Plaats navigatie op superbike

Rutgergr

MF veteraan
Donateur
20 jan 2023
1.939
2.095
Oosterhout
Hele domme vraag misschien hoor, maar ik ben helemaal nieuw in de wereld van motornavigatie.

Ik wil graag een TomTom Rider 550 kopen. Allebei m'n motoren zijn door de vorige eigenaar al voorzien van een TomTom voedingsdraadje wat netjes is weggewerkt en bij het stuur hangt. Maar nu zit ik met het volgende. Waar plaats je zo'n ding op een superbike. Op mijn Streetfighter is het makkelijk, houder om het stuur en klaar, sterker nog die heb ik erbij geleverd gekregen.
Maar op m'n 959 Panigale wordt dat een lastig verhaal. Hierbij een plaatje wat ik gestolen heb van een 959 'cockpit' omdat ik er zo geen voorhanden heb van mijn motor. Waar laat je zo'n ding....
IMG_4019.JPG
 
Meest voor de hand liggende plaats is inderdaad op je balhoofd. Nu moet ik zeggen dat ik dit ook zo op mijn CBtje heb geplaatst en het naderhand liever op een andere plaats had gezien (spiegel bv). Op het balhoofd moet je namelijk echt naar onder kijken, en zijn je ogen niet meer gericht op de weg.
Maakt in jouw geval niets uit want je hebt geen andere opties lijkt me. In de kit van RAM zit alles wat je nodig hebt om in vrijwel elk balhoofd te passen 👍
 
En een minder permanente oplossing, met een zuignap op de binnenkant vd kuitruit? Of gaat dat niet werken?
 
Inderdaad, voor een supersport is een ram mount in het balhoofd meestal de beste optie. Zeker met het kleine kuipje van je Panigale. Uit het midden monteren geeft al snel problemen dat je nav bij het sturen tegen het kuipruitje komt. De ram mount die Kars voorstelt heb ik ook gehad maar die bleef altijd wat draaien. Nu heb ik er een die recht boven het balhoofd zit en die bevalt beter. Hieronder wat plaatjes. Als je nog alles moet kopen rijd dan een keer langs een van de Waypoint winkels. Krijg je goed advies en ze meten ook meteen je balhoofdgat om zo de juiste diameter mount mee te geven.

012114_000_1_Ultimate_Addons_Ball_Head_Mount_10_13_2_mm_1.jpeg



20231001_160233473_iOS.jpg


En zo ziet het er vanuit de rijder uit. De navi zit dus niet voor je dashboard.

20230817_200945323_iOS.jpg
 
Bovenstaande oplossing ziet mooi uit.
Maar praktisch is het niet. Zoals al eerder genoemd, moet je te ver naar onderen kijken.
Ik heb zo afgelopen jaar bijna een ongeluk zien gebeuren.
Maar je hebt eigenlijk ook niet veel keus.
 
Bovenstaande oplossing ziet mooi uit.
Maar praktisch is het niet. Zoals al eerder genoemd, moet je te ver naar onderen kijken.
Ik heb zo afgelopen jaar bijna een ongeluk zien gebeuren.
Maar je hebt eigenlijk ook niet veel keus.
Je ziet toch ook niet constant naar dat scherm te loeren? Alleen als je ff twijfelt qua richting lijkt me…
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Bovenstaande oplossing ziet mooi uit.
Maar praktisch is het niet. Zoals al eerder genoemd, moet je te ver naar onderen kijken.
Ik heb zo afgelopen jaar bijna een ongeluk zien gebeuren.
Maar je hebt eigenlijk ook niet veel keus.
Je hebt inderdaad op een SS geen andere optie, en je ogen moeten even van de weg voor je, maar niet verder dan bij het checken van je dashboard voor je snelheid of andere info. Zit bij mij in dezelfde 'line of sight'. Maar even wat scrollen, zoomen, zoeken voor een alternatieve route bij een wegomlegging of een andere route laden doe je beter even langs de kant van de weg, zeker bij druk verkeer. Maar verder wat Rutger zegt, zeker bij gebruik van oortjes, even een snelle blik vlak voor de afslag.
 
Je hebt inderdaad op een SS geen andere optie, en je ogen moeten even van de weg voor je, maar niet verder dan bij het checken van je dashboard voor je snelheid of andere info. Zit bij mij in dezelfde 'line of sight'. Maar even wat scrollen, zoomen, zoeken voor een alternatieve route bij een wegomlegging of een andere route laden doe je beter even langs de kant van de weg, zeker bij druk verkeer. Maar verder wat Rutger zegt, zeker bij gebruik van oortjes, even een snelle blik vlak voor de afslag.

Bijvoorbeeld hier.

En als je in de buurt van Uden woont heb ik er nog wel een gebruikte voor je liggen. Edit: (zie dat je in den Haag woont,
Ja het voordeel van deze is idd dat je niet zover naar beneden hoeft te kijken.
Je kan hem zo vastzetten dat hij net je ruit niet raakt

31090.jpg

Zo zit ie bij mij
 
Maar dan zie je je tellers niet meer…?
De navigatie geeft toch de snelheid aan?

Ik ben ook geen voorstander van te lage montage.
RAM heeft wel korte en langere tussenstukken.
Maar zelf zie ik hem liever meer voor mij en wat verder weg.
Dus de andere RAM bolletjes met schroefgat.
Desnoods een bracket onder de kuipruit freubelen. :X
 
Jij hebt je scherm hier ook een kwartslag gedraaid in portret modus zo te zien?
Ja heb het gevoel dat je dan net wat verder vooruit kan kijken. Grootste voordeel van de navi vind ik dat je in de bergen kan zien wat voor soort bocht eraan komt, ik kijk er dan ook best vaak op. Niet zo zeer voor de route
 
Ja heb het gevoel dat je dan net wat verder vooruit kan kijken. Grootste voordeel van de navi vind ik dat je in de bergen kan zien wat voor soort bocht eraan komt, ik kijk er dan ook best vaak op. Niet zo zeer voor de route
Thanks. Als je terug bent houd ik me aanbevolen voor een close up foto :t
 
ff gecheckt… helaas nergens een bout om zo’n houder te monteren. Zal toch t balhoofd/kroonplaat worden denk ik.
IMG_4027.jpeg

IMG_4028.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan