Adviezen en tips woonwerk motor

En zou je de zitpositie enigszins kunnen vergelijken met de CBR600F uit 1993, of is de VFR wat ruimer/rechtop qua zit? Vind het wel degelijk een kanshebber want het ziet er nog redelijk sportief uit ook! :]

Mijn ervaring is iets rechter op en meer uit de wind. Maak wel een overweging tussen de VTEC of de oudere VFR800FI (tot 2001). VTEC zorgt ervoor dat hij tot 5500 toeren vermogen inhoud zodat je rustiger kan cruisen en daarna alles open gooit. Op papier heeft dit voordelen,in de praktijk hoger brandstof gebruik, hogere onderhoudskosten en werkt het systeem niet vlekkeloos vanwege een dip in vermogen rond die 5500 toeren. Daarentegen wel weer ABS. De oude is simpeler en daardoor goedkoper. Op papier minder vermogen maar in praktijk meer plezier. En oer,oer-degelijk. Echter geen ABS.

De triumph sprint en ducati ST2 zijn ook zeker goede alternatieven!
 
Vfr zit nog best sportief. Lange afstanden gaat prima, maar op een allroad zoals in je lijstje zit je echt veel comfortabeler. Caponord rijdt ongeveer 1:18 en is met abs soms wel rond de 5000 te vinden. Een lichtere motor zoals een transalp koop je voor dat geld een stuk nieuwer.
 
Is een F650 van rond 2004 niks voor in je rijtje? Rijdt heerlijk en het verbruik is vrij gunstig (zoals eerder genoemd in dit topic, iets om rekening mee te houden bij veel km's)

:z

De F650 vind ik helaas niet heel erg mooi. No offense natuurlijk! :9



Zoiets als dit, houd je nog flink geld over ook. Rijdt gemakkelijk 1:20
http://link.marktplaats.nl/m993625629

En dat geldt helaas ook voor de Triumph Sprint :X

En daarbij de transalp. Mijn oom heeft er één, maar ik vind het net niet kloppen allemaal. Uiteraard een kwestie van smaak.

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de meningen of Allroad of Sporttour nou beter bevalt als woonwerkmotor. Zithouding en comfort staan daarbij wel hoog in het vaandel zou ik denken, maar dat hebben beide soorten wel een beetje neem ik aan?
 
De F650 vind ik helaas niet heel erg mooi. No offense natuurlijk! :9En dat geldt helaas ook voor de Triumph Sprint :X

En daarbij de transalp. Mijn oom heeft er één, maar ik vind het net niet kloppen allemaal. Uiteraard een kwestie van smaak.

Over smaak valt niet te twisten (mij niet gezien op een 13 in en dozijnmotor als een R1150GS), maar als je het uiterlijk van een motor een paar plaatsen naar beneden zet op je prioriteitenlijstje kan het je een behoorlijk bedrag schelen!
 
160 km per dag is geen kleinigheid. Is per maand bij een 5 daagse werkweek 3200 km. Per jaar zal je dan ongeveer uitkomen op 32.000 km. Reken dan op 3x per jaar een banden wissel en onderhoud. Benzine verbruik is met die afstanden een behoorlijke kosten post.
Dus je wensen lijst moet zijn:

Laag brandstof verbruik
Hoge intervallen onderhoud
Wind\regen bescherming zowel voeten als benen.
comfortabele zit.

Dan vallen alle motoren af die je in je lijst staan.
Voor jouw budget koop je een jonge maxi scooter bv Burgman 400. Kymco 500cc. De Kymco DownTown 300I is nieuw met ABS onder de 4500 euro. Verbruik 1 op 28. Onderhoud kan je oprekken naar 10.000 km.

Als geld geen rol speelt dan is een B-King mijn advies :)
 
160 km per dag is geen kleinigheid. (...) Dus je wensen lijst moet zijn:

Laag brandstof verbruik
Hoge intervallen onderhoud
Wind\regen bescherming zowel voeten als benen.
comfortabele zit.

:^

Als geld geen rol speelt dan is een B-King mijn advies :)

Hoe voldoet een B-king in dat geval aan dat lijstje dat je net opstelt, in het bijzonder punt 3 (want 1 en 2 maken dan niet zo veel meer uit)?

2d97d3b5fe5a0e9b58e646daff3a57e5.jpg
 
En zou je de zitpositie enigszins kunnen vergelijken met de CBR600F uit 1993, of is de VFR wat ruimer/rechtop qua zit? Vind het wel degelijk een kanshebber want het ziet er nog redelijk sportief uit ook! :]


Ik keek voor de VFR750F 1994 naar een cbr600F uit 1996. Proefgereden op cbr maar kreeg last van mijn polsen. VFR zit sportiefachtig, maar heb geen last van mijn polsen. Je zit rechter op en kan mijn benen kwijt. (ik ben ook 1.96 met erg lange benen). Ga eens proefrijden.
 
Ik rij al jaren dagelijks woon-werk op de motor. Voor mij stopt het pas als het glad is.
Mijn afweging voor de keuze van de motor is:
- rechtop zitten
- cardan aandrijving
- flinke bak licht voorop (voor de donkere maanden)
- uit de wind zitten (dus kuip en voldoende hoge ruit)
- het liefst handen uit de wind (bijv. in de slipstream van de spiegels)
- met de afstanden die jij moet rijden: cruise control
 
Laatst bewerkt:
Bij zoveel kilometers per jaar gaat het met elke motor relatief erg duur worden vergeleken met een auto (diesel/LPG) Een FJR1300 zou ik kiezen als het zoveel, zo vaak moest zijn.
 
Vfr zit echt veel minder comfortabel dan een allroad. 3.5 jaar een vfr800 gehad, veel lange vakanties etc. gehad maar voor puur woonwerk vind ik een motor waarbij je rechtop zit veel fijner.

Caponord is een topfiets, met jouw lengte zit een gs/veradero/v-strom waarschijnlijk fijner. Cruise control past niet goed op de Caponord, maar gebruikte ik op de vfr ook niet in de spits.
 
Uiteraard ben ik ook even lekker op de motorbeurs geweest en heb daar op verschillende modellen uit mijn lijstje gezeten om deze te vergelijken. Van al die modellen zat de R1150GS toch het best. Helaas heb ik niet op de Caponord kunnen zitten.

Koekange? stuur me eens een PM dan kan je de CapoNord eens bekijken en evalueren.... Havelte is vlakbij....

Ga daarom graag in op de uitnodiging om hem eens van dichtbij te bekijken. Ik vind het een prachtige motor.

160 km per dag is geen kleinigheid. Is per maand bij een 5 daagse werkweek 3200 km. Per jaar zal je dan ongeveer uitkomen op 32.000 km. Reken dan op 3x per jaar een banden wissel en onderhoud. Benzine verbruik is met die afstanden een behoorlijke kosten post.
Dus je wensen lijst moet zijn:

Laag brandstof verbruik
Hoge intervallen onderhoud
Wind\regen bescherming zowel voeten als benen.
comfortabele zit.

Dan vallen alle motoren af die je in je lijst staan.
Voor jouw budget koop je een jonge maxi scooter bv Burgman 400. Kymco 500cc. De Kymco DownTown 300I is nieuw met ABS onder de 4500 euro. Verbruik 1 op 28. Onderhoud kan je oprekken naar 10.000 km.

Als geld geen rol speelt dan is een B-King mijn advies :)

De punten die je op noemt zijn inderdaad belangrijke aandachtspunten bij zoveel kilometers. Des al niet te min wil ik best wel iets meer neerleggen voor fun en looks. Waarom rijden mensen bijvoorbeeld een luxe sedan als alles in een aygo goedkoper kan? Heb vroeger wel eens scooter gereden en vond dat zo saai dat ik behoorlijk snel ben overgestapt naar een Yamaha TZR (Woon school verkeer 80 km per dag). Maar de punten die je benoemd zijn wel dingen die ik in mijn achterhoofd zal houden.

Ik heb trouwens nog niet eerder van de cruise control optie op de motorfiets gehoord. Ik begrijp uit mijn beperkte onderzoekje dat het gewoon een soort klipje is dat je vastzet bij een bepaalde snelheid? Vind ik nogal spannend klinken op een motor maar dat zal wel komen omdat ik het nog nooit gebruikt heb.

Daarnaast is het mij opgevallen dat ik tijdens het proefzitten op verschillende allroads een beetje ging hangen met mijn hoofd schouders/rug. Hoe is de ervaring daarmee tijdens het rijden? Valt dit mee of moet je jezelf er de hele tijd aan herinneren om goed te gaan zitten? Misschien een kwestie van gewenning?
 
Laatst bewerkt:
Cruise control is inderdaad een klipje en gaat er vanaf door je gas dicht te draaien. Voor lange reizen naar het buitenland vond ik het erg fijn. Bij woonwerk zijn er geen lange rustige stukken dus gebruik ik het niet. Het stuur van de Caponord is te smal, als ik daar cruise control op zet kan ik mijn hand niet goed kwijt.

Mijn vriend is ook 1,95 en past niet zo fijn op mijn Caponord, heeft zelf een Veradero en daarvoor een V-strom. Die laatste twee hebben een wat bredere / hogere zit.
 
Met mijn 1.98m rij ik sinds enige tijd op een kawasaki gpz 1100,naar volle tevredenheid.
1 v.d. weinige sport/tour (of net andersom) motoren waar ik mjin stelten goed op kwijt kan.
Doordat je toch nog een beetje naar voren hangt,is dit voor mij een ideale zitpostie waarmee de druk op de polsen en het zitvlak mooi verdeeld wordt.
Hiervoor enkele jaren op een vfr 750 gereden,een tikje sportievere houding, minder lompe motor bij lage snelheden en file rijden. Ook op deze motor genoeg ruimte voor de benen,hoewel de gpz mij net iets beter bevalt. Met name de extra power is toch wel voelbaar t.o.v. de Vfr.
De Vfr scoort wel weer duidelijk beter als het gaat om de onderhoudsintervallen.
Maar goed kunnen zitten,zonder dat je knieen ergens tegenaan komen of snel verkrampt raken was voor mij wel het belangrijkste criterium bij het uitzoeken van een ander brommert. :)
 
Ik zit in vergelijkbare situatie, rij nu 150km op de dag (grotendeels snelweg) en kwam ook van een CBR600F2 af (al wat jaartjes geleden).
Ben toen overgestapd op een Honda Blackbird en bevalt me tot nu toe nog steeds (ook al zit ik bijna tegen de 200.000 aan).

Helaas wordt hij niet meer nieuw gemaakt, maar 2de hands nog te krijgen.

Mijn overwegingen (zelf 1.95m en 95kg):
- zit goed
- wil toch nog regelmatig sportief rijden maar ook niet helemaal krom liggen
- wil geen BMW (vind ik kwa onderhoud niets, en mag ik alleen als ik 50+ ben |( )
- beetje bescherming tegen wind/weer
- relatief weinig onderhoud
- makkelijker in de file (stuk minder schakelen dan de 600)


Nadelen (zal je bij menig motor van dit type hebben):
- veel tanken (1:15 bij mij)
- Banden kunnen hard gaan (maar ligt aan jezelf, doe 2 stel banden per jaar)
- Wordt na een tijdje 'saai' door de snelweg
 
De blackbird ziet er inderdaad ook goed uit en de prijs valt mij nog mee. 1 op 15 is wel redelijk veel voor een motor naar mijn mening. Is er ergens een site o.i.d. waar specificaties van motoren vergeleken kunnen worden? Voor auto's is er bijvoorbeeld specificaties.autotrader.nl. Is er een soortgelijk iets voor motoren? En waar kan ik bijvoorbeeld onderhoudsintervallen vinden? Vind de beschikbare informatie van motoren erg beperkt vergeleken met auto's. Misschien zoek ik ook wel niet in de goede hoek :P

Trouwens, waarom is een BMW voor 50 plussers? Ik hoor dat vaker maar snap er niet zoveel van. Vindt de modellen zelf erg gelukt en ik ben nog niet eens op de helft van de 50 :9
Vind de GS serie erg bruut ogen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb zelf geen BMW. Vooral budget-kwestie!
Meeste modellen zijn niet echt spannend. (hoewel ik de 310 voor in de stad wel leuk vind)

Noem je een BMW S1000 een 50+ motor?
Dan wil ik voor 1 keer wel overstappen naar mijn bijbehorende leeftijds-categorie.
Als je het zo stelt dan zijn bijna alle andere fietsen rollator-modellen........................?
 
De blackbird ziet er inderdaad ook goed uit en de prijs valt mij nog mee. 1 op 15 is wel redelijk veel voor een motor naar mijn mening. Is er ergens een site o.i.d. waar specificaties van motoren vergeleken kunnen worden? Voor auto's is er bijvoorbeeld specificaties.autotrader.nl. Is er een soortgelijk iets voor motoren? En waar kan ik bijvoorbeeld onderhoudsintervallen vinden? Vind de beschikbare informatie van motoren erg beperkt vergeleken met auto's. Misschien zoek ik ook wel niet in de goede hoek :P

Trouwens, waarom is een BMW voor 50 plussers? Ik hoor dat vaker maar snap er niet zoveel van. Vindt de modellen zelf erg gelukt en ik ben nog niet eens op de helft van de 50 :9
Vind de GS serie erg bruut ogen.

Het verhaal gaat voornamelijk over die BMW 1200GS motoren. Ditis DE "adventure/off-road" bike voor mannen in de overgang mrt wereldreis plannen. Uiteindelijk zijn ze teveel geld kwijt aan onderhoud en echte BMW motorkleding om ooit nog te stoppen met werken en bovendien is de motor te zwaar en overpowered om echt off-road toegevoegde waarde te hebben. Maar ach...

De VFR rijd overigens ook niet veel meer dan 1 op 15... Dan valt die ook af
 
De blackbird ziet er inderdaad ook goed uit en de prijs valt mij nog mee. 1 op 15 is wel redelijk veel voor een motor naar mijn mening. Is er ergens een site o.i.d. waar specificaties van motoren vergeleken kunnen worden? Voor auto's is er bijvoorbeeld specificaties.autotrader.nl. Is er een soortgelijk iets voor motoren? En waar kan ik bijvoorbeeld onderhoudsintervallen vinden? Vind de beschikbare informatie van motoren erg beperkt vergeleken met auto's. Misschien zoek ik ook wel niet in de goede hoek :P

Trouwens, waarom is een BMW voor 50 plussers? Ik hoor dat vaker maar snap er niet zoveel van. Vindt de modellen zelf erg gelukt en ik ben nog niet eens op de helft van de 50 :9
Vind de GS serie erg bruut ogen.


Tja hoe is het mogelijk dat een BMW een statussymbool is geworden voor 20 ers en 30 ers terwijl het een ouwe lullen merk is. Je bent nooit zo oud dat je een BMW hoeft te rijden in mijn optiek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan