Accu portofoon wordt elke keer opgeblazen door laadcircuit

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.354
10
Kerkrade
Ik heb het volgende probleem:

op mijn motor heb ik een Kenwood TH-F7E portofoon gemonteerd.
De maximale ingangsspanning van deze portofoon is 13.8V DC, alles hierboven "kookt" de accu / laadsysteem van de porto kapot.

Wat heb ik nodig om de deze ingangsspanning onder de 13.8V te houden (het laadsysteem gaat tot 14,3 V, wat net teveel is voor de NiMH-accu).


Alvast bedankt!

De Vmax-Idioot
 
Laatst bewerkt:
Een spanningsregelaar........duh...zo ver was ik ook al ;)


Die dingen waar jij naar verwijst, ken ik wel van de pc moederborden etc.
Worden die prullen niet warm als je er 14V doorheen jaagt?

Aansluiten lijkt heel gemakkelijk:

1 ingang
1 aarde
1 uitgang

Tussen de kabelboom solderen en klaar is Kees Vmax-Idioot?


Zo gemakkelijk gaat dat niet.

Ten eerste heeft een 7812 een minimale ingangsspanning nodig om te werken, ik denk vanaf ruim 15 volt of zo. Dit betekend dat zelfs bij de maximale laadspanning het net te weinig is, waardoor het niet gaat werken. Al helemaal niet als de motor uit staat en je dus maar ruim 12 volt van de accu krijgt.

Daarnaast moet je minimaal een paar condensatortjes over de ingang en uitgang monteren om de regelaar stabiel te houden, en afhankelijk van het stroomverbruik van de portofoon zou je misschien ook nog moeten koelen.

Maar 7812 gaat dus niet werken. Wat misschien zou kunnen is een low-drop variant, maar ook daarbij kom je denk ik in de problemen als de motor uit is en je alleen de ruim 12 volt van de accu hebt.


Wat je wel zou kunnen doen is een paar diodes in de plus draad van de portofoon opnemen. Over elke diode valt ongeveer 0.6 Volt, dus als je er twee of drie achter elkaar zet zit je ruim onder de 13.8 Volt. Met de motor uit heeft je accu nog ongeveer 12.5 V, dus dan hou je nog 11.3 over bij 2 diodes in serie. Moet je even proberen of dat genoeg is.

Als diode zou je b.v. een 1N5404 kunnen gebruiken, die kan maximaal 3 Ampere hebben.

http://www.farnell.com/datasheets/337597.pdf
 
Laatst bewerkt:
Zo gemakkelijk gaat dat niet.

Ten eerste heeft een 7812 een minimale ingangsspanning nodig om te werken, ik denk vanaf ruim 15 volt of zo. Dit betekend dat zelfs bij de maximale laadspanning het net te weinig is, waardoor het niet gaat werken. Al helemaal niet als de motor uit staat en je dus maar ruim 12 volt van de accu krijgt.

Daarnaast moet je minimaal een paar condensatortjes over de ingang en uitgang monteren om de regelaar stabiel te houden, en afhankelijk van het stroomverbruik van de portofoon zou je misschien ook nog moeten koelen.

Maar 7812 gaat dus niet werken. Wat misschien zou kunnen is een low-drop variant, maar ook daarbij kom je denk ik in de problemen als de motor uit is en je alleen de ruim 12 volt van de accu hebt.


Wat je wel zou kunnen doen is een paar diodes in de plus draad van de portofoon opnemen. Over elke diode valt ongeveer 0.6 Volt, dus als je er twee of drie achter elkaar zet zit je ruim onder de 13.8 Volt. Met de motor uit heeft je accu nog ongeveer 12.5 V, dus dan hou je nog 11.3 over bij 2 diodes in serie. Moet je even proberen of dat genoeg is.

Als diode zou je b.v. een 1N5404 kunnen gebruiken, die kan maximaal 3 Ampere hebben.

http://www.farnell.com/datasheets/337597.pdf

Als ik je verhaal dus goed lees, zou ik er ook 2 12V ledjes (light emitting diode) in serie tussen kunnen zetten en zou dat dan dezelfde werking moeten hebben, toch?
 
Laatst bewerkt:
Als ik je verhaal dus goed lees, zou ik er ook 2 12V ledjes (light emitting diode) in serie tussen kunnen zetten en zou dat dan dezelfde werking moeten hebben, toch?

'12 V ledjes' zijn gewone led's met een ingebouwde weerstand om ze op 12V te laten werken. Deze kun je dus niet gebruiken omdat er door de ingebouwde weerstand geen vaste spanning over de leds valt, die bovendien veel te groot is. Een gewone LED heeft al een spanningsval van minimaal 1.6V, dus dat is al te veel.

Het gemakkelijkst is 2 gewone dioden. Je hebt dan op de portofoon 1.2V minder en dat is denk ik een mooie waarde.
 
'12 V ledjes' zijn gewone led's met een ingebouwde weerstand om ze op 12V te laten werken. Deze kun je dus niet gebruiken omdat er door de ingebouwde weerstand geen vaste spanning over de leds valt, die bovendien veel te groot is. Een gewone LED heeft al een spanningsval van minimaal 1.6V, dus dat is al te veel.

Het gemakkelijkst is 2 gewone dioden. Je hebt dan op de portofoon 1.2V minder en dat is denk ik een mooie waarde.
De porto kan een spanning van 5,5V tot 13,8V aan, dus zou ik met een ledje er ook moeten komen, toch?

Ik ben bang dat de diodes te warm worden, of maak ik me daar onterecht zorgen over?
Ik ben een leek op electronicagebied....
 
De porto kan een spanning van 5,5V tot 13,8V aan, dus zou ik met een ledje er ook moeten komen, toch?

Ik ben bang dat de diodes te warm worden, of maak ik me daar onterecht zorgen over?
Ik ben een leek op electronicagebied....


Die diodes worden zeker niet te warm. Zoveel stroom zal die portofoon niet gebruiken, en die 1N5404's kunnen dat gemakkelijk hebben. Hoe meer spanning er over 'iets' valt bij een bepaalde stroom hoe warmer het zal worden. Gedissipeerd vermogen (wat dus omgezet wordt in warmte) is UxI, dus spanning maal stroom. Een rode LED b.v. waar 1.6V over valt zal dus nog warmer worden dan een diode waar 0.6 over valt. En gewone LED's zijn maar maximaal ongeveer 20mA, dus die gaan zeker kapot.

Als 5.5V al genoeg is zou je voor de zekerheid een stuk of 4 diodes kunnen nemen. Maar je zou dan ook toch wel een spanningsregelaar kunnen gebruiken, van 8V bijvoorbeeld: LM7808 :) Dat is wel een iets mooiere oplossing, want je hebt dan altijd een mooie stabiele spanning van 8V onder alle omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Tuxracer heeft gelijk.

LEDs (zonder voorschakelweerstand) hebben een hogere voorwaartse drempelspanning die bovendien minder stabiel is dan die van een gewone siliciumdiode; daarbij verdragen de meeste LEDs een te kleine stroom.

Dioden wel in de juiste stroomrichting zetten en in serie dus als een ketting achter elkaar in de plusleiding.
 
Ok, dan worden het dus diodes.

Kan ik die gewoon in een stuk krimpkous sealen, als ik ze in de pluskabel gesoldeerd heb?

5,5V is wel mogelijk, maar ik heb toch liever om en nabij de 12V omdat ik dan met 5Watt kan zenden, ipv de 500mW bij de lagere voltages.... ;)



Moet ik dan deze hebben?
Type: 1 N 5404
IF (AV): 3 A
I: 3 A
U: 400 V
Behuizing: DO-201
Conform RoHS: Ja
 
Laatst bewerkt:
Ok, dan worden het dus diodes.

Kan ik die gewoon in een stuk krimpkous sealen, als ik ze in de pluskabel gesoldeerd heb?
:Y

Moet ik dan deze hebben?
Type: 1 N 5404
IF (AV): 3 A
I: 3 A
U: 400 V
Behuizing: DO-201
Conform RoHS: Ja


Je zou nog even kunnen kijken of je porto niet meer dan 3A gebruikt, maar dat zal vast wel niet. 1N5401 of hoger is dan prima. In principe kan je zo'n beetje elke diode gebruiken die de stroom aankan, maar 1N5404 hebben ze overal wel waar ze diodes hebben...
 
klinkt messchien dom, maar waarom haal je gewoon niet de batterij er af? je hebt hem blijkbaar met een adapter aan de motor hangen, dus zou de batterij nieteens nodig zijn. ik zelf heb een alinco op de brommers, en daar zit een goedkope nikkel bat op voor onder rijden met een plakbandje op de contacten tegen het opladen (de draagklem zit op de "battie" dus moet er wel wat in hebben), en een "lion" voor bij het wandelen opgeladen in de zak.
 
Ik ben er niet dol op om diodes in isolatiekous te verpakken want ze worden toch iets warm en als die warmte met ze wordt opgesloten, erg warm. Als dat malle apparaat met 5 Watt kan uitzenden dan denk ik dat af en toe tamelijk lang minstens een hele Ampère door die diodes wordt gesleurd dus ik zou de diodes het liefst met klembeugeltjes tegen metaal schroeven op een plek die zelf niet heet wordt.
 
Hoi!

Even wet van Ohm toepassen.

Je wil 0.5 volt naar beneden

R=U/I

0.5/ampereverbruik van je porto=weerstand die je nodig hebt om het voltage goed te krijgen.



Mvg
travel


Het stroomverbruik zal enorm varieren afhankelijk van of je zend of niet, en of de accu opgeladen wordt of niet. Met een vaste weerstand krijg je dus veel te veel variatie op de voedingsspanning. Of de spanning wordt veel te laag als je gaat zenden, of blijft te hoog als je ontvangt.

Bovendien lost een weerstand verder niets op, want die wordt net zo goed warm als je hem insluit in krimpkous. Die 1N5404 zijn behoorlijk dikke diodes, en ik denk dat het met de warmteontwikkeling wel meevalt, zelfs als je ze insluit in krimpkous. Maar anders probeer je het gewoon, en als ze toch te warm worden kan je altijd nog iets anders bedenken. Bijvoorbeeld een brugcel (2 * 2 diodes in serie) of andere diodes die je ergens op vast kunt monteren voor koeling.

In de specificaties van de Kenwood TH-F7E die ik gevonden heb staat overigens dat de voedingsspanning 16V mag zijn:


Current Voltage Range
Battery terminal DC 5.5 V | 7.5V (standard voltage: DC 7.4V)
External battery terminal DC 12.0V | 16.0V (standard voltage: DC 13.8V)

http://india.kenwood.com/products/com/amateur/th-f7e/spec.html


Is het probleem niet dat de portofoon kapot gaat door eventuele korte piekspanningtjes op de boordspanning ?
 
Laatst bewerkt:
De porto kan een spanning van 5,5V tot 13,8V aan, dus zou ik met een ledje er ook moeten komen, toch?

Ik ben bang dat de diodes te warm worden, of maak ik me daar onterecht zorgen over?
Ik ben een leek op electronicagebied....

Ehhm als ie ook ruim minder spanning mag draiien dan 13,8 volt kun je weer wel voor een spanningregelaar gaan maar dan bijvoorbeeld een die de spanning op 9volt houd.

Of je koopt dit Conrad | Uw online shop voor elektronica en techniek
 
Het stroomverbruik zal enorm varieren afhankelijk van of je zend of niet, en of de accu opgeladen wordt of niet. Met een vaste weerstand krijg je dus veel te veel variatie op de voedingsspanning. Of de spanning wordt veel te laag als je gaat zenden, of blijft te hoog als je ontvangt.

Bovendien lost een weerstand verder niets op, want die wordt net zo goed warm als je hem insluit in krimpkous. Die 1N5404 zijn behoorlijk dikke diodes, en ik denk dat het met de warmteontwikkeling wel meevalt, zelf als je ze insluit in krimpkous. Maar anders probeer je het gewoon, en als ze toch te warm worden kan je altijd nog iets anders bedenken. Bijvoorbeeld een brugcel (2 * 2 diodes in serie) of andere diodes die je ergens op vast kunt monteren voor koeling.

In de specificaties van de Kenwood TH-F7E die ik gevonden heb staat overigens dat de voedingsspanning 16V mag zijn:


Current Voltage Range
Battery terminal DC 5.5 V | 7.5V (standard voltage: DC 7.4V)
External battery terminal DC 12.0V | 16.0V (standard voltage: DC 13.8V)

http://india.kenwood.com/products/com/amateur/th-f7e/spec.html


Is het probleem niet dat de portofoon kapot gaat door eventuele korte piekspanningtjes op de boordspanning ?


Nu je het zegt.....inderdaad max. 16V.

De TH-F7e hoort ook spatwaterdicht te zijn, maar of dat ook op de accu van toepassing is? Nu ik er over nadenk, geloof Ik dat de accu's sterven door kortsluiting door water.....

Dát is een stuk eenvoudiger op te lossen....condoom eromheen en klaar.....
 
klinkt messchien dom, maar waarom haal je gewoon niet de batterij er af? je hebt hem blijkbaar met een adapter aan de motor hangen, dus zou de batterij nieteens nodig zijn. ik zelf heb een alinco op de brommers, en daar zit een goedkope nikkel bat op voor onder rijden met een plakbandje op de contacten tegen het opladen (de draagklem zit op de "battie" dus moet er wel wat in hebben), en een "lion" voor bij het wandelen opgeladen in de zak.


De TH-F7e van Kenwood hoort regen-, vibratie- en schokbestendig te zijn volgen de norm MIL-STD 810 C/D/E .

Jij hebt het volgens mij over oplaadbare batterijen, niet over accu's.
ALs ik de accu eraf haal, is de porto aan de achterkant (naar de voorkant van de motor toe dus) helemaal open en dus niet meer waterdicht.
De porto zit ook niet met een adapter, maar met een rechtstreekse voedingskabel op de accu, natuurlijk zwevend afgezekerd.
 
Die variaties in het verbruikte vermogen snap ik.

Maar wordt het zendvermogen niet via de accu geregeld? en dat de laadvoeding constant is omdat die enkel de accu aan het opladen is?

Ik kan me voorstellen dat dit intern zo geregeld is dat er niet meer dan x milliamp wordt getrokken door de portofoon.
 
een spanningsregelaar :D
:^

WWW.conrad.NL.

Componenten > Bouwpaketten, Modules > Regelaar bouwpaketten > Gelijkstroomregelaar bouwpaketten.

Kies er een leuke behuizing bij waar de warmte ook in weg kan, maar toch het water niet naar binnen gutst.


Ik ben er niet dol op om diodes in isolatiekous te verpakken want ze worden toch iets warm en als die warmte met ze wordt opgesloten, erg warm. Als dat malle apparaat met 5 Watt kan uitzenden dan denk ik dat af en toe tamelijk lang minstens een hele Ampère door die diodes wordt gesleurd dus ik zou de diodes het liefst met klembeugeltjes tegen metaal schroeven op een plek die zelf niet heet wordt.

En daarbij, solderingen, en bewegingen, moet je goed krimpen, en goed VAST leggen, anders breekt het naar een jaar, en als je goed gesoldeerd hebt na 2 jaar.

En als die porto met 5 Watt zend dan is dat heel wat anders dan wanneer dat ing stand-by staat, of wanneer die aan het ontvangen is, en de luidspreker(of via de dopjes) is aan.

Dat ding neemt dus de hele tijd een variabele strook uit de accu, en afhankelijk of dat uit de porto accu komt of direct uit je moto accu varieert het amperage in je laadkabel ook steeds.
Dat die steeds varieert is heel aannemelijk.

DUS: Met een weerstandje pielen werkt niet.
Gewoon een fatsoenlijke spanningsregelaar er tussen.
Verkrijgbaar via boven genoemde zaak.
Tegenwoordig alleen nog postorder, maar in Duitsland kan je ze nog in de winkel halen.
 
Laatst bewerkt:
De TH-F7e van Kenwood hoort regen-, vibratie- en schokbestendig te zijn volgen de norm MIL-STD 810 C/D/E .

Jij hebt het volgens mij over oplaadbare batterijen, niet over accu's.
ALs ik de accu eraf haal, is de porto aan de achterkant (naar de voorkant van de motor toe dus) helemaal open en dus niet meer waterdicht.
De porto zit ook niet met een adapter, maar met een rechtstreekse voedingskabel op de accu, natuurlijk zwevend afgezekerd.


volgens mij is een accu niets meer of minder als een batterij hoor. de alinco van mij , is ook volgens die zelfde eisen opgebouwd. zoals ik al zei de accu/batterij zit er wel op, maar d econtacten aan de binnezijde zijn afgeplakt zodat ze geen contact maken. dus de proto werkt gewoon op de spanning van de motor varierend van 12 tot 15 volt. en daar zou de porto gewoon tegen moeten kunnen.
 
volgens mij is een accu niets meer of minder als een batterij hoor. de alinco van mij , is ook volgens die zelfde eisen opgebouwd. zoals ik al zei de accu/batterij zit er wel op, maar d econtacten aan de binnezijde zijn afgeplakt zodat ze geen contact maken. dus de proto werkt gewoon op de spanning van de motor varierend van 12 tot 15 volt. en daar zou de porto gewoon tegen moeten kunnen.
Oh dat is geen probleem hoor.

Ik heb er nu een houder voor 4 AA-formaat batterijen op zitten met niks erin.
De porto werkt gewoon op accuspanning.
Alleen als ik de porto dan wil gebruiken om bijvoorbeeld de vliegtuigband te beluisteren (wat we nog wel eens doen op vliegveld maastricht, waar je lekker dicht bij de baan kunt komen en waar Eurocontrol zit), moet ik mijn motor op contact laten staan met als gevolg een lege motoraccu door de constant brandende koplamp....


Ik heb nu weer eens een nieuwe accu (NiMh accu Kenwood PB42-L) besteld en zal de sleuf rond de accu nu eens dichttapen. Kijken of hij dan niet nat wordt....
 
Een diode produceert bij een stroom van 1 Ampère tamelijk nauwkeurig 0,7 Watt warmte (voorwaartse drempelspanning 0,7Ampère). Met een stukje krimpkous eromheen kan de temperatuur dan flink oplopen, iets waar electronica een hekel aan heeft.

Het zoëven geopperde idee om een brugcel te gebruiken en die tegen metaal aan geklemd te koelen lijkt mij erg goed; voor dat doel komt dan de cel in de plusleiding met de min-aansluiting naar de motor en de plus naar de portofoon. Vier dioden doen dan de klus, met de spanningsval van 2 want het zijn 2 series parallel aan elkaar dus spanningsval 2x 0,7= 1,4Volt.

Al deze beestjes solderen met een klein boutje en "koude greep" toepassen dus liefst met zijn tweeën werken: plat tangetje op de draad klemmen tussen het onderdeeltje en de plaats waar de las komt, zodat het tangetje warmte opneemt en het dingetje koel.

brugcel.jpg


Er bestaan nogal wat verschillende modellen in diodes zowel als brugcellen:

Rectifier_Diodes_Silicon_Bridge_401.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan