Cardanfreak
MF veteraan
- 10 mrt 2006
- 1.158
- 54
Is een S zo lastig? Bij mijn GS was het voordeksel er af, olieleiding aan 1 kant los, dynamo ontspannen, riempje er om en alles weer in omgekeerde volgorde. Hoogstens een uurtje werk.zoiezo al je plastic moet er even af. daarna de aanzuigbuizen voor de lucht anders kom je er niet bij.
Meet je accuspanning eerst even, dan weet je maar.
voorkant blok deksel zit dicht met 4 inbussen. daarachter loopt de dynamoriem, kun je gemakkelijk zelf even controleren of die nog heel is en meedraait. dit kan ws. wel met het plastic gemonteerd als je een beetje handig bent
Benno
Is een S zo lastig? Bij mijn GS was het voordeksel er af, olieleiding aan 1 kant los, dynamo ontspannen, riempje er om en alles weer in omgekeerde volgorde. Hoogstens een uurtje werk.
zoiezo al je plastic moet er even af. daarna de aanzuigbuizen voor de lucht anders kom je er niet bij.
Meet je accuspanning eerst even, dan weet je maar.
voorkant blok deksel zit dicht met 4 inbussen. daarachter loopt de dynamoriem, kun je gemakkelijk zelf even controleren of die nog heel is en meedraait. dit kan ws. wel met het plastic gemonteerd als je een beetje handig bent
Benno
zoiezo al je plastic moet er even af. daarna de aanzuigbuizen voor de lucht anders kom je er niet bij.
Meet je accuspanning eerst even, dan weet je maar.
voorkant blok deksel zit dicht met 4 inbussen. daarachter loopt de dynamoriem, kun je gemakkelijk zelf even controleren of die nog heel is en meedraait. dit kan ws. wel met het plastic gemonteerd als je een beetje handig bent
Benno
Een accu levert niet eens 13 volt dus als je met draaiende motor gaat meten dan is dat de spanning die de motor levert en dus de laadspanning. Afhankelijk van het spanningsverschil tussen laadspanning en accuspanning ontstaat er een laadstroom. Die laatste ook word trouwens mede bepaald door de staat van de accu.nee, ik bedoel accuspanning met lopende motor. Laadspanning is er niet, laadstroom wel. Een onbelaste dynamo is slecht te meten.
Als je ziet dat de accu netjes op spanning blijft en dat betekend meer dan 13 volt bij lopende motor dan zal de accu wel laden en is er iets anders aan de hand. Heb zelf met zowel de GS als de S een paar keer gehad dat het laadlampje brand terwijl er niets aan de hand is. Contact aan en uit en het was opgelost.
benno
he Benno. Het deksel zit met veel meer bouten vast. Maar werkzijze zal overeenkomen.
Een accu levert niet eens 13 volt dus als je met draaiende motor gaat meten dan is dat de spanning die de motor levert en dus de laadspanning. Afhankelijk van het spanningsverschil tussen laadspanning en accuspanning ontstaat er een laadstroom. Die laatste ook word trouwens mede bepaald door de staat van de accu.
Je praat erg veel poep.Ik zeg alleen dat je eigenlijk niet zo vaak over laadspanning praat bij motoren maar over laadstromen en spanning van het boordnet. De boordspanning van een lopende motor is altijd boven de normale accuspanning en zal nominaal in de buurt van de 13,8 volt liggen.
Een volle gezonde accu doet tussen de 12,5 en 12,7 volt afhankelijk van de temperatuur. De gemiddelde honkie tonk multimeter kan dan met gemak al boven de 13 volt aangeven (of onder de 12)
benno
[afbeelding]
4 dus, de inbusjes los. meer hoeft er niet uit om de plastic deksel te verwijderen waarna je de situatie kunt beoordelen.
Heb je m stuk gereden en alles werkt (geintje hoor leuke woordspeling)