Action camera, welke zijn nu hot?

Afgelopen avond in Augsburg aangekomen, hotel ingedoken en dan dat spannende moment dat je gaat kijken of de opnames redelijk gelukt zijn.

Ik leg mijn vers geinstalleerde Windows 10 laptop met VLC op tafel, kopieer de mp4tjes en...... wel geluid maar 1 frame beeld. Het beeld beweegt niet :X

Als ik een mp4 upload naar Youtube, dan herkent hij het als 4K beeld, maar afspelen op 4K ho maar, mijn Galaxy S20 mobiel laat wel 4K beelden zien.

Klopt het dat dit aan mijn k*t laptop ligt die de kwaliteit die Noord Koreaanse specs heeft? Of heb ik te maken met een codec probleem?
 
Eerlijk gezegd geen idee, VLC zou volgens mij zo ongeveer alles moeten kunnen afspelen zonder externe codecs.

Wat je zou kunnen proberen is om de driver van de grafische kaart te updaten indien mogelijk, maar anders zou ik het ook niet weten. Wat zijn de specs van de laptop eigenlijk?
 
Eerlijk gezegd geen idee, VLC zou volgens mij zo ongeveer alles moeten kunnen afspelen zonder externe codecs.

Wat je zou kunnen proberen is om de driver van de grafische kaart te updaten indien mogelijk, maar anders zou ik het ook niet weten. Wat zijn de specs van de laptop eigenlijk?

Het is een simpel ding, ik begrijp van anderen dat je voor 4K 60FPS toch iets serieuzers moet hebben om het direct af te spelen, of je moet het streamen en het 'renderen' overlaten aan bijvoorbeeld Youtube.
 
Dit is wel grappig om te zien wat een GoPro aan snelheid kan gebruiken. De kaartjes die ik hier heb gebruik zijn allemaal de Sandisk Extreme UHS-I met een maximale schrijfsnelheid van 90 Megabyte per seconde voor de 128GB versie van de kaartjes.

Links is de Hero 11, die weet het tot zo'n 580MBit/seconde te schoppen, dat komt neer op ruim 70 Megabyte per seconde, maar de Hero 10 (midden) en de Hero 9 (rechts) kunnen niet eens meer dan 35 Megabyte per seconde wegschrijven.

Dus de allersnelste kaartjes zijn echt niet nodig in de GoPro (hoewel het wel erg prettig is om de data van de kaartjes af te halen, want dan duurt ruim 120GB toch wel een tijdje.

1666857353781.png

Ter info: de firmware die ik nu in de GoPro's heb zitten is van GoPro labs. Dat is in principe 'dezelfde' firmware als de normale GoPro, maar dan met extra experimentele functionaliteit. (zoals een speedtest kunnen doen van de SD kaartjes, maar die is niet zo heel spannend)

Ik ben nu aan het experimenteren met een filesize van 12Gb ipv de standaard 4GB, en het opslaan van timecode op basis van GPS.

En misschien het allerhandigste: de GoPro's instellen met behulp van QR codes. (dus niet de instellingen los per camera moeten doen, maar een QR code scannen en de settings worden direct toegepast)

Meer info kan je hier vinden: GitHub - gopro/labs: GoPro Labs
 
Ik ben nu aan het experimenteren met een filesize van 12Gb ipv de standaard 4GB, en het opslaan van timecode op basis van GPS.
Wat jij hier beschrijft is dat je in je film je snelheid, hoogte, koers, track, coördinaten, enz. kan zien via een gereden gps track ?
Kon dat vroeger ook met mijn garmin virb cam en kon ik bv een hoogte of snelheids meter in de film plaatsen.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Wat jij hier beschrijft is dat je in je film je snelheid, hoogte, koers, track, coördinaten, enz. kan zien via een gereden gps track ?
Kon dat vroeger ook met mijn garmin virb cam en kon ik bv een hoogte of snelheids meter in de film plaatsen.
Henk
Nee, dat kan al met de standaard firmware. De timecode is als je meerdere GoPro's tegelijkertijd hebt je gemakkelijk een multicam clip kunt maken en van camera kunt switchen, en de nauwkeurige tijd kan de GoPro uit het GPS signaal halen.
 
Ik heb die timecode via GPS op de GoPro's getest, maar dat werkt voor geen meter. Blijkbaar probeert de GoPro bij iedere losse clip een juiste timecode te bepalen waardoor deze overlappende timecodes krijgen, misschien omdat direct na het aanzetten er nog geen GPS lock is. Wat de reden ook is, het levert een groter nadeel van voordeel op.
 
MIjn Gopro 8 vorige week teruggestuurd. zodra hij vanzelf uit ging kreeg je hem een paar uur lang niet meer aan. Rood lampje aan de voorkant bleef branden. blijkt een bekend probleem te zijn met de GoPro 8 dat af en toe voorkomt. Krijg mijn geld deze week teruggestort.
Volgende week (Black Friday enzo) maar eens kijken of ik ergens voor een leuke prijs de GoPro 10 op de kop kan tikken
 
Of de GoPro MAX? Werkt als 'gewone' actiecam maar ook 360 graden.

Bekijk bijlage 1823359
Is helaas al weer een ouder model. Er komt iets nieuws aan als antwoord op Insta360 maar dat zal pas volgend jaar zijn:

1668667591073.png

De laatste tweet zegt genoeg ;)

Het is wellicht de moeite waard om te kijken naar de Insta360 One RS Twin, nagenoeg dezelfde prijs maar kleiner qua formaat (makkelijker op een helm te monteren zonder het zicht te blokkeren), de optie om hem als reguliere actioncam te gebruik óf als 360 camera. 2 voor de prijs van 1 dus.
 
Ik zou inderdaad niet naar de Max kijken want zoals @Statiegeld aangeeft is dat een vrij oud model. Ook is de uiteindelijke beeldkwaliteit van een 360 camera eigenlijk altijd lager dan een 'normale' action cam. Ze nemen wel op in een hogere resolutie, maar dat is voor de volle 360 graden, je zal een uitsnede moeten maken op lagere resolutie om het resultaat.
 
Eens. Maar de effecten die je krijgt in de 360graden modus zijn wat mij betreft super en geven een extra dimensie aan de (motor)reisfilmpjes. Ik heb 2 jaar geleden een maand gestoeid met de MAX en vond het een prima cam.
 
Hee luitjes, ik ben weer terug van vakantie en heb lekker lopen opnemen met een GoPro11 op 4K 60fps.

Alle opnames heb ik verwerkt met Filmora 11, op 4K 60fps 100000kbps bitrate, er rolde een film van 60GB uit en die heb ik geupload. Youtube deed er vervolgens twee dagen over om dit te 'optimaliseren' en alles is nu gereed.

Nu het vreemde:
- Op de Youtube app van mijn telefoon kan ik 4K60fps kwaliteit kiezen
- Op mijn PC kan ik 4K60fps kiezen
- Op mijn 65" 4K TV kan ik maar 1440p60fps kiezen.

Weet iemand waarom ik op mijn TV geen 4K kan kiezen? Andere films kan ik wel gewoon op 4K afspelen...
 
Hee luitjes, ik ben weer terug van vakantie en heb lekker lopen opnemen met een GoPro11 op 4K 60fps.

Alle opnames heb ik verwerkt met Filmora 11, op 4K 60fps 100000kbps bitrate, er rolde een film van 60GB uit en die heb ik geupload. Youtube deed er vervolgens twee dagen over om dit te 'optimaliseren' en alles is nu gereed.

Nu het vreemde:
- Op de Youtube app van mijn telefoon kan ik 4K60fps kwaliteit kiezen
- Op mijn PC kan ik 4K60fps kiezen
- Op mijn 65" 4K TV kan ik maar 1440p60fps kiezen.

Weet iemand waarom ik op mijn TV geen 4K kan kiezen? Andere films kan ik wel gewoon op 4K afspelen...
Wat een gaaf filmpje! Ik heb even snel gekeken, maar die ga ik later op mijn gemak bekijken, ik zag al een hoop mooie beelden van een mooie tocht.

Ik heb helaas geen verklaring waarom je geen 4K op de TV kunt selecteren. Voor wat. het waard is, ik heb het even geprobeerd, en ik heb met jouw filmpje precies hetzelfde. En er is genoeg andere Youtube content op 4K60 die ik prima op de TV kan bekijken.
 
Eens. Maar de effecten die je krijgt in de 360graden modus zijn wat mij betreft super en geven een extra dimensie aan de (motor)reisfilmpjes. Ik heb 2 jaar geleden een maand gestoeid met de MAX en vond het een prima cam.
Helemaal mee eens, maar ik zie de MAX meer als leuke tweede camera omdat de kwaliteit toch wel echt behoorlijk lager is.
 
Wat een gaaf filmpje! Ik heb even snel gekeken, maar die ga ik later op mijn gemak bekijken, ik zag al een hoop mooie beelden van een mooie tocht.

Ik heb helaas geen verklaring waarom je geen 4K op de TV kunt selecteren. Voor wat. het waard is, ik heb het even geprobeerd, en ik heb met jouw filmpje precies hetzelfde. En er is genoeg andere Youtube content op 4K60 die ik prima op de TV kan bekijken.

Ja het is heel vreemd. Als ik de film via USB afspeel dan heb ik wel 4K...

Ik ga van het weekend eens kijken of hij wel 4K afspeelt op de TV van mijn ouders...
 
Wat is de beste plek om 1 camera te monteren?

Ik zie mensen met een kinstrap of bovenop de helm, een houder op de tank, aan een voorpoot etc etc.

Maar wat is nou de pretigste plek voor een camera om het beeld steady te hebben etc
 
Dat is denk ik wel persoonlijk, maar het leukste vind ik als het afgewisseld wordt, bij voorkeur met meerdere cams tegelijkertijd zodat je kunt overschakelen naar een andere positie voor hetzelfde shot.

De twee plekken die ik het mooiste vind zijn op het voorspatbord en op de kin van de helm.

Op het voorspatbord vind ik mooi omdat het zonder obstakels het volledige beeld voor je laat zien, en je hebt het grootste gevoel van snelheid omdat het laag bij de grond zit. Verder is dit ook redelijk rustig omdat de camera vast zit en dus niet meegaat met iedere beweging, dat laatste kan een beetje een onrustig beeld geven. Op de kin waarbij de lens zo dicht mogelijk bij de ogen wordt geplaatst vind ik leuk omdat je dan een goed het idee hebt wat de motorrijder ziet. Leuk alternatief hierop is aan de zijkant van de helm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan