Graag jullie advies

RobTweak

MF'er
10 sep 2021
54
19
Beste lezers,

Ik zit met het volgende en het houdt me behoorlijk bezig.
6 weken terug heb ik een vmax 1200 uit 1997 gekocht. Achteraf blijkt het blok niet zo goed te zijn als de Belgische verkoper beweerde.
Dat leg ik nu even hier terzijde en dat loopt nog.
Anyway, ik wil het blok zelf openhalen en gaan reviseren. Gelijk nieuwe lagers erin en alles nazien. Het blok heeft ongeveer 23000 km gelopen. Als ik het zelf doe weet ik dat het blok straks als nieuw is en ook dat het goed gebeurd.
Alleen nu....ik kan een blok uit Duitsland kopen en heb alle informatie en details van dat blok. Het is van een tuningbedrijf.
Wat is nu wijsheid? Blok kopen en over paar weken rijden of voor dat geld dit blok nakijken en in orde maken? De verkoper uit Duitsland met veel ervaring zegt dat ik veel teveel werk op mijn nek haal en beter mijn blok in onderdelen kan verkopen. Zou er interesse zijn voor mijn blok en wat vraag je er dan voor?
Thx alvast
 
Ze nemen geen andere blokken in. Ik begin ook steeds meer naar het andere blok te neigen omdat ik dan over paar weken kan rijden. Ik zou later alsnog mijn blok kunnen reviseren en dan verkopen. Dan zal er wellicht animo voor zijn. Mijn oude blok mag voor €1000 weg. Dan heb ik er vrede mee.
 
Als het je "hobby" is om te sleutelen dan is zo'n blok opnieuw bouwen natuurlijk wel heel leuk en leerzaam...

Nieuwe blok kopen; en dan oude blok reviseren als winterproject?
 
Het blok maakt als het warm is een geluid als een brommobiel diesel. Het kunnen de camshaft tensioners zijn of een lager. Het zal qua onderdelen de kosten niet zijn maar meer het werk en als ik het blok open haal dan ben ik zo dat ik gelijk alle lagers vervang. Het is dan toch open. In de luchtfilter bak lag behoorlijk wat olie. Ik zou nog de carburateurs schoon kunnen maken , nieuwe bougies erin en dan terug monteren en starten.
 
Reviseren op een goede manier gaat erg duur worden. Echt erg duur. Wat moet het Duitse blok kosten? Dan kun je nog beter advies krijgen denk ik?
 
reviseren vs herstellen, dat is een héél groot verschil kwa kosten. als het echt maar 23000km gedraaid heeft is een revisie waarschijnlijk niet nodig.
 
ik heb V-maxen gezien met meer als een ton probleemloze kilometers , ik ben benieuwd hoe je zo'n blok kapot kan krijgen.
maar ik zou ook voor het ruilblok gaan , anders ben je maanden bezig voordat je kan rijden.
als je er voor wil gaan kan je altijd nog deze winter je oude blok reviseren ,

hoe is de onderdelen voorziening voor V-maxen?
dat was vroeger nog wel eens een dingetje bij yamaha.
 
Ik heb de olie afgetapt en geen enkel stukje ijzer/aluminium gevonden. Het blok moet €2800 kosten. Is uit €1999 met 16000 mijl erop. Bougies zien er goed uit. Ik kan nog de carbs, die er nu toch af zijn, schoonmaken en er terug opzetten. Olie en uitlaten en alles "even" terug erop en dan starten en kijken of het geluid er nog is. Dan ook gelijk maar compressietest doen.
Het blijft een beetje in het midden liggen, kan iets kleins zijn of een lager. Ik vind €2800 een hele investering en in dat opzicht kom ik qua reviseren echt een heel eind. Onderdelen zijn nog goed te verkrijgen. Dan heb ik het over lagers, oliekeringen, pakkingen en zuiger en schraapveren. Als ik eraan begin heb ik straks alles nagekeken en indien mogelijk gerepareerd. Echter ben ik dan de komende tijd wel zoet. Het is ook een soort van principe kwestie..Ik ga geld uitgeven aan iets wat in de eerste instantie niet nodig had geweest als de motor goed zou zijn. Maar daar kan ik niet in blijven hangen want dan rij ik over een jaar nog niet. Super tof dat iedereen even meedenkt.
 
Exactrep in Engeland heeft een andere Oring waarbij geen metalen bracket meer nodig is en schwabemax in Duitsland heeft een oliecarter vergroting waarbij ook gelijk het probleem wordt opgelost.
 
Nog effe wat. Je gaat op vermoedens eigenlijk maar lukraak dingen vevangen zonder te constateren wat er kapot is. Misschien is de cardanoverbrenging wel naar de filisteinen. Eerst weten wat er niet goed is om te voorkomen dat je een vierde topic opent dat begint met: "Ik heb het blok al vervangen, toen de cardan en de wiellagers en daarna de electronica" en uuteindelijk blijkt het in de carburateurs te zitten. Hypothetisch... maar je bent wel een echte MFfer als je allemaal dingen lukraak gaat vervangen :t
 
Loopt dat ding niet gewoon rot omdat ie zo weinig kilometers heeft gelopen voor die leeftijd ?
( uitgaande dat die km stand klopt )

Het zou misschien geen verkeerde investering zijn om hem door een werkplaats/specialist te laten nakijken,
of het wel écht het blok is wat aan gort is.

M'n Varadero klinkt ook wat "raar" met koude start.
Moet de uitlaat effe uitzetten, sluit ie weer strak. Niks mis met dat blok.
 
Klinken als een diesel-brommobiel? Lekke uitlaatpakking :Y
Drie weken terug bij de GS1000 een moer+ tapeind verloren van de uitlaat van cilinder 3. Dan gaat ie meteen lekken, klinkt ie afschuwelijk en rijdt ie meteen kut. Onderweg bij een Gamma gestopt, een doosje M8 bouten gekocht en sleutel 13 en de boel weer dichtgeschroefd.
 
Informeer eens bij V-Max Piet in Ziuidland.
Die heeft gereviseerde blokken.
De V-Maxspecialist
Openings tijden zijn Maandag tot Donderdag van 19:30 uur tot 23:00 uur, Vrijdag van 9:00 uur tot 16:30 uur en van 19:30 uur tot 23:00 uur
zaterdagmiddag vanaf 12:30 uur tot 17:30 uur, of bel even voor de zekerheid! 0649898115
De koffie/Thee staat altijd klaar.
!!Let op!! Voor andere openings tijden kunt U altijd Bellen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan