Gevallen op rotonde advies gevraagd

Dit zijn de banden die ik onder mijn motor heb, een betere foto dan dit heb ik niet op het moment.

En als ik het dus goed begrijp kan ik in de meeste gevallen dus beter de voorrem dan de achterrem gebruiken? Dan zal dit dus de fout zijn geweest waardoor de motor onder mij weg gleed lijkt mij..

En ja er zit wel ABS op mijn motor.

Motor staat nu bij de franse kawasaki dealer voor reparatie! 🤘🤞
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231119_134044_Gallery.jpg
    Screenshot_20231119_134044_Gallery.jpg
    186 KB · Weergaven: 2
Dit zijn de banden die ik onder mijn motor heb, een betere foto dan dit heb ik niet op het moment.

En als ik het dus goed begrijp kan ik in de meeste gevallen dus beter de voorrem dan de achterrem gebruiken? Dan zal dit dus de fout zijn geweest waardoor de motor onder mij weg gleed lijkt mij..

En ja er zit wel ABS op mijn motor.

Motor staat nu bij de franse kawasaki dealer voor reparatie! 🤘🤞
Hoe oud zijn de banden? (DOT-code?)
 
Heb de motor ong een half jaar in mijn bezit. En geen nieuwe banden eronder gezet. Ik weet niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan. DOT code zou ik zo niet op kunnen noemen aangezien de motor bij de garage staat.
 
Simpel gezegd. Blijf van die achterrem af in praktisch alle situaties behalve specifieke gevallen. Langzame snelheid, rijden over zand etc.
Ik kan niet anders dan mijn achterrem, in combinatie met de voorrem gebruiken.
Hier op het platteland kun je b.v. met mooi weer op vele rotondes een melklucht waarnemen , je kunt raden wat dat betekent als het begint te regenen
Nu ben ik toch wel benieuwd, want ik heb geen flauw idee
 
Gewone ABS werkt niet onder hellingshoek.
Daarom dat Bosch bochten ABS heeft die dat wel kan, alleen te vinden op het duurste segment motoren.
En daarmee is het mij ook gelukt om twee keer met (voor)remmen onderuit te gaan. :+
 
Ik kan niet anders dan mijn achterrem, in combinatie met de voorrem gebruiken.

Nu ben ik toch wel benieuwd, want ik heb geen flauw idee
Dan gebruik je nog altijd bijna alleen je voorrem want zoveel achterrem komt er niet bij kijken. Dat je BMW systeem je achterrem er een beetje bijpakt zorgt voor een net wat kortere remweg en iets meer stabiliteit. Alsnog, zou je enkel je achterrem gebruiken dan gaat het dus mis want je BMW pakt natuurlijk niet automatisch de voorrem erbij.
 
Volgens mij wel, maar uiteraard wel in een andere verhouding dan wanneer je zelf de voorrem pakt.
Nope. Achterrem is puur achterrem. Voorrem pakt een beetje achterrem erbij.

Ik citeer wikipedia omdat ik te lui ben de hamdleiding van zijn motor te zoeken.
"BMW Motorrad uses a system called Integral ABS, in which the front brake lever operates both the front and rear brakes, while the brake pedal operates only the rear brake."
 
Nope. Achterrem is puur achterrem. Voorrem pakt een beetje achterrem erbij.

Ik citeer wikipedia omdat ik te lui ben de hamdleiding van zijn motor te zoeken.
"BMW Motorrad uses a system called Integral ABS, in which the front brake lever operates both the front and rear brakes, while the brake pedal operates only the rear brake."

Bij mijn GS twijfelde ik erover. Maar er zijn motoren waarbij de achterrem ook één cilinder voorrem bedient. Juist omdat veel mensen niet met de voorrem durven te remmen.
 
Bij mijn GS twijfelde ik erover. Maar er zijn motoren waarbij de achterrem ook één cilinder voorrem bedient. Juist omdat veel mensen niet met de voorrem durven te remmen.
Klopt. Maar dat is bij BMW dus niet het geval. Ik zou daar persoonlijk niet zo vrolijk van worden want ik gebruik de achterrem echt als dat ding specifiek nodig heb.
Mensen moeten gewoon leren remmen.
 
Op de 1150 modellen, waar i-ABS geïntroduceerd werd was het alles of niets. Maakt niet uit welke rem je gebruikte. Ook bij alleen gebruik van de achterrem werd er voor geremd. Bij de GS kon je dat echter uitschakelen met een knopje op het stuur, maar daarmee schakelde je het hele ABS systeem uit. Dit was overigens ook op de 1150RT-P mogelijk. Die hadden hetzelfde systeem als de GS.

De 1200 serie, vanaf 2007, heeft een nieuwere versie van ABS, waarbij het rempedaal wel alleen de achterrem bediend. de voortrek is niet apart te bedienen, daarbij wordt ook de achterrem ingeschakeld
 
Op de 1150 modellen, waar i-ABS geïntroduceerd werd was het alles of niets. Maakt niet uit welke rem je gebruikte. Ook bij alleen gebruik van de achterrem werd er voor geremd. Bij de GS kon je dat echter uitschakelen met een knopje op het stuur, maar daarmee schakelde je het hele ABS systeem uit.
Dat had ik dus in gedachten, maar heb ik op mijn eigen BMWs dus nooit gehad.
 
Beste motorrijders,

Ik ben beginnend motor rijder en sinds een half jaar rijdt ik motor. Een week geleden ben ik gevallen op een rotonde. Het was slecht weer en het regende. Ik reed de rotonde over en in de bocht bij de afslag van rechts zag ik een auto op mij atkomen met hoge snelheid. Op het eerste gezicht schrok ik en dacht ik dat deze niet zou stoppen voor de haaientanden. Uit schrik tikte ik licht de achterrem in (in de bocht op de rotonde) en gelijk gleed de motor onder mij weg.

Nu is mij vraag aan jullie:
- Wat had ik beter kunnen doen gezien de weersomstandigheden, het gladde wegdek (door de regen) en de situatie?
- Is het echt gevaarlijk om in de regen te rijden? Veel mensen zeggen dat ik dat nooit had moeten doen. Toch zie ik veel motor rijders rijden hier in het buitenland waar ik zit.

Groetjes!
Ik heb al het voorgaanden niet gelezen dus mss zeg ik iets dubbel.

Rustiger rijden met nat weer. In elke situatie moet je bereid zijn te reageren zonder gevaar voor je zelf. Stukje beheersing.

Hoe hard moet je rijden en remmen om onderuit te gaan op een rotonde?!

Zo ie zo glijd strak achter remmen direct door. Rijd maar eens 20 en trap hem strak in. Je glijd meteen. Je hebt je rem dus ook niet onder controle.

Wees altijd voorbereid en pas je snelheid aan. Het kan toch niet zo zijn dat je nu in elke bocht gaat vallen als iemand een spannende move maakt?! Kom op zeg.. beheers je!
 
Klopt. Maar dat is bij BMW dus niet het geval. Ik zou daar persoonlijk niet zo vrolijk van worden want ik gebruik de achterrem echt als dat ding specifiek nodig heb.
Mensen moeten gewoon leren remmen.
Mijn BMW remt achter ook als ik de voorrem bedien. Tenzij die op RACE modus staat.
Standaard af fabriek is de laatste setting wel een extra optie.
 
Mijn BMW remt achter ook als ik de voorrem bedien. Tenzij die op RACE modus staat.
Standaard af fabriek is de laatste setting wel een extra optie.
Ja, dat heb ik nu al een paar keer uitgelegd. Achter remt bij als je de voorrem bedient. Maar, dat is gecontroleerd een beetje.
Je voorrem werkt niet als je de achterrem bedient.
Conclusie, je kan prima met een recentere BMW enkel je achterrem bedienen en een remweg van een kilometer hebben of op je smoel gaan in een bocht.
 
Ik lees hier een boel over remmen en remtechniek, maar speelt vooruitkijken en plannen (anticiperen dus) hier niet een veel grotere rol? Daarmee voorkom je simpelweg te moeten remmen. Juist rotondes hebben meestal de eigenschap om erg overzichtelijk en voorspelbaar te zijn.
 
Ik lees hier een boel over remmen en remtechniek, maar speelt vooruitkijken en plannen (anticiperen dus) hier niet een veel grotere rol? Daarmee voorkom je simpelweg te moeten remmen. Juist rotondes hebben meestal de eigenschap om erg overzichtelijk en voorspelbaar te zijn.
Uiteraard. Maar het is makkelijker om iemand te vertellen meer rustig en opbouwend zijn voorrem te gebruiken dan om goed te anticiperen. Dat laatste is lastig op een forum in te schatten. Daar is echt een VRO cursus voor. Goed remmen ook hoor, maar daar valt zonder cursus ook al aardig op te oefenen op een leeg terrein.
 
Anticiperen helpt weinig tegen hetgeen wat niet te anticiperen valt.
Maar in de meeste gevallen wordt je verrast op de momenten dat je niet goed oplet.
En met verkeer op een rotonde is het natuurlijk wel verstandig extra oplettend te zijn.

Ik kom richting een rotonde met de klassieke les dat je ver vooruit moet kijken.
Al het verkeer rond de rotonde is dan behoorlijk in kaart en je bent scherp op snel verkeer wat de rotonde nadert.
Meestal ben ik de snelste en rem er niet voor, maar bij drukkere omstandigheden is het natuurlijk zaak de snelheid aan te passen aan het verkeer voordat je de rotonde op draait en niet last minute moet remmen omdat die auto van rechts hem er voor zou smijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan