Advies over een compressor

Vlas geeft gas

Die hard MF'er
16 aug 2004
486
0
Ik ben op zoek naar een compressor, nou kwam ik deze op marktplaats tegen, het lijkt me erg makkelijk dat het een rechtopstaand model is ivm beperkte ruimte in mijn schuurtje, weet iemand of hier ook nadelen aan zitten.
Ik ga hem hoofdzakelijk gebruiken voor schoonblazen, banden op spanning houden en
misschien voor een slagsleutel
Deze kost 159,- ergens in Leerdam, lijkt mij wel oke
Tips zijn zeer welkom :Y

full
 
Laatst bewerkt:
Slagsleutel kun je vergeten ,capacitieit is veel te klein.
Verder zie ik geen bezwaar.
Professioneel gebruik: Ja, je hebt volkomen gelijk.

Maar, voor amateur gebruik kan hij ook wel een slagsleutel aan.
Je hangt er eventueel een extra (oude gas-)tank aan en je zal regelmatig moeten wachten tot je weer genoeg druk hebt. Maar, als hobbyist is het meer van belang dat die bout of moer uiteindelijk losgaat dan dat je een machine hebt waarmee je volcontinu achter elkaar door kan werken... lijkt mij.

(Ik gebruik zelf een oude campinggas-fles. Deze worden na een jaar of 10 afgekeurd voor campinggas-gebruik. Even een stukje pijp eraan solderen en je hebt een extra tankje. Misschien kan een sleurhutten-boer je aan zo'n ding helpen)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een compressor, nou kwam ik deze op marktplaats tegen, het lijkt me erg makkelijk dat het een rechtopstaand model is ivm beperkte ruimte in mijn schuurtje, weet iemand of hier ook nadelen aan zitten.
Ik ga hem hoofdzakelijk gebruiken voor schoonblazen, banden op spanning houden en
misschien voor een slagsleutel
Deze kost 159,- ergens in Leerdam, lijkt mij wel oke
Tips zijn zeer welkom :Y

[afbeelding]


Nadeel van die goedkope compressoren (die ik overigens ook zelf gebruik voor banden oppompen, schoonblazen, waterleiding droogblazen voor de winter e.d.) is dat het membraam compressoren zijn. De duurdere -voor professioneel gebruik- zijn vaak zuigercompressoren. Nu is er niks mis met membraamcompressoren, alleen ze maken zo'n kolereherrie. Dat is een nadeel. Een mooie zuigercompressor kost echter veel en veel meer.
 
Banden spanning en schoonblazen is bijna noot een issue.

Gereedschap moet je aardig wat werk druk hebben
Capaciteit van de tank is interessant voor het geval dat je lang achterelkaar veel druk nodig hebt.
Als je ca 8 bar hebt heb je genoeg druk voor het (meeste) gereedsschap
Als de hoeveelheid lucht die je gebruikt de capaciteit van de pomp overschrijft dan wordt dit tijdelijk opgelost door de tank.
Een rechtopstaande tank heeft geen nadelen

Voor spuitwerk heb je olie/water afscheider nodig en een reduceer ventiel

Ik het er een bij de neckemann gekocht van 1,5 pk met 25 liter tank en 8 bar
Voldoet voor slagsleutel en ander gereedschap en voor banden pompen.
Ben nu bezig met en olie water afscheider de koppelen.
 
Professioneel gebruik: Ja, je hebt volkomen gelijk.

Maar, voor amateur gebruik kan hij ook wel een slagsleutel aan.
Je hangt er eventueel een extra (oude gas-)tank aan en je zal regelmatig moeten wachten tot je weer genoeg druk hebt. Maar, als hobbyist is het meer van belang dat die bout of moer uiteindelijk losgaat dan dat je een machine hebt waarmee je volcontinu achter elkaar door kan werken... lijkt mij.

(Ik gebruik zelf een oude campinggas-fles. Deze worden na een jaar of 10 afgekeurd voor campinggas-gebruik. Even een stukje pijp eraan solderen en je hebt een extra tankje. Misschien kan een sleurhutten-boer je aan zo'n ding helpen)

Als de bout of moer vast zit met meer dan 80 nm kun je het echt vergeten ,ik had in mijn beunschuur zo`n comperssor met nog een tank van een andere (kapotte) compressor eraan gekoppeld ,maar de slagsleutel geeft dan 3 a 4 rake klappen voordat de druk instort en dat is vaak niet genoeg om die bout of moer daadwerkelijk los te krijgen.
(en tot 150nm draai je ze ook nog wel met de ratel los ,daar heb je geen slagsleutel voor nodig he)

Hobbygebruik of niet.
 
