Dag oma!!
Ik zou hier nog laten weten hoe de VTX1800F bevalt...
Gewoonweg SUPER!!
Ik heb deze gevonden in België, een VTX1800F2 vanaf modeljaar 2005 is bijna niet te vinden in NL, maandag gehaald en vandaag op tijdelijk kenteken een flinke rit naar de RDW in Arnhem, was toch mooi zo'n 170km in totaal, wel grotendeels snelweg.
In vergelijking tot de Magna, het is alsof je van een Polo GTI overstapt in een BMW 535D, zo kan ik het het beste omschrijven. Zowel het zitcomfort, geluid en de rijeigenschappen.
De Magna rijdt een stuk sportiever, is wendbaarder en je rijdt met hogere toeren.
De VTX heeft meer vermogen, is ook voelbaar een stuk zwaarder maar wel vlotter als je doortrekt, echter op een meer comfortabelere manier.
Wat mij vooral opviel was de rechtuit-stabiliteit, zowel op lage snelheid als met 120 op de snelweg. Stapvoets zonder het geringste slingertje. Op de snelweg totaal geen last van zijwind e.d., ook niet bij het passeren van vrachtwagens, als een blok rechtuit. Ook in lange bochten is de VTX stabieler. Comfort is al met al een stuk groter en je rijdt dan ook een stuk relaxter.
Waar je bij de Magna eens flink in de toeren kunt 'janken' antwoordt de VTX met een heerlijk diepe brom als je het gas opendraait.
De VTX is in vergelijk dan ook net een dikke diesel, het rode toerengebied begint al bij 5500 toeren, dan is de Magna net goed wakker.
Op de snelweg dus zo rond de 3000 toeren en dat rijdt heel relaxed.
Je kan op de VTX heerlijk lui schakelen, vanaf onderin is er al genoeg vermogen beschikbaar.
Zitcomfort is voor mij 100% beter! de VTX is een flink stuk ruimer qua zit en comfortabel qua houding. Lekker met een dik en breed zadel, wat harder is dan die van de Magna, maar op dat hardere zadel hou ik het veel beter lang uit.
Ook de voetsteunen staan verder naar voren.
Je zit ook echt voor je gevoel op een veel grotere motor dan dat een afmetingen-vergelijk doet vermoeden.
Schakelen, koppelen en remmen gaat zeer solide. Bij het schakelen voel je dat er een veel dikkere bak inzit, solide gevoel met een lekkere "kloenk". De remmen zijn duidelijk beter dan de enkele schijf en trommeltje van de Magna.
Verder dan nog een nadeel?? De Magna rijdt sportiever en is wendbaarder....
Weet niet of ik dat ga missen, maar heb nog plek genoeg in de garage en de Magna is nog niet weg..
Misschien een vreemd vergelijk een VTX met een Magna.
Er zullen ook wel meer rijders zijn die vergelijkbaar groter willen gaan rijden, wellicht kan dit verhaal wat toevoegen.
Hier staat nu de VTX1800F naast de Magna en had qua looks goed de doorontwikkeling van de Magna (PowerMagna
) kunnen zijn ipv een nieuwe typerange.
Ik ben er absoluut heel blij mee!
Nu wachten op het kenteken, heb nog vakantie maar komt pas daarna, maar dan kan de echte pret beginnen..