Accu laadt niet op?

Bkndm

Die hard MF'er
4 jul 2012
374
6
He,

Het gaat om een Yamaha TR1 uit 1981. Met een accu probleem, maar met de how-to moet dat wel lukken. Die ik net heb gevonden. < EDIT

MAAR:

dit (zwarte uit dikke kabelboom) draadje zat los, oude massakabel is rechts nog te zien, maar is inmiddels eraf.
urcll.jpg


Waar zou dat draadje vandaan komen? Kan dat de reden zijn waarom mij accu niet meer oplaadt tijdens het rijden?

Ik heb em iig op de massa aangesloten, maar omdat mijn accu leeg is, wil ik deze eerst laden voordat ik em ga starten en ik heb atm nog geen lader.

Gr
 
Laatst bewerkt:
Ben je er al achter waar dat kleine zwarte draadje naartoe gaat ?
Opladen kun je zelf wel testen door de spanning op de accu polen te meten met een analoge meter.
Analoog is het beste voor dit soort metingen. Dus met een analoge wijzerschaal.

Met 2000-3000 toeren moet de spanning zo rond de 12,5 Volt liggen. Daarboven met steeds hoger toerental moet je de spanning zien oplopen op de accu polen van 12,5 tot tot ongeveer 13,8 Volt maximaal.

Sowieso is het goed om eens de connectoren na te lopen in de kabelboom en controleren op corrosie vorming (en schoonmaken) Zeker ook de stekkers rondom de accu en dynamo en bobines. Door corrosievorming onstaan er gemakkelijk slechte elektrische verbindingen.
Dat veroorzaakt vonken en heet worden van connectors, waardoor zelfs de behuizing van een connector kan smelten met alle gevolgen van dien !

Dampen van de accu tasten ook de connectoren aan. Eenmaal per jaar onderhoud hieraan is voldoende.

Succes
 
Ben je er al achter waar dat kleine zwarte draadje naartoe gaat ?
Opladen kun je zelf wel testen door de spanning op de accu polen te meten met een analoge meter.
Analoog is het beste voor dit soort metingen. Dus met een analoge wijzerschaal.

Met 2000-3000 toeren moet de spanning zo rond de 12,5 Volt liggen. Daarboven met steeds hoger toerental moet je de spanning zien oplopen op de accu polen van 12,5 tot tot ongeveer 13,8 Volt maximaal.

Sowieso is het goed om eens de connectoren na te lopen in de kabelboom en controleren op corrosie vorming (en schoonmaken) Zeker ook de stekkers rondom de accu en dynamo en bobines. Door corrosievorming onstaan er gemakkelijk slechte elektrische verbindingen.
Dat veroorzaakt vonken en heet worden van connectors, waardoor zelfs de behuizing van een connector kan smelten met alle gevolgen van dien !

Dampen van de accu tasten ook de connectoren aan. Eenmaal per jaar onderhoud hieraan is voldoende.

Succes
Waarom is een hier een analoge meter beter?
Tussen 12.5 en 13.8 is veels te weinig.
Onder 13.8 volt zal je accu niet laden.
Beter blijft de spanning hoger dan de accuspanning want anders trek je de accu leeg.
Een net geladen accu geeft ongeveer 13,5 volt
Een normale laadspanning is zo'n 14,5 volt.
 
Die waarden zijn naar mijn weten niet helemaal correct.
Een loodaccu cel begint te laden als je de spanning opvoert tot 2,1 of meer volt per cel. Bij een 12 volt accu (6 cellen) komt je dan op 12,6 volt. Dat is de minimale laadspanning, daaronder gebeurt er niks.
Boven de 2,4 volt (14,4 volt in totaal) krijg je overmatige gasvorming. Daarom is 14,4 volt eigenlijk de maximale laadspanning. 13,8 volt wordt gezien als maximale continue laadspanning.
Bij motorfietsen ligt die spanning vaak wat hoger, maar dat komt omdat het duurder is om het goed te doen en de fabrikant het geen bal interesseert hoe lang de accu mee gaat.

Bijkomend probleem met het meten is dat het geen zuivere gelijkstroom is, de dynamo veroorzaakt een "rimpel". Meters gaan hier verschillend mee om, waardoor de gemeten waarden niet heel betrouwbaar zijn (kan enkele tienden van volt af wijken). Dus je kunt wel wat hogere waarden tegenkomen. Is verder niet zo boeiend als het niet te gek wordt ;)
 
Bijkomend probleem met het meten is dat het geen zuivere gelijkstroom is, de dynamo veroorzaakt een "rimpel". Meters gaan hier verschillend mee om, waardoor de gemeten waarden niet heel betrouwbaar zijn (kan enkele tienden van volt af wijken). Dus je kunt wel wat hogere waarden tegenkomen.
Daarom is een analoge meter op deze plek favoriet, die wijst van die rimpelspanning een gemiddelde waarde aan.
 
Laatst bewerkt:
Daarom is een analoge meter op deze plek favoriet, die wijst van die rimpelspanning een gemiddelde waarde aan.
Ach, dan geeft de meter drietiende meer of minder aan, dat zal 'm ook niet wezen. Van de zomer had ik geen prik meer met de motor, de overbekende spanningsregelaar was kaput. De ANWB was zo vriendelijk om de batterij wat op te laden. Dat gebeurde met zo'n 16v, batterij zit er nog steeds in :+
 
Nee, nog niet achter waar dat draadje van is. Hoopte dat een ander xv750, xv920 of TR1 bezitter dat kon vertellen.

En dan zal ik even analoge meter moeten kopen.. Is er nog bepaald merk wat ik moet hebben of juist zeker niet moet hebben?
 
Daarom is een analoge meter op deze plek favoriet, die wijst van die rimpelspanning een gemiddelde waarde aan.
Dat doet een digitale meter ook.
Bijkomend voordeeel van een digitale is dat je geen last hebt van parallax fouten.
het beste is een rms meter maar zou het heel veel uitmaken dat de meter er 0.1 volt naast zit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan