Accu, spanningsregelaar of dynamo

technieker

MF veteraan
15 apr 2007
1.620
0
Heren,

Gister naar de gamma racing day geweest. Na z'n 300km gingen we even tanken. Start de motor van een maatje niet meer :?

Wij proberen aan te lopen en jawel. gewoon lopen en rijden zonder raar te doen.

Vandaag de motor uit elkaar gehaald om toch eens het een en ander te controlen. ik dacht het start relais omdat die ook een keertje klapperde bij het proberen te starten. Dat was het niet. startmotor eruit gehaald, aan de auto accu gehangen en draaien. Startknop door gemeten, ook goed dodemansknop, ook goed.

Accu spanning is belast wel 6 volt! De motor aan gedrukt en dan meet ik z'n 9 a 10 volt. met verhoogde toeren zie ik geen verandering.
Is het dan de dynamo? Vorig jaar is trouwens zijn accu stuk gegaan na een lange rit.

Iemand een idee welk van de 3 het kan zijn en hoe kan het dat een accu ineens stuk is. Toen kwam de ANWB en die had gemeten dat de accu stuk was. Ook heeft hij een meting gedaan bij de spanningsregelaar en die was goed.

Zou het dan kunnen dat de accu weer stuk is na een jaar tijd?

Thank you! 8-)
 
Laatst bewerkt:
een goede accu hoort in onbelaste toestand ongeveer 12.5 volt te geven.

Als je de motor start, mag hij maximaal terug vallen to 9 volt.

Ok, je accu is nu dus leeg. Laad hem eerst op of koop een nieuwe voordat je verder gaat met meten. Geen auto accu aansluiten, deze heeft een ander amperage.

Goed, dus nu verder met een volle accu . Zet deze in je motor. Nu start je de motor en meet je op de 2 polen. Hij moet nu op ongeveer 13.8 tot 14.5 volt te komen op ongeveer 5000 toeren. Komt hij hier ver onder of blijft hij op de accuspanning hangen, ( dus 12.5 volt) dan is er iets met het laadsysteem aan de hand. Je motor laad de accu bij door middel van 3 spoelen ( ofwel Dynamo ). daarna gaat de stroom door naar de spanningsregelaar. De spoelen wekken een wisselspanning op van zo 70 tot 90 volt per stuk. de Spanningsregelelaar zet deze spanning om in gelijkspanning, en ongeveer 14.5 volt.

Hierdoor wordt je accu opgeladen.

Ok, nu wil je weten wat er kapot is. de spanningsregelaar is een metaalkastje, met 1 stekker erop van 5 of 6 draden. Vaak zijn 3 draden dezelfde kleur, meestal geel. Zoek dit kastje op of vraag waar hij zit. Hij is een cm of 5 bij 10, en heeft koelribben. Trek de stekker van de spanningsregelaar eraf en kijk in de stekker. Zie je zwart verbrandde stukken of aangekoekte rotzooi? waarschijnlijk de regelaar kapot , maar dat gaan we nu meten. Een regelaar zelf doormeten is specialistisch werk, ik heb het nooit gedaan maar gewoon uitgesloten dat het de regelaar was door de spoelen te controleren.

Zet nu de multimeter op weerstand. de drie draden die in de stekker komen ( dus meestal geel ) meet je met elkaar. dus zwarte pin op een gele en rode pin op een gele. Je moet nu weerstand meten. Meet je helemaal niets, fout, spoel doorgebrand. Probeer verschillende combinaties op de gele draden. dit ok, ga door met de volgende.

Stop nu 1 pen op een geel draad, en daarna een pen op een bout van het motorblok die goed in contact staat met het motorblok. Meet je nu weerstand? foute boel. Meet je geen weerstand dan is het goed.

Ok volgende, zet de multimeter op WISSELSPANNING. (volts) Weer 1 pen op een gele draad en een andere pen op een gele draad. start nu je motor. Je moet nu ongeveer 75 volt meten of daaromheen. doe dit op 3 combinaties, je motor heeft namenlijk 3 spoelen. Dit ok? Dan zijn de spoelen in orde.

Goed, Dus de spoelen zijn in orde, geen zwarte verbrandde stekker maar toch geen laadspanning ( die 14.5 volt in het begin? )

Dan is de regelaar kapot. Die kost ongeveer 100 euro. Als je accu in slechte staat is of je twijfelt vervang die aub ook. een accu met een lage spanning zal veel van je spoelen vragen omdat die leeg is. Volts dalen dus amperage stijgt, hierdoor krijgt de regelaar op zijn flikker en zal alsnog kapot gaan!

nou hehe ik ga naar bed!

Succes.
 
een goede accu hoort in onbelaste toestand ongeveer 12.5 volt te geven.

Als je de motor start, mag hij maximaal terug vallen to 9 volt.

Ok, je accu is nu dus leeg. Laad hem eerst op of koop een nieuwe voordat je verder gaat met meten. Geen auto accu aansluiten, deze heeft een ander amperage.

Goed, dus nu verder met een volle accu . Zet deze in je motor. Nu start je de motor en meet je op de 2 polen. Hij moet nu op ongeveer 13.8 tot 14.5 volt te komen op ongeveer 5000 toeren. Komt hij hier ver onder of blijft hij op de accuspanning hangen, ( dus 12.5 volt) dan is er iets met het laadsysteem aan de hand. Je motor laad de accu bij door middel van 3 spoelen ( ofwel Dynamo ). daarna gaat de stroom door naar de spanningsregelaar. De spoelen wekken een wisselspanning op van zo 70 tot 90 volt per stuk. de Spanningsregelelaar zet deze spanning om in gelijkspanning, en ongeveer 14.5 volt.

Hierdoor wordt je accu opgeladen.

Ok, nu wil je weten wat er kapot is. de spanningsregelaar is een metaalkastje, met 1 stekker erop van 5 of 6 draden. Vaak zijn 3 draden dezelfde kleur, meestal geel. Zoek dit kastje op of vraag waar hij zit. Hij is een cm of 5 bij 10, en heeft koelribben. Trek de stekker van de spanningsregelaar eraf en kijk in de stekker. Zie je zwart verbrandde stukken of aangekoekte rotzooi? waarschijnlijk de regelaar kapot , maar dat gaan we nu meten. Een regelaar zelf doormeten is specialistisch werk, ik heb het nooit gedaan maar gewoon uitgesloten dat het de regelaar was door de spoelen te controleren.

Zet nu de multimeter op weerstand. de drie draden die in de stekker komen ( dus meestal geel ) meet je met elkaar. dus zwarte pin op een gele en rode pin op een gele. Je moet nu weerstand meten. Meet je helemaal niets, fout, spoel doorgebrand. Probeer verschillende combinaties op de gele draden. dit ok, ga door met de volgende.

Stop nu 1 pen op een geel draad, en daarna een pen op een bout van het motorblok die goed in contact staat met het motorblok. Meet je nu weerstand? foute boel. Meet je geen weerstand dan is het goed.

Ok volgende, zet de multimeter op WISSELSPANNING. (volts) Weer 1 pen op een gele draad en een andere pen op een gele draad. start nu je motor. Je moet nu ongeveer 75 volt meten of daaromheen. doe dit op 3 combinaties, je motor heeft namenlijk 3 spoelen. Dit ok? Dan zijn de spoelen in orde.

Goed, Dus de spoelen zijn in orde, geen zwarte verbrandde stekker maar toch geen laadspanning ( die 14.5 volt in het begin? )

Dan is de regelaar kapot. Die kost ongeveer 100 euro. Als je accu in slechte staat is of je twijfelt vervang die aub ook. een accu met een lage spanning zal veel van je spoelen vragen omdat die leeg is. Volts dalen dus amperage stijgt, hierdoor krijgt de regelaar op zijn flikker en zal alsnog kapot gaan!

nou hehe ik ga naar bed!

Succes.
Als het een oud model Honda is, heeft de spanningsregelaar geen koelribben en is de kans dat die stuk is vrij groot..
 
Een accu kan zeker na een jaar de geest geven ligt er aan hoe deze gebruikt is.
Zoals ik je verhaal lees is je accu idd kapot. Misschien s`winters niet opgeladen of het niveau te ver laten zakken enz.
 
Ik heb hetzelfde probleem.
Heb de dingen uit het hierboven genoemde verhaal doorgemeten.
De weerstand over de spoelen is 0.02 - 0.03 Ohm, lijkt mij normaal.

Echter als ik de weerstand van een spoel naar een blok in een bout meet is die oneindig hoog. Ik heb hierbij de stekker van de spoelen naar de spanningsregelaar los liggen. Duidt dit al op een probleem of is dit normaal?

Mijn testaccu was leeg, dus morgen kan ik de motor pas starten en kijken welke spanning de spoelen leveren.
 
ik begon met een nieuwe accu a 60 euro toen een spanningsregelaar a 391 euro incl inzetten, daarna de dynamo a 503 euro incl inzetten.
het één heeft de ander kapot gemaakt

nu nergens meer last van. (alleen van een lege knip) maar een volle accu.


ik hoop voor je dat het de accu is
 
Ik heb hetzelfde probleem.
Heb de dingen uit het hierboven genoemde verhaal doorgemeten.
De weerstand over de spoelen is 0.02 - 0.03 Ohm, lijkt mij normaal.

Echter als ik de weerstand van een spoel naar een blok in een bout meet is die oneindig hoog. Ik heb hierbij de stekker van de spoelen naar de spanningsregelaar los liggen. Duidt dit al op een probleem of is dit normaal?

Mijn testaccu was leeg, dus morgen kan ik de motor pas starten en kijken welke spanning de spoelen leveren.
Weerstand tussen spoel en massa MOET oneindig zijn (met de stekker(s) erUIT).
 
ik begon met een nieuwe accu a 60 euro toen een spanningsregelaar a 391 euro incl inzetten, daarna de dynamo a 503 euro incl inzetten.
het één heeft de ander kapot gemaakt

nu nergens meer last van. (alleen van een lege knip) maar een volle accu.


ik hoop voor je dat het de accu is

't één sloopt 't ander.

SR stuk -> Sloopt je accu -> Accu stuk -> sloopt je dynamo ;)

[edit]Wisselspanning vs. gelijkspanning..... [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Zo, eindelijk wat kunnen meten.

Met de druppellader erop kwam ik op de 13/14 volt. Zonder druppellader staat er 10 volt op de accu op contact. De druppellader staat er al 2 dagen op en ik meet geen verschil met toen die erop ging. Als ik op de startknop druk gaat de spanning naar 8 volt. Er gebeurd ook helemaal niets.

De spanningsregelaar heb ik ook door gemeten. Tussen de gele draden meet ik tussen de 0.2 en 0.3 ohm.
Tussen de gele en de massa niets.

Lijkt me duidelijk een kapotte accutoch.? En na het vervangen kan ik altijd de spanning nog meten.
 
Hoi Technieker,

Mij lijkt dat je accu sowieso kapot is. Ik heb een spanning van 8.9 volt gemeten over mijn lege accu terwijl ik de startknop induwde. Hierbij hoorde ik het startrelais klikken.

Als je er een nieuwe accu in zet; let op dat je het hele laadsysteem even goed controleert. Ik heb er 2 weken geleden ook een nieuwe accu in gezet. Mijn motor startte toen meteen weer prima. Ongeveer anderhalve week later startte hij niet meer.
 
Hoi Technieker,

Mij lijkt dat je accu sowieso kapot is. Ik heb een spanning van 8.9 volt gemeten over mijn lege accu terwijl ik de startknop induwde. Hierbij hoorde ik het startrelais klikken.

Als je er een nieuwe accu in zet; let op dat je het hele laadsysteem even goed controleert. Ik heb er 2 weken geleden ook een nieuwe accu in gezet. Mijn motor startte toen meteen weer prima. Ongeveer anderhalve week later startte hij niet meer.

Thanks for the tip
 
Zo, eindelijk wat kunnen meten.

Met de druppellader erop kwam ik op de 13/14 volt.
Logisch. Je meet de spanning van de lader.
Zonder druppellader staat er 10 volt op de accu op contact.
Is niet goed.

Maar waarom maak je het jezelf niet wat makkelijker. Haal die accu er uit, los van de motor, en doe dan meten zonder laden, onbelast en na twee dagen doorladen.
Dan weet je zekler dat er niet stiekem iets anders is dat de boel verstoort.

Je kunt het ook nog andersom doen: autoaccu gebruiken om de motor te starten (met startkabels bijvoorbeeld.
De druppellader staat er al 2 dagen op en ik meet geen verschil met toen die erop ging. Als ik op de startknop druk gaat de spanning naar 8 volt. Er gebeurd ook helemaal niets.
Nou weet je nog niet zeker of dat door de accu, of door bijvoorbeeld een sluiting in de startmotor komt.
De spanningsregelaar heb ik ook door gemeten. Tussen de gele draden meet ik tussen de 0.2 en 0.3 ohm.
Tussen de gele en de massa niets.

Lijkt me duidelijk een kapotte accutoch.? En na het vervangen kan ik altijd de spanning nog meten.

Een accu is zo gevonden, en te testen.
 
Logisch. Je meet de spanning van de lader.

Klopt, weet ik zeker dat er wordt geladenMaar waarom maak je het jezelf niet wat makkelijker. Haal die accu er uit, los van de motor, en doe dan meten zonder laden, onbelast en na twee dagen doorladen.
Dan weet je zekler dat er niet stiekem iets anders is dat de boel verstoort.
~Als er iets weg zou stromen zou de motor ook niet meer moeten kunnen starten als die een tijdje in de schuur staat.[/i]

Je kunt het ook nog andersom doen: autoaccu gebruiken om de motor te starten (met startkabels bijvoorbeeld.
~Ik heb een auto eraan gehangen en na 5 minuten kwam er weer even in het blok. toen ik op de start knop drukte begon hij wel te lopen maar nog niet voldoende om aan te slaan. Daarmee weet ik ook de de startmotor en relais werkt. Die beiden heb ik trouwens al uit gemeten. Startmotor op de auto accu gezet en die loopt prima.[/i]Nou weet je nog niet zeker of dat door de accu, of door bijvoorbeeld een sluiting in de startmotor komt.Een accu is zo gevonden, en te testen.


Straks haal ik een nieuwe op en kan ik de hele ciclus nameten. Denk dat het gewoon de accu is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan