zaXan
MF'er
Hoi allemaal,
Ik heb me een tijdje geleden al voorgesteld. Ik ben nieuw hier en nog steeds met lessen bezig, maar dat papiertje gaat er wel komen.
Naar verwachting zal ik eind november mijn rijschoolhouder op gebak moeten trakteren, maar ik ben nu al bezig met me te orienteren waar ik daarna op ga rijden.
Graag zou ik wat serieus advies willen van de ervaren ouwe rotten in het vak.
Ik weet heel goed wat ik wel en niet wil, en helaas zijn er ook beperkingen waar ik rekening mee moet houden.
Eerst even wat info over de situatie.
Ik ben 55. (ja, oud! voor een beginner, ik weet het)
Lengte 186.
Gewicht 112 kg, maar ben in minder dan een jaar tijd 38 kg afgevallen en moet er nog 12. Streef is 100kg en dat ga ik voor 2024 zeker halen.
Mijn zwakke plek zijn m'n knieen en heupen. (Gevallen motor oprapen vanuit de knieen kan ik dus wel vergeten)
Tijdens lessen rijden we op een Honda CB650R. Dat gaat 90 minuten prima zonder echte klachten.
Het doel naast woon-werk (15km zonder snelweg) is toeren, veel en vaak, alleen en/of met een maat die ook aan het lessen is.
Vooralsnog denk ik dat ik aanvankelijk zo'n lullige mooi weer rijder wordt, maar wie weet grijpt het motor-virus me en wordt ik een die-hard. Ik hoop het.
Ik heb geen interesse in racemonsters of snelheid (dus nee, geen big-busa!), maar wil comfort, kwaliteit en veilgheid.
Ik had deze 4 motoren op het oog, qua wat ik mooi vind en comfortabel acht, maar eigenlijk zijn alleen de eerste twee nog in de race voor me.
1. Honda CB500X (ja, een A2, I don't care!)
2. Honda XL750 TransAlp
3. Kawasaki Versys 650
4. Honda NC750X DCT (die met die frunk)
Tijdens lessen op een CB650R leun ik voor over, en dat heeft me geleerd dat ik echt rechtop wil zitten met de voetsteuntjes niet te ver naar achteren.
Dit is de reden dat #4 eigenlijk al afvalt.
De kawa heb ik twijfels over, met name de matige banden. En vooral ook omdat Honda gewoon erg goede kwaliteit is en de dealer zit hier vlak om de hoek.
Dus de CB500X of de TransAlp.
Ik heb al op enkele gezeten, maar dat zegt nog weinig en ik denk dat een proefritje straks me ook niet wijzer kunnen maken hoe het is een heel weekend op de weg te zitten.
Iedereen zegt me dat de CB500X de ideale beginnersmotor is. Maar ook dat ie voor iemand van mijn lengte en gewicht wel wat aan de kleine kant is en dat je em na 2 jaar absoluut alweer in ruilt voor iets 'spannenders'.
Ik lees overal dat de TranAlp heel erg comfortabel is qua been ruimte en rij positie en prestaties. Eigenlijk is het een soort CB750X. Ook de quickshifter en rijmodi spreken me erg aan. Maar zal er waarschijnlijk alleen op kunnen komen door via de pegs op te stappen. Hij is hoog!
Ik ga voor een nieuwe met wat extra's, want geld is absoluut geen issue.
Mijn onzekerheid zit em enerzijds in of de CB500X niet onnodig klein en simpel is, nadat ik op een 650 gereden heb, en hem daardoor alweer snel in zal ruilen.
En anderzijds of de 755 CC en 90PK van de TransAlp voor een beginner squid met mijn rijpe leeftijd (lol) geen verkapte lidmaatschapskaart is voor de orgaan donor van de maand club.
Graag zou ik wat advies krijgen over mijn dilemma (liever geen suggesties van geheel andere merken), je koopt maar één keer je eerste bike en het liefste zou ik daar niet na enkele maanden al weer spijt van hebben.
Thanks!
Ik heb me een tijdje geleden al voorgesteld. Ik ben nieuw hier en nog steeds met lessen bezig, maar dat papiertje gaat er wel komen.
Naar verwachting zal ik eind november mijn rijschoolhouder op gebak moeten trakteren, maar ik ben nu al bezig met me te orienteren waar ik daarna op ga rijden.
Graag zou ik wat serieus advies willen van de ervaren ouwe rotten in het vak.
Ik weet heel goed wat ik wel en niet wil, en helaas zijn er ook beperkingen waar ik rekening mee moet houden.
Eerst even wat info over de situatie.
Ik ben 55. (ja, oud! voor een beginner, ik weet het)
Lengte 186.
Gewicht 112 kg, maar ben in minder dan een jaar tijd 38 kg afgevallen en moet er nog 12. Streef is 100kg en dat ga ik voor 2024 zeker halen.
Mijn zwakke plek zijn m'n knieen en heupen. (Gevallen motor oprapen vanuit de knieen kan ik dus wel vergeten)
Tijdens lessen rijden we op een Honda CB650R. Dat gaat 90 minuten prima zonder echte klachten.
Het doel naast woon-werk (15km zonder snelweg) is toeren, veel en vaak, alleen en/of met een maat die ook aan het lessen is.
Vooralsnog denk ik dat ik aanvankelijk zo'n lullige mooi weer rijder wordt, maar wie weet grijpt het motor-virus me en wordt ik een die-hard. Ik hoop het.
Ik heb geen interesse in racemonsters of snelheid (dus nee, geen big-busa!), maar wil comfort, kwaliteit en veilgheid.
Ik had deze 4 motoren op het oog, qua wat ik mooi vind en comfortabel acht, maar eigenlijk zijn alleen de eerste twee nog in de race voor me.
1. Honda CB500X (ja, een A2, I don't care!)
2. Honda XL750 TransAlp
3. Kawasaki Versys 650
4. Honda NC750X DCT (die met die frunk)
Tijdens lessen op een CB650R leun ik voor over, en dat heeft me geleerd dat ik echt rechtop wil zitten met de voetsteuntjes niet te ver naar achteren.
Dit is de reden dat #4 eigenlijk al afvalt.
De kawa heb ik twijfels over, met name de matige banden. En vooral ook omdat Honda gewoon erg goede kwaliteit is en de dealer zit hier vlak om de hoek.
Dus de CB500X of de TransAlp.
Ik heb al op enkele gezeten, maar dat zegt nog weinig en ik denk dat een proefritje straks me ook niet wijzer kunnen maken hoe het is een heel weekend op de weg te zitten.
Iedereen zegt me dat de CB500X de ideale beginnersmotor is. Maar ook dat ie voor iemand van mijn lengte en gewicht wel wat aan de kleine kant is en dat je em na 2 jaar absoluut alweer in ruilt voor iets 'spannenders'.
Ik lees overal dat de TranAlp heel erg comfortabel is qua been ruimte en rij positie en prestaties. Eigenlijk is het een soort CB750X. Ook de quickshifter en rijmodi spreken me erg aan. Maar zal er waarschijnlijk alleen op kunnen komen door via de pegs op te stappen. Hij is hoog!
Ik ga voor een nieuwe met wat extra's, want geld is absoluut geen issue.
Mijn onzekerheid zit em enerzijds in of de CB500X niet onnodig klein en simpel is, nadat ik op een 650 gereden heb, en hem daardoor alweer snel in zal ruilen.
En anderzijds of de 755 CC en 90PK van de TransAlp voor een beginner squid met mijn rijpe leeftijd (lol) geen verkapte lidmaatschapskaart is voor de orgaan donor van de maand club.
Graag zou ik wat advies krijgen over mijn dilemma (liever geen suggesties van geheel andere merken), je koopt maar één keer je eerste bike en het liefste zou ik daar niet na enkele maanden al weer spijt van hebben.
Thanks!