voor je kop te slaan dat je het kreng hebt gekocht.

Bij twijfel, niet inhalen...
 
laat ik het zo zeggen een kotje gaat niet scheef door een schuiver maar door een klapper. je moet namelijk het subframe verbuigen en daar is best wat kracht voor nodig. en kilometerstanden zeggen ook niet veel daar wordt veel te vaak mee gerommeld. plus dat 14000 circuit kilometers een hele andere belasting op de motor geeft als woon werk kilometers met rustig warmrijden.
 
3500 euro is te duur, maar een glijer van 2000,- met 4000,- schade kun je wel veroorloven?
of ga je alle onderdelen zelf maken
 
Wat kost een vergelijkbare motor zonder schade? En wat zijn de totale kosten om deze motor goed te krijgen? En reken daar altijd onvoorziene extra kosten bij. Als je deze 2 vragen hebt beantwoord, dan weet je genoeg lijkt me.
 
het is een schade motor, heeft dus kapschade met wat krasjes, een achterlicht heeft kapot glas en het kontje staat een paar cm scheef. Dit waarschijnlijk omdat de eigenaar een goede glijpartij gehad heeft.
Als dit de enige schade is dan klopt het niet.
Als de kont scheef staat en er verder schade aan de achterkant is behalve een kapot achterlichtglas dan lijkt het mij dat er al div delen vervangen zijn.

Andere kant staan er frames genoeg met kapotte blokken, daar kan je misschien wat voordeel mee doen.

Wat dat ding waard is? hoeveel kost een goed motorblok van zo`n R6?
Meer zou ik er niet voor geven. (mits het blok goed is)
 
laat ik het zo zeggen een kotje gaat niet scheef door een schuiver maar door een klapper. je moet namelijk het subframe verbuigen en daar is best wat kracht voor nodig. en kilometerstanden zeggen ook niet veel daar wordt veel te vaak mee gerommeld. plus dat 14000 circuit kilometers een hele andere belasting op de motor geeft als woon werk kilometers met rustig warmrijden.

Zo`n subframe heeft echt niks nodig om scheef te staan hoor.
Als je even ongelukkig terecht komt is het al klaar.

Maar 2000,- voor een schade r6 van die leeftijd is idd wel aardig aan de prijs.

En jij denkt dat alle circuitkilometers met koude motor worden gedaan. :z
Denk dat de gemiddelde circuitfiets beter onderhouden wordt dan de gemiddelde straatfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan