Gevallen op rotonde advies gevraagd

Ik lees hier een boel over remmen en remtechniek, maar speelt vooruitkijken en plannen (anticiperen dus) hier niet een veel grotere rol? Daarmee voorkom je simpelweg te moeten remmen. Juist rotondes hebben meestal de eigenschap om erg overzichtelijk en voorspelbaar te zijn.
Anticiperen is belangrijk, maar je moet ook in staat zijn om veilig een noodstop uit te voeren.
 
Anticiperen is belangrijk, maar je moet ook in staat zijn om veilig een noodstop uit te voeren.
dat snap ik, en remmen leer je alvorens een rijbewijs te halen, zou je dus sowieso moeten beheersen, kun je oefenen als je daaraan twijfelt, of je doet van tijd tot tijd een VRO. Zo’n VRO kan helpen - maar ervaring kan dat ook - met meer gemak te rijden, oftewel minder aandacht nodig te hebben voor het bedienen van de motor, zodat je meer aandacht kunt besteden aan het lezen van omgeving en overig verkeer. Maar dan moet je dat laatste wel doen, en menig bestuurder van motorrijtuigen kijkt nog steeds alsof ze aan het wandelen zijn: een metertje of 2 vooruit, want dat is menselijk.

Mijn volgende bericht had kunnen zijn

Maar in de meeste gevallen wordt je verrast op de momenten dat je niet goed oplet.
En met verkeer op een rotonde is het natuurlijk wel verstandig extra oplettend te zijn.

Ik kom richting een rotonde met de klassieke les dat je ver vooruit moet kijken.
Al het verkeer rond de rotonde is dan behoorlijk in kaart en je bent scherp op snel verkeer wat de rotonde nadert.
Meestal ben ik de snelste en rem er niet voor, maar bij drukkere omstandigheden is het natuurlijk zaak de snelheid aan te passen aan het verkeer voordat je de rotonde op draait en niet last minute moet remmen omdat die auto van rechts hem er voor zou smijten.

maar @Worldbeater was me voor :}

Remmen voor of op rotondes heb ik sinds 1992 niet meer gedaan, tenzij ik het zelf opzocht. Gewoon een kwestie van ver vooruit en wijd kijken. Rotondes zijn voorspelbaar: dat geldt voor gedrag van andere weggebruikers, die je gelukkig meestal goed kunt zien aankomen, en evenzo kun je bij regen weten waar je de gladheid kunt verwachten (wegverkanting).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motorfiets 2x op de valbeugels gelegd in de nu nog voor mij begin periode, kan niet zeggen dat ik er schrik van gekregen heb, wel een goede waarschuwing om iets voorzichtiger te doen met nat weer en remmen, De laatste week dan ook in de nattigheid een aantal uur geoefend op een lege natte gladde parkeerplaats,
 
Ligt ook wel een beetje aan de rotonde hoever je vooruit kan kijken. In mijn buurt staan er een paar waar een half tuincentrum op staat. Heel leuk en fleurig hoor, maar je ziet dus echt niet meer wat er vanaf de andere kant op de rotonde af rijdt. En dan zit er bij eentje ook nog een putdeksel middenin de weg (op de rotonde zelf, dus).
 
Ligt ook wel een beetje aan de rotonde hoever je vooruit kan kijken. In mijn buurt staan er een paar waar een half tuincentrum op staat. Heel leuk en fleurig hoor, maar je ziet dus echt niet meer wat er vanaf de andere kant op de rotonde af rijdt. En dan zit er bij eentje ook nog een putdeksel middenin de weg (op de rotonde zelf, dus).
Dan pas je daar aannemelijk je snelheid op aan, om zowel jezelf voldoende tijd voor waarneming en reageren te geven, en ook om anderen voldoende tijd te geven om jou te kunnen waarnemen en te reageren (2-seconden regel).
 
Dan pas je daar aannemelijk je snelheid op aan, om zowel jezelf voldoende tijd voor waarneming en reageren te geven, en ook om anderen voldoende tijd te geven om jou te kunnen waarnemen en te reageren (2-seconden regel).
Dat sowieso, ik heb er ook nog nooit valpartijen of andere ongelukken gehad. Maar ik las een paar keer 'ver vooruitkijken', en dat is dus niet bij iedere rotonde mogelijk (zou het naar mijn mening wel moeten zijn). Als de rotonde van @Henkdepotvis0515 zo'n type tuincentrum-rotonde is, dan heeft hij meer aan het aanpassen van zijn snelheid, dan aan proberen voor de rotonde al ver vooruit te kijken.
 
Dat sowieso, ik heb er ook nog nooit valpartijen of andere ongelukken gehad. Maar ik las een paar keer 'ver vooruitkijken', en dat is dus niet bij iedere rotonde mogelijk (zou het naar mijn mening wel moeten zijn). Als de rotonde van @Henkdepotvis0515 zo'n type tuincentrum-rotonde is, dan heeft hij meer aan het aanpassen van zijn snelheid, dan aan proberen voor de rotonde al ver vooruit te kijken.
Dat was precies mijn punt: kijken en snelheid gaan hand in hand. In principe moet je kijken in functie van je snelheid plus het reactievermogen van jou en anderen, en dat in relatie tot tijd + ruimte + zicht die er is, dat heet anticiperen ;) . Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat het zicht belemmerd is, dan is er dus minder ruimte (die je kunt overzien) en moet de snelheid omlaag. En als je schrikt, dan had je kennelijk niet voldoende goed opgelet c.q. aangepast aan de situatie. Op zich is dat menselijk, dus mooie les voor een volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
Anticiperen helpt weinig tegen hetgeen wat niet te anticiperen valt.
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik bedoel over de rotonde.

Tuurlijk is er altijd iets waar je geen rekening mee houdt, maar een rotonde en verkeer wat er op kan komen is geen verrassing.
 
Nu alleen nog iets vinden om die schrikreactie te onderdrukken. Want het zal niet de laatste keer zijn dat er ineens een auto/persoon/kind ergens vandaan komt waar je het niet verwacht. Bijv. een uitrit / parkeergarage / onoverzichtelijke hoek / tussen geparkeerde auto's uit etc..
 
Ik zag een filmpje van een vrouw die met de motor een stoppie maakt op nat asfalt. Maar die ging wel rechtdoor natuurlijk.
 
Vervelend man! Hopelijk ben je oke en is er weinig schade aan je motor.

Het is al benoemd, waarschijnlijk uit schrik toch te veel de rem gebruikt. Maar mogelijk ook een wat gladder stuk wegdek.

Ik rij zelf nu een jaar, op een motor zonder ABS en in 'alle' omstandigheden.

In de regen rijden is in mijn ogen niet echt 'gevaarlijk'. Het is iets meer risico, en dat accepteer ik, maar dat is het met de auto ook.
In de regen probeer ik altijd toch iets verder te anticiperen en ben ik me bewuster van het feit dat mensen mij misschien slechter zien. Ik let meer op bijzonderheden in het wegdek(putten, verf, bladeren, ect). Ook doe ik af en toe gewoon even een gecontrolleerde flinke remactie om te voelen wat mijn echte grip nou is op dat wegdek.

Ik heb bewust banden genomen die goed zijn in de regen (Michelin road 6), dat geeft ook wat extra verrouwen.

Mijn snelheid in bochten ligt in de regen ook zo'n 20/30% lager. Waar ik met droogte nog wel eens met 40kmh wil gaan hangen op een rontonde zal ik in de regen waarschijnlijk altijd onder de 30kmh zijn.

Ik probeer ook zo veel mogelijk het 'heft in eigen handen te nemen' Als ik voor de rontonde een auto zie die ongeveer gelijk met mij aan gaat komen ga ik misschien toch wat sneller zodat ik er altijd voor kan, of wat langzamer zodat ik er altijd achter kan. Maar dat kan niet altijd.
 
Ik probeer ook zo veel mogelijk het 'heft in eigen handen te nemen' Als ik voor de rontonde een auto zie die ongeveer gelijk met mij aan gaat komen ga ik misschien toch wat sneller zodat ik er altijd voor kan, of wat langzamer zodat ik er altijd achter kan. Maar dat kan niet altijd.
:^

En als ik in die auto zit (weinig kans - ik momenten in een koekblik) dan denken we hetzelfde. :+ :+
 
Combi van een niet verwachte auto op een rotonde, regen, achterrem heeft je denk ik verrast.

Rotondes zijn berucht in de regen. Ik zou in mijn laatste ritje voor de stalling ook bijna de motor horizontaal leggen op de rotonde en remde niet eens. Voelde de motor op beide wielen glijden en je rijdt haast stapvoets. Je kan er niks tegen doen behalve hopen dat de banden weer grip krijgen. Ging net goed.
 
En dan moet je maar niet gaan rijden hier in de omgeving op landwegen.. Dan is de stad nog "schoon" in vergelijking.

Hele wegen liggen vol bladeren, takken, slijk van landbouwvoertuigen en modder..

Het is net offroad rijden maar dan on road .. blij dat ik wat profiel op m'n banden heb (Metzeler Karoo Street) :+
 
Beste motorrijders,

Ik ben beginnend motor rijder en sinds een half jaar rijdt ik motor. Een week geleden ben ik gevallen op een rotonde. Het was slecht weer en het regende. Ik reed de rotonde over en in de bocht bij de afslag van rechts zag ik een auto op mij atkomen met hoge snelheid. Op het eerste gezicht schrok ik en dacht ik dat deze niet zou stoppen voor de haaientanden. Uit schrik tikte ik licht de achterrem in (in de bocht op de rotonde) en gelijk gleed de motor onder mij weg.

Nu is mij vraag aan jullie:
- Wat had ik beter kunnen doen gezien de weersomstandigheden, het gladde wegdek (door de regen) en de situatie?
- Is het echt gevaarlijk om in de regen te rijden? Veel mensen zeggen dat ik dat nooit had moeten doen. Toch zie ik veel motor rijders rijden hier in het buitenland waar ik zit.

Groetjes!
Ten eerste,
-het is niet gevaarlijker dan in droog weer rijden, je moet alleen je snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
- 2 je had verder vooruit kunnen kijken zodat je de situatie nog beter in kunnen inschatten. Achterrem gebruiken in een bocht gebeurd wel vaker, ligt er alleen aan hoe fors je hem intrapt.
 
Ik heb wel eens discussie met beginnende motorrijders en zeg dan dat iedere boerenlul gas kan geven. De rem intrappen/knijpen kan ook iedereen.

Ik rijd sinds 1961 en al doende leert men. Je bent 100% bezig met het rijden, scant voortdurend de omgeving en komt er een auto op je pad, maak oogcontakt en lukt dat niet, kun je er vanuit gaan dat je niet bent gezien.

Succes en rijd voorzichtig.
 
Ik heb wel eens discussie met beginnende motorrijders en zeg dan dat iedere boerenlul gas kan geven. De rem intrappen/knijpen kan ook iedereen.

Ik rijd sinds 1961 en al doende leert men. Je bent 100% bezig met het rijden, scant voortdurend de omgeving en komt er een auto op je pad, maak oogcontakt en lukt dat niet, kun je er vanuit gaan dat je niet bent gezien.

Succes en rijd voorzichtig.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
En aannames.
Zo dacht ik eens op de trapfiets oogcontact te hebben met die automobilist van links achter de haaientanden.
Toen ik vlakbij kwam over mijn voorrangsweg trok hij ineens heel hard op en kwam ik met uitwijken nog net tegen zijn wielkast achter.
En weg was'ie daarna nog net zo snel. :+
 
Sommige automobilisten zitten zo in hun eigen wereldje.. misschien heeft hij/zij het niet eens opgemerkt dat jij tegen haar wielkast kwam.

(Tenminste ik haal uit je verhaal dat hij/zij door is gereden)
 
Je kunt idd pech hebben, kijk naar ons aller MeanBlueMan, een zeer ervaren motorrijder en toch maakt hij een enorme klap en heeft daar totaal geen schuld aan en dat was ook niet te voorkomen, pure pech.

En we leven tegenwoordig in een wereld waar mensen veel teveel met andere dingen bezig zijn dan opletten op de medeweggebruikers.
 
Sommige automobilisten zitten zo in hun eigen wereldje.. misschien heeft hij/zij het niet eens opgemerkt dat jij tegen haar wielkast kwam.

(Tenminste ik haal uit je verhaal dat hij/zij door is gereden)
Het kan zijn dat hij behalve last van onoplettendheid ook nog eens doof was.
Je weet niet. :+
Het was in ieder geval een aardige klap en dus geluid.
Booomboom muziek heb ik dan niet gehoord.
 
Valk genoeg gedaan maar nog nooit melklucht op een rotonde geroken. Dus ik ben nog steeds benieuwd wat er dan aan de hand is
 
Terug
Bovenaan Onderaan