Koop advies gevraagd

Goeie tips allemaal! Bedankt. Een motor waar ik interesse in heb huren is inderdaad een erg goed idee. Dat geeft een veel beter inzicht dan een klein uurtje proefrijden. Na het lezen van alle suggesties en ideen denk ik inderdaad dat ik beter de eerste 2 jaren voor de CB500X kan gaan, wat skills en vertrouwen opbouwen. En dan pas inruilen voor een 650 of 750. Het is een gevecht tussen hoofd (CB500) en m'n hart (NX750) maar hoewel motorrijden een passie is, moet je het met je verstand benaderen denk ik.
Thanks voor alle goede feedback!
Beginnend en orienterend rijder hier. (nog geen motor dus)
Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen na wat proefzitten (nog niet eens rijden), in plaats van gelijk mijn droomfiets te kopen, eerst even een jaartje of 2 vertrouwen bouwen op een motor die niet gelijk mijn bankrekening plundert. Als die dan omvalt dan is een krasje erbij niet erg. ik wil wel beginnen met 650cc+ dat is immers ook waar ik meer gelest heb :) Fijn in ieder geval om iemand te zien die met het zelfde worstelt :p
 
Ik ben zelf begonnen met de CBR600F. Nu is die waarschijnlijk wat te sportief voor jou smaak. Wat ik er wel over kan zeggen is dat je je niet helemaal blind hoeft te staren op het vermogen. Ik had eerst een F2 en nu een F4. Deze fietsen waren snel genoeg en als je wil kan je ook met zo'n motor snel in de problemen komen. Als je rustig rijdt, is de motor ook heerlijk rustig. Persoonlijk zou ik dus zeggen, staar je niet bind op het aantal CC's, maar probeer de motor uit en kijk of het goed voelt. Ik heb met de 600cc's nog nooit het gevoel gehad vermogen te kort te komen.

Op 1 ritje na toen m'n buurman de CBR1000RR even open trok. Dat was het enige moment dat ik tekort kwam. En dan nog viel het verschil mij nog niet tegen.

{edit: Gefeliciteerd met je rijbewijs}
 
10 duizendste topic over welke motor moet ik kopen..🤔🤔🤔
Geen idee.wat wij ook zeggen jij zeluf moet het uitzoeken toch?.
Als ik hier over een Kawasaki zzr 1400 schrijf vind jij dit niks.
Schrijf ik hier over een Suzuki gsx-r vind je het ook niks.
Schrijf ik over de Yamaha mt07 weet je het niet.
Ga zo maar door.
Dus enig antwoord op jouw vraag kunnen wij niet eens geven.
Zoek zeluf en je vind het wel....

En anders is er al genoemd en geschreven hierzo een hayabusa vooral in het rood😉😉😉😉
 
Laatst bewerkt:
10 duizendste topic over welke motor moet ik kopen..🤔🤔🤔
Geen idee.wat wij ook zeggen jij zeluf moet het uitzoeken toch?.
Als ik hier over een Kawasaki zzr 1400 schrijf vind jij dit niks.
Schrijf ik hier over een Suzuki gsx-r vind je het ook niks.
Schrijf ik over de Yamaha mt07 weet je het niet.
Ga zo maar door.
Dus enig antwoord op jouw vraag kunnen wij niet eens geven.
Zoek zeluf en je vind het wel....

En anders is er al genoemd en geschreven hierzo een hayabusa vooral in het rood😉😉😉😉
Nu hoor ik dat al jouw voor gestelde keuzes goed zijn!

Dank voor je inzet! Hij gaat ze alle 3 kopen.
 
10 duizendste topic over welke motor moet ik kopen..🤔🤔🤔
Geen idee.wat wij ook zeggen jij zeluf moet het uitzoeken toch?.
Als ik hier over een Kawasaki zzr 1400 schrijf vind jij dit niks.
Schrijf ik hier over een Suzuki gsx-r vind je het ook niks.
Schrijf ik over de Yamaha mt07 weet je het niet.
Ga zo maar door.
Dus enig antwoord op jouw vraag kunnen wij niet eens geven.
Zoek zeluf en je vind het wel....

En anders is er al genoemd en geschreven hierzo een hayabusa vooral in het rood😉😉😉😉
Ik vroeg ook niet advies over wat jullie een fijne motor vinden. Dat is voor ieder persoonlijk. Vraag het 100 mensen en je krijgt 100 verschillende antwoorden.
Ik vroeg advies gebaseerd op mijn leeftijd, lengte, gewicht en beperkingen (knieen) als een beginner.
En als je geen idee hebt behalve het reesijzer wat jij zelf als je persoonlijke walhalla beschouwd, dan reageer je toch gewoon niet? Is ook altijd een optie.

En ja, suggesties voor een rode busa zijn inderdaad leuk. De eerste 10 keer.
 
Ik ben zelf begonnen met de CBR600F. Nu is die waarschijnlijk wat te sportief voor jou smaak. Wat ik er wel over kan zeggen is dat je je niet helemaal blind hoeft te staren op het vermogen. Ik had eerst een F2 en nu een F4. Deze fietsen waren snel genoeg en als je wil kan je ook met zo'n motor snel in de problemen komen. Als je rustig rijdt, is de motor ook heerlijk rustig. Persoonlijk zou ik dus zeggen, staar je niet bind op het aantal CC's, maar probeer de motor uit en kijk of het goed voelt. Ik heb met de 600cc's nog nooit het gevoel gehad vermogen te kort te komen.

Op 1 ritje na toen m'n buurman de CBR1000RR even open trok. Dat was het enige moment dat ik tekort kwam. En dan nog viel het verschil mij nog niet tegen.

{edit: Gefeliciteerd met je rijbewijs}
iemand anders vertelde me dit ook al van de week. Focus niet te veel op hoeveel CC, maar voel hoe het zit en rijd. En gewicht van de motor is alleen een issue als je niet rijd. Ergens wel logisch ook. De CB650R waar ik op les is ook een lekker rustige en makkelijke motor als je gewoon beheerst rijd.
 
Kunnen we misschien wat vriendelijker naar nieuwe MFers zijn? O-)
Hij heeft toch niet alle topics door zitten spitten, hij is er pas.
Er zijn nog wel meer onderwerpen eentonig/repetitief hier dan alleen deze vraag. :/
 
Ik zou eerst een keuze maken in het genre, afhankelijk van je gebruik. Ik zal je meenemen in mijn beslisboom van een paar maanden geleden.

Ik had net mijn rijbewijs en wilde een nieuwe motor omdat ik 2e hands relatief te duur vond. Budget: rond de 10K. Ik wil graag mijn vriendin achterop meenemen en ruimte voor bagage, dus affabriek topkoffer en / of zijtassen. Ik rijd paar keer per week tussen Breda / Rotterdam, veel snelweg, daarom wil ik ook windbescherming. Lengte: 1m89

Naked heeft geen windbescherming (fijn op snelweg en bij regen), weinig bagage opties en weinig ruimte voor de passagier > ondanks dat ik die wel verreweg het mooist vind, viel het toch af vanwege praktische overwegingen.
Ik wil in de stad graag overzicht houden qua verkeer, dus de houding van een supersport leek me te ver voorover. Ook wil ik een relaxte zithouding.
Dus kwam ik al snel uit bij een Adventure / Sport Tourfiets (was ook advies van dealer in Rijen). Ik wilde geen groot, lomp zwaar ding en +/- 650 cc leek me wel voldoende voor mijn gebruik. Ook is dat prijstechnisch binnen budget. Verder woon ik in Breda, dus heb in de buurt een Yamaha-dealer in Made en een Suzuki / Triumph / Kawasaki / KTM - dealer in Rijen. Honda in Waalwijk vond ik te ver weg om heen te gaan bij onderhoud enzo.

Short list: Yamaha Tracer 7, Kawasaki Versys 650, Triumph Tiger Sport 660, Suzuki V-strom 650.

Tracer 7: dealer had geen demo model, geen proefrit mogelijk > viel af
Triumph Tiger Sport 660: proefrit beviel super, dealer deskundig en klantvriendelijk
Kawasaki Versys: proefrit gemaakt, vond ik saai vergeleken met de Triumph
Suzuki: vond ik eigenlijk te groot / lomp eruitzien met het 19 inch voorwiel.

Triumph Tiger Sport 660 besteld met wat accessoires, een week later tot nu toe grote grijns op mijn gezicht*D
 
Laatst bewerkt:
Excuses als ik wat cru uit de hoek kwam. Heb geen zin om mensen tegen me in het harnas te jagen, maar ja, die mond van me he, daar komt soms nogal eens denigrerend woordje uit als ik me ergens aan irriteer. Niet mijn bedoeling.

Ik snap dat het onderwerp "koop advies eerste motor" hier al wel 1000x gesteld is, en dat dat voor sommige oogrollend is, maar het lijkt me dat het de meeste brandende vraag is voor elke squid die een forum vol veterans joined en ik denk niet dat er een éénduidige antwoord op is die voor alle 1000 vragenstellers gelijk is.

Ik heb weldegelijk eerst het forum doorgenomen, en gelijksoortige vragen gezien, maar niet die exact mijn situatie beschrijven, of alleen suggeties krijgen die ik op voorhand al had uitgesloten. Ik had namelijk al een heel eliminatie proces doorlopen en uitgekomen op een type en 2 merken.

Desalwelteplus, dank jullie allen voor de feedback. Topic mag wmb gesloten worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan