Accu laad niet bij met licht!

RampeStamp

MF veteraan
14 aug 2003
2.811
1
CAL
Hey techneuten hier !

Ik heb nog steeds een probleem met m'n motor. Alles op 1 ding na is nu gerepareerd. EN dat is het bijladen van de accu.

Feiten:
- Er zit een nieuwe accu in.
- Met licht uit en motor aan (5000 toeren) geeft de dynamo/regulator 13,8 volt
- Met stadslicht aan en motor aan (5000 toeren) geeft de dynamo/regulator 13,3 volt
- Met gewoon/groot licht en motor aan (5000 toeren) geeft de dynamo regulator 12,5 volt.

En dat laatste is dus TE weinig. Als ik dus zonder licht rij, dan laad de accu netjes op, met licht aan dus niet, en trekt hij de accu zelfs leeg. B|
Als ik m'n voorlamp eruit trek, dan laad hij ook goed bij. :?

Ik heb ook de lampen alleen op de accu getest, en dan zakt de spanning nauwelijks 0,5 volt als alle lampen aan staan. (dus motor uit).

Wie heeft suggesties, wat het probleem kan zijn !?!?!!? (owja, de dynamo geeft per fase iets van 55 volt(wissel) bij 5000/6000 toeren).

HELP....wordt er gek van (was ik al een beetje, maar nu nog erger!) |(
 
Misschien zit er een te zware lamp in je grootlicht.

Brandt die lamp normaal wel via de accu? Ik zag vroeger wel schakelingen waarbij het (groot)licht rechtstreeks van een dynamo of lichtspoel werd gevoed.

Hoeveel Watts is je stadslicht en hoeveel je grootlicht? Zijn het aparte lampen of een duplo-lamp?
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel weegt-ie dan?

Oeps Willem1940 is serieus ......
Ik dacht jullie alleen maar op van die fantastische bikes reden :} Dusssss ben ik uitgegaan van een wereldgrap van de vraagsteller. Foutje dus. Het is ernst. De ware motorrijders hebben een serieus probleem!
eigenlijk is de grap nu nog leuker ;-)
 
Laatst bewerkt:
vaak staat in het service boek de ohmse waarden van de spanningsregelaar en dynamo, kan je het nameten, anders ff naar een goede motorzaak of beun ff de onderdelen een voor een verwisselen.
Natuurlijk moeten er de orginele lampen in zitten. succes.
 
Geeft die alternator op alle 3 de fasen dezelfde spanning? (als het een driefasige is toch)
Kijk ook eens de verbinding tussen de alternator en de regelaar na, of er geen oxidatie op de aansluiting zit. Als alle verbindingen zuiver zijn, dan is het natuurlijk ook mogelijk dat er in de spanningsregelaar 1 of meerdere diodes stuk zijn. Kijk ook alle massaverbindingen goed na.
 
Die van mij is een CBR600F uit '92

Grootlicht circuit is het niet, want bij normaal licht gaat het ook niet goed.
De koplamp is een gewone H4 55/60 Watt lamp (55 watt = gewoon, 60 watt = groot)

De massa is ook goed na de regulator, kan netjes overal op het frame zonder weerstand contact krijgen.

Ga nu eerst maar proberen met een extra draadje naar de accu.... :?
 
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn '91 CBR600.
Bij mij was de spanningsregelaar stuk :( .
Lees dit verhaal over een Honda VFR (die heeft hetzelfde laadsysteem) maar eens door. Ik heb daar in m'n posts beschreven wat er bij mij aan de hand was.
 
Ok....mensen...thanks voor alle hulp

Het was dus inderdaad de regulator. Heb nu een verbeterde versie met koelribben gekocht, en nu maar kijken of die het wel uithoudt. Spanning zakte vrijwel niet in nu (hoogstens 0.3 volt, maar da's geen ramp).

Hardstikke bedankt voor jullie hulp. Best wel duur grapje, maar ben er liever zeker van dat dat het is wat kapot was. Maar dankzij jullie tips/redenaties en ervaringen, heb ik de gok genomen (na alles 10 keer doorgemeten te hebben)

Nogmaals bedankt. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan