Aansluiten extra knipperlicht in kuip.

Hawkmoon

MF'er
17 apr 2022
94
158
Hoorn
Goedenavond techneuten,

Ik heb onlangs een kuip tweedehands aangeschaft. Is niet specifiek voor mijn motor, een Kawasaki LTD700 uit 1984, dus moet flink wat aanpassen. Dat is allemaal niet echt problematisch, maar er zitten dus ook uitsparingen in voor knipperlichten.
Omdat de kuip de huidige knippers afdekt, dacht ik om een extra knipper aan te sluiten.
De huidige knippers zijn led, en het zijn van die verspringende ledjes achter elkaar.
Deze zaten al op de motor toen ik deze kocht, en ik kreeg de originele knippers (gloeilamp) er los bij. Het formaat van de originele knipperlichten past precies in de uitsparing in de kuip.
Tot zover geen probleem dus qua montage.
Nu wil ik het aansluiten, en blijkt dat die knippers die er al op zitten intern in het lampje aangestuurd worden.
Het knipperlicht relais is dus overbrugd.
Maar die gloeilampen hebben dus wel een relais nodig, anders branden ze continue....
Ik zit nu te puzzelen met de aansluiting, volgens mij is de enige mogelijkheid om per lamp een relais na de schakelaar te zetten met een extra weerstand ertussen.
Ik zou niet weten hoe het met 1 relais kan, omdat de stroom na de schakelaar afgetakt moet worden. Anders krijgen de ledknippers namelijk ook via dat relais hun stroom en dan werken ze niet goed.
Andere optie is natuurlijk ook de rest van de knippers vervangen, maar das ff meer werk.

Zijn er techneuten die me de juiste richting op kunnen sturen met aansluiten van het geheel?
 
Oplossing
Nee want schematisch gezien moeten de led knippers niet aan / uit gaan, dat doen ze zelf. Al-tie mazzel heeft werkt het met gewone en led knippers gecombineerd. Dus alles achter een knipperautomaat.
Alternatief is om de voorknippers beiden een eigen knipperrelais te geven, kan best. In het draadje dat naar de knippert gaat
Nee want schematisch gezien moeten de led knippers niet aan / uit gaan, dat doen ze zelf. Al-tie mazzel heeft werkt het met gewone en led knippers gecombineerd. Dus alles achter een knipperautomaat.
Alternatief is om de voorknippers beiden een eigen knipperrelais te geven, kan best. In het draadje dat naar de knippert gaat
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Voor dat ori is het misschien beter een universeel relais te gebruiken. Ori knippert snel mer één knipper
Running lights zijn trouwens de kleine lampjes die in amerikaanse richtingaanwijzers blijven branden :Y zoals origineel op mijn FZR600
 
Da's toch running daylights?
Anyhow, het moet een tweede circuit worden naast de huidige knippers.

Voordeel van ori is dat het makkelijker is om ook de led's weer te vervangen door gloeiers

Plak er twee weerstanden bij en ze knipperen op normale snelheid. Wil je van de Knight Rider lampen af heb je ook alles weer origineel
 
Pak een origineel knipperlicht relais en je bent er ook toch?
Originele relais zit er nog gewoon, maar de draad is losgekoppeld en doorverbonden. Terug naar gewone knippers kan dus vrij snel.
Maar zoals @Rob RD al zei, de extra gewone knippers kan ik niet op dat relais zetten omdat dan de running lights niet meer werken, ze stoppen dan halverwege de cyclus . De running lights moeten voor het relais, de originele er na.
En die arrowachtige running lights passen niet in de uitsparing van het kuipje. Anders was het simpel.
Vroeg me alleen af of het op een of andere manier toch mogelijk was om 1 relais te zetten na de schakelaar, maar nu ik er even over nadenk kan dat nooit werken.
 
Laatst bewerkt:
Jawel Je kan je running lights met een toffe elco (Google Goldcap) en een diode laten denken dat ze niet achter een knipperrelais zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan