Navigatie op vakantie met Tomtom, Garmin of mobiel

Welke navigatie

  • Tomtom rider v4

    Stemmen: 4 21,1%
  • Garmin 340lm

    Stemmen: 6 31,6%
  • Galaxy S22 - Kurviger

    Stemmen: 3 15,8%
  • Galaxy S22 - Maps

    Stemmen: 1 5,3%
  • Galaxy S22 - andere app

    Stemmen: 5 26,3%

  • Totaal aantal stemmers
    19

Jon156

MF'er
10 feb 2021
125
161
Zeeuws-Vlaanderen
Volgende week ga ik op vakantie met mijn Bmw 1150gs, en nu zit ik met een dilemma.
Ik heb drie navigatieopties welke alledrie voor-en nadelen hebben.

Een oude tomtom rider v4 - deze werkt op zich prima voor a-b navigatie en voor een kronkelroute naar een vast eindpunt, maar met een vooraf samengestelde of gedownloade gpx ontstaan er vaak afwijkingen.

Sinds kort heb ik ook een oude Garmin 340lm, deze heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen, ik kon wel de kaarten updaten naar de nieuwste versie, maar bij het testen had ik al ruzie met basecamp, dat kreeg ik (nog) niet echt goed voor elkaar om daar een route in te krijgen.

De derde optie is navigatie via mijn telefoon, zoals ik het nu meestal doe, ik heb een abonnement op kurviger en een x-grip houder op mijn stuur.
Nadelen, kurviger kent geen verkeersinformatie en de samsung laat zich niet bedienen met handschoenen en deze houder is wat onhandig als je snel je telefoon even wil pakken voor een foto of wat dan ook.
Daarom was ik aan het kijken om een quadlock houder aan te schaffen, zodat dit in elk geval makkelijker zou gaan.

Wat zijn jullie gedachtes, meningen, ervaringen op dit gebied?
Alvast bedankt
 
Ook ik ben in de basis voorstander en gebruiker van een dedicated device, maar:

-De TomTom voldoet kennelijk dusdanig niet (volledig) aan je wensen dat je momenteel ook meestal je GSM gebruikt;

-De Garmin is in de kern een prima toestel maar daar ga jij komende week nog niet geheel vriendjes mee worden en dergelijke frustraties vergroten je vakantieplezier niet bepaald;

-Je GSM met Kurvinger voldoet aan je behoeftes m.u.v. file-informatie en handschoen-bediening.

Ik zou dan ook lekker met je GSM op vakantie gaan, Quadlock is een relatief beperkte investering en ook nog eens optioneel, en eventueel je TomTom als back-up en voor kronkelroutes ter plaatse meenemen. Op de filegevoelige trajecten zou je bijv. Google Maps kunnen gebruiken tot aan het startpunt van waaraf je binnendoor wil gaan rijden, daarna is file-informatie in mijn ervaring amper nog relevant (je hebt je route zorgvuldig uitgezocht en je zit op een motor...). Bediening met handschoenen is welliswaar fijn maar een relatief klein compromis. Na je vakantie zou ik lekker in Nederland wat gaan stoeien met die Garmin, zodra je daar aan gewend bent kan die volgende vakantie lekker mee! ;)
 
Ik heb een android met daarop tomtom go 'abonnement' , kaarten offline, flitser, file en weg op brekeningen bekend.
inmiddels heb ik een (kleine) tablet als dedicated android op mijn motor en heb mijn telefoon als backup.
Je kunt makkelijk gpx inladen en routes maken.
 
Ik heb de afgelopen jaren volledig tevreden mijn mobiel gebruikt als navi, met een quad lock houder. Gebruikte kurviger en tomtom mobile.

Maar helaas heb ik nu op twee mobiele telefoons het scherm van tomtom ingebrand staan. Ondanks dat de helderheid op 85% stond.
Dus voor mij is de eindconclusie van een telefoon en navi, ja het kan, maar niet met een oled scherm van Samsung.

Dus heb nu sinds kort een garmin xt2 aangeschaft, voelt aan alsof je weer terug in de tijd gaat qua performance, maar het is voordeliger dan telkens je smartphone scherm moeten laten vervangen ;)
 
Ik heb navigatie in de motor met gratis wereldkaart, maar voor korte stukjes gebruik ik makkelijk de mobiel en langere stukken vertrouw ik vaak de Garmin of TomTom.
Maar telefoon neem je al mee, dus de Garmin kan je gewoon mee beginnen deze vakantie. :?
Je moet er duidelijk even aan wennen, de aanhouder wint.
(Maar is Basecamp al niet meer dan de andere kan..)
Na drie dagen wil je misschien niet anders meer.
En anders de mobiel er op. 8-)
 
-De Garmin is in de kern een prima toestel maar daar ga jij komende week nog niet geheel vriendjes mee worden en dergelijke frustraties vergroten je vakantieplezier niet bepaald;
waarom zo'n negatieve reactie op een Garmin toestel???
hoop onzin, amokmakerij en bangmakerij!!!

Een Garmin werkt net zo goed als een TomTom en als je er even in verdiept werkt het uitstekend!

heb zelf de Zumo XT.
Fantastische toestel, koste wat, maar dan heb je wel een geweldig toestel!

Mobiel koppelen, geen probleem!
Headset koppelen, geen probleem!
gpx bestanden importeren en laden, geen probleem!
alle instellingen werken intuïtief en duidelijk.

vind dat gezeik over Garmin werkelijk nergens op slaan!
 
Als je de route voor je tomtom als 'track' en niet als 'route' download en op je tomtom zet, dan zouden er geen afwijkingen moeten ontstaan. Met een track kopieert hij de route namelijk 1op1 en verbetert hij hem niet naar eigen inzicht.

Heb je dat al geprobeerd?
 
waarom zo'n negatieve reactie op een Garmin toestel???
hoop onzin, amokmakerij en bangmakerij!!!

Een Garmin werkt net zo goed als een TomTom en als je er even in verdiept werkt het uitstekend!

heb zelf de Zumo XT.
Fantastische toestel, koste wat, maar dan heb je wel een geweldig toestel!

Mobiel koppelen, geen probleem!
Headset koppelen, geen probleem!
gpx bestanden importeren en laden, geen probleem!
alle instellingen werken intuïtief en duidelijk.

vind dat gezeik over Garmin werkelijk nergens op slaan!

Dat zegt hij ook niet. Je leest of begrijpt zn bericht verkeerd. Kan gebeuren.

Hij zegt dat je een nieuw toestel niet van binnen en buiten gaat leren kennen vlak voor een grote tocht en dat hij dat afraadt.
Dat is heeeeel wat anders dan Garmin an sich afkraken.
 
Als je de route voor je tomtom als 'track' en niet als 'route' download en op je tomtom zet, dan zouden er geen afwijkingen moeten ontstaan. Met een track kopieert hij de route namelijk 1op1 en verbetert hij hem niet naar eigen inzicht.

Heb je dat al geprobeerd?
De TT Rider v4 is wel heel erg oud hoor, ik meen (al weet ik het niet zeker) dat tracks pas op v5 en nieuwer goed werkten.
 
En anders maar wat nieuw spul. :?
Vele jaren met Garmin gewerkt en koester hem nog wel eens, maar de laatste TomTom kwam voorbij in een aanbieding en is ook een fijn en gebruiksvriendelijk apparaat.
En omdat die nieuwer is nu ook updaten over WiFi.
Uiteraard een groter scherm en kost niet de wereld voor een beetje comfort.
Quick and easy. :)
 
waarom zo'n negatieve reactie op een Garmin toestel???
hoop onzin, amokmakerij en bangmakerij!!!

Een Garmin werkt net zo goed als een TomTom en als je er even in verdiept werkt het uitstekend!

heb zelf de Zumo XT.
Fantastische toestel, koste wat, maar dan heb je wel een geweldig toestel!

Mobiel koppelen, geen probleem!
Headset koppelen, geen probleem!
gpx bestanden importeren en laden, geen probleem!
alle instellingen werken intuïtief en duidelijk.

vind dat gezeik over Garmin werkelijk nergens op slaan!

Jeetje joh, daar heb je absoluut een sterk punt, ik weet eigenlijk ook niet wat me precies bezielde! En het gekke is nog dat ik zelf ondanks al mijn onzin, amok- en bangmakerij juist een zeer tevreden Garmin XT gebruiker ben... |(

Ik moet het allemaal nog maar eens even laten bezinken en waar mijn gezeik dan allemaal toch vandaan komt weet ik nog niet precies, maar vooralsnog vermoed ik dat ik probeerde aan te geven dat sommige mensen in het begin een klein beetje moeten wennen aan een Garmin. De opmerking over ruzie met zijn Garmin van Jon156 bracht mij wellicht op het verkeerde been, en wellicht dat ik zelfs wel bedoelde dat hij op zijn vakantie vooral moet genieten en zich niet moet storen aan z'n navigatie. Natuurlijk volstrekt buiten proportie, nogmaals mijn nederige excusses.

En het is natuurlijk ook heel persoonlijk: sommige mensen kunnen heel goed met stress en weerstand omgaan, terwijl andere mensen allerlei frustratie opkroppen en daardoor bij het minste of geringste volledig over de flos gaan en kennelijk hard toe zijn aan vakantie... :+ Ik ken Jon156 niet, weet dus niet tot welke categorie hij behoort, maar wenste hem allereerst gewoon een hele prettige vakantie! Dat ik hem daarna vooral adviseer om met de Garmin aan de slag te gaan omdat dat toch echt wel een prima toestel is had ik absoluut wat duidelijker moeten verwoorden! Sorry voor mijn gezeik!
 
Als je offroad wil gaan rijden is TomTom niet geschikt.
Anders vind ik TomTom Go erg goed. Vrijwel identiek aan de huidige TomTom Rider maar dan op je eigen smartphone. Rij er zelf nu ongeveer 5 jaar mee. In die tijd heeft TomTom het sterk verbeterd en is bijna Foolproof geworden.
Werkt supersnel. Dat heeft zeker voordelen t.o.v de Rider. Alle kaarten offline. Dus niet afhankelijk van mobiel bereik. En dat voor 20 euro per jaar.
Daarnaast geeft een smartphone minder gedoe met headsets.

Zelf gebruik ik overigens een oude smartphone puur voor navigatie. Dan hou je de dagelijks smartphone ook netjes
In een ander topic kwam ik overigens een interessante provider tegen voor Data-only Simkaart op prepaid basis. 1GB voor 8 euro. Voor TomTom GO is dat heel ruim. Die gebruikt ongeveer 10-15 MB per dag tijdens navigeren.
 
mijn mening?
neem een dedicated navigatietoestel!
in mijn mening beter dan mobiele toestellen.

mobiels zijn niet gemaakt om volcontinue mee te navigeren.
navigatie en gps is een leuke feature voor een telefoontoestel, meer niet.

dedicated navigatietoestellen doen primair datgene waar ze voor gemaakt zijn, navigeren!
Ben ik het niet volledig mee eens.
Grootste probleem voor navigeren met je smartphone is de warmte dit gegeneerd wordt. Daar heeft een dedicated GPS toestel geen last van.
Op een GS wil je smartphone eigenlijk boven je tellers monteren. Daar krijg je smartphone veel rijwind en is warmte geen issue meer.

Ik rij al jaren met een smartphone als GPS ook gewoon 8-10 uur per dag. Voor mij geen dedicated GPS toestel meer. Sinds dat ik de smartpphone gebruik, rij ik zorgeloos mijn routes. Dat was met de Garmin 550, 350 en TomTom Rider 400 wel anders. De routes zelf gingen over het algemeen wel goed. Maar best veel gedoe met bluetooth verbindingen. Die waren/zijn met de smartphone ineens verdwenen.
Ook rekent de smartphone veel sneller. Dat was mijn grootste route irritatie van de Rider400 naast de bluetooth issues. Deze rekent niet snel genoeg als je van de route afwijkt.
Geen update problemen meer waar topics over vol geschreven worden.
Voor mij wegen de nadelen (kwetsbaarheid en mogelijke warmte problemen) van een smartphone niet op tegen de voordelen die het biedt (snelheid, geen update problemen en zorgeloos navigeren).
 
En het hoeft niet waterdicht te zijn?
Of gebruiken de smartphone navigeerders een hoesje o.i.d.? :)

Ik heb overigens ook een oude mobiel die via Wifi verbinding maakt met de hotspot in mijn rugzak (de nieuwe telefoon).
Meer voor de fiets dan de motor, maar ook wel op de motor gebruikt. 8-)

Offline kaarten, maar wel verkeersinformatie etc.
 
Waterdicht is zeker aan te bevelen. Mijn eerste smartphone die ik gebruikt heb, was een Galaxy S6. Hierbij heeft Samsung niet opgegeven dat deze waterdicht was. Dat was deze ook niet.
De eerste keer dat ik in de regen reed was het na 2 uur rijden klaar. Vocht problemen. Deze meeste huidige smartphone van de grote merken hebben een IP-rating en zijn daarmee voldoende waterdicht voor op de motor.
Vanwege het gebruik van SP-Connect of Quadlock spullen geef ik zelf de voorkeur aan Samsung, Pixel of Iphone smartphone. Er zijn ook genoeg mensen die een rugged chinese smartphone gebruiken. Die zijn water- en stofdicht en moeten tegen een stootje kunnen.


Wil je een groot scherm? Dan is zelfs een tablet nog een optie als je daar de ruimte voor hebt. Zoiets als de Samsung Tab Active
 
Ben ik het niet volledig mee eens.
Grootste probleem voor navigeren met je smartphone is de warmte dit gegeneerd wordt. Daar heeft een dedicated GPS toestel geen last van.
Op een GS wil je smartphone eigenlijk boven je tellers monteren. Daar krijg je smartphone veel rijwind en is warmte geen issue meer.

Ik rij al jaren met een smartphone als GPS ook gewoon 8-10 uur per dag. Voor mij geen dedicated GPS toestel meer. Sinds dat ik de smartpphone gebruik, rij ik zorgeloos mijn routes. Dat was met de Garmin 550, 350 en TomTom Rider 400 wel anders. De routes zelf gingen over het algemeen wel goed. Maar best veel gedoe met bluetooth verbindingen. Die waren/zijn met de smartphone ineens verdwenen.
Ook rekent de smartphone veel sneller. Dat was mijn grootste route irritatie van de Rider400 naast de bluetooth issues. Deze rekent niet snel genoeg als je van de route afwijkt.
Geen update problemen meer waar topics over vol geschreven worden.
Voor mij wegen de nadelen (kwetsbaarheid en mogelijke warmte problemen) van een smartphone niet op tegen de voordelen die het biedt (snelheid, geen update problemen en zorgeloos navigeren).
Ik heb inderdaad een houder voor boven de tellers, dus positie is in orde.

Dit weekend heb ik wat quadlock spullen besteld om de gsm wat handiger te kunnen plaatsen.
De TomTom neem ik denk ik wel mee, mocht het echt hard gaan regenen, of de telefoon leeg zijn ofzo.

TomTom app is ook nog een idee als ik dat zo lees.
 
En het hoeft niet waterdicht te zijn?
Of gebruiken de smartphone navigeerders een hoesje o.i.d.?

Zelf heb ik een Iphone 13. Is weliswaar waterdicht, maar zodra je vocht in je connector (stroomingang) krijgt kan je hem de eerste uren niet opladen via een lightning kabeltje.

Daarom wel een waterdicht hoesje eromheen gekocht. Zelf gebruik ik SP connect.
 
Zelf heb ik een Iphone 13. Is weliswaar waterdicht, maar zodra je vocht in je connector (stroomingang) krijgt kan je hem de eerste uren niet opladen via een lightning kabeltje.

Daarom wel een waterdicht hoesje eromheen gekocht. Zelf gebruik ik SP connect.
Dit heb ik de afgelopen dagen ook gehad, onderweg nieuw kabeltje gekocht en hij werkte weer een dag. Daarna weer hetzelfde probleem. Steeds vocht in de connector (stroomingang) ik heb er vandaag zelfs mijn vakantie vanuit de vogezen voor afgeblazen en ben maar naar huis gereden.
zonder telefoon campings zoeken en niet kunnen navigeren dan houd voor mij de lol op 😅
 
Ik had daarom een wireless charger gekocht, maar bij regen blijft het een beetje kloten, gezien je scherm dan ook weer op druppels gaat reageren. Of je moet dan weer stoppen en je scherm in een lock stand zetten.

Maar daarnaast toch telkens na jaren rijden weer ingebrande oled schermen, dus vanaf nu maar weer een dedicated gps.
 
Ik heb vandaag ook maar een tom tom aangeschaft. 🥳
Nu ben ik heel slecht in alles met draadjes.
Maar vraag me af waar ik de tom tom op mijn tracer 7 (2021) het beste/makkelijkste kan aansluiten?

edit: gelukt! Ik heb hem op de accesoire aansluiting gesoldeerd en met krimpkousjes zo goed als waterdicht gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan