ABS ringen vraagje

TambuGSXF

MF veteraan
Hoi,

Een ABS vraagje waar ik zelf het antwoord niet op weet :-).

Wat is het belangrijkste: de diameter van de ABS ringen of het aantal signalen per omwenteling van het wiel?

Ik wil namelijk andere velgen inbouwen in een project. De voorste ABS ring en de achterste hebben hetzelfde aantal openingen maar een andere diameter. De achterste past niet zonder aanpassingen op de achtervelg. Kan ik een voorste ring vanachter gebruiken en omgekeerd?

Foto: elk 50 T
 

Bijlagen

  • 20210213_163736.jpg
    20210213_163736.jpg
    282,7 KB · Weergaven: 1
Topic over ABS storing in drie... twee.... één... (RVS is niet/nauwelijks magnetisch).

M.b.t. de originele vraag: Het aantal pulsen per omwenteling van het wiel wordt gemeten. Let wel: Dit is dus wielomtrek inclusief band, geen velgdiameter. Je kunt kijken wat het procentuele verschil af fabriek was en dit aanhouden, of gokken dat de machine bij iedere rit dit verschil meet en opslaat. Ik weet niet hoe zo'n computer werkt.
Ik zat er voor het plaatsen nog over te denken. Heb nog gegoogled op RVS abs ring. Wat niet in de buurt komt ik waar ik aan dacht en vervolgens maar gewoon het bericht geplaatst heb. 8)7 O-)

db
 
Een anekdote over roestvast staal:
Ik moest eens 6000 ton stainless steel scrap laden in Rotterdam, voor een Zweedse staalfabrikant. De lading bevatte echt van alles: van draaikrullen tot billet, van kastjes tot pijpen, en nog veel meer. Ik begon me al af te vragen hoe de chemische samenstelling van het rvs gewaarborgd werd, toen er een medewerker van de terminal verscheen met een emmer in zijn hand, gevuld met een onbekend poeder. Hij begon als een zaaiende boer uit de middeleeuwen dit poeder in de scheepsruimen (die 12 meter breed en 55 meter lang waren) uit te strooien. Desgevraagd vertelde hij mij dat het poeder legeringselementen bevatte die nodig waren om de gevraagde kwaliteit te waarborgen. Na het lossen van de lading in een Zweedse haven werd het poeder (ongeveer een emmer vol), dat op de vloer van de ruimen lag, opgeveegd en in zee gedumpt.:+
Ze betalen voor een lading met materiaal met een bepaald gemiddeld eigenschap. Dat ze er vervolgens voor kiezen om niet alles te lossen. 8)7

db
 
Mooie discussie,
Ik heb voor een ktm 1090 adv met 1290S wielen nieuwe abs ringen laten laser snijden.
Ik ging van een 21 inch voorwiel en 18 inch achterwiel naar 19 en 17 inch.

Alles was over te zetten, alleen km teller gaf 10% te veel aan.
Eerst alleen voorwiel abs ring van 48 naar 44 tanden tekening in autocat getekend en laten snijden van staal, geen rvs.
Na proefrijden gaf km teller 2 km teveel aan bij 100km/uur afwijking. Perfect dus.
Alleen tractioncontrol greep constant in. Ook die maakt gebruik van Abs ringen.
Nu ook achterring aangepast van 48 naar 44 tanden. Probleem opgelost.
 

Bijlagen

  • 20201223_114503.jpg
    20201223_114503.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 5
  • IMG-20210101-WA0007.jpg
    IMG-20210101-WA0007.jpg
    111,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG-20210101-WA0008.jpg
    IMG-20210101-WA0008.jpg
    63 KB · Weergaven: 5
Terug
Bovenaan Onderaan