Advies bij aankoop GS

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Zit er al een tijdje aan te denken om mijn trouwe TDM900 te gaan vervangen voor wat anders. Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat het een BMW R1200GS moest worden. De TDM is me meer dan uitstekend bevallen de afgelopen 10 jaar. Ontzettend betrouwbaar, de rijeigenschappen, stuurt perfect, erg zuinig met de brandstof etc. De enige nadelen (voor mij) zijn/waren: de zithouding (om over het zadel bij lange ritten maar niet te spreken), windbescherming en hij is wat zenuwachtig op het gas. Voor de rest de meest perfecte motor die ik gehad heb.

Maar nu ben ik dus op zoek gegaan naar een GS. Alleen nu even de vraag welke (versie)? Er zijn er zo veel te koop. Wat zijn de verschillen en waar moet ik precies op letten? Elke motor heeft wel z'n kwaaltjes. Ik lees dat er verschillende terugroepacties zijn geweest (achterwiel flens, problemen met de versnellingsbak). En dan heb je ook nog een luchtgekoelde en een watergekoelde boxer. Ben even benieuwd wat jullie (met ervaring met een GS) me zouden aanbevelen.

Ik wil er hoe dan ook met ABS en niet ouder dan 2004 (is mijn TDM ook en wil geen oudere motor kopen). Motor gaat voornamelijk gebruikt worden voor tochten en woon/werk (niet alleen met mooi weer).
Hoor het graag. Alvast.. :}
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen: meld je ff bij het gs topic, daar zijn zat mensen die op 1200gs'en rijden.

Ik weet alleen dat er versies 1200 zijn waarvan het tankmeet-mechanisme nog wel eens storingsgevoelig is en dat je bij de nieuwe type met bj 2014-2017 op moet passen voor een voorvork die spontaan los kan komen (is een terugroepactie voor).

En ik heb me laten vertellen dat ze gevoelig zijn voor op tijd krijgen van onderhoud.


Ik bezit een 1100, ben er erg tevreden mee, heb inmiddels 141000km op de klok en gaat nog super.
 
Van de 1200 zijn vier generaties:

2004 - 2007: Eerste generatie. Grootste nadeel: servo ABS van de 1150 (moeilijk om te bleeden, duur om te repareren als je het niet doet).
2008 - 2009: Nieuwere ABS, traction control en electronic suspension als opties toegevoegd
2010 - 2012: Motor met dohc. Laatste van de oliegekoelde modellen.
2013 - nu: Watergekoeld. Geheel andere motor dan de voorgaande. Veel kinderziektes gehad, dus bij eerdere jaren checken of alle bugfixes geinstalleerd zijn.

Elke generatie maakt een sprongetje in PKs van ongeveer 5. Maar elke wordt ook een stukje zwaarder.

Verschil tussen de dohc en de eerdere modellen is te zien aan de loop van de bougie kabel: bij de dohc loop die van het midden van de cylinder naar beneden, bij eerdere naar achter.

De waterboxer kun je herkennen aan dat de cardan aan de linker kant zit, bij eerdere modellen rechts.
 
Ik zie geen budget, maar de laatste DOHC modellen zijn de meest doorontwikkelde van de luchtgekoelde modellen (los van de opvolgende nine-t DOHC AC blokken)

Als het in het budget valt zou ik zeker voor een 2010+ model gaan kijken.
 
Kijk dat je een model koopt met een transmissiedemper
Dat zijn dus de latere modellen
De eerdere modellen zijn een hoofdpijndossier
Ken een rijschoolhouder met een BMW die meer bij de dealer op de brug staan
Dan rijdend achter de cursisten
Koop je een Jap
 
Kijk dat je een model koopt met een transmissiedemper
Dat zijn dus de latere modellen
De eerdere modellen zijn een hoofdpijndossier
Ken een rijschoolhouder met een BMW die meer bij de dealer op de brug staan
Dan rijdend achter de cursisten
Koop je een Jap

Ja leuk, en wat bedoel je met eerder en later? :+ ze worden al 14jaar geproduceerd, een beetje specifieker kan geen kwaad.
 
Ik zou zeggen: meld je ff bij het gs topic, daar zijn zat mensen die op 1200gs'en rijden.
Doe ik ook even. Bedankt

Ik weet alleen dat er versies 1200 zijn waarvan het tankmeet-mechanisme nog wel eens storingsgevoelig is en dat je bij de nieuwe type met bj 2014-2017 op moet passen voor een voorvork die spontaan los kan komen (is een terugroepactie voor).
Goed om te weten

Van de 1200 zijn vier generaties:

2004 - 2007: Eerste generatie. Grootste nadeel: servo ABS van de 1150 (moeilijk om te bleeden, duur om te repareren als je het niet doet).
2008 - 2009: Nieuwere ABS, traction control en electronic suspension als opties toegevoegd
2010 - 2012: Motor met dohc. Laatste van de oliegekoelde modellen.
2013 - nu: Watergekoeld. Geheel andere motor dan de voorgaande. Veel kinderziektes gehad, dus bij eerdere jaren checken of alle bugfixes geinstalleerd zijn.
Kijk dit is erg nuttige info. Heel fijn om te weten

De waterboxer kun je herkennen aan dat de cardan aan de linker kant zit, bij eerdere modellen rechts.
Weer wat geleerd

Ik zie geen budget, maar de laatste DOHC modellen zijn de meest doorontwikkelde van de luchtgekoelde modellen (los van de opvolgende nine-t DOHC AC blokken)

Als het in het budget valt zou ik zeker voor een 2010+ model gaan kijken.
Op zich sta ik open voor goede kwaliteit en heb daarom geen budget genoemd. Moet hier nog een afweging in maken.

Ken een rijschoolhouder met een BMW die meer bij de dealer op de brug staan
Dan rijdend achter de cursisten
Koop je een Jap
Overigens ben ik het wel met je eens dat een Jap doorgaans echt mega betrouwbaar is. Dat heb ik de afgelopen tien jaar mogen merken. Daarom heb ik ook de 1200XT in overweging genomen. Ik wilde voor mijn overstap hoe dan ook, koste wat het kost, cardan gaan rijden. (ben die ketting zo beu). In Jappenland was voor mij de XT1200 Super Tenere eigenlijk de enige die daar voor in aanmerking kwam. Het enige nadeel wat die had, of liever gezegd het voordeel van de GS is het paralever/telelever systeem en daarmee de stabiliteit. Plus daarbij dat de kosten voor een XT ook niet zo heel veel verschillen van die van een GS (en die laatste wat prijsvaster is) was de keuze voor mij doorslaggevend.

Dus niets tegen Jappen. Maar dan maar een GS ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan