@Ijzerbreker, is inderdaad een Guzzi, Griso 8v. Alle bedradingsaanpassingen heb ik een jaar geleden uitgevoerd. Hij start sindsdien 100%, tot dus de laatste weken. Maar ook nu, als ik de accu dan even oplaadt start ie wel. Hij brandt ook geen zekeringen meer door.
Ik moet er nog bij melden dat mijn motor niet constant aan de druppellader hangt want de motor staat buiten. Ik heb de afgelopen paar maanden niet zoveel gereden, meestal maar 2 ritten per week van ongeveer 40km per rit. Ik laad hem dan meestal eens per 2 weken een paar uur met de lader op.
Vandaag een uurtje met de multimeter aan de slag. Is een goedkoop ding van de Action dus niet super nauwkeurig maar ik moet het er mee doen.
Dinsdag rit van ruim 100km gemaakt, naar ik aanneem zit de accu dan vol. Sindsdien niet gestart. Vandaag (dus 2 dagen later) geeft de multimeter een spanning aan van 12.24V met contact uit, 11.93V met contact aan.
Met de lader aangesloten is de spanning 13.05V
Na 2 minuten laden geeft de lader al aan dat de accu 'vol' zit en overgaat op druppelladen, wat denk ik 75% capaciteit betekend. Multimeter geeft dan waardes van direct erna eerst 12.62V, en na het contact even aan en uit 12.54V.
Met het contact aan (daarbij brandt ook het dimlicht) is de spanning 12.36V, dit loopt af met 0.01V per seconde tot 11.97, en daarna langzaam tot 11.93.
Vervolgens 10x gestart met nogal uiteenlopende 'dips' die ik toeschrijf aan de goedkope multimeter:
1e start dip naar 9.38V
2e start dip naar 9.88V
3e start dip naar 9.12V
4e start dip naar 9.00V
5e start dip naar 9.60V
6e start dip naar 9.50V
7e start dip naar 8.80V
8e start dip naar 9.30V
9e start dip naar 8.60V
10e start dip naar 8.36V
Laatste 3 starts waren hoorbaar iets zwakker.
Met de motor lopend was de spanning 14.1V
Na de 10 starts en contact uit geeft de multimeter waardes van 12.15V (wat vreemd genoeg langzaam oploopt naar 12.20V)
Met contact aan 11.93V.
Na ongeveer 5 minuten contact aan, is de spanning afgenomen naar 11.88V, met het contact uit 12.14V.
Ik heb ook nog even de multimeter in serie geschakeld om een eventuele parasitaire lek uit te sluiten. Ik krijg een waarde van 3.8 (ik neem aan mA) met de multimeter op stand 20m, wat iedere zoveel seconde even piekt naar ongeveer 7(mA?). Ik neem aan dat dit het blinkende lampje van de immobilizer is.
Wilde het ook nog testen met het contact aan, maar de multimeter kan maar meten tot 5A en is ongezekerd. Toen ik het contact aan zette, ging het al gelijk naar 4.99A dus die test heb ik snel afgebroken.
Ik weet niet echt goed hoe ik al deze waardes moet interpreteren. Aan de ene kant levert de accu blijkbaar voldoende capaciteit om direct na het laden in ieder geval 10x te starten. Aan de andere kant lijkt het alsof hij niet genoeg CCA's levert en ook zijn capaciteit niet goed vast weet te houden?
Wat denken jullie, toch een defecte accu?