Accu of oplader of motor probleem?

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Ik heb een 2019 accu. 2 mnd geleden ofzo erin gezet. Keer of 10 mee gestart afgelopen week, leeg. Ok dat is normaal. Heb ook een nieuwe Optimate 3 lader. Eraan gehangen. Uur of 6. Betreft kleine 9A accu. Laatste LED, de 4e brandde groen. Accu weer in de motor gezet, starter ging niet eens rond. Nogmaals Optimate eraan nu 9 uur. Zelfde procedure, nu na 1 x starten leeg😳 is dit accu of oplaad probleem? Moet hij nog langer aan de lader? Volgens boekje zou aantal uren in amperes voldoende moeten zijn. Had hiervoor een accu die ik al zéker 20 jr had en die werkte als een trein, na 4 uur ofzo kon je weer aardig starten. Kán zijn dat er ergens sluiting zit mn neutraal lampje doet het nl niet maar lijkt me sterk dattie daarop binnen 5 min een accu leegtrekt. Ander motor probleem? Regulator, dynamo heb ik al horen waaien..
 
Ja 2ehands kun je nog wel eea krijgen maar wat is dan de staat ervan? Is allemaal verkoop of afstand, meestal UK of Duitsland.
Ga ook zeker vragen hoe zoiets nu kan. De SP is van 2010 met 9500km erop. De EVs zijn uit 1999 met 21000 en 16000+ erop en die geven geen krimp..
Zijn er best veel van verkocht ja. Maar niet in NL. In 1 geheel zie je ze al helemaal niet meer tk
 
Geen enkel onderdeel wordt er beter op als er veel startpoginen worden gedaan met een (te) lage accu capaciteit. Voor nu verdenk ik je startrelais.

Voor de toekomst: Een defecte accu kan prima een gezond voltage geven, alleen is het amperage dan niets meer waard. Ik heb hier een AGM accu die in rust 12.4V geeft, maar toch kan hij maar 1 seconde een startmotor aansturen voor hij helemaal plat is.
 
Geen enkel onderdeel wordt er beter op als er veel startpoginen worden gedaan met een (te) lage accu capaciteit. Voor nu verdenk ik je startrelais.

Voor de toekomst: Een defecte accu kan prima een gezond voltage geven, alleen is het amperage dan niets meer waard. Ik heb hier een AGM accu die in rust 12.4V geeft, maar toch kan hij maar 1 seconde een startmotor aansturen voor hij helemaal plat is.
Even hele topic lezen.
Rotor is kapot.
 
Nou ff gebeld. 1 magneet was losgekomen en in stukken gebroken. Andere waren heel maar wel los. Boel was nog nooit open geweest. Was te zien aan de borgplaten. Klinkt dus als fabricagefout lijkt mij. Vliegwiel en dynamo moeten vervangen. Wordt nieuw uit italie hier niet te krijgen. 2eh loop je risico op hetzelfde probleem misschien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan