Niks mis mee, zo lang het droog blijftWat is er mis met die band? Mooi op, toch?
Ach, die enkele keer dat ik (zomers, iig) in de regen rijdt, doe ik het wel rustig aan. Dan komt iedereen mij vrolijk buitenom voorbij terwijl ik door de bocht dweil.Maar persoonlijk heb ik toch liever meer profiel over.
Damn, die bochten moet ik toch ook eens leren
(Afbeelding)
Dit was mijn één na laatste band, voordat ik 'm vervangen heb. Ik heb nu net mijn band weer vervangen en die was er ongeveer net zo aantoe, met het verschil dat het profiel nu over een groter oppervlak weg was (ik heb bijgeleerd over bochten rijden).
Right.Met zo'n band ben je een gevaar voor jezelf en voor je medeweggebruiker, volgens mij
Niet echt slim; tenzij je natuurlijk wel altijd in leren pak rijdt!
O ja, en strafbaar is het geloof ik ook..............
Right.
Hou toch op zeg...Zolang je nog compound hebt heeft die band niks minder grip onder droge omstandigheden. De waterafvoer onder natte omstandigheden is minder, maar die kom ik niet zo vaak tegen. En als ik ze wel tegenkom ben ik me prima bewust van de toestand van de band.
Als de band aan de nokjes zit, is er met mijn rijstijl nog zo'n 1000 tot 1500 km mee te rijden voor ie glad is. Dat is zo'n 15-20% van de levensduur van de band. Dat ga ik écht niet weggooien.
Ma goed, bij jou moet de band natuurlijk vervangen worden net voordat je de nokjes raakt. De nieuwe band moet vervolgens 150 Km zo zachtjes mogelijk in gereden worden en als er een spijkertje in zit moet ie direct vervangen worden.
Nou, veel plezier ermee, maar val mij dan iig niet lastig met die onzin.
De meeste motorkleding is gemaakt van leer, nylon of goretex. Wat dat met het rubber van een band te maken heeft, ontgaat mij volledig.
En strafbaar... 75% Van de tijd dat ik (en heel veel met mij) op de motor of in de auto zit, ben ik 'strafbaar'. Dat is echt wel het laatste waar ik me druk om maak.
.....................
Nog maar 1 werkdag en dan maandag lekker op vakantie!!!
Sjjeee, je leest volgens mij meer dan ik zeg.
Vraag me wel af wat je van mijn reactie had gevonden als ik geroepen had wat een lefgozer je bent, als je een band tot op de draad verslijt
En dat je een held bent omdat je klaarblijkelijk schijt heb aan de regels als je 75 % van de tijd je strafbaar gedraagd in het verkeer ?
Ook ik houd me zeker niet altijd aan de regels maar meer dan 75% van de tijd wel
Lastig vallen wil ik je niet; alleen mijn mening geven.
Feiten: De hoeveelheid rubber bepaald mede het rijgedrag van je motor
Ook bepaald het voor een groot deel de stabiliteit en stevigheid van de
band zelf.
Krijg een groter scherp voorwerp onder een versleten band dan is de
kans vele malen groter dat de band extreem "knalt" en dus.......
Meer rubber betekent grotere veiligheidsmarge
En mijn gezond verstand zegt me dan dat ik niet kijk naar nokjes enz. Ik meet het profiel en vervang de band dan gewoon. Veiligheid is te koop, verstand niet.
Oh ja, met mijn Mille doe ik zo'n 3500km en dan gaat die er af. Als ik ze gladrij kan dat dan ook wel 2000km meer zijn , maar dat vindt ik persoonlijk niet relevant.
Op de momenten dat ik me strafbaar maak, heb ik liever een in goede staat verkerende motorfiets, zodat als het misgaat ik mezelf dat niet kan verwijten.
Laat ik me dan maar even op voorhand bij je verontschuldigen voor al die onzin waarmee ik je lastig val
"een mening is als een poepgat, iedereen heeft er één"
Of je mij nu stoer vindt, of een lefgozer of een watje of een patser of een poser of weet ik wat er allemaal nog meer voor termen te verzinnen zijn interesseert me eigenlijk helemaal niks. Ik rij zelf, voor mezelf en op de manier die mij past. En hoe en wat een ander daarvan vindt, interesseert me, kort gezegd, geen ruk.
Waar ik alleen absoluut niet tegen kan is dat wijzende vingertje: 'foei, je banden zijn te ver op, das gevaarlijk', 'foei, je hebt geen leren pak aan', 'foei, je rijdt te hard', 'foei, je wheelied', 'foei, je kneedowned (niet)' en weet ik al niet wat. Vandaar mijn reactie.
En voor wat dat betreft dat strafbaar zijn... Je haalt het er zelf bij. Ik kan me niet voorstellen dat je je zelf continu aan de regels houdt. Ik denk dat niemand dat kan met de regels zoals ze zijn. En de meesten overtreden de 'regels' zeer regelmatig, zonder er ook maar een moment bij stil te staan. Vandaar dat ik dat een volledig nietszeggend argument vind.
Magoed, on-topic. Tuurlijk is de band minder stabiel als ie bijna op is en is ie (iets) kwetsbaarder voor lekken. Maar ten eerste voel je die verminderde stabiliteit zelf ook wel en kun je er dus rekening mee houden en ten tweede haalt ie de meeste stevigheid toch uit de koordlagen en de staalgordels.
Ja, het risico neemt (wat) toe. Maar das al vanaf de eerste slijtage. Wat je acceptabel vindt en wat niet moet je zelf weten. Een racer houdt het na een paar sessies al voor gezien en vervangt 'm, jij vindt de nokjes ver zat en ik vind het tijd om 'm te vervangen als het profiel weg is. Daar komt nog bij dat mijn CBR600F (en misschien ook mijn rijstijl) beduidend minder van de (achter)band vraagt dan jouw Mille.
Tsja, probeer jij eens een 150/80 16" achterband met snelheidsindex V te krijgen in het buitenland. Zelfs in Nederland moeten die (meestal) besteld worden.Nu lees ik weer, band vervangen voor vakantie als je het niet zeker weet, ookal zit er dus nog 4000km op in sommige gevallen.
Zijn jullie nu bang voor buitenlandse dealers?
Kunnen jullie de taal niet? SCHRIJF HET OP! Deed ik ook, NO PROBLEM.
Je gaat niet naar MARS!
Kom op jongens, je moet gewoon genoeg hebben voor de heenreis, ik had m al bijna op de slijtnok, toch heenrijden, in Frankrijk vervangen, scheelt je toch 2000km in mijn geval!!! ALs je dat dus bij 10 banden doet...........
Maarja, I rest my case.
Dat zou dan, denk ik, mijn keuze zijn. Als je twijfelt of de band nog voldoende vlees heeft voor de km's die je denkt te maken op vakantie, de band hier vervangen voor je weggaat. En dan kun je de oude band alsnog oprijden als je weer terug bent.Tsja, probeer jij eens een 150/80 16" achterband met snelheidsindex V te krijgen in het buitenland. Zelfs in Nederland moeten die (meestal) besteld worden.
En wat ik al eerder zei, je kan je oude band ook meenemen en er later weer op laten leggen.
Dit is nog geen slick dus.......