Actioncam, waar plaats ik die

Duchenkie

Rookie
6 feb 2024
1
0
Ik ben van plan binnenkort een actioncam aan te schaffen. Twijfel nog tussen GoPro en DJI, maar dat is een andere discussie......
Waar ik wel benieuwd naar ben is, is waar de actioncam te plaatsen. Op de motor of op de helm? Ik rijd op een Ducati Multistrada, dus vrij hoog scherm voor me.
Heb zelf een lichte voorkeur voor plaatsen van de actioncam op spiegelarm. Op de helm is ook een optie, maar dan de twijfel tussen, voor de kin, links of rechts aan zijkant, of bovenop de helm. Bij plaatsen op de helm misschien wat veel beweging in het beeld? Het gaat me om simpele filmpjes van o.a. vakanties (deze zomer Noorwegen Noordkaap) voor alleen familie / kennissen en niet semi-professioneel op youtube.
Ik hoor graag ervaringen van gebruikers die al langer met actioncam rijden.
 
Ik denk dat je de mooiste beelden krijgt met de camera op het stuur, en dan zo hoog dat je door het scherm heen kijkt. Of anders met zo'n harnas ,dat de camera op je borst rust. Als de camera op je helm zit, zit er inderdaad veel beweging in het beeld .
 
Ik heb meerdere plekken waar ik mijn DJI camera kan bevestigen:
- voorop de motor (met een plakker op de kuipruit, geeft mooie stabiele beelden, relatief laag dus hoog snelheidsgevoel)
- op het stuur, achter de kuipruit (mooi effect)
- op m'n helm aan de zijkant (geeft het mooiste overzicht, maar kan bij veel hoofdbewegingen storend zijn)

Met de juiste mounts kun je de camera voor- of achteruit laten kijken.
Wat ik ook mooi vind, is de camera op je helm ter hoogte van je kin.

In onderstaand reisverslag staan wat eigen filmpjes gelinkt, krijg je een beetje een indruk:
Reisverslag 2022: Zwitserland & Frankrijk (incl. video's)
 
Ik heb ‘m op de kroonplaat (balhoofd) staan; filmt door het kuipruitje heen, met deels het dashboard in beeld. Op/aan de helm vind ik persoonlijk te onrustig qua beeld.
 
Omdat ik op mn huidige motor de camera-mount op de tankdop geschroefd heb, is het hier geen goed voorbeeld.
Maar: op mn GSX had ik zo'n plakker voor op de helm, op de tank geplakt.
i.c.m. een dun stukje hout/metaal kon de camera door de kuipruit meekijken, en tegelijkertijd de km teller filmen (wel zo handig als na een ongeval de tegenpartij gaat beweren dat je te hard reed).
full


Camera op je helm is ook geen gek idee (filmt wat jij ziet) maar ik heb wel ervaring met loslaten van de plakker op de helm tijdens het rijden, dus doe dit zelf niet meer.
Camera monteren op het kinstuk kan handig zijn, maar zeker goedkopere actioncams lijken standaard al een flinke zoom te hebben waardoor het op de beelden lijkt of je kin veel dichter bij je stuur zit, dan het echt is.
 
Ik heb hem zelf op de licht montage beugels van de Tracer gemonteerd. Geeft best wel mooi effect. Laag bij de grond en kan stukje voorwiel zien
Ik heb hem voor op de helm ( kin). Dat bevalt me nog het beste. Maar hangt er wel vanaf hoe beweeglijk jezelf bent. Je kan bv wat overzicht opnames maken als je even stilstaat maar ook onder het rijden. Anders plaats ik hem net naast m'n kuipruit. Want dan kan je naar voren maar ook naar achteren filmen. (Moet je 'm wel even omdraaien natuurlijk)
 
1711826641419.png

Ik heb de camera op de "kin" van mijn helm bevestigd met dit ding. Gaat met bandjes dus je hoeft niets te plakken. Had 'm eerst op mijn spiegel maar dan zag je alleen de weg en niets van de motor. De beelden van camera's die bovenop de helm of aan de zijkant zitten vind ik zelf niet zo mooi. Nu met de camera op de kin zie je de tellers en de weg. Rijd je langs een mooi gebouw of iets dergelijks dan kun je even meedraaien met je hoofd. Dit werkt voor mij het beste.
 
Ik heb m’n Gopro weer verkocht…..
De beelden zijn prachtig
Maar het is mij veel te veel gedoe….waardoor ik minder geconcentreerd op het rijden zelf was
Bovendien voor een beetje filmlengte heb je een tas batterijen nodig.
 
Klopt, ik doe er ook niet veel meer mee. Je bent te veel bezig met filmen en komt thuis met een zooi filmmateriaal wat je vervolgens zou moeten monteren. En dat monteren heb ik eigenlijk ook weinig zin in 😁
 
Klopt, ik doe er ook niet veel meer mee. Je bent te veel bezig met filmen en komt thuis met een zooi filmmateriaal wat je vervolgens zou moeten monteren. En dat monteren heb ik eigenlijk ook weinig zin in 😁
Waarom moet je monteren? Zet gewoon op Youtube, da's juist het leukste, die ongemonteerde filmpjes
 
Ik heb een gopro4 (marktplaats) aan de zijkant van mijn helm. Niet op het kinstuk want ik heb een systeem helm. Recent een afstandsbedieningsknop gekocht die met klitteband op 't stuur kan. Is veel makkelijker want aan uit is anders niet te doen tijdens het rijden. Resultaat echt dikke prima!!!!! (Tip: misschien niet gelijk met een dure gopro11 starten...)
Maar.........de waarheid is: ik bewerk na afloop thuis niets, kijk het zelf 2x terug en dan in 't grote archief. Dus misschien komende zomer blijft ie thuis in de burolade.
Mijn gezin kijkt er max 2 minuten al genoeg van....hahaha.
 
Ik heb een gopro4 (marktplaats) aan de zijkant van mijn helm. Niet op het kinstuk want ik heb een systeem helm
Ik heb ook een systeemhelm en de GoPro zit bij mij gewoon op het kinstuk. Wel een speciale mount hiervoor gehaald, zodat ik mijn helm open krijg (Shoei Neotech 2)
Onrustige beelden omdat ie op de helm zit valt reuze mee. Zal ook vast met de stabilisatie van de GoPro te maken hebben. Geen idee of de DJI dat ook heeft.Ik vind de bewegingen die er zijn juist fijn. Je leeft wat meer mee dan.
Geeft het trouwens niet een enorme windruis wanneer de camera op de zijkant van de helm staat?
 
Ik heb ook heel stabiele beelden met de gopro4. En inderdaad, waar ik kijk, kijkt de camera.
Weinig windgeruis aan de zijkant, maar ik heb de gopro wel in de "doorzichtige hardcase" ik weet niet of dat meespeelt. (En aan de linkerkant, kon ik dat ding op gevoel aan of uitzetten, maar nu knop op stuur gekocht..) Ik film alleen in de bergen, dus snelheid tot max 100 denk ik. Lange dagafstanden en tolweg klik ik het geval eraf. Heb een touwtje als zekering als de plakker loslaat.

Ik rij in de bergen veel met open systeemhelm, vandaar a d zijkant. Ach, beetje prutsen en klooien als je solo reist.
Wel moeilijk om de bestanden thuis, met snoertje, op de laptop te krijgen by the way.
Dus op oudere laptop met zo'n adaptorkaartje waar de mini-opslag-card in kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde de windruis eigenlijk in je helm *D Omdat je de stabiele luchtstroom om een helm heen nog verstoort.
De windruis op de camera zijn inderdaad andere oplossingen voor
 
Aha. Nee, geen/nauwelijks last van want bijna alleen gebruik op bergwegen. Ik haal dat ding eraf bij lange afstanden/saaie snelle stukken (waar ik max ca 140kmu rij) . Daarom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan