Adviezen en tips woonwerk motor

Robme

Rookie
22 dec 2013
23
0
Koekange
Beste MF'ers

Ik weet dat ik de zoveelste ben die deze vraag bij jullie neerlegt en toch doe ik dat, sorry daarvoor.

Komend jaar zal mijn werksituatie veranderen van 60 km per dag filevrij naar 160 km per dag inclusief files. Nu ben ik tot nu toe een mooi weer rijder, omdat ik de keuze tussen auto en motor heb. Wanneer ik de files lekker kan ontlopen door voor de motor te kiezen heb ik echt geen problemen met een nat pak. (De echte koude dagen met sneeuw en ijzel kies ik toch voor de auto ben ik bang)

Ik rijd nu ongeveer 4 jaar een CBR 600 F uit 1993, dat is tevens mijn eerste motor geweest. Met het rijden van lange stukken krijg ik nogal eens last van mijn rug of polsen. Vanwege dat feit ben ik dus op zoek naar een woonwerkverkeer motor die aan mijn eisenlijstje voldoet en die is als volgt:

- Comfortabel zitten (ik ben 1.96m 90 kilo licht en heb lange benen voor mijn al lange figuur) :')
- Onder de 5.000 euro
- Moet ook de mogelijkheid hebben om zo af en toe eens lekker sportief mee te rijden
- Het oog wil ook wat (uiteraard een kwestie van smaak)
- Iets meer pit dan mijn 600 is wel lekker
- Mogelijkheid voor koffers is een pre geen vereiste

Wat ik met de motor wil doen is zoals verteld woonwerkverkeer. Daarnaast wil ik mijn plezier ritjes er ook mee kunnen doen, omdat een 2de motor tot nu toe nog een stoute jongensdroom is. Daar komen sporadische weekendjes weg met de motor ook bij.

Uiteraard heb ik zelf al mijn onderzoek gedaan op dit prachtige forum en ben zo tot het onderstaande lijstje gekomen.

BMW GS1150
BMW GS1200
Honda Varadero
Yamaha TDM
Yamaha Tenere
Triumph Tiger 800
Suzuki V-strom
Yamaha FJR
Aprilia Caponord

Dit is, naar mijn mening, een behoorlijk rijtje motoren en daarbij ook erg divers(Sport tour? Allroad?). Ik weet zeker dat jullie die aan kunnen vullen of kunnen laten slinken door ervaringen en wellichte tips. Het is zeker mijn bedoeling om te testrijden tegen die tijd maar dan hoop ik toch echt op een veel kleiner rijtje motoren. Als laatste zeg ik er even bij dat ik mij nog aan het oriënteren ben en dus niet over 2 weken een motor wil kopen. 2 a 3 maanden komt eerder in de buurt. Geen haast dus.

Genoeg gelult, ik hoor graag jullie ideeën, tips, opmerkingen en ervaringen.

Vriendelijke groet,

Rob
 
Laatst bewerkt:
rob,

ik denk dat voor file rijden een 4 cilinder fijner is dan een 2 cilinder daar deze nogal willen bokken bij lage toeren (afstellen doet een hoop maar neemt niet alles weg)

toch zou ik zelf voor de capo gaan, sterk blok (loopt met gemak een ton) en je ziet ze niet vaak. ook de aanschafprijs is hierdoor lager dan bijv voor de bmw.

punt van aandacht bij de capo en alle aprilia's is olie? ze reageren heel slecht op goedkope olie ( slippende koppeling enz) en bij starten even de fiets de tijd geven om zijn checks te doen alvorens de startknop in te drukken :Y

:W
ex appie rijder

ps ik mis de aprilia falco in het rijtje :]
 
Laatst bewerkt:
Paar motoren uit je rijtje vallen al af door je budget. Als ik in jouw schoenen zou staan en puur een motor nodig zou hebben voor woonwerk: pan european.
 
Ik heb jaren woon-werk gereden op een R1150GS Adventure. Door de brede ruit en grote tank mijns inziens een goede woon-werkfiets. En zeker voor jouw lengte perfect (zeker met verlaagde stepjes). Mijn vrouw heeft voor woon-werk een R1150RT, de windbescherming op dat ding is nog beter. Maar die is wel wat breder en de zijspiegels zitten op irritante hoogte (precies op de hoogte van autospiegels). Daarbij vind ik het sturen op een GS prettiger, je hoeft minder hard te werken dan op een RT (maar da's persoonlijk). En het voordeel van de 1100 en 1150-serie is dat het onderhoud redelijk makkelijk zelf te doen is. Dat scheelt een slok op een borrel.

Sinds een paar weken heb ik een R1200GS Adventure voor woon-werk. Dat is weer heel anders dan mijn 1150 Adventure. Mijn fiets komt uit 2013 en heeft dus het DOHC-blok. Op zich een mooi lopend blokje, maar de aan-uit reactie bij lage toeren kan vervelend zijn in de file. Daarnaast heb ik de motorbeleving meer op mijn 1150 (die is nu met pensioen en mag naar buiten bij plezierritjes en vakanties). Maar da's ook weer persoonlijk.

Een geheel andere fiets die mij wel beviel, is de Yamaha Fazer. Een lekker lichte fiets met een (tamelijke) rechtop-zithouding. Goed te manouvreren en ook goed sportief mee te rijden. Wellicht ook een optie om eens te bekijken...
 
Om nog even de keuze wat moeilijker te maken:
Bij zoveel km's is een onderhouds arme cardan wel erg makkelijk, en toen ik woonwerk deed op de motor, vond ik ABS een vereiste.

Ik heb toen voor een 1100 GS gekozen, dat viel 8 jaar geleden binnen het budget. cardan, handvatverwarming en ABS. Liep met file rijden 1:17 -18. Ook niet onbelangrijk met een hoog kilometrage.
 
Neem een zuinige motor.

Met zoveel kilometers op een oude Varadero ben je dat aanschafbudget binnen twee jaar nogmaals kwijt aan brandstof.
 
Ik heb destijds de Caponord laten staan. Vooral vanwege de slechte onderdelenlevering van Aprillia. Het zijn sterke betrouwbare motoren maar als je schakelpedaaltje afbreekt omdat je hem een keer op zijn kant legt kan het weken/maanden duren voordat je een nieuwe hebt. (ervaring van een collega)

Ik heb toen voor een Varadero gekozen maar met 1 op 14 ging het erg hard aan de pomp dus die is ook weer weg.

Overige motoren heb ik geen ervaring mee.

Ik heb nu een cbr 1000 f voor woon-werk.
Nadelen zijn dat ie oud en lomp is en een ketting heeft.
Voordelen zijn dat het géén BMW boxer is en dat hij wel makkelijk dezelfde km. standen als een BMW haalt voor een vracht minder onderhoudskosten. (en ja ik heb een BMW boxer gehad dus ik kan de onderhoudskosten vergelijken).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben juist van een K75RT naar een CBR600F overgestapt. Juist vanwege het makkelijke filerijden.
Qua zit houding is op die 600 ook nog een ander kuipruitje mogelijk en stuurverhogers/ander zadel. Misschien kun je daar ook iets op winnen voor weinig geld?
 
Uiteraard gaat iedereen hier lekker preken voor eigen parochie, dus ik zou je ook eens adviseren naar de CBF1000 te kijken. Kracht (koppel) genoeg, in elke versnelling trek je vrijwel vanuit stilstand weg (handig bij files) Daarnaast toch een vrij smalle motor, ook handig bij files. Hij is voor een 1000cc ook niet overdreven zwaar, dus leuk sturen op een zonnige zaterdagmiddag zit er zeker in. Alleen qua uiterlijk is hij vrij saai, en hij heeft een ketting wat qua onderhoud met zulke kilometers onhandig kan zijn.

Tip: kijk ook eens naar de onderhoudsintervallen van je genoemde motoren. De CBF1000 is wat dat betreft niet zo handig, zou volgens boekje elke 6000km naar de garage moeten voor een beurt, in jouw geval dus 2x per jaar...
 
Bedankt voor de reacties.
Altijd leuk om de verschillende ervaringen te lezen.

ex appie rijder

ps ik mis de aprilia falco in het rijtje :]

Wat zijn jouw ervaringen met het leveren van onderdelen?
Heb op meerdere plaatsen op dit forum gelezen dat het wel eens problematisch is zoals erik99 al aangaf.

Paar motoren uit je rijtje vallen al af door je budget. Als ik in jouw schoenen zou staan en puur een motor nodig zou hebben voor woonwerk: pan european.

Naast woonwerk verkeer zou ik de motor ook nog voor plezier ritjes willen gebruiken. Mij lijkt de Pan European daar niet uiterst geschikt voor. Met plezier ritjes bedoel ik in dit geval lekker sportief rijden voor niet al te lange stukken achtereen. Daarnaast ben ik volgens mij nog niet oud genoeg voor de Pan European, maar dat is een kwestie van smaak uiteraard. :P

Ik heb jaren woon-werk gereden op een R1150GS Adventure. Door de brede ruit en grote tank mijns inziens een goede woon-werkfiets. En zeker voor jouw lengte perfect (zeker met verlaagde stepjes).

Een geheel andere fiets die mij wel beviel, is de Yamaha Fazer. Een lekker lichte fiets met een (tamelijke) rechtop-zithouding. Goed te manouvreren en ook goed sportief mee te rijden. Wellicht ook een optie om eens te bekijken...

Vind ik ook een goede optie inderdaad de R1150GS. Hoe zijn jou de onderhoudskosten bevallen? Aangezien ik lees dat deze tegen vallen zoals Erik99 aangaf. Heb zelf alleen ervaring met mijn eigen motor dus ik moet alles nog leren :P

De fazer is inderdaad een goede optie. Vind het persoonlijk een beetje een raar model qua kuipwerk maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. De moeite waard om eens in het echt te bekijken in plaats van marktplaats fotootjes denk ik. :Y

Om nog even de keuze wat moeilijker te maken:
Bij zoveel km's is een onderhouds arme cardan wel erg makkelijk, en toen ik woonwerk deed op de motor, vond ik ABS een vereiste.

Ik heb toen voor een 1100 GS gekozen, dat viel 8 jaar geleden binnen het budget. cardan, handvatverwarming en ABS. Liep met file rijden 1:17 -18. Ook niet onbelangrijk met een hoog kilometrage.

ABS, cardan en handvatverwarming zijn wel prettige zaken voor zulke afstanden inderdaad. Alleen ik begreep dat een kettingaandrijving ook vrij onderhoudsloos kan zijn wanneer er bijvoorbeeld een scottoiler wordt gemonteerd. Uiteraard is het dan nodig om de ketting en kettingwielen zo nu en dan te vervangen, maar een cardan vervangen is veel prijziger. Enig idee wat de levensduur van een cardan ongeveer is? Bijvoorbeeld op de R1150GS?

Ik heb toen voor een Varadero gekozen maar met 1 op 14 ging het erg hard aan de pomp dus die is ook weer weg.

Overige motoren heb ik geen ervaring mee.

Ik heb nu een cbr 1000 f voor woon-werk.
Nadelen zijn dat ie oud en lomp is en een ketting heeft.
Voordelen zijn dat het géén BMW boxer is en dat hij wel makkelijk dezelfde km. standen als een BMW haalt voor een vracht minder onderhoudskosten. (en ja ik heb een BMW boxer gehad dus ik kan de onderhoudskosten vergelijken).

1 op 14 gemiddeld vindt ik aardig dorstig voor een motor inderdaad, bedankt voor de tip.

Zou je aan een leek als mij kunnen uitleggen waarom en wat er dan precies zoveel duurder is aan een BMW boxer? Ik meende altijd dat het van die betrouwbare onverwoestbare dingen zijn. Niet dat ik er veel van weet uiteraard. |(

Ik zelf ben erg tevreden met mijn FZS1000 (2004 model).
Iets van 140PK geloof ik, dus sportief rijden gaat er goed mee.
Maar ook vakanties ed.

Daarbij gebruik ik hem iedere dag voor woon- werk verkeer.
Prettige machine.
En zeker niet super duur.

≥ Vind fzs1000 in Motoren | Yamaha op Marktplaats.nl

Goede tip! gaat op het lijstje, de aanschafprijs valt inderdaad erg mee.

Ik ben juist van een K75RT naar een CBR600F overgestapt. Juist vanwege het makkelijke filerijden.
Qua zit houding is op die 600 ook nog een ander kuipruitje mogelijk en stuurverhogers/ander zadel. Misschien kun je daar ook iets op winnen voor weinig geld?

Is zeker geen slecht idee, maar mijn CBR600F is redelijk op. Er zitten haarscheurtjes in het blok waar olie doorheen komt. De kosten om dat te laten maken steek ik dan liever in een ''nieuwe'' motor.

Een GS500 is het antwoord op elke 'welke motor?' vraag

Ik heb op die motor gelest en dat beviel me niet enorm. Vooral de snelweg kilometers vond ik niet erg prettig met de wind. Het is wel een lichte motor die makkelijk te manoeuvreren is, maar voor zoveel snelwegkilometers vind ik het niet echt een geschikte.

Uiteraard gaat iedereen hier lekker preken voor eigen parochie, dus ik zou je ook eens adviseren naar de CBF1000 te kijken.

Tip: kijk ook eens naar de onderhoudsintervallen van je genoemde motoren. De CBF1000 is wat dat betreft niet zo handig, zou volgens boekje elke 6000km naar de garage moeten voor een beurt, in jouw geval dus 2x per jaar...

Helemaal geen punt dat iedereen lekker zijn eigen motor preekt. Als men erop rijdt kan men pas van ervaring spreken toch? ;)

Hele goede tip van de onderhoudsintervallen ga ik zeker naar kijken! Zal het lijstje ook wel wat doen slinken denk ik!
 
Levensduur van een cardan is levensduur van de motor.
Tuurlijk kan je een keer pech hebben dat er iets stuk gaat (splines van de cardan of kruiskoppeling) maar dat is geen standaard iets wat bij x-kilometer stuk gaat.

Zelf heb ik mijn 1100 van 50k naar 105k gereden in 2,5 jaar. Bij 90k remschijven vervangen en koppelingsplaat. Dat vond ik onder normale slijtage vallen.

Onderhoudskosten vallen mee, afhankelijk door wie en waar je het laat doen. Officiele BMW dealer is inderdaad duurder dan een merk onafhankelijke garage. Gelukkig zijn er ook niet-officiele BMW specialisten. Wat ik me kan herinneren was het iets van €200 voor een kleine, en €450 voor een grote beurt. Dat is dan buiten extra slijtage delen (setje remblokken, banden etc).

Cardan uiteindelijk wel gebroken, maar dat kwam omdat ik vol in de zijkant aangereden werd door iemand die door rood reed.
 
ook 1.96 maar van 99kg met lange benen.

Rijd al 15 jaren Honda VFR eerst een 750 nu een 800 VTEC voor woning werk en plezier ritjes in de eifel en luxemburg. Ik wil je ook ABS aan raden maar die zit alleen op de VTEC en de VTEC is weer wat duurder in onderhoud door het VTEC systeem.

Met goede kleding blijf je warm en droog. Droger zelfs als je collega's die met de auto komen zij moeten het laatste stukje door de regel lopen. Bij 160 km enkele reis wel verwarmde handvaten of handschoen.

Wel twee keer per jaar je kleding wassen met wasmiddel voor sportjassen met membramen. (kerst en zomer vakantie)

Extra dikke handschoen met twee vingers bij elkaar is voldoende.

Reflexi hesje is aan te raden.

Als je een middenbok hebt is het inspuiten van de ketting binnen twee minuten geregeld.

Banden Michelin Pilot Road 4s of vergelijkbaar.

Helm met pinlock

Extra paar schoenen in een locker of een burola op je werk.

En dit om je handschoen te drogen Schoendroger Therm-ic Warmer 230V
Ook handig voor op de wintersport en duiksport
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een ketting niet per defenitie afschrijven als onderhouds onvriendelijk. Met een smeersysteem van ongeveer 70 euro (kan gekker net wat je wil) kan een ketting prima langer meegaan. In mijn ervaring met een TDM 850 (2e gen) deed een ketting ruim 50.000 km en zag er bij verkoop nog als nieuw uit. Het voortandwiel was wel 1x vervangen.

Advies kwa motor. Tja ik heb alleen nog maar yamaha's gehad en dat bevalt mij goed. Dus als ik je een advies mag geven. Kies voor de TDM voor de houding en tourritjes. Mocht je snelheid willen ga dan voor de FZS 1000. Let wel op die tdm's met ietsje hogere km-stand. Die willen nog wel eens wat olie verbruiken wat vaak op te lossen is door de hoedjes op de klepstoters te vervangen.

De zithouding van die TDM is echt koning.

Misschien handige site om de zit posities te kunnen vergelijken: http://cycle-ergo.com Let wel op! even je eigen lengte maten invullen. Je kan de motors naast elkaar overlappen met het scrolwieltje op je muis. Hier kan je ook een stuur verhoger invoeren en het effect bekijken.
 
Er is al veel gezegd.

Wat ik essentieel vind voor MIJN woonwerk motor:
-ABS
-fatsoenlijke actieradius (dus laag verbruik en/of grote tank)
-goede zithouding
-fatsoenlijke ruimte voor slot etc

Wat ik enorm prettig vind (en ook echt meerwaarde vind hebben):
-handvatverwarming ICm handkappen
-cardan
-cruise control (ik rij ook op zeer rustige stukken)
-langmeegaande allroadbanden
-enorme onderhoudsintervallen
 
Laatst bewerkt:
Zou je aan een leek als mij kunnen uitleggen waarom en wat er dan precies zoveel duurder is aan een BMW boxer? Ik meende altijd dat het van die betrouwbare onverwoestbare dingen zijn. Niet dat ik er veel van weet uiteraard. |(

In mijn geval merkte ik dat de onderdelen van BMW gewoon duurder waren dan bij de Honda en per onderhoudsbeurt hadden ze ook meer werkuren nodig. Dus daarmee werd een beurt een paar honderd euro duurder dan ik bij de Honda gewend was.
 
Ik heb zelf een Honda vfr800. Sportief maar zeer comfortabel, makkelijk te rijden, mogelijkheid tot koffers, blok loopt makkelijk een ton en 2e hands onder je vraagprijs te vinden...
 
rob,

voor onderdelen is er erg veel te vinden op ebay , ga je naar de dealer dan kan het inderdaad lang duren. iets met italie en administratie :+

heb de nodige appie's gehad en nooit hem niet kunnen gebruiken omdat ik op onderdelen moest wachten , zelfs niet toen de dynamo het begaf :N
 
Ik heb zelf een Honda vfr800. Sportief maar zeer comfortabel, makkelijk te rijden, mogelijkheid tot koffers, blok loopt makkelijk een ton en 2e hands onder je vraagprijs te vinden...

Vfr, ook oudere modellen prima motor. relatief goedkoop 2e hands, maar geweldige motor. Ik heb hem ook voor 140 km p.d. woon werk gebruikt. geen enkel probleem.
 
Triumph Sprint ST 955i, goedkoper en pittiger dan een VFR800. Rijdt ook erg zuinig, alleen het uiterlijk moet je bevallen.

Yamaha fazer, ouder type.

Maar als het even kan is het geen gek idee om een motor met abs te kiezen, als je zoveel kilometers maakt zit je niet altijd even scherp op de motor en rem je jezelf eerder onderuit bij een noodstop.
 
Levensduur van een cardan is levensduur van de motor.
Tuurlijk kan je een keer pech hebben dat er iets stuk gaat (splines van de cardan of kruiskoppeling) maar dat is geen standaard iets wat bij x-kilometer stuk gaat.

Cardan uiteindelijk wel gebroken, maar dat kwam omdat ik vol in de zijkant aangereden werd door iemand die door rood reed.

Is er geen enkele indicatie? Of dat het bijvoorbeeld verstandig is om een motor met cardan onder de x aantal kilometers te kopen?

Dat ongeluk klinkt uiterst vervelend trouwens! :o Ik hoop meer materiële schade dan lichamelijke?

ook 1.96 maar van 99kg met lange benen.

Rijd al 15 jaren Honda VFR eerst een 750 nu een 800 VTEC voor woning werk en plezier ritjes in de eifel en luxemburg. Ik wil je ook ABS aan raden maar die zit alleen op de VTEC en de VTEC is weer wat duurder in onderhoud door het VTEC systeem.

Wel twee keer per jaar je kleding wassen met wasmiddel voor sportjassen met membramen. (kerst en zomer vakantie)

Extra dikke handschoen met twee vingers bij elkaar is voldoende.

Reflexi hesje is aan te raden.

Als je een middenbok hebt is het inspuiten van de ketting binnen twee minuten geregeld.

Banden Michelin Pilot Road 4s of vergelijkbaar.

Helm met pinlock

Extra paar schoenen in een locker of een burola op je werk.

En dit om je handschoen te drogen Schoendroger Therm-ic Warmer 230V
Ook handig voor op de wintersport en duiksport

Allemaal goede tips dankjewel! De VFR staat inmiddels ook op mijn lijstje voor het onderzoek :Y

Advies kwa motor. Tja ik heb alleen nog maar yamaha's gehad en dat bevalt mij goed. Dus als ik je een advies mag geven. Kies voor de TDM voor de houding en tourritjes. Mocht je snelheid willen ga dan voor de FZS 1000. Let wel op die tdm's met ietsje hogere km-stand. Die willen nog wel eens wat olie verbruiken wat vaak op te lossen is door de hoedjes op de klepstoters te vervangen.

De zithouding van die TDM is echt koning.

Misschien handige site om de zit posities te kunnen vergelijken: Motorcycle Ergonomics Let wel op! even je eigen lengte maten invullen. Je kan de motors naast elkaar overlappen met het scrolwieltje op je muis. Hier kan je ook een stuur verhoger invoeren en het effect bekijken.

Super tip en super site! Staat tussen mijn favorieten *D
Wat bedoel je precies met ''Mocht je snelheid willen ga dan voor de FZS1000''? Mis je bij de TDM de mogelijkheid om af en toe sportief te sturen?


Nog niet oud genoeg voor een Pan maar wel een BMW :? :Z

Als ik een Honda Pan European zie of een de R1150GS dan vindt ik de laatst genoemde toch een stuk sportiever en jonger ogen dan de Honda. Maar aan je reactie te zien zijn de meningen daar ernstig over verdeeld. :X :P

Ik heb zelf een Honda vfr800. Sportief maar zeer comfortabel, makkelijk te rijden, mogelijkheid tot koffers, blok loopt makkelijk een ton en 2e hands onder je vraagprijs te vinden...

Vfr, ook oudere modellen prima motor. relatief goedkoop 2e hands, maar geweldige motor. Ik heb hem ook voor 140 km p.d. woon werk gebruikt. geen enkel probleem.


En zou je de zitpositie enigszins kunnen vergelijken met de CBR600F uit 1993, of is de VFR wat ruimer/rechtop qua zit? Vind het wel degelijk een kanshebber want het ziet er nog redelijk sportief uit ook! :]
 
Onderhoudskosten van de 1150GS zou ik niet durven geven, want ik doe bij die fiets het onderhoud zelf. Ik heb veel geleerd van het GS-forum, daar zitten een hoop kundige mensen die graag tips geven. Door de twee uitstekende cilinders kun je overal makkelijk bij en is het reguliere onderhoud makkelijk zelf te doen. Onderhoudsinterval is elk 10.000 kilometer een beurtje. Ik vervang dan alle motorolie, cardanolie en versnellingsbakolie, doe er een nieuw oliefilter in, stel de kleppen en synchroniseer de boel. Bougies hoeven niet, want dat zijn irridiums en luchtfilter is een K&N, dus die maak ik even schoon. Totale kosten zijn iets van 100-150 euro uit mijn hoofd en ik ben er ongeveer 2 uurtjes mee bezig.

Ik heb twee 1150 GS Adventures gehad. Eentje heb ik met 180.000 kilometer erop verkocht en die rijdt nu nog steeds rond (intussen staat er 200.000 op). Mijn andere Adventure heeft nu intussen 150.000 op de klok staan en doet het ook nog steeds prima. Daarnaast hebben wij nog een 1150RT die ook ruim over de 100.000 heen is. Ook die loopt nog prima...
 
Een GS500 is het antwoord op elke 'welke motor?' vraag

:^

Rij sinds 1 september woon/werk op mijn GSje :Y. Ben zelf 93kg bij 1.98m, hij is wat klein maar voor €450,- en n verbruik van 21,5km/l hoor je mij niet klagen. Het dagelijkse ritje is heen+terug 75km, 5 dg/wk. Maar moet zeggen wanneer ik weer n keer op mijn F650 ga ik toch wel heel wat fijner rij :X





Is een F650 van rond 2004 niks voor in je rijtje? Rijdt heerlijk en het verbruik is vrij gunstig (zoals eerder genoemd in dit topic, iets om rekening mee te houden bij veel km's)

:z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan