Abs pomp waarschijnlijk kapot BMW R1200ST

Rikkert1997

MF'er
14 mei 2021
48
22
Hey,

Vandaag langs de bmw dealer geweest lampje brande van abs waarschijnlijk is die kapot zegt de BMW dealer (weten het niet zeker), nu heb ik de motor letterlijk 300km geleden gekocht en worden de kosten geschat op 2300 euro door de bmw dealer.

Weet iemand andere opties of kan t ergens goedkoper? Kan dit misschien ?


Sowieso kan ik m pas begin juli langsbrengen bij de bmw dealer wat echt laat is omdat ik 25 juni een vro1 gepland heb staan.

Alvast bedankt iedereen!
 

Bijlagen

  • BCA200F3-C58D-49C3-B746-7E1658F13F4D.jpeg
    BCA200F3-C58D-49C3-B746-7E1658F13F4D.jpeg
    156,6 KB · Weergaven: 17
  • IMG_9468.MOV
    5,2 MB
Mijn buur had hetzelfde probleem met zijn BMW. Heeft iemand in Breda gevonden die deze kan reviseren voor een fractie van die prijs. Intussen gezien dat deze zaak gestopt is. Onderstaande zaak heeft de honneurs overgenomen…
Beste helpers,

Ik heb mijn motor naar deze zaak gebracht hij dacht ook abs pomp kapot helaas. Hele aardige vent gaat de remmen nog een keer doorspuiten en anders abs pomp laten reviseren en opnieuw monteren wat waarschijnlijk uitkomt op 1300-1600 euro Ipv 2300 euro bij bmw dealer.

Dank voor alle hulp helaas pech gehad maar liever nu dan als ik in de vogezen rijd.
 
Jij hebt nog geluk dat je geen CAN-bus in te motor hebt. De ABS uitbouwen zal hierdoor een stuk goedkoper zijn. Eigenlijk hoef je hiervoor alleen de leidingen direct van de hoofdremcilinders naar de remklauwen door te verbinden en de remllichtschakelaars met het achterlicht. Normaal loopt dit signaal nml van de schakelaars naar de ABS module en die stuurt het signaal door naar het remlicht. Het enige wat over zou moeten blijven is een oplichtend ABS lampje, wat je af kunt schermen.
Er is hier best een hoop van op internet te vinden. Vanaf het begin staan de iABS systemen van BMW bekend als problematisch. Ook met juist onderhoud is het alleen maar de vraag wanneer de module problemen gaat geven, nieteens of het zal gebeuren.
Bij mijn K1200GT heb ik het vorig uitgebouwd. Tot nu toe geen spijt van gehad iig.
 
Ik laat de ABS gewoon reviseren dus dat gaat voor mij helaas niet op, wil ook graag met abs blijven rijden. Wat ik tot nu toe gelezen heb ik wat vaker de remvloeistof vervangen en af en toe de abs is goed gebruiken.
 
Een ST heeft gewoon een CAN-bus door de motor liggen hoor :+
My bad, verkeerde aanname. Dacht dat de motor van voor 2006 was...
Ik laat de ABS gewoon reviseren dus dat gaat voor mij helaas niet op, wil ook graag met abs blijven rijden. Wat ik tot nu toe gelezen heb ik wat vaker de remvloeistof vervangen en af en toe de abs is goed gebruiken.
Oké, er is ook nog een Spaans bedrijf trouwens dat de modules reviseert voor een aanzienlijk lagere prijs dan rh electronics.
 
Wat ik tot nu toe gelezen heb ik wat vaker de remvloeistof vervangen en af en toe de abs is goed gebruiken.
Ja, klopt. Bekend fenomeen. Lekkende, vastzittende remcilinder, ABS pomp bijna altijd gevolg van oude rem vloeistof. Ook bij de FJR. Ik doe ieder 2 jaar de vloeistof vervangen en de ABS pomp doorspoelen. Ook om de zoveel tijd eens remmen op een zandpad om de ABS voor en achter te activeren.
 
Ja, klopt. Bekend fenomeen. Lekkende, vastzittende remcilinder, ABS pomp bijna altijd gevolg van oude rem vloeistof. Ook bij de FJR. Ik doe ieder 2 jaar de vloeistof vervangen en de ABS pomp doorspoelen. Ook om de zoveel tijd eens remmen op een zandpad om de ABS voor en achter te activeren.
Bij bmw inmiddels elk jaar, juist omwille van dit.
Juridisch afgedwongen.

Of was dat bij een ander model bmw :?
 
Remvloeistof moet je gewoon op tijd doen om een hoop gezeik te voorkomen. Geldt voor alle motors en auto's. Doe je het op tijd, zal je nagenoeg nooit problemen krijgen zoals lekkende, vastzittende cups of ABS pomp.
Op 08 april vorige jaar was voor de aflever beurt al gewisseld, twee beurten later weer, want dat moest blijkbaar. Ik leg nu de link met eventueele ABS problemen en een officieel schrijven wat hier eerder geboemd word.
 
Goedenavond! hier ook een R1200ST rijder met 2007-Limited edition uitvoering ( Zwart-zilver) : na de winterstalling ( incl. druppellader) dacht ik even een stukje te gaan rijden en BAM: ABS-symbool (!) (vlgs handleiding ABS ) blijft branden.
Soms gaat het even een tijdje uit.... en dan blijft het weer branden. Voordat ik een eur.1500.- reparatie laat uitvoeren...... hoe kan ik betrouwbaar laten checken wat precies het probleem is? zou zonde zijn als het ligt aan een kapotte zekering of slechte aansluiting van iets...
Ben zelf geen Techneut, dus ik laat het sleutelen aan de vakman over.
De BMW is van 2007 en heeft momenteel ca. 32.000km gelopen.
Hoor graag jullie ideeën hierover!

Moet ik trouwens per-se naar de Dealer met deze klant?
Ik ben woonachtig in Veghel maar kan de motor in principe overal in NL naartoe brengen, dat maakt me niet uit.
 
Bij de Honda's die ik heb is het mogelijk om d.m.v. een draadbrug (2018 crf1000) of knoppencombinatie (199x ST1100) de foutcode uit te lezen. Kijk eens in je handleiding?
Ik heb de originele handleiding nog idd .. ( Museumstuk ) Vlgs de handleiding zou er idd een ABS -Probleem moeten zijn,
T.b.v. Diagnose kan ik hem natuurlijk naar de Dealer brengen...echter is het uurtarief daar werkelijk absurd, en liever breng ik hem naar een specialist ivm service en kosten...
 
Uit laten lezen, dan weet je meer. Er zijn genoeg BMW specialisten (niet dealers, vaak ex dealers of ex medewerkers van dealers) die diagbose kunnen stellen.

ABS problemen zijn niet onbekend bij deze modellen/generatie BMW motorfietsen. Ik laat er een behoorlijk aantal per jaar reviseren....
 
Terug
Bovenaan Onderaan