achterlicht

supremeke

Rookie
11 jun 2020
10
2
hallo ,

ik heb even een vraagje in verband met een 2 fasig achterlicht ...
er zitten 2 lampjes in van 12v 10w en er zijn 3 aansluitingen op 1 aarding andere positief en negatief
er brand eenn achterlicht dat werkt prima maar als je probeert te remmen gaat het niet ik heb zowel achter als voorrem los gekoppeld en de lampjes branden even fel dus die maken geen doorlopend contact met de rem , en ik heb zowel voorrem als achterrem uitgemeten en die contactjes zijn nog steeds in orde ... maar mijn vraag is dan hoe werkt het achterlicht precies als je op je rem zou drukken ? moet er dan 1 lampje uit of branden ze feller ? hoe zit dat?

dank bij voorbaat :)
 
Zoals ik het zie, brandt er normaal 1 lampje, en wanneer je remt gaat ook de 2de branden.

Nu branden ze zo te zien allebei zwak.
Ik denk dat de draden niet goed zijn aangesloten, of dat er geen goede massa is.
 
Wat doet die losse draad erbij?

Martell waar zit een netsnoer?


Groet, Fred Kroket
Was maar een vraag.
Op een motor zie je niet vaak (nooit) drie aderige kabel in dikke isolatie, met een geel/groene draad er in.

Maar het gaat sowieso brol blijven.
Gewoon licht 10 w. Rem lampje ook 10 w.

Dat zou toch het dubbele moeten zijn, als t al juist is aangesloten.
 
Dit is zo te zien een niet originele sidemount met daarop een universeel achterlicht met 2 lampjes er in.
In de onderste hoort zo te zien een 12V 10W lampje en bovenin zou dan een 12V 21W lamp moeten zitten wat als remlicht fungeert.
De beide lampjes horen dus niet tegelijkertijd te branden.
Ff anders aansluiten dus.
 
Was maar een vraag.
Op een motor zie je niet vaak (nooit) drie aderige kabel in dikke isolatie, met een geel/groene draad er in.

Maar het gaat sowieso brol blijven.
Gewoon licht 10 w. Rem lampje ook 10 w.

Dat zou toch het dubbele moeten zijn, als t al juist is aangesloten.
Er zit bruin, Groen/wit en Groen/geel in. Zijn vrij normale kleuren voor een motorfiets.
 
Maar losse draden zijn niet normaal.
Omdat @TS een rookie is en er vast geen verstand van heeft moet je hem langzaam naar het losse draadje toe laten werken. Nu zeggen dat dat misschien de losgekomen massa is haalt de spanning er af, of brand de zekering als die aanwezig is door. Gewoon even kalm. Als hij morgen wakker word staat hier zoveel informatie dat hij door de draadbomen het bos niet ziet.

En dat is een recept voor ellende.
 
Het lijkt alsof deze lampjes in serie staan als ik ook maar eentje uithaal werkt het ander niet dus nu vraag ik mij af wat deze horen te doen ams je zou remmen 🤐 ben nog een groentje mijn excuses ✋

Als je (nog) geen multimeter hebt, kan je er ook uitkomen dmv. een testlampje.
1) Haal alle 3 de draden los.
2) verlichting aan, en per draad kijken wanneer het lampje gaat branden. METEN NAAR DE MASSA, NIET 1 VAN DE ANDERE DRADEN! Deze draad gaat naar de onderste lamp.
3) Remlicht inknijpen en vastzetten dmv een ty-rap of een stukje touw. Weer meten bij welke draad het testlampje gaat branden. Deze gaat op de bovenste lamp.

4) Nu komt ie, dit is de massa. Deze draad doe je onder 1 van de moertjes waarmee het geheel bevestigd is. Waarschijnlijk de bruine draad.
 
thanks heb geprobeerd de groene en bruine moeten beiden aangesloten zijn of er gebeurd helemaal niks ik heb ook in het achterlicht zelf uitgemeten en hij meet 11v dus ze staan in serie als ik dan de rem indruk (ook uitgemeten en werkt nog ) dan blijft die op 11v staan ik ga morgen eens de kabelboom proberen aflopen en kijken waar deze rem kabels uitkomen ... bedankt voor de info !
 
thanks heb geprobeerd de groene en bruine moeten beiden aangesloten zijn of er gebeurd helemaal niks ik heb ook in het achterlicht zelf uitgemeten en hij meet 11v dus ze staan in serie als ik dan de rem indruk (ook uitgemeten en werkt nog ) dan blijft die op 11v staan ik ga morgen eens de kabelboom proberen aflopen en kijken waar deze rem kabels uitkomen ... bedankt voor de info !

Oké, je hebt dus een meetapparaat. Als je spanning kan meten, kan je ook weerstanden meten. Kijk nu eens welke draad 0 Ohm meet naar de massa. Deze draad moet onder 1 van de (M6 ?) moertjes.
 
Wat voor plaatje ? Een single ofzo ? WAT BEDOEL JE ?????|(|(|(|(

Nou, als ik dit zo bekijk;
20200611_231156-jpg.1511440


Zijn de 2 schroefboutjes, en dan ook de moertjes daarachter de massa.


De zwak brandende lampjes duider er echt op dat ze nu in serie staan. Massa uitmeten en aansluiten!!!
 
Thanks voor de handige info! Probleem opgelost heel wat kabels zitten afgaan en alle fiches eens uit elkaar en weer in elkaar vraag mij niet welke precies maar het werkte 😅 en voor degene die over de massa bezig waren mijn excuses dat ik deze voor de foto niet had vastgemaakt
 

Bijlagen

  • 20200612_010817.jpg
    20200612_010817.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 3
Thanks voor de handige info! Probleem opgelost heel wat kabels zitten afgaan en alle fiches eens uit elkaar en weer in elkaar vraag mij niet welke precies maar het werkte 😅 en voor degene die over de massa bezig waren mijn excuses dat ik deze voor de foto niet had vastgemaakt

Dit is wel erg fel. Zo te zien heb je nu het remlicht onder aangesloten. Of een te hoog wattage erin gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan