ACT Italy

12 mei 2019
175
196
Eigenlijk was een grotere reis doorheen de laars gepland, doch omwille van covid19 maatregelen in Campania, moest een alternatief gevonden werden om de vakantiedagen op te vullen.

het alternatief was snel gevonden, namelijk de Adventure Country Tracks Italy (ACT Italy) , waarvan alle details, inclusief de gpx tracks gratis te vinden zijn op ACT Italy .

Het percentage Strade Bianche dat op de website aangeduid is, is niet overdreven, wellicht zelfs onderschat. Het zijn allemaal openbare wegen, vaak vormt het pad de enige weg in en uit de valleien en bergen (de wegen worden dus wel degelijk onderhouden), waar je geheel eenzaam onderweg bent.

Ik heb dag 1 , 2 grotendeels en dag 3 volledig gereden, waarna ik de terugreis moest aanvatten.

Enkele impressies van Dag 1 :

Vertrek in het centrum van Bertinoro (Emilia-Romagna) :




En na enkele hele leuke slingerende baantjes, verandert het wegdek :




en al snel vind je de totale eenzaamheid, van heuvelkam tot heuvelkam met soms ongelooflijke landschappen en schier eindeloze grindwegen die het allemaal met mekaar verbinden:















De dag eindigt in Città di Castello, Umbria
 
Ochtend in Città di Castello:
IMG-20201022-075340-569.jpg



Dag 2 is de langste rit op het programma, met relatief weinig asfalt. De asfaltwegen zijn trouwens meestal ook heel erg leuk.
Behalve degene waar de tarmac voor de helft of meer ontbreekt, daar is het vaak sporenzoeken.

Nu, de track begint op zo'n leuke stuurbaan, en bijna meteen begint een bosweg, met een ferme klim in een dikke, of diepe, laag grind. Dag 2 zou helemaal anders blijken dan dag 1. Andere soorten grindwegen, andere landschappen, enz. Alle aandacht nodig, dus de eerste foto's pas bij de eerste stop

IMG-20201022-105520-403.jpg

IMG-20201022-105528-920.jpg

IMG-20201022-105611-748.jpg


Langzaam zie je in de verte zo'n kale bergtoppen liggen, en jawel, daar moeten we naartoe (en erover), gelukkig maar!

Vanaf nu zie ik urenlang nauwelijks nog asfalt:
IMG-20201022-112146-930.jpg

IMG-20201022-112157-271.jpg

IMG-20201022-112214-778.jpg

IMG-20201022-112220-490.jpg

IMG-20201022-112222-438.jpg


Maar we rijden richting Monte Nerone, als je goed kijkt, zie je links onder de top het te volgen pad...

IMG-20201022-112524-922.jpg

IMG-20201022-112527-812.jpg


Vanwaaruit de volgende foto's genomen werden:
IMG-20201022-114349-748.jpg

IMG-20201022-114351-270.jpg

IMG-20201022-114353-165.jpg

IMG-20201022-114354-622.jpg

IMG-20201022-114356-061.jpg

IMG-20201022-114357-564.jpg

IMG-20201022-114422-533.jpg


En dan komen we aan de andere kant van de berg, het uitzicht is er niet minder mooi:

IMG-20201022-114433-920.jpg

IMG-20201022-115253-152.jpg

IMG-20201022-115411-485.jpg

IMG-20201022-120233-313.jpg

IMG-20201022-120236-556.jpg


en het houdt niet op, kort de vallei doorkruisen en de volgende klim is een feit:
IMG-20201022-133913-815.jpg

IMG-20201022-133935-585.jpg


waarna een enorm lange afdaling volgt, aanvankelijk door een loofbos wat prachtige licht effecten gaf:

IMG-20201022-140322-631.jpg

IMG-20201022-140332-355.jpg

IMG-20201022-140344-691.jpg

IMG-20201022-140355-209.jpg



Dit eindigde in de buurt van Gubbio, van waar er nog circa 60 km op het programma stonden.

Maar ik kreeg een bericht van een bekende hotel reservatie site dat een en ander was misgegaan bij de reservering van mijn B&B, en dat ze mij elders ondergebracht hadden.
Bovendien was ik al moe genoeg en heb dan maar beslist om de route te verlaten en meteen naar m'n "nieuwe" slaapplaats te rijden om uit te vissen wat er aan de hand was.
Volgens zij die het kunnen weten, heb ik daardoor ook enkele heikele passages in de track vermeden. Het zij zo.

Uiteindelijk zonder problemen overnacht in Passignano sul Trasimeno, alwaar de track van Dag 2 eindigde.
 
Dag 3 zou opnieuw totaal verschillend blijken tegenover beide voorgaande.

De eerste dertig kilometer over vlakke asfaltbaantjes rond Lago Trasimeno, af en toe zonder asfalt doch platgewalste leem, omzoomd door olijfbomen aan beide zijden.

Het landschap is meer glooiend, en je komt snel bij de rijke wijnboeren rond Montepulciano:


IMG-20201023-092842-774.jpg

IMG-20201023-092844-992.jpg

IMG-20201023-092851-213.jpg


De snelheid ligt meteen een pak hoger. Dag 1 en 2 waren strade bianche in 1ste, meestal 2de en soms 3de versnelling, vandaag lijkt alles vlotjes in 4 of zelfs 5 te lukken.


Toch vindt de track een diep uitgesneden vallei, waar een vochtig bospaadje op lemige ondergrond steil naar beneden gaat, eindigend in een beek :


IMG-20201023-094919-971.jpg

IMG-20201023-094923-250.jpg

IMG-20201023-095714-650.jpg

IMG-20201023-095737-497.jpg


Tijd voor een koffiepauze in Pienza:

IMG-20201023-101509-907.jpg

IMG-20201023-103020-055.jpg

IMG-20201023-103044-588.jpg


Vlak na Pienza bleek de eerste weg afgesloten. En wel zodanig dat je er echt niet door kon.

Een parallele veldweg gezocht en gevonden, maar die bleek véél minder goed onderhouden, en véél moeilijker dan al wat ik totnogtoe was tegengekomen. Met meer geluk dan wijsheid of kunnen toch er doorheen geraakt.

Iets verder dan niet volgende nieuwigheid. Over vele kilometers had men net voordien de weg "in stand gehouden", dwz. men schraapt de modder en het zand uit de goot aan de zijkanten, en duwt alles richting midden van de weg.

Wat het wegdek nogal onvoorspelbaar maakt.

IMG-20201023-114228-625.jpg

IMG-20201023-114306-459.jpg

IMG-20201023-114327-981.jpg


De route verloopt nu langs de "Via Francigena" , langs Radicofani

IMG-20201023-121652-399.jpg

IMG-20201023-121703-736.jpg

IMG-20201023-124003-262.jpg


IMG-20201023-124038-449.jpg


IMG-20201023-124045-305.jpg



En eindigt in Orvieto.


Het was een prachtige route, je leert Italia eens van een andere kant kennen, een kant die trouwens adembenemend mooi blijkt.
 
Wat is en blijft het toch een heerlijk land..
Thanks voor het delen van je foto's !

Ben je vanuit NL over de snelweg die kant op gegaan en weer terug??

Ik vond er nog eentje in de oude doos, zelfde regio, zelfde weggetjes maar dan met de auto:
IMAG0495.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat is en blijft het toch een heerlijk land..
Thanks voor het delen van je foto's !

Ben je vanuit NL over de snelweg die kant op gegaan en weer terug??

Ik vond er nog eentje in de oude doos, zelfde regio, zelfde weggetjes maar dan met de auto:
Bekijk bijlage 1558092

ja, absoluut prachtig, en dan heb ik slechts een klein deeltje verkend.

ik was er ooit al wel geweest met de motor, maar eerder van stad tot stad rondgetrokken.

ik woon in Munchen, dat bespaart een pak kilometers...
 
Prachtig! En niet te druk zo te zien.
integendeel, meestal was ik heel erg blij om zo'n ouwe Punto of panda tegen te komen...

want mocht je in panne vallen of zo, is het fijn te weten dat er soms toch nog iemand die weg neemt ...
 
Laatst bewerkt:
Prachtige foto's hoor! Bovendien een goeie kleur voor een V85.

Doe je zo'n reis in je eentje?
 
Prachtige foto's hoor! Bovendien een goeie kleur voor een V85.

Doe je zo'n reis in je eentje?

Met een rooie Guzzi oogst je in het thuisland heel wat sympathiepunten!


Het eigenlijke plan was om de vijf ACT dagen te rijden, met z'n twee (en per auto+aanhangwagen naar de start).
Maar omwille van corona, moest de tweede afhaken en moest het zonder aanhangwagen en moest ik de week wat anders indelen.

De Alpen oversteken per motor eind oktober is ook wel bijzonder.


Heel gaaf, dank voor het delen.
In welk jaargetijde/maand heb je dit gereden?

Vorige week 8-)
 
En vandaag kwam de bevestiging binnen van mijn deelname aan de Italian Challenge ( italian-challenge.com ) van 20-25 juni 2021, het evenement dat helaas niet doorging in oktober vorig jaar.

Op de terugweg hoop ik wat tijd te hebben om (delen van) dag 4 en 5 van de ACT Italy alsnog te rijden (in omgekeerde richting dan).
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Op de terugweg hoop ik wat tijd te hebben om (delen van) dag 4 en 5 van de ACT Italy alsnog te rijden (in omgekeerde richting dan).
ik heb stukjes van ACT DAG 5 gereden in de Gran Sasso :

het traject van dag 5 is ongelooflijk mooi, eigenlijk kan je elke paar honderd meter stoppen om foto's te nemen, wat ik uit tijdgebrek helaas niet kon:












 
Ook het stukje van Dag 1 dat ik uit tijdsgebrek vorige keer niet kon doen het ik ingehaald: de laatste 43km, waarvan slechts 1 km asfalt en de laatste 20 kilometers over een bijna overwoekerd karrespoor door de vele bossen aldaar:






 
Erg fraai. Ik begrijp van de site dat de gpx files gewoon beschikbaar zijn.
Lijken voor mij betere onverharde paden dan de modder tet paden die ik in Frankrijk aantrof. (En ik, vooral door mijn skills en te zware motor met bagage, niet goed aankon). Gravel gaat mij goed af en ook ervaring mee.
Komende winter maar eens in verdiepen, denk wel de heen- en terugreis de motor op een aanhanger of anders. Ik heb ca 7 dagen tot mijn beschikking en wil graag kamperen.
Dank voor jouw verslag met de fraaie foto's!
 
klopt, de tracks kan je mits eenvoudige registratie downloaden. Ze zouden zelfs up-to-date gehouden worden, indien nodig.

Ik geloof dat het zowat het mooiste, langste allroad traject is dat doenbaar (en relatief makkelijk bereikbaar) is voor normale stervelingen met een reisenduro.

Maar er zijn ook enkele tricky passages, waar ik wenste dat ik een lichtere motor had. T7, KTM 690, ... zoiets. Ook bij een totale wegblokkade of zo, heb ik gemerkt dat je *interessantere* mogelijkheden hebt om er omheen te fietsen...

in kamperen heb ik me niet verdiept, er zijn zo veel goedkope agriturismo's e.d. en ik wou geen tent meeslepen.

Maar het belangrijkste is genoeg tijd nemen. Het is een bijzonder slecht idee om zoiets te rijden in tijdsnood. Het zijn lange ritten, het gaat langzaam en je bent in een enorm afgelegen gebied onderweg. Je komt niet elk uur een levende ziel/een bewoond huis tegen.
 
Erg fraai. Ik begrijp van de site dat de gpx files gewoon beschikbaar zijn.
Lijken voor mij betere onverharde paden dan de modder tet paden die ik in Frankrijk aantrof. (En ik, vooral door mijn skills en te zware motor met bagage, niet goed aankon). Gravel gaat mij goed af en ook ervaring mee.
Komende winter maar eens in verdiepen, denk wel de heen- en terugreis de motor op een aanhanger of anders. Ik heb ca 7 dagen tot mijn beschikking en wil graag kamperen.
Dank voor jouw verslag met de fraaie foto's!
7 dagen lijkt me te weinig voor deze route.
Als ik naar het startpunt kijk ben je van uit NL al ruim een dag aan het rijden met de auto en aanhanger voordat je daar bent.
Start is ergens net boven San Marino, einde van de 5de dag is onder Perscara aan de kust.
Dan zit je echt wel een stuk van NL af.
Natuurlijk hoef je niet alle dag routes te rijden maar zoals ik al zei alleen de start is al wat ver weg voor 7 dagen vakantie.

routes staan hier: ACT Italy
Als gast registeren en je kunt ze downloaden.
Volgens hun site is de totale track 1100 km die voor 45% off road is.
 
Sssssssssssst,
Niet iedereen wijs maken met mooie routes dieper in Italië! Wordt 't straks ook daar nog druk.
Gelukkig blijft de grote meute hangen in de Alpen en Dolomieten!
Rondom Gran Sasso is idd prachtig gebied. Dit jaar niet maar komt vast wel weer aan de beurt.

Onlangs weer heerlijk gereden door deze keer Toscane en Umbrië.
Wat is Italië toch een prachtig land om motor te rijden!
Toch zie je ook in de laars dat steeds vaker de rechte hoofdweg om de dorpjes heen wordt gelegd.
Zal idd wel sneller zijn, maar wel een heel stuk minder mooi.
Ik kies altijd de 'oude weg'. Juist daar vind je de leuke terrasjes voor een cappuccino!
 
Terug
Bovenaan Onderaan