Adviezen en tips woonwerk motor

Het verhaal gaat voornamelijk over die BMW 1200GS motoren. Ditis DE "adventure/off-road" bike voor mannen in de overgang mrt wereldreis plannen. Uiteindelijk zijn ze teveel geld kwijt aan onderhoud en echte BMW motorkleding om ooit nog te stoppen met werken en bovendien is de motor te zwaar en overpowered om echt off-road toegevoegde waarde te hebben. Maar ach...

De VFR rijd overigens ook niet veel meer dan 1 op 15... Dan valt die ook af

Tsja komt net kijken en dan al een vooroordeel. Heb je wel eens op een GS gereden die je waarschijnlijk niet eens kunt betalen???

Bij de meeste 50 plussers zullen de kinderen wel uitgevlogen zijn. Die zullen wel een paar eurootjes per maand overhouden. Wie ben jij dan wel omdat te veroordelen of te misgunnen. Omdat jij het niet kan betalen. |(
 
Laatst bewerkt:
Tsja komt net kijken en dan al een vooroordeel. Heb je wel eens op een GS gereden die je waarschijnlijk niet eens kunt betalen???

Bij de meeste 50 plussers zullen de kinderen wel uitgevlogen zijn. Die zullen wel een paar eurootjes per maand overhouden. Wie ben jij dan wel omdat te veroordelen of te misgunnen. Omdat jij het niet kan betalen. |(

Het klinkt inderdaad niet erg vriendelijk. Maar puur statistisch gezien ben ik het met hem eens dat veruit de meeste 1200gs rijders in de wat oudere regionen vallen.
 
Rob, koop nou maar gewoon die GS. In een aantal van je reacties lees je gewoon terug dat je die het liefst hebt. Je vond hem op de beurs het fijnst zitten, je noem er al 2 in je openingspost, je vind hem er bruut uitzien.

Je kunt dan wel blijven plussen en minnen maar de perfecte motor bestaat toch niet. En het gaat erom wat jij het fijnst vindt. Elke keuze heeft zijn voors en tegens. Dus koop maar gewoon een GS. Geniet van de plussen en neem de minnen voor lief.
 
Laatst bewerkt:
Daar zit wat in.
Ik ga binnenkort eens kijken of ik er één kan huren.
Kan ik mooi een dagje rijden en kijken hoe het bevalt.
Denk niet dat dealers of handelaartjes blij worden van een klant die een dag wil proefrijden.

Weet iemand toevallig adressen waar oudere modellen te huur zijn? Als ik even via google zoek krijg ik alleen de nieuwste modellen en die zijn voor mij helemaal onbereikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ongeveer dezelfde maten. Voor 5000 zijn de nieuwere dikke allroads buiten bereik. Wellicht dat een versys of vstrom 650 een optie is? Zuinig, rechtop en windbescherming, met ABS verkrijgbaar.

Mocht je meer powerr willen dan zou je ook kunnen kijken naar een zrx1200S, ook redelijke windbescherming. Of iets als een blackbird of zzr. Hou je nog wat geld over voor een goed pak en een smeersysteem en handvatverwarming, ten koste van ABS
 
Tsja komt net kijken en dan al een vooroordeel. Heb je wel eens op een GS gereden die je waarschijnlijk niet eens kunt betalen???

Bij de meeste 50 plussers zullen de kinderen wel uitgevlogen zijn. Die zullen wel een paar eurootjes per maand overhouden. Wie ben jij dan wel omdat te veroordelen of te misgunnen. Omdat jij het niet kan betalen. |(

Heerlijk hoe opgefokt iedereen raakt wanneer ik alleen maar aangeef waarom veel mensen het merk als een oude-lullen merk aantippen. Had er ook echt HEEL DUIDELIJK bijgezet dat dit tevens mijn eigen mening weerspiegelt... of toch niet?
 
Is er ergens een site o.i.d. waar specificaties van motoren vergeleken kunnen worden? Voor auto's is er bijvoorbeeld specificaties.autotrader.nl. Is er een soortgelijk iets voor motoren? En waar kan ik bijvoorbeeld onderhoudsintervallen vinden? Vind de beschikbare informatie van motoren erg beperkt vergeleken met auto's. Misschien zoek ik ook wel niet in de goede hoek :P

Om even op mijzelf terug te komen ik heb een site gevonden die andere MF'ers wellicht ook van pas kan komen. Of wellicht was deze site bij elke motor rijder al wel bekend :9
Bij deze:

Motorcycle Specifications

Uiteraard is het gevoel van de motor en de ervaring doorslaggevend.
Maar als onderzoeker kan ik het mijzelf niet vergeven als ik geen goed vergelijkingsonderzoek heb uitgevoerd.

Vanavond ga ik lekker even alle motoren van het lijstje vergelijken op de genoemde punten in dit forum. Ben benieuwd welke motor er als beste uit de vergelijking zal komen :Y
 
Ik heb ook ooit zo'n onderzoek gedaan voor een woon-werk fiets. Met het lijstje:
- abs
- cardan
- handvatverwarming
- kuip
koffers
- ....en meer van die woon-werk dingetjes die ik nu even niet meer weet.

En op basis daarvan heb ik toen een BMW R 1100 RT gekocht. Mijn slechtste beslissing ooit wat motoren betreft. Massa's mensen vinden ze geweldig maar ik vond zo'n boxer dus echt niks. Dus kies vooral ook met je hart en gevoel. En dat zou dan voor jou best een boxer kunnen zijn.
 
Ik heb ook ooit zo'n onderzoek gedaan voor een woon-werk fiets. Met het lijstje:
- abs
- cardan
- handvatverwarming
- kuip
koffers
- ....en meer van die woon-werk dingetjes die ik nu even niet meer weet.

En op basis daarvan heb ik toen een BMW R 1100 RT gekocht. Mijn slechtste beslissing ooit wat motoren betreft. Massa's mensen vinden ze geweldig maar ik vond zo'n boxer dus echt niks. Dus kies vooral ook met je hart en gevoel. En dat zou dan voor jou best een boxer kunnen zijn.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar ik vind het wel interessant om het aantal kilometers per liter en dergelijke te vergelijken. Echter heb ik nog steeds niet gevonden waar je de onderhoudsintervallen kan vinden.

Daarnaast ben ik erg benieuwd waarom een boxer jou zo tegen viel.
Heb er zelf nog nooit één gereden dus heb er uberhaupt geen ervaring mee.
Daarom was ik ook van plan er eentje te huren voor een dagje of iets dergelijks.
 
Volgens mij heeft Quispel motoren al hun onderhoudskosten en intervallen per type BMW op hun site staan. Kijk daar eens....
 
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar ik vind het wel interessant om het aantal kilometers per liter en dergelijke te vergelijken. Echter heb ik nog steeds niet gevonden waar je de onderhoudsintervallen kan vinden.

Daarnaast ben ik erg benieuwd waarom een boxer jou zo tegen viel.
Heb er zelf nog nooit één gereden dus heb er uberhaupt geen ervaring mee.
Daarom was ik ook van plan er eentje te huren voor een dagje of iets dergelijks.

Het voelt sloom aan zo,n boxer. Je moet echt gas geven om weg te kunnen rijden met zo,n ding. (Ik heb het over de 1150, weinig koppel en pk,s onprettig om op te rijden) Het verschil met de "elektrische" motor van jouw Honda zal je aan moeten wennen.

Oude boxers zijn wel weer leuk omdat ze "antiek" zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het voelt sloom aan zo,n boxer. Je moet echt gas geven om weg te kunnen rijden met zo,n ding. (Ik heb het over de 1150, weinig koppel en pk,s onprettig om op te rijden) Het verschil met de "elektrische" motor van jouw Honda zal je aan moeten wennen.

Oude boxers zijn wel weer leuk omdat ze "antiek" zijn.

Zelfs wanneer je de 1150 vergelijkt met een 600?
Ik probeer namelijk het zogenaamde'' stapje omhoog'' te maken :P
Dat hij de tegels niet uit de straat trekt vind ik alleen maar prima want dat lijkt me veel te vermoeiend voor woonwerk verkeer :]
 
Zelfs wanneer je de 1150 vergelijkt met een 600?
Ik probeer namelijk het zogenaamde'' stapje omhoog'' te maken :P
Dat hij de tegels niet uit de straat trekt vind ik alleen maar prima want dat lijkt me veel te vermoeiend voor woonwerk verkeer :]

Volgens mij formuleert Ijzervreter het precies goed. Of het sloom is of niet is dat is het niet zozeer. Het voelt sloom aan. Dat is het.
 
Nou de vergelijking heeft ook naar voren gebracht dat de FJR1300 en de Fazer 1000 het beste zouden zijn. Zowel in sportief rijden als woonwerk verkeer. Uiteraard ga ik daar niet alleen vanuit, dus binnenkort maar even testzitten bij een handelaar of iets dergelijks.
 
Ik heb op beide gereden. De FJR is een sportieve toermotor met veel bescherming van de kuip en verrassend handelbaar ( in vergelijking met mijn verouderden CBR).
Op de Fazer had ik echt een WoW !!! beleving. De power van een racer, licht, wendbaar en zonder die extreme houding van een echte racer.
 
Ik heb ruim 8 jaar met veel plezier woon-werk gereden op een R1100RT.
Deze heb ik laatst, met ruim 160000 km op de teller, ingeruild voor een R1200RT.

Het beste advies wat je kunt krijgen: ga eens proefrijden.
Dan ervaar je zelf of een boxeRT je bevalt of niet.
 
Wellicht nog leuk om te vermelden, maar ik ben eruit!

Afgelopen vrijdag heb ik op verschillende motoren gezeten en gereden.
En de uitslag? Een Yamaha TDM900!
Rijd als een trein en ik zit als een koning te paard.
Nogmaals allemaal bedankt voor het mee denken!
Moet helaas nog twee weekjes wachten voordat ik hem op kan halen B|
 
Helaas was de ABS versie net boven budget. :$
Zou voor woonwerk wellicht prettiger zijn geweest.
Maar als het erg slecht weer is pak ik waarschijnlijk toch de auto dus heel erg vind ik het niet. :9

Daar komt bij dat ik in de vier jaartjes dat ik motor rijd nog nooit een geblokkeerd voorwiel heb gehad.
Mij dunkt dat ik dat nog wel even kan volhouden. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan