Het vervangen van de riem is niet moeilijk, gewoon net als alle conventionele scooters.
Bij de YP400 moet er wel een hoop los om toegang te maken maar je kunt het gewoon zelf.
Begin met het plastic, alle covers over de transmissie moeten er af en een stukje schild onder de linker treeplank. Daarvoor moet je het treeplankrubber verwijderen.
Sommige schroeven zitten achter rubber doppen, een enkele zit zo bevestigd dat ie wel los kan maar er niet uitkomt.
Ik maak ook het luchtfilterdeksel los, dan kun je er beter bij.
Dan komt het metalen transmissiedeksel tevoorschijn, dat zit rondom vast met heel veel kleine boutjes EN één grotere in het midden.
Controleer goed of je echt alles los hebt want sommige boutjes zitten goed verstopt. Daarna kun je de deksel voorzichtig lichten, het klemt namelijk nog om de beide astappen die ook in het deksel lageren.
Dan zie je dit:
[
afbeelding]
Links de voorste poelie, die zit direct op de krukas. Rechts zie je de koppelingstrommel, die moet ook los om de riem er langs te kunnen krijgen. Met de trommel verwijderd kun je de poelie zo naar je toe schuiven om de riem te wisselen.
[
afbeelding]
Dit is de koppeling zonder de trommel, deze zit vast gemonteerd op de achterste poelie en schuift dus gewoon mee.
Het losmaken van de poelies gaat conventioneel, voor het tegenhouden bestaat speciaal gereedschap. Dat moet je even opzoeken, ik doe het namelijk zonder...
Achter is (meen ik) sleutelmaat 19, die zit in elke (dop)sleutelset. Voor is sleutelmaat 24.
Gebruik echt goed passend gereedschap want het zijn lage moeren met weinig ruimte voor de dop.
Maak meteen gebruik van de gelegenheid om de vario en koppeling te inspecteren en schoon te maken. Houd alles goed droog behalve (mijn mening) een dun filmpje vet op de rollerbanen in de vario.
Zorg dat de nieuwe riem niet klem komt te zitten tussen de voorste poeliedelen terwijl je die aandraait. Daartoe gebruik ik zelf een afstandsblokje (zo'n 12 mm dik) dat ik tussen de achterste poeliehelften schuif als de riem er nog in zit. Hierdoor kan de nieuwe riem verder zakken in de achterste poelie en krijg je voor meer ruimte.
Niet vergeten dat blokje er weer uit te halen !
Bij het vastzetten komt de eeuwige discussie over de momentwaardes. Als technicus doe ik het op gevoel, ik weet dat het niet zo heel precies komt. Durf je dat niet neem dan een momentsleutel en zoek de waarden op.
Als dat allemaal gelukt is, inclusief terugbouwen moet je de indicator nog resetten. Dat doe je door een stekkertje achter de accu even los te maken, en weer vast.
Hier staat het beschreven:
Emtwee in "yamaha majesty 400"
[
afbeelding]
Dit is de bewuste stekker; grijs, precies midden op de foto.
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, vraag gerust.