Als de bout of moer vast zit met meer dan 80 nm kun je het echt vergeten ,ik had in mijn beunschuur zo`n comperssor met nog een tank van een andere (kapotte) compressor eraan gekoppeld ,maar de slagsleutel geeft dan 3 a 4 rake klappen voordat de druk instort en dat is vaak niet genoeg om die bout of moer daadwerkelijk los te krijgen.
(en tot 150nm draai je ze ook nog wel met de ratel los ,daar heb je geen slagsleutel voor nodig he)

Hobbygebruik of niet.


Er zijn maar weinig bouten/moeren aan je brommert die met 150Nm vast zitten. Zelfs je achterwiel zit op een moment van 80-100Nm. De velgen van je auto geldt dat ook voor.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn maar weinig bouten/moeren aan je brommert die met 150Nm vast zitten. Zelfs je achterwiel zit op een moment van 80-100Nm. De velgen van je auto geldt dat ook voor.

Wat moet je dan met een slagsleutel zou je denken he?

Maar denk eens aan tandwiel moeren of koppelings huizen.

En velgen van een auto varieeren van 80 tot 200nm.
 
Laatst bewerkt:
Als de bout of moer vast zit met meer dan 80 nm kun je het echt vergeten ,ik had in mijn beunschuur zo`n comperssor met nog een tank van een andere (kapotte) compressor eraan gekoppeld ,maar de slagsleutel geeft dan 3 a 4 rake klappen voordat de druk instort en dat is vaak niet genoeg om die bout of moer daadwerkelijk los te krijgen.
(en tot 150nm draai je ze ook nog wel met de ratel los ,daar heb je geen slagsleutel voor nodig he)

Hobbygebruik of niet.

Even uit m'n hoofd 150nm is toch hetzelfde als 150kg op een hefboom van een meter?
Als je dan bij een grote bout (kleineboutjes trekken 150NM niet) een sleutel hebt van een halve meter lang. Dan moet je op het uiteinde van de sleutel een gewicht van 300 KG zetten om de bout los te krijgen. Dus met drie forse personen er op gaan staan of met een kracht van 300 kg trekken met een persoon op de motor (200KG voor de motor plus een for persoon 100kg) om te voorkomen dat je de motor optilt.

Of verreken ik me nu?
 
Laatst bewerkt:
Even uit m'n hoofd 150nm is toch hetzelfde als 150kg op een hefboom van een meter?
Als je dan bij een grote bout (kleineboutjes trekken 150NM niet) een sleutel hebt van een halve meter lang. Dan moet je op het uiteinde van de sleutel een gewicht van 300 KG zetten omd e bout los te krijgen. Dus met drie forse personen er op gaan staan of met een kracht van 300 kg trekken met een persoon op de motor (200KG voor de motr plus een for persoon 100g) om te voorkomen dat je de motor optilt.

Of verreken ik me nu?


Weet ik niet. Weet alleen dat 100Nm op de -geijkte- momentsleutel weinig kracht vraagt. Nou ben ik ook wel heel sterk ;) , maar of dat er veel mee te maken heeft weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Even uit m'n hoofd 150nm is toch hetzelfde als 150kg op een hefboom van een meter?
Als je dan bij een grote bout (kleineboutjes trekken 150NM niet) een sleutel hebt van een halve meter lang. Dan moet je op het uiteinde van de sleutel een gewicht van 300 KG zetten om de bout los te krijgen. Dus met drie forse personen er op gaan staan of met een kracht van 300 kg trekken met een persoon op de motor (200KG voor de motor plus een for persoon 100kg) om te voorkomen dat je de motor optilt.

Of verreken ik me nu?
:Y
Het is 150N (15KG)op een hefboom van een meter en niet 150 KG ,anders zou je die bout ook niet fatsoenlijk aankunnen draaien toch?

Zou niet goed zijn he als ik mijn achterasmoer van mijn Suzuki met 120NM moet aandraaien en er 3 man voor nodig heb.
 
Laatst bewerkt:
:Y
Het is 150N (15KG)op een hefboom van een meter en niet 150 KG ,anders zou je die bout ook niet fatsoenlijk aankunnen draaien toch?

Zou niet goed zijn he als ik mijn achterasmoer van mijn Suzuki met 120NM moet aandraaien en er 3 man voor nodig heb.

Ok, dus zat ik er toch naast.

Maarre slagsleutel is ook handig als het allemaal niet zo heel erg vast zit of moet zitten.
 
Je mist een factor g= 9.81, oftewel bijna 10 voor de aarde. Op de maan bijvoorbeeld is een kilo nog steeds een kilo, maar levert minder kracht op omdat g daar kleiner is... :Y

;) 8-)


Met die factor kom je van kilo's naar Nm. Maw 1 Nm is 9,81 kg dus.
Maar je vergeet om rekening te houden met Eb en Vloed.
Die factor geldt nl alleen op de echte noord en zuidpool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan