ik zou toch even naar het tandwiellager kijken,bij mij was hij ook kapot met als gevolg af en toe een achterwiel dat blokkerde. even wiel er uit en je ziet het snel genoeg.Transmissie dempers zijn vorig jaar vernieuwd. Motor heeft vorig jaar grote controle gehad en alles is nagekeken. Ketting is naar mijn weten goed evenals de lagers.
Ik schakel niet terug naar een te lage versnelling. Heb de koppeling al lang op laten komen en rem af op de motor, halverwege de bocht pak ik het gas weer op en dan komt heel soms dat moment.
Zelf vermoed ik dat de motor op één of andere manier niet lekker in de versnelling ligt ofzo maar ik zou dit niet kunnen verklaren.
ik zou toch even naar het tandwiellager kijken,bij mij was hij ook kapot met als gevolg af en toe een achterwiel dat blokkerde. even wiel er uit en je ziet het snel genoeg.
Ik heb het ooit eens met een Honda crosser gehad.
De tandwielen in de versnelingsbak hadden iets te veel ruimte.
De 3 versnelling was versleten evenalshet simmetje tussen de tandwielen in.
daardoor schoot de nokken van de derde versnelling eruit.
De bak liep dan ff vast doordat de tandwielen de zaak klem zetten.
Let maar eens op in welke versnelling het gebeurt.
Het zal altijd in de zelfde versnelling gebeuren.
Groeten Ron
Doet me denken aan wat mijn vriendin laatst vertelde tegen mij... "soms blokkeert m'n achterwiel heel even als ik op een bocht afkom en terugschakel". Ik snapte niet zo goed wat ze bedoelde omdat ze ook nog maar net haar rijbewijs heeft, dus ik gooi het daaropWat ze dan precies doet weet ik niet, maar als ik op haar motor rijd voel ik het nooit
En ze rijdt gewoon rustig, dus te snel terugschakelen en te snel koppeling laten opkomen en daardoor blokkeren, lijkt me sterk..
rustiger met de koppeling
Vreemd verhaal vd TS! Verhaal over versleten nokken is plausibel, me dunkt.Heb de koppeling al lang op laten komen
Dat zei ik al, hij schakelt waarschijnlijk in twee versnellingen tegelijk, resultaat -> bak blokkeert
Edit: Die bakken van een ZZR1100 staan toch al niet zo bekend als "betrouwbaar"
Twee versnellingen tegelijkertijd óf een bak die blijft hangen in bijv. 3 na koppelen en later bij een "synchro mesh" wél doorkoppelt naar 2? .... érg tricky in ieder geval
Motorfietsbakken hebben geen "synchro mesh"
Ze zijn van het type "constant mesh" en uitgevoerd als klauwbak.
Ik denk u heeft bak problemen... probeer croma bak en braad eens
Ff serieus: Ik denk idd ook dat de bak niet helemaal fris meer is.
Het moment van gas dicht naar gas open is een moment waarbij de tandwielen in de bak
elkaar maar heel licht raken (staat bijna tot geen spanning op)
Dit zou een moment kunnen zijn waarop je dus lekker kunt schakelen zonder je koppeling te hoeven gebruiken...
Dit geld dus ook voor de bak zelf..
Als er overmatig speling zit op de schakelassen en dergelijke, zal de bak steeds vaker de neiging krijgen om "uit" de versnelling te vallen. Terwijl dat gebeurt kan het idd zo zijn dat er even een moment plaatsvindt, dat 2 versnellingen tegelijk worden geschakeld... en dan staat de boel even stil, en dus ook de uitgaande bak-as. -----> verbonden middels ketting aan het achterwiel.
Dus blokkeren tot gevolg.
Motorfietsbakken hebben geen "synchro mesh"
Ze zijn van het type "constant mesh" en uitgevoerd als klauwbak.
Plausibel verhaal.Autobakken zijn ook "constant mesh", en werken ook met klauwen zoals in een motorfietsbak. Alleen heb je geen wals maar een pook (links rechts beweging van de pook bedient de ene (set) klauw(en), voor achter de andere klauw). En dan met synchro ringen ipv hard erin klakken. En schuine vertanding. Maar basisprincipe is gelijk.
@TS: Misschien te simpel, maar wees er zeker van dat je niet met je voet net tegen het schakelpedaal zit.