ABS kuipdeel repareren?

Greythunder

Rookie
1 mrt 2006
6
0
Abbekerk
Ik heb een Thunderace met een aantal scheuren in de middenkuip (is van ABS gemaakt). Nou heb ik gelezen dat je dat moet repareren met een speciaal ABS-reparatiesetje. Ziet er allemaal nogal gecompliceerd uit (scheur uitfrezen, ABSspul verwarmen, niet te warm niet te koud, etcetc).

Heeft iemand ervaring met het 'eenvoudig' repareren van een scheur in een kuipdeel (van ABS kunststof dus)? Polyestermatje kan niet? Stukje oud kuipdeel (ja, heb ik ook ;( ) er achter plakken?
 
Ik heb een Thunderace met een aantal scheuren in de middenkuip (is van ABS gemaakt). Nou heb ik gelezen dat je dat moet repareren met een speciaal ABS-reparatiesetje. Ziet er allemaal nogal gecompliceerd uit (scheur uitfrezen, ABSspul verwarmen, niet te warm niet te koud, etcetc).

Heeft iemand ervaring met het 'eenvoudig' repareren van een scheur in een kuipdeel (van ABS kunststof dus)? Polyestermatje kan niet? Stukje oud kuipdeel (ja, heb ik ook ;( ) er achter plakken?

ABS moet je inderdaad lassen met een speciale fohn en ABS lasdraad.
Polyester hecht niet en lijmen laat op termijn ook weer los.
 
Ik had de mijne ooit gelaast met een soldeerbout..en het is goed gelukt nu na een jaar nog geen problemen..

.eerst goed geschuurt
.met een soldeerbout laten smelten en er mee "gespeeld" tot het er goed uitzag en weer laten stollen
.als je een stukje mist kan je gewoon een ander stukje kap gebruiken of van speelgoed ofzo die laten smelten en samen weer drogen en dan goed schuren of polijsten dat het er goed uitziet...kleine gaatjes vullen met plamuur en weer goed shuren..laagje spuitplamuur en dan goed schuren weer en spuiten..
 
Ok, Guys, een aantal bruikbare tips. Dat met die bout en die stukjes kuipdeel ga ik zeker proberen. Als het niet lukt, ben ik de lul, maar dat geldt voor dat ABSlassen natuurlijk ook. Wish me luck! :}
 
Kheb eens m'n kuipen geprobeerd met een gewone soldeerbout. Gaat op zich best prima, maar je blijft kloten.

Daarna eens ergens gelezen om ABS een nachtje in een laagje aceton te laten staan. Ideaal! Zo lost de ABS op en is ie makkelijk te verwerken (ook in scheuren etc...). Wel schone ABS, want de verf of lak lost wat moeilijker op...

Scheuren met de dremel even inkepen, met de soldeebout even op een aantal puntjes vastzetten. Potje open en met een plamuurmes of whatever de vloeibare ABS aanbrengen. Potje wel weer snel dicht doen, want de aceton vervliegt...
 
Wat ik gehoord/gelezen heb gaat het ook met methyl ethyl keton (MEK)ipv aceton.
Werkwijze is hetzelfde. Je kunt die scheur ook open zetten , insmeren met MEK en dan lichtjes tegen elkaar aan schuren zodat deze als het ware "versmelt".

suc6
 
Ik heb een soldeerrevolver gebruikt (Weller) met een speciaal opzetstuk voor het smelten/snijden van plastic. Is een plat chromen "snijstukje" en het werkt prima.

Haal restanten van stickers en "rafels"etc. weg. Dan een V-vormige groef maken in de scheur met een Dremel oid, voor meer sterkte ook aan de binnenkant van de scheur. Dan een stukje afval ABS in langwerpige strookjes knippen. De strookjes moeten iets breder zijn dan de groef. Nu smelt je de strookjes in de V-groef. Zorg er voor dat het plastic heet genoeg wordt om goed samen te smelten, maar laat het niet gaan bubbelen/verkleuren, want dan wordt het minder sterk. Het "nieuwe" plastic moet iets dikker zijn dan de groef/mag iets hoger liggen, dat voorkomt dat je later kuiltjes weer moet opvullen.
Vlak schuren (eindig met ten minste 1000)en je kunt het spuitwerk gaan voorbereiden....

Om zeker te zijn dat je het goede soort kunststof gebruikt (andere soorten hechten totaal niet) kun je op een verborgen plekje (binnenkant bv.) een proefstrookje smelten. Kun je dit strookje er zo weer af vegen, dan heb je de verkeerde soort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan