Action camera, welke zijn nu hot?

Wel een slecht antwoord van Cameraland, ik werk bij hun concurrent, een grote camera retailer, en zal deze post zo meteen aanvullen met info over hoe dit wél werkt ;)

- - - - - -

Zoals beloofd, hieronder de uitleg:

1. Verwijder de batterijdeur zodat de USB-C poort vrij is. Vanaf de Hero9 kun je de z.g.n. 'USB Pass-Through Door' gebruiken waardoor je de batterij beschermt en de spatwaterdichtheid van de camera intact laat, terwijl je toch kunt opladen. Voor de Hero 5/6/7 Black bestaat deze oplossing niet, dus is dit af te raden bij slecht weer.
2. Laat de accu zitten.
3. Sluit de Gopro aan op je powerbank. Ik raad een USB-C kabel aan met een haakse kabelschoen, zodat je geen lus krijgt. De powerbank kun je in de binnenzak van je motorjas bewaren. Een USB-C kabel van 50cm is meer dan voldoende.

Als je je Gopro hebt ingesteld op QuickCapture kun je met een druk op de knop beginnen met filmen, op dat moment haalt de Gopro z'n voeding uit de powerbank. Zodra je de opname stopt en de Gopro zichzelf uitschakelt begint de accu op te laden. Een zeer groot voordeel is dat op het moment dat de Gopro de powerbank gebruikt de accu niet warm wordt en de camera niet zal oververhitten.

Online in met name video reviews wordt er te makkelijk geroepen dat Gopro kampt met overheating issues, maar op de motor ga je daar met bovenstaande werkwijze geen last van krijgen, want naast het ontlasten van de accu d.m.v. gebruik van de powerbank zit je Gopro ook vol in de wind, wat ook helpt bij het afkoelen.

Mijn ervaring met deze methode is 100% positief: ik heb jarenlang de Hero7 gebruikt op deze manier en sinds 2 weken heb ik de Hero11. Deze direct aan een test onderworpen tijdens een motortrip naar Londen via België/Frankrijk, en ik kon op deze manier moeiteloos filmen. Ik had nog een extra toevoeging in de vorm van de Mic Adapter, ingebouwd in de case van Smallrig (aanrader!! Bij de Hero9/10/11 kan je ook de Mediamod van Gopro zelf gebruiken) waar ik ook een microfoon op had aangesloten voor het vastleggen van Cardo audio van mij en mijn mederijders en dit ging allemaal probleemloos.

Ik had 3 Gopro Enduro accu's en 3 powerbanks meegenomen van elk 10.000mAh, uiteindelijk had ik aan 1 accu en 2 powerbanks genoeg gedurende de 4 dagen dat ik intensief gefilmd heb.

En omdat ik zo tevreden ben over deze werkwijze doe ik dit nu standaard als ik de motor pak, op een volle powerbank kan ik makkelijk 7 uur filmen, natuurlijk wel i.c.m. een 512GB geheugenkaartje :+
Hoe word je ooit nog wijs uit zoveel beeldmateriaal? :o
 

Statiegeld

Erg bedankt voor je antwoord en uitleg, maar ik heb nog een vraagje:
1: In plaats van een powerbank kan ik ook dan de usb aansluiting gebruiken op de motor
Dat zou ook een geschikte voedingsbron moeten zijn: stroom = stroom. Maar ik durf je niet te zeggen of het opladen net zo snel gaat als met een 2.1A output van een powerbank.
Overigens heb ik dit op mijn eigen motor nog niet geprobeerd en was het ook niet van plan omdat ik 'los' wil zijn van mijn motor, en met een powerbank in mijn binnenzak kan dat. Merk ook niet eens dat er een kabel aan m'n helm trekt als ik links en rechts van me wil kijken, dus vooralsnog heb ik geen moeite met deze manier van opladen.

Hoe word je ooit nog wijs uit zoveel beeldmateriaal? :o
Ja niet, tenzij je een simpel trucje toepast: zodra er een moment is geweest wat jij de moeite waard vond om te bewaren houdt je een paar seconden even je hand voor de camera zodat het beeld zwart blijft, dan is het tijdens het terugkijken/nabewerken heel makkelijk terug te vinden.
In de fotografie wordt dit trucje ook al decennialang toegepast: na het maken van die ene toffe foto even een foto maken die helemaal zwart is, dan weet je achteraf welke foto nou die bijzondere was.

Ik ga dit echt niet nog een keer doen, het was meer een extreme test om te kijken hoe ver ik kon gaan met de Hero11 in de hoop dat ik de kritiek op dit apparaatje dat door al die gesponsorde Youtubers wordt gegeven kan ontkrachten, en dat is me gelukt.
Het liefst schiet ik gewoon korte stukjes die ik start zodra ik weet dat er iets moois aan zit te komen zoals een mooi stukje bochten of een bepaalde locatie, en daarna stop ik de video weer.
 
Het is een mooie oplossing :Y ook maar eens overwegen

Ik heb de go pro een tijd gebruikt als “dashcam”, voor het geval dat. Maar de accu kapt na aan minuut of 40….. dus 9/10 als er wat boeiends gebeurde het laatste stuk van mijn ww-route…. Niet op beeld _O- B|
 
Ik heb de go pro een tijd gebruikt als “dashcam”, voor het geval dat. Maar de accu kapt na aan minuut of 40….. dus 9/10 als er wat boeiends gebeurde het laatste stuk van mijn ww-route…. Niet op beeld _O- B|
Dat is ook een wijze les geweest toen ik de 7 nog gebruikte, toen heb ik eerst de kwaliteit verlaagd maar daarna die powerbank oplossing gevonden, en sindsdien ga ik eigenlijk niet meer anders op pad. Met de 11 nu idem dito.

Edit: ik ben geen voorstander van accuduur verbeteren door kwaliteit in te leveren. Dit zit hem eigenlijk heel simpel in het laatste deel van die zin: kwaliteitsverlies is een doodzonde en dan had ik net zo goed een €50 Gopro-kloon via Ali kunnen kopen.
Voor mijn ww-ritten kom ik vaak prima uit met één accu, die na de heenweg voor 85% leeg is en ik dus op m'n werk aan de lader hang. Als ik van tevoren weet dat ik om moet rijden voor een klantbezoek o.i.d. dan hang ik er gelijk een powerbank aan, no problemo.
 
Laatst bewerkt:
Wel een slecht antwoord van Cameraland, ik werk bij hun concurrent, een grote camera retailer, en zal deze post zo meteen aanvullen met info over hoe dit wél werkt ;)

- - - - - -

Zoals beloofd, hieronder de uitleg:

1. Verwijder de batterijdeur zodat de USB-C poort vrij is. Vanaf de Hero9 kun je de z.g.n. 'USB Pass-Through Door' gebruiken waardoor je de batterij beschermt en de spatwaterdichtheid van de camera intact laat, terwijl je toch kunt opladen. Voor de Hero 5/6/7 Black bestaat deze oplossing niet, dus is dit af te raden bij slecht weer.
2. Laat de accu zitten.
3. Sluit de Gopro aan op je powerbank. Ik raad een USB-C kabel aan met een haakse kabelschoen, zodat je geen lus krijgt. De powerbank kun je in de binnenzak van je motorjas bewaren. Een USB-C kabel van 50cm is meer dan voldoende.

Als je je Gopro hebt ingesteld op QuickCapture kun je met een druk op de knop beginnen met filmen, op dat moment haalt de Gopro z'n voeding uit de powerbank. Zodra je de opname stopt en de Gopro zichzelf uitschakelt begint de accu op te laden. Een zeer groot voordeel is dat op het moment dat de Gopro de powerbank gebruikt de accu niet warm wordt en de camera niet zal oververhitten.

Online in met name video reviews wordt er te makkelijk geroepen dat Gopro kampt met overheating issues, maar op de motor ga je daar met bovenstaande werkwijze geen last van krijgen, want naast het ontlasten van de accu d.m.v. gebruik van de powerbank zit je Gopro ook vol in de wind, wat ook helpt bij het afkoelen.

Mijn ervaring met deze methode is 100% positief: ik heb jarenlang de Hero7 gebruikt op deze manier en sinds 2 weken heb ik de Hero11. Deze direct aan een test onderworpen tijdens een motortrip naar Londen via België/Frankrijk, en ik kon op deze manier moeiteloos filmen. Ik had nog een extra toevoeging in de vorm van de Mic Adapter, ingebouwd in de case van Smallrig (aanrader!! Bij de Hero9/10/11 kan je ook de Mediamod van Gopro zelf gebruiken) waar ik ook een microfoon op had aangesloten voor het vastleggen van Cardo audio van mij en mijn mederijders en dit ging allemaal probleemloos.

Ik had 3 Gopro Enduro accu's en 3 powerbanks meegenomen van elk 10.000mAh, uiteindelijk had ik aan 1 accu en 2 powerbanks genoeg gedurende de 4 dagen dat ik intensief gefilmd heb.

En omdat ik zo tevreden ben over deze werkwijze doe ik dit nu standaard als ik de motor pak, op een volle powerbank kan ik makkelijk 7 uur filmen, natuurlijk wel i.c.m. een 512GB geheugenkaartje :+
Hoe combineer je die pass through met die doorzichtige plastichoesjes? Protective housing noemen ze die geloof ik

Die had ik op mijn helm zitten, en daar de hero 10 weer in.
 
Zo’ protectieve housing is toch helemaal niet meer nodig vanaf de GoPro 8. Die zijn gewoon waterdicht
 
Hoe combineer je die pass through met die doorzichtige plastichoesjes? Protective housing noemen ze die geloof ik

Die had ik op mijn helm zitten, en daar de hero 10 weer in.
Dat is niet mogelijk, want de onderwaterbehuizing is hermetisch afgesloten. Maar die behuizing heb je toch helemaal niet nodig? De Hero's zijn allemaal van zichzelf al waterdicht en met de uitklapbare voetjes onderop kun je de camera gewoon overal op bevestigen.

Ik heb bewust voor de eerder genoemde cage van Smallrig gekozen i.p.v. de Gopro Mediamod omdat met die cage het zijdeurtje nog te openen is voor een accu of SD kaart wissel.

Die pass-through door maakt de Hero 9/10/11 niet meer waterdicht, maar nog alleen spatwaterdicht. Gelukkig zit de USB-C kabel er strak in en zijn de originele Gopro USB-C kabels net zo breed als het stukje plastic dat uit die pass-through door steekt en hierdoor krap in die 'sluis' zit. Het moet dan wel héél hard regenen wil water er doorheen komen.
 
Ik rij met 2 GoPro's 10 op de motor. Beide zijn verbonden met een geschakeld USB 'stopcontact' op de voeding van de motor en worden tijdens het rijden geladen. Beide GoPro's zijn voorzien van de hierboven genoemde 'GoPro pass trough door & kabel'. USB stopcontact en kabels zitten onder het zadel spatwaterdicht gemonteerd. Werkt super. Ik bedien de GoPro's met de app via mijn telefoon op het stuur.

Usb-Fix Trek 2, regenbestendige dubbele usb-oplader - Ultra Fast Charge - 5400 mA - 12/24V
Schermafbeelding 2023-07-20 om 19.46.31.png


Er is ook een optie om een protective housing te gebruiken en een kabel. Op een helm valt dat natuurlijk weer niet mee.........

SUPTIG Onderwaterbehuizing voor GoPro Hero Black​

Schermafbeelding 2023-07-20 om 19.51.57.png
 
Dat is niet mogelijk, want de onderwaterbehuizing is hermetisch afgesloten. Maar die behuizing heb je toch helemaal niet nodig? De Hero's zijn allemaal van zichzelf al waterdicht en met de uitklapbare voetjes onderop kun je de camera gewoon overal op bevestigen.

Ik heb bewust voor de eerder genoemde cage van Smallrig gekozen i.p.v. de Gopro Mediamod omdat met die cage het zijdeurtje nog te openen is voor een accu of SD kaart wissel.

Die pass-through door maakt de Hero 9/10/11 niet meer waterdicht, maar nog alleen spatwaterdicht. Gelukkig zit de USB-C kabel er strak in en zijn de originele Gopro USB-C kabels net zo breed als het stukje plastic dat uit die pass-through door steekt en hierdoor krap in die 'sluis' zit. Het moet dan wel héél hard regenen wil water er doorheen komen.
Wellicht overdreven voorzichtigheid van mij. Maar het is een duur ding en ik heb meerdere winters doorgereden, veel water, veel zout.
Dat leek me niet ideaal voor de camera.
 
Wellicht overdreven voorzichtigheid van mij. Maar het is een duur ding en ik heb meerdere winters doorgereden, veel water, veel zout.
Dat leek me niet ideaal voor de camera.
Heb je helemaal gelijk in, des te meer omdat Gopro jouw defecte camera nooit zal repareren vanwege de complexiteit van hun producten, schade die de werking beïnvloeden laten repareren is dus onmogelijk (en een van de redenen dat de Hero8 zo snel vervangen werd door de Hero9 die 'ineens' weer een vervangbare frontlens had ;) ).

Ik ben er eigenlijk geen fan, maar het afsluiten van een apparatuurverzekering op een Gopro is echt geen verkeerde keuze: ik had dit op mijn 7 zitten en omdat deze wat defecten leek te vertonen had ik er aanspraak op gemaakt, en op €20 eigen risico na kreeg ik het volledige aankoopbedrag vergoed, per saldo ging het om €270, dat was weer een mooi potje voor de Hero11.
En de 7? Die issues heb ik kunnen fixen (lag aan een defecte snel lader én een kabel met draadbreuk..... :+ ) dus dat is nu een back-up.
 
Mooi het kan dus wel, ga zaterdag eens kijken.
Bedankt allemaal
Zaterdag de go pro 9 gekocht +AB en alles gemonteerd.
Stroom via de usb van de motor en alles werkt.
Nog een vraagje: wat is de beste camera instelling voor de go pro op de motor.
Nogmaals bedankt.
 
Er zij zoveel instellingen. En dan is het ook nog allemaal persoonlijk wat je het beste vindt. Ga eens wat youtube filmpjes kijken over de mogelijkheden zou ik zeggen en ga wat testen.
Kost wat tijd, maar dan heb je ook direct plezier van het motorrijden *D
 
Het ligt er ook een beetje aan wat je met het beeldmateriaal wil doen. Ik film meestal als basis op 4k en 60fps. Ik maak van de meeste tochten ook een echt filmpje.
 
Is er iemand die een DJI 3 of 4 camera heeft ?
Ben vooral benieuwd hoe groot de sd kaart moet zijn om ritten van 2 uur continu op te nemen incl accu gebruik.
Nee ik ga geen filmpjes maken maar meer als dashcam met beter beeld gebruiken.
 
Is er iemand die een DJI 3 of 4 camera heeft ?
Ben vooral benieuwd hoe groot de sd kaart moet zijn om ritten van 2 uur continu op te nemen incl accu gebruik.
Nee ik ga geen filmpjes maken maar meer als dashcam met beter beeld gebruiken.

Ik heb 'm niet, maar in de specs zie je dat de max bitrate 130 Mbit is.
DJI Osmo Action 4 - Specs - DJI

Dat is dus max 16,25 MB per seconde. Dat zal vast in 4K zijn, al weet je dan de framerate nog niet.
Maar als je alleen dit gegeven hebt, dan is het dus 975 MB per minuut en dus 58.500 MB per uur. Met een 128 GB kaartje ga je dus die 2 uur makkelijk redden, al zou ik minimaal 256 GB kopen als je 'm uitgebreider wil gebruiken. Die continu opname zou dan eerdere beelden weer verwijderen? De website is te onduidelijk over wat de accuduur is met 4K. Ze geven 'm alleen aan met 1080P. Waarschijnlijk zal 4K dan wel tegenvallen. Als ik even snel op Google, zie ik wel 2.5 uur met 4K@120 fps, maar dat lijkt alsof ze data van de site hebben gebruikt en niet zelf hebben getest.

Ondanks dat DJI en GoPro mooiere beelden afleveren, blijf ik nog steeds tevreden met mijn Drift Ghost XL en Drift Ghost XL Pro camera's, die uren mee gaan. De gewone XL gaat 9 uur mee, de XL Pro iets van bijna 4,5 uur met 4K en ruim 6 uur met 1080P. De XL gebruik ik in de auto, de XL Pro op de motorhelm. Toegegeven, de XL Pro kan ook geen 4K 60fps... maar waar ik het voor gebruik, werken ze prima.
 
Dank voor je info, je bevestigd wat ik zelf ook al dacht. Inmiddels op eenander forum gelezen dat het drastisch lager is in de praktijk....zeker bij hogere temp.
Heb ook naar de ghost gekeken, maar toen ik de prijzen zag van de dji.....
De looprecording van de DJI is dan toch niet wat ik hoopte, zag dat Gopro dat ook iets beter aangepakt heeft.
Ben dus nu aan het kijken naar een mini hero 11 via usb permanent voorzien van stroom.
 
Ik zou eerst de reviews over de 11 mini gaan lezen voordat je deze aanschaft. Dan met name de hitte die deze genereert en dat ze nog wel eens uitvallen.
Dan moet je hem met een noodgreep weer aan de praat krijgen.
Of niet meer… zoals ik mee maakte. Gelukkig 2x in de garantieperiode. En dus retour gestuurd. Geld terug. En nu naar een goed alternatief aan het kijken. Hem alleen de behuizing niet kunnen retourneren. Maar is een goed aandenken ;-)

Kan toeval zijn dat ik 2x een maandagochtend exemplaar kreeg, maar mijn vertrouwen is persoonlijk wel weg.

Mocht iemand daarentegen wel goede ervaringen hebben. Hoor ik het graag.
 
Ik zou eerst de reviews over de 11 mini gaan lezen voordat je deze aanschaft. Dan met name de hitte die deze genereert en dat ze nog wel eens uitvallen.
Dan moet je hem met een noodgreep weer aan de praat krijgen.
Of niet meer… zoals ik mee maakte. Gelukkig 2x in de garantieperiode. En dus retour gestuurd. Geld terug. En nu naar een goed alternatief aan het kijken. Hem alleen de behuizing niet kunnen retourneren. Maar is een goed aandenken ;-)

Kan toeval zijn dat ik 2x een maandagochtend exemplaar kreeg, maar mijn vertrouwen is persoonlijk wel weg.

Mocht iemand daarentegen wel goede ervaringen hebben. Hoor ik het graag.
GoPro's hebben hier helaas vaak last van. Dus herkenbaar (met m'n 9 ook nog altijd vaak last van, alleen dan zonder dat ie helemaal de geest geeft). Geen idee wat de oorzaak is, maar hitte (maar ook kou) vinden ze niet leuk. En GP doet er niks/weinig aan. Wil je een betrouwbare actie-camera, dan valt GP tegenwoordig al snel af. Of velen hebben een maandagochtend model, maar dan produceren ze wel de meeste GP's op die ochtend.
 
Geen ervaring met de 11. Afgelopen trip naar de Balkan 2 stuks GoPro '10' meegenomen: probleemloos. Accuduur speelt geen rol: staan permanent aan een kabeltje. Af en toe een uurtje op de helm levert zo ook geen problemen op. Heb expres de 'oude 10' gekocht ipv de 11 ivm de vele problemen.

De '10' zou ook niet probleemloos zijn maar ik kan er in ieder geval niet over meepraten.
 
Laatst bewerkt:
Ik had zo'n dergelijk issue met de GoPro 8. Die stopte er gewoon na een uur ofzo mee. Ging niet meer aan tot de volgende dag. schijnt een bekend probleem te zijn met de 8. Ik kreeg netjes mijn geld terug van GoPro. Heb toen maar de 11 gekocht en daarmee heb ik nergens last van
 
De 11 mini valt al helemaal af, heeft een ingebouwde accu en dat zint mij al helemaal niet.
Informatie ingewonnen mbt garantie bij kameraexpress....geen idee wie ik aan de lijn had, haar naam was sylvia en antwoorde "we sturen op naar GP en dan zien we wel of die ingebouwde accu na bijv 2 jaar nog onder de garantie valt...
zou ik dan dadelijk toch nog uitkomen bij die ghost ? immers filmpjes maken boeit mij niet zoveel meer, heb ik vroeger bij het duiken gedaan en geen mens kijkt naar die filmen.
 
De 11 mini valt al helemaal af, heeft een ingebouwde accu en dat zint mij al helemaal niet.
Informatie ingewonnen mbt garantie bij kameraexpress....geen idee wie ik aan de lijn had, haar naam was sylvia en antwoorde "we sturen op naar GP en dan zien we wel of die ingebouwde accu na bijv 2 jaar nog onder de garantie valt...
zou ik dan dadelijk toch nog uitkomen bij die ghost ? immers filmpjes maken boeit mij niet zoveel meer, heb ik vroeger bij het duiken gedaan en geen mens kijkt naar die filmen.

De nieuwe Ghosts hebben ook interne accu's. Ik heb ook nog de Ghost 4K+ liggen, die heeft een interne en externe accu. Als de interne naar de haaien gaat kan je 'm ook weggooien. Dat had ik met mijn Ghost 4K. Qua audio was dat de beste. Maar goed, na een jaar of 5 gaf de interne accu de geest en kon ik 'm weggooien.
 
FF gescheckt, ghost is nietvia EU loodsen te krijgen...alleen uk of china.
maar wat is nu de recenste, zag dat due best wel al oud zijn.
EN dan wirdt ik altijd bang of de app straks nog werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan