Koop advies gevraagd

zaXan

MF'er
10 jul 2023
34
98
Noord-Brabant
Hoi allemaal,

Ik heb me een tijdje geleden al voorgesteld. Ik ben nieuw hier en nog steeds met lessen bezig, maar dat papiertje gaat er wel komen.
Naar verwachting zal ik eind november mijn rijschoolhouder op gebak moeten trakteren, maar ik ben nu al bezig met me te orienteren waar ik daarna op ga rijden.
Graag zou ik wat serieus advies willen van de ervaren ouwe rotten in het vak.
Ik weet heel goed wat ik wel en niet wil, en helaas zijn er ook beperkingen waar ik rekening mee moet houden.
Eerst even wat info over de situatie.

Ik ben 55. (ja, oud! voor een beginner, ik weet het)
Lengte 186.
Gewicht 112 kg, maar ben in minder dan een jaar tijd 38 kg afgevallen en moet er nog 12. Streef is 100kg en dat ga ik voor 2024 zeker halen.
Mijn zwakke plek zijn m'n knieen en heupen. (Gevallen motor oprapen vanuit de knieen kan ik dus wel vergeten)
Tijdens lessen rijden we op een Honda CB650R. Dat gaat 90 minuten prima zonder echte klachten.
Het doel naast woon-werk (15km zonder snelweg) is toeren, veel en vaak, alleen en/of met een maat die ook aan het lessen is.
Vooralsnog denk ik dat ik aanvankelijk zo'n lullige mooi weer rijder wordt, maar wie weet grijpt het motor-virus me en wordt ik een die-hard. Ik hoop het.
Ik heb geen interesse in racemonsters of snelheid (dus nee, geen big-busa!), maar wil comfort, kwaliteit en veilgheid.

Ik had deze 4 motoren op het oog, qua wat ik mooi vind en comfortabel acht, maar eigenlijk zijn alleen de eerste twee nog in de race voor me.
1. Honda CB500X (ja, een A2, I don't care!)
2. Honda XL750 TransAlp
3. Kawasaki Versys 650
4. Honda NC750X DCT (die met die frunk)

Tijdens lessen op een CB650R leun ik voor over, en dat heeft me geleerd dat ik echt rechtop wil zitten met de voetsteuntjes niet te ver naar achteren.
Dit is de reden dat #4 eigenlijk al afvalt.
De kawa heb ik twijfels over, met name de matige banden. En vooral ook omdat Honda gewoon erg goede kwaliteit is en de dealer zit hier vlak om de hoek.

Dus de CB500X of de TransAlp.
Ik heb al op enkele gezeten, maar dat zegt nog weinig en ik denk dat een proefritje straks me ook niet wijzer kunnen maken hoe het is een heel weekend op de weg te zitten.
Iedereen zegt me dat de CB500X de ideale beginnersmotor is. Maar ook dat ie voor iemand van mijn lengte en gewicht wel wat aan de kleine kant is en dat je em na 2 jaar absoluut alweer in ruilt voor iets 'spannenders'.
Ik lees overal dat de TranAlp heel erg comfortabel is qua been ruimte en rij positie en prestaties. Eigenlijk is het een soort CB750X. Ook de quickshifter en rijmodi spreken me erg aan. Maar zal er waarschijnlijk alleen op kunnen komen door via de pegs op te stappen. Hij is hoog!
Ik ga voor een nieuwe met wat extra's, want geld is absoluut geen issue.

Mijn onzekerheid zit em enerzijds in of de CB500X niet onnodig klein en simpel is, nadat ik op een 650 gereden heb, en hem daardoor alweer snel in zal ruilen.
En anderzijds of de 755 CC en 90PK van de TransAlp voor een beginner squid met mijn rijpe leeftijd (lol) geen verkapte lidmaatschapskaart is voor de orgaan donor van de maand club.

Graag zou ik wat advies krijgen over mijn dilemma (liever geen suggesties van geheel andere merken), je koopt maar één keer je eerste bike en het liefste zou ik daar niet na enkele maanden al weer spijt van hebben.

Thanks!
 
Waarom geen Vstrom 650? Die heb ik, het fijne vind ik dat hij iets groter is. Geeft me een fijn, veilig en goed gevoel. Daarbij komt dat hij erg makkelijk te berijden is.

Ik wil je niets opdringen, maar ga eens proefrijden op de modellen. Dat merk je het snel zat. :)
 
Tip: probeer beide eens een dag te huren. Ik zeker dat je daarna een goede, onderbouwde keuze kunt maken.

Het kost je +/- €100 per dag via Motoshare, maar je hebt er ook gewoon twee dagen plezier van én het is allicht minder duur dan de 'verkeerde' motor kopen en die weer moeten inruilen.
 
Oud valt wel mee hoor. Je hebt als het goed is nog een flink stuk leven voor je. Ik zou de Versys niet laten afvallen op de banden, voor ongeveer 400 euro heb je de beste banden eronder die te koop zijn.

Wacht even tot je je rijbewijs hebt en dan kan je eerst proefrijden.
 
Hoe bedoel je opstappen bij de transalp alleen met de stepjes? Met 186 kan jij makkelijk met de voeten bij de grond op de transalp lijkt me.
 
Waarom geen Vstrom 650? Die heb ik, het fijne vind ik dat hij iets groter is. Geeft me een fijn, veilig en goed gevoel. Daarbij komt dat hij erg makkelijk te berijden is.

Ik wil je niets opdringen, maar ga eens proefrijden op de modellen. Dat merk je het snel zat. :)
Ongetwijfeld een erg goeie motor en erg populair zie ik. En ik heb deze echt serieus overwogen, maar sorry dat ik het eerlijk zeg, ik vind em echt niet mooi. Die koplamp, weet je, en ik had nog gehoopt dat ze dat in de 800DE zouden verbeteren, maar helaas.
 
Hoe bedoel je opstappen bij de transalp alleen met de stepjes? Met 186 kan jij makkelijk met de voeten bij de grond op de transalp lijkt me.
Oh dat wel, daar ben ik niet bang voor, maar mijn heup en knie over die 1 meter 85 zwieren (en de drager er achter is nog veel hoger) Ik bedoelde dus opstappen.
 
Oh dat wel, daar ben ik niet bang voor, maar mijn heup en knie over die 1 meter 85 zwieren (en de drager er achter is nog veel hoger) Ik bedoelde dus opstappen.
Waarom dan toch zoeken naar een Allroad? Een beetje toermotor is makkelijker opstappen en niet zo achterlijk hoog. Stepjes er onder en lekker comfortabel.
 
Rij zelf een Z650 niet dezelfde motor, wel het zelfde blok als de Versys. Standaard Dunlopjes zijn inderdaad niet veel soeps, nu Pirelli Angel GT eronder. Meteen een wereld van verschil. Verder alles heel degelijk, zit goed in elkaar, doet geen gekke dingen, bediening is prettig en is betrouwbaar. Keerzijde is dat het blok daardoor wel een beetje saai is. Maar is dat wat je zoekt, is de 650 zeker geen verkeerde.
 
Als al geschreven; huur een paar verschillende motoren voor een dag.

Leeftijd? Zeker niet oud toch? Ben namelijk van hetzelfde bouwjaar.😚. Vermogen? Alles boven de 70 pk gebruik je zelden, maar toch stiekem wel erg leuk. Veiligheid is voor het overgrote deel afhankelijk van de berijder.

Ik mis trouwens wel de Yamaha tracer 700 op jouw shortlist (voor mijn gevoel kijk jij naar zo'n type motor namelijk)
 
Ik ben maar 3 cm korter dan jou, maar die CB500X kan ik goed op zitten. Verder is het iets oudere model (tot 2019 meen ik) geleverd op 2x 17' wielen wat heel straatgericht is en is die motor ook helemaal niet hoog.

Maak je over het vermogen van ''maar een 500'' geen zorgen. 35kW/48pk was toen je jong was een serieus vlotte 650/800cc. Met in die verschille dat de moderne 500 een veel bredere bruikbare powerband heeft. Dus al die mensen die je kende toen je 20 was en een vlotte motor hadden zullen aardig moeite hebben gehad met bijblijven bij de CB500X. Sterker nog, ik zou eens goed in m'n ogen moeten wrijven als ik een BMW GS 1000cc uit 1990 weg zag rijden bij de CB500X.

Buiten dat is op 35kW beginnen helemaal niet verkeerd. Op jouw leeftijd zal die ego van ''ik moet de snelste goeiste motor hebben'' wel een beetje plaats hebben gemaakt voor logischere gedachten.
En zie het maar zo: Op een lichte motor kun je altijd meer gas geven, maar een grote motor wordt nooit lichter, lager of subtieler. Ik denk dat mits je er fijn op zit je langer door kunt blijven rijden met een CB500X of iets vergelijkbaars dan iets groters/zwaarders.

Ik ben nog een stuk jonger, maar door het crossen/anderszins gek doen heb ik nog wel eens een blessure. Met een flinke knie blessure stap ik liever niet op m'n KTM 990 Adventure. Maar om toch even mee te kunnen rijden met de vrienden stap ik dan zo op de Zero DS of de Suzuki Freewind.
Zelfde geld voor weer inkomen op de crossbaan als eigenlijk mijn pols nog niet helemaal hersteld is. Op de 250 2T heb ik een klote rit. Op die softere afgeveerde stuk minder krachtige 125 2T kan ik toch even een paar lekkere sessies rijden.

Edit: Het eisen pakket schreeuwt inderdaad wel echt Tracer 700.
Verder zoals gezegd is een paar dagen wat huren echt geen gek idee.
 
Elke motor die "voorover" zit kan je nog een rechtere zit geven d.m.v. wat handlebar risers. Dan zit je rechtop (als dat het enige criterium is om niet voor die desbetreffende motoren te gaan).

Verder is bijv. zo'n CB500X een prima keuze hoor. Maar kijk wel serieus naar het vermogen van het ding. Als je op de snelweg wilt rijden dan is bijv. een NC750X met net wat meer power beter. Of idd zo'n XL750 transalp.

Als je iets moet inhalen dan duurt het allemaal wat langer met zo'n A2 blokje.
 
Met 180 km/h topsnelheid valt het inhalen met 100 op de snelweg inderdaad wel wat tegen.
Maar zonder gekheid, mijn ervaring met 35kW fietsen is dat het inhalen op de snelweg (wanneer je 100 a 120 rijdt) ongeveer vergelijkbaar is met een in een normale 2 liter gezinsauto ergens voorbij wilt. Ik heb zelden iemand horen klagen dat het in een BMW 320i beroerd inhalen is op de snelweg.
Voor motorbegrippen is het inderdaad niet snel, maar in auto wereld zit je nog steeds in de serieus snelle modellen te kijken. Pas boven de 140 a 150 worden deze ''motortjes'' wel echt futloos.

Tuurlijk als je je kick haalt uit af en toe lekker aan het gas hangen en snel wegspurten zeker een sterkere motor halen, maar dan wel omwille van dat argument. Niet verbloemd in iets praktisch, tenzij de vrouw er naast zit natuurlijk :9
 
Mijn zwakke plek zijn m'n knieen en heupen. (Gevallen motor oprapen vanuit de knieen kan ik dus wel vergeten)

Tip: Kijk eens wat youtube naar "how to lift heavy motorcycle"


Ik weet niet hoe zwak je knieen zijn, maar deze methode gebruik ik zelf ook omdat ik anders mijn motor niet opgetild krijg... en vind de belasting op m'n benen op deze manier lichter dan "normaal gebukt / door de knieen" proberen op te tillen
 
Als al geschreven; huur een paar verschillende motoren voor een dag.

Leeftijd? Zeker niet oud toch? Ben namelijk van hetzelfde bouwjaar.😚. Vermogen? Alles boven de 70 pk gebruik je zelden, maar toch stiekem wel erg leuk. Veiligheid is voor het overgrote deel afhankelijk van de berijder.

Ik mis trouwens wel de Yamaha tracer 700 op jouw shortlist (voor mijn gevoel kijk jij naar zo'n type motor namelijk)
100pk zit je zo aan, een gsx 1250 trek je door naar de 7000rpm zit je al op 100pk

Mss dan meer je focus op newtonmeters. Trekkracht in lage rpm. Heel relax rijden en toch power. Je hoeft hem heus niet door te janken mocht hij meer pk hebben.
 
Vind je je les motor te snel en hierdoor gevaarlijk?

Dan zou ik zeker met minder vermogen rijden. Vind je hem Easy en mag het straks na lange tijd wat meer omdat je er aan went. Dan zou ik zeker niet voor minder gaan.
Je went supersnel aan een motor als je woonwerk doet.

Ik ben een voorstander van meer vermogen. Je bepaald namelijk zelf hoe veel je gebruikt, maar dan hoef je na een jaar of na 2 jaar geen andere te kopen. Sterker nog, na een paar maanden ga je vanzelf vlotter rijden. Je reactie vermogen en alles moet er even aan wennen. Motoren met meer vermogen rijden juist nog lekkerder als je rustig aan doet. De motor kan dan heel rustig draaien omdat hij niet zijn best hoeft te doen.
 
Laatst bewerkt:
Goeie tips allemaal! Bedankt. Een motor waar ik interesse in heb huren is inderdaad een erg goed idee. Dat geeft een veel beter inzicht dan een klein uurtje proefrijden. Na het lezen van alle suggesties en ideen denk ik inderdaad dat ik beter de eerste 2 jaren voor de CB500X kan gaan, wat skills en vertrouwen opbouwen. En dan pas inruilen voor een 650 of 750. Het is een gevecht tussen hoofd (CB500) en m'n hart (NX750) maar hoewel motorrijden een passie is, moet je het met je verstand benaderen denk ik.
Thanks voor alle goede feedback!
 
Ik denk altijd andersom...
Koop de motor die je aanspreekt, dan heb je er veel meer plezier van! Power is toch hoe je er mee omgaat en op elke motor kan je gevaarlijk rijden.
Ik ben dan ook begonnen met een fireblade als eerste motor :X
 
Graag zou ik wat advies krijgen over mijn dilemma (liever geen suggesties van geheel andere merken), je koopt maar één keer je eerste bike en het liefste zou ik daar niet na enkele maanden al weer spijt van hebben.

Tsja er is echt maar een verstandige keuze waar je zeker geen spijt van zult krijgen en dat is die sexy dikke rode Hayabusa kopen.
 
Tsja er is echt maar een verstandige keuze waar je zeker geen spijt van zult krijgen en dat is die sexy dikke rode Hayabusa kopen.
Hayabusa is nou eenmaal de allrounder, Easy in lage touren. Tot 5k rpm de allemans vriend.
Redelijk zuinig voor een dikke Tour machine.
245kg
1op 16 makkelijk sommige nieuwe modellen halen zelf 1 op 20

Overal koppel door je hele rpm band.

En wil je echt racen dan trek je hem los boven de 7k rpm. (Dan moet je je gas hendel echt even een keertje overpakken)

Mss even een hoger stuur er opzetten voor nog meer comfort. Zadel is al echt een lekkere dikke Tour zadel en motor is ook vrij laag met opstappen.

Je maakt een grapje, maar ik niet;)
 
Ah, volgers van YammieNoob, zie ik. :) Ik geloof best dat een Hayabusa een easy motor is, als ik op YouTube dat iele japanse meisje van 1m60 er op rond zie rijden. Maar als ik dan toch als eerste motor om ervaring op te doen iets onnut groot zou kopen, dan denk ik eerder aan een Triumph Rocket 3GT. Puur voor de looks en de sound. })
 
Nou, dan koop je die toch? Zit vast veel meer beleving aan vast dan n veel vaker voorkomende Honda CB500X of NC (beleving blijft iets persoonlijks, toch?). Wie weet is zo'n dikke Triumph wel JOUW motor! Ga ns proefrijden.
 
Al eens gekeken naar een Triumph Tiger Sport 660? (die heb ik als beginnend motorrijder nu een paar maanden, bevalt super!)
 
Al eens gekeken naar een Triumph Tiger Sport 660? (die heb ik als beginnend motorrijder nu een paar maanden, bevalt super!)
Prachtige machine, de mooiste van de sport-tourers imho (vooral in het blauw). Maar ook de kleinste en met mijn 1.86m en 112kg, niet de meest comfortabele lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan