Ja er zal een piek zijn door o.a. de brandstofpomp. Maar ik zat net mijn halogeen te googlen, en de koplamp alleen is al 55 Watt wat neerkomt op 4.58A.
Dat is inderdaad de volgende stap. Maar wil eerst zien of het voltage ergens 'stabiliseerd' met alles gewoon aangesloten. Vandaag weer gemeten en het voltage is nu 12.28V, aanzienlijk minder grote daling dan de eerste dag. Van 12.64 -> 12.33 -> 12.28. Morgen nog even meten.
Heb ook zojuist een optimate 3 besteld die in de aanbieding is voor 5 tientjes. Wellicht kan die er nog iets mee met zijn battery recovery stand. En zo niet heb ik in ieder geval een fijne lader voor de volgende accu. Besloten toch maar niet over te stappen op een Lithium.
Heeft iemand toevallig ervaring met accu's van het merk BS-BATTERY? Die zijn maar 70 tientjes met dezelfde CCA en capaciteit als de YUASA van 119€, dus daar neig ik sterk naar. Staat op hun site dat ze OEM voor Peugeot, Yamaha en MV-Agusta zijn, maar ik heb nog nooit van het hele merk gehoord. Xijn het goede accus?
Ja er zal een piek zijn door o.a. de brandstofpomp. Maar ik zat net mijn halogeen te googlen, en de koplamp alleen is al 55 Watt wat neerkomt op 4.58A.
Dat is inderdaad de volgende stap. Maar wil eerst zien of het voltage ergens 'stabiliseert' met alles gewoon aangesloten. Vandaag weer gemeten en het voltage is nu 12.28V, aanzienlijk minder grote daling dan de eerste dag. Van 12.64 -> 12.33 -> 12.28. Morgen nog even meten.
Heb ook zojuist een optimate 3 besteld die in de aanbieding is voor 5 tientjes. Wellicht kan die er nog iets mee met zijn battery recovery stand. En zo niet heb ik in ieder geval een fijne lader voor de volgende accu. Besloten toch maar niet over te stappen op een Lithium.
Heeft iemand toevallig ervaring met accu's van het merk BS-BATTERY? Die zijn maar 70 tientjes met dezelfde CCA en capaciteit als de YUASA van 119€, dus daar neig ik sterk naar. Staat op hun site dat ze OEM voor Peugeot, Yamaha en MV-Agusta zijn, maar ik heb nog nooit van het hele merk gehoord. Xijn het goede accus?
Heb in het verleden ook al eens geworsteld met yuasa accu's.
( 2 stuks in 2 jaar)
Daarna een BS accu geplaatst.
Deze werkte prima.
Na 2 jaar de motor verkocht.
Dus geen ervaring met de levensduur na 2 jaar.
Vandaag 12.24V. Hij verliest dus ongeveer 0.04V per dag, wat me wat veel lijkt (ongeveer 3.5% per dag). morgen dus waarschijnlijk 12.2V. Ben benieuwd of hij dan nog kan starten.
Dank je, dat is in ieder geval gelijk aan de 50% duurdere Yuasa. Tuurlijk kan je altijd een verkeerde te pakken hebben ,maar in mijn geval dus ook 2 yuasa' accu's in 2 jaar. Dan daalt het vertrouwen in het merk wel ook gezien de prijs. Wil alleen eerst uitsluiten dat het een andere reden heeft, vandaar alle testjes. Morgen een rit op de motor (mits ie start) en dan gaat de accu eruit om te testen of hij ook zijn spanning verliest als hij niet op de motor aangesloten zit.
Na morgen heb ik ook de optimate binnen, die kan een load-test doen en wellicht de accu met pulsen weer beter maken als het de accu is. En zo niet wordt het een BS.
Vandaag 12.24V. Hij verliest dus ongeveer 0.04V per dag, wat me wat veel lijkt (ongeveer 3.5% per dag)
Heb je ooit een accu van 0V gezien
Je kunt ze ook open zagen, de platen schoon krabben en weer dicht lijmen.Ik dacht ik laat gewoon even weten hoe de optimate werkt, misschien helpt het iemand.
Neen ik verzamel ze. Hoop uiteindelijk een hele achterwand van defecte accu's te hebben in mijn schuur.
Okey kleine update, accu uit de motor aan de nieuwe optimate. Nogal een verschil met de Lidl lader. Optimate gaf meteen aan dat de accu diep ontladen was en startte zijn recovery programma. Waar de Lidl lader na een half uur ofzo al aangaf dat de accu vol zit, heeft de optimate er ruim 12 uur over gedaan om de accu op te laden. Vervolgens heeft het ding nog eens 24 uur lang getest of het voltage niet teveel terugloopt. Het optimate accutest programma geeft nu een groen lampje, wat in theorie betekent dat de accu goed is & zijn capaciteit ook vasthoudt.
Hopelijk heeft dit de accu gered, dat scheelt weer wat geld. Zo niet koop ik natuurlijk alsnog een andere accu.
Morgen ga ik voor de grap de optimate ook nog op mijn oude defecte Yuasa aansluiten, kijken of ie die nog tot leven weet te wekken.
En met een beetje pech heb door je slechte accu zometeen een defecte regelaar.
Doordat een goede accu de spanningspieken die ontstaan door het schakelen van de thyristors op vangt en doordat de accu de spanning voor een groot deel stabiliseert. Het is heel belangrijk dat je een accu hebt met een zo laag mogelijke interne weerstand. Zo leert de ervaring dat bij gebruik van b.v. een Yuasa accu veel minder problemen met de regelaar voor komen dan met andere merken.Hoe kan een regelaar kapot gaan door een lege accu?
Geen kritische noot, een oprechte vraag.
Doordat een goede accu de spanningspieken die ontstaan door het schakelen van de thyristors op vangt en doordat de accu de spanning voor een groot deel stabiliseert. Het is heel belangrijk dat je een accu hebt met een zo laag mogelijke interne weerstand. Zo leert de ervaring dat bij gebruik van b.v. een Yuasa accu veel minder problemen met de regelaar voor komen dan met andere merken.