aansluiten navigatie

erik99

MF veteraan
15 mrt 2005
5.208
129
Cuijk
Hallo,
Ik heb sinds kort een Garmin 550 voor op de motor.
Hoe sluiten jullie die aan?

- rechtstreeks op de accu
- via een geschakelde plus
- via een geschakelde plus met een relais ertussen

Zelf lijkt mij via een geschakelde plus de beste manier. Relais is misschien wat overdreven. Het is geen verstraler tenslotte, zoveel stroom pakt een navigatie niet.

Alvast bedankt voor de reacties, Erik
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem met de meegeleverde kabel (uiteraard wel gezekerd), direct op de plus gemonteerd. Gebruik t al jaren en nog nooit enig probleem mee gehad.
 
Ik heb er een relais geschakelde accessoire-aansluiting voor gebruikt.
Voordeel is dat je de Zumo er in z'n geheel af kan halen en dat je de aansluiting ook voor andere dingen kan gebruiken.
 
Dat wordt dus altijd afgeraden.
Ja om leeglopen van de accu te voorkomen.
En omdat eventuele contactpuntjes onder invloed van de spanning sneller corroderen.
Maar als je van plan bent vaak spullen (telefoons?) op te laden als de motor uit staat is het wel handig. Voor de campeerders met name.

Ik sluit de meeste accesoires aan op mn stadslicht. Is 10A afgezekerd (zit led in van 0,1A) en zit dicht bij de montageplek van de accesoire. En is geschakeld
 
Wat ik zelf heb gedaan: Stekkertje eraan, de optimate in is de zumo uitgang voor stroom. (op de cbr waar verder geen accesoires op zitten). Op de GTR wilde ik toch voor de verwarming een relais, daar staat hij wel op het relais.
 
ik heb de mijne via een geschakelde plus zitten (zo uit mn hoofd mn licht, die heb ik toch altijd aan als ik rij :+ ) de 550 voet heeft als 'zwak punt' dat als ie continue onder spanning staat sneller stuk gaat. En zoals vester al zegt, de contactpuntjes corroderen sneller.

Voordeel is ook, als je je contact uit zet, de garmin vanzelf ook uit gaat *D
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik ook nog handvat verwarming moest voorzien, heb ik alles via een geschakelde plus met een relais ertussen aangesloten. Voor alleen de GPS lader, is een relais echt niet nodig.
De geschakelde plus komt van het achterlicht.
Rechtstreeks op de accu zou ik nooit doen, maar altijd via een geschakelde plus.
Je hoeft je geen zorgen te maken over je accu, en de GPS gaat vanzelf aan of uit met de rest.

Kies wel de geschakelde plus in het deel van de elektrische installatie dat je zou kunnen missen.
Er is altijd de kans dat wanneer de zekering van de USB lader eruit gaat bij een probleem, de andere zekering ook mee kan gaan.

Een motor die niet meer wil lopen of zonder verlichting rijden is meestal niet wenselijk
 
Laatst bewerkt:
Ja om leeglopen van de accu te voorkomen.
En omdat eventuele contactpuntjes onder invloed van de spanning sneller corroderen.
Maar als je van plan bent vaak spullen (telefoons?) op te laden als de motor uit staat is het wel handig. Voor de campeerders met name.

Ik sluit de meeste accesoires aan op mn stadslicht. Is 10A afgezekerd (zit led in van 0,1A) en zit dicht bij de montageplek van de accesoire. En is geschakeld

Accu loopt niet leeg. Als de batterij opgeladen is van de navigatie of telefoon stopt het laden. Ik leg aan het einde van de dag de telefoon aan de accu en is s'morgens weer opgeladen.
Alleen de navigatie haal ik eraf ivm diefstal, de telefoon zit onder het zadel.
Niet moeilijk doen gewoon simpel houden. In de auto neem je je navigatie ook mee als je de auto verlaat, tenminste ik wel.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Ik hem inmiddels via een geschakelde plus gemonteerd. En tevens de handvatverwarming die ook via een geschakelde plus zat, maar op een houtje touwtje manier, ook op een deugdelijke manier vastgemaakt.

In ieder geval geleerd dat je als je een motor koopt met al wat after market spul erop zoals handvatverwarming je altijd even moet controleren of dat wel deugdelijk aangesloten is. Was bij deze dus niet. Zal het niet veel gebruiken want ik heb verwarmde handschoenen maar het moet natuurlijk wel goed zitten.

Morgen maar even de alarm knipperlichten controleren want die zijn er ook door de vorige eigenaar op geknutseld.
 
Ik heb mn telefoon aangesloten op de dashboard verlichting.
Wilde hem eerst op de koplamp aansluiten, maar dacht toen: dan werkt hij alleen met dim of alleen met groot licht.
Spanningsregelaar van 6 volt met een diode er achter, en nu laad hij via een gewone USB aansluiting op.
Dashboard verlichting is al gezekerd, en is alleen aan als de motor op contact staat. (verlichting op mn fiets kan niet uit)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